Gå til innhold

Hvordan stopper man tanker?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan stopper jeg tankene mine som myldrer hele tiden oppi hodet mitt? Jeg blir gal av tanker som kverner.

Anonymkode: a16b4...642

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer jo an på hva som er årsaken til tankekjøret. 

Anonymkode: 73607...688

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er litt lite informasjon til å si noe. Er det en grunn til at du har så mange tanker? Har du en diagnose? Går du til behandling? Får du medisiner?

Men basert på så lite informasjon så vil jeg si å avlede deg selv. Gå en tur, spis middag med en venninne, se en TV-serie... 

Anonymkode: bb47d...ac9

Skrevet

Jeg har psykotiske tvangstanker. Jeg sier stopp eller rister på hodet. Ikke at det alltid hjelper. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvordan stopper jeg tankene mine som myldrer hele tiden oppi hodet mitt? Jeg blir gal av tanker som kverner.

Anonymkode: a16b4...642

Om man ikke får snakket med noen, og "tømt" hodet så kan tanker hope seg opp. Blir som et tett vannrør...

Anonymkode: 12245...d00

Skrevet

Søk opp metakognetiv terapi, evt attention training på youtube. Det handler om å flytte sin oppmerksomhet over på noe annet. 

Anonymkode: 480e0...aed

Skrevet

Terapi eller medisiner. Hatt det sånn hele livet? Det er ofte medfødt, trur jeg.

Anonymkode: e4941...a67

Skrevet

Jeg hadde mye tankespinn før. Jeg lærte meg å legge plagsomme tanker i en slags 'boks" merket med " det skal jeg tenke på senere". Så har jeg noe fuktskader jeg tenker på. Altså mentale flukt. Jeg har på en måte greid å ta kontroll. Jeg legger fra meg tanker, skyld og skam og bare sier at nå holder det. Til og med drømmene mine har jeg lært meg å kontrollere. Hvis det er en plagsom drøm, så tenker jeg i drømme; dette tullet gidder jeg ikke. Det kom med alderen.

Anonymkode: 24427...bc7

• Hjerte 1
Skrevet

Holder øynene så opptatt at hodet ikke kjører av seg selv!

Anonymkode: 1a29a...61a

Skrevet

....ikke fuktskader, men  fluktsteder 😅

Anonymkode: 24427...bc7

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Oppmerksomheten og fokus kan i prinsippet trenes på samme måte som en muskel, og så handler det om å tråkke opp nye stier i hodet, som gjør at tankene går en annen vei enn de pleier. Hjernen er ikke statisk, så nye forbindelser eller stier kan du lage hele tiden ved å bevisst stoppe tankerekken din og velge en annen vei, men det kan være krevende, siden du må gå samme nye sti en del ganger før det blir enkelt og naturlig. 

Endret av 17.11
  • Liker 1
Skrevet

Jeg bruker ulike teknikker til ulike ting. 

Først og fremst passer jeg på å være til stede i øyeblikket, feks kjenne etter at jeg er i kroppen min, at jeg kjenner underlaget jeg sitter eller ligger på, kjenner tyngden av lemmene mine og kjenner på at pusten som går inn er kjøligere enn pusten som går ut. 
Dette roer ned kroppen så «alarmberedskapen» altså amygdala skrues ned til normaltilstand.

Etter det gjør jeg tankeøvelser som for eksempel å si og repetere at tanken som går på loop ikke får ta plass nå, så setter jeg opp en mental øvelse til meg selv om å tenke på det feks neste dag kl 12-12:15 i stede. Da er tanken ofte klar for å ta pause.

Om det bare er kaos i topplokket hjelper ofte en øvelse der jeg lar alle tankene komme og gå som om de rir på bølgene i havet jeg står og ser på. Jeg vet de er der, jeg vet jeg kan plukke de opp ved behov men ellers er det ikke noe jeg trenger fokusere på. De kommer og går, tidevannet tar de med seg ut og de forsvinner.

For noen hjelper det å tenke på tankene som noe man kan legge i en boks og sette i en hylle eller noe som står i en bok man lukker og setter fra seg. Så kan man la det ligge, gå ut av rommet hyllen står i, slukke lyset og gå sin vei. Man kan alltids gå tilbake ved behov og åpne boka eller boksen på nytt når man selv vil.

Anonymkode: ed0e1...5c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...