AnonymBruker Skrevet 28. februar #1 Skrevet 28. februar Hei. Er i uke 32+3 nå. når pakker folk fødebag? Og hva bør man pakke med? Hvor mye av diverse klær til meg å baby? Anonymkode: fd83d...b32
AnonymBruker Skrevet 28. februar #2 Skrevet 28. februar Mitt beste tips er å først og fremst høre på deg selv Du vil høre fra minimalister (du får alt på sykehuset, trenger ingenting..). Til de som trykker ctrl+alt. Personlig er jeg nok er i sistnevnte kategori, enn første. Kanskje det er noe som vil gi litt nytte og glede. Og hvilken skade gjør det å ha med seg noe man likevel ikke trenger? Å ta hele lista blir litt i overkant. Baby trenger lite, men hentesett (gjerne et-par alternativ, med tanke på størrelse), luer, votter, og pledd er fint å ha. Alt som kan gjøre deg mer komfortabel. Myke klær, stor/varm genser, tøfler (gjerne noe med skikkelig såle på grunn av hygiene). Ekstra, og enda litt ekstra, undertøy. Myke singletter. Myke sokker som er enkle å få av/på. Toalettmappe nesten tilsvarende det du ville tatt med på helgetur. Sminke (skyt i vei 😅). Hårføner. Mykt toalettpapir, og egne bind. Litt diverse snacks. En drikkeflaske. Termokopp. iPad. Ladere. Airpods. Anonymkode: 7a142...e01 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar #3 Skrevet 28. februar Jeg hadde med hentesett til baby og 2-3 pysjer. Var veldig koselig å putte på baby egne klær, i stede for sykehuset sitt. Hadde med masse klær til meg selv, brukte ikke noe av det siden jeg heller brukte sykehusskjorta. Tøfler og dusjsko var ålreit å ha. Ellers som den over skriver, litt snacks, airpods, ipad, ladere. Jeg angret på at jeg ikke hadde strikketøy eller bok. Baby sov mange timer i strekk så var rett og slett litt kjedelig til tider 🙃 I toalettmappa hadde jeg purelan, silverette skjold. I tillegg til vanlige toalettsaker. Pakket bagen 3 uker før termin da de var usikre på om jeg burde settes i gang grunnet stor vektoppgang på baby på slutten. Ble ikke satt i gang, bagen stod bare i bilen sammen med helsekosten. Toalettmappe stod halveis pakket på badet i nesten 3 uker, fødte 2 dager før termin. Anonymkode: fadb7...a9e
AnonymBruker Skrevet 28. februar #4 Skrevet 28. februar Gjorde ulikt ved alle mine 3 fødsler. 1: pakket aaaaalt for mye!!! Gikk kun i sykehusskjorta på rommet, og en gravidkjole når vi gikk i kantina. Baby hadde på seg samme klær hele veien. Normale hygieneprodukter. Ubrukt i bagen lå det 2 bukser til meg, 3 tskjorter, masse truser (brukte kun netting fra sykehuset), masse babyklær. pakket opp og ned av den bagen i flere uker før fødselen startet😅 2. syns det var greit det jeg pakka. 1 sett klær til baby. Og trodde jeg hadde skift til meg selv også…. Hadde glemt p pakke bukse… så alternativet var å reise hjem i den buksa vannet gikk i eller låne pysjbukse fra sykehuset. Bor langt borte fra sykehuset og greie klesbutikker, så var ikke aktuelt p hente for mannen heller. Så hvis buksa hadde vært oppi så hadde det vært perfekt. pakket den da riene startet, og vi skulle inn på sykehuset. 3: pakket aldri. Baby ble født prematurt, og fødsel var ikke i tankene mine en gang. Vandret rundt i sykehusskjorte hele innleggelsen. Reiste hjem med de klærna jeg ble lagt inn i, og faren hadde hentet et sett klær til baby (baby lå i bleia hele oppholdet). jeg ville sagt at en trenger å ta med seg det en har på en normal overnatting et sted, og bare huske at en skal ha en ekstra person med seg hjem. Sykehuset har det meste du vil trenge under oppholdet. Anonymkode: e3b1f...ab2
AnonymBruker Skrevet 28. februar #5 Skrevet 28. februar Pakk så fort som mulig. Jeg hadde ikke pakket da jeg ble innlagt i uke 34. Hadde derfor nesten ingenting med meg.. Superkjedelig selv om mannen kunne hente ting, men han hentet blant annet et par jeans som ikke var gravidbukser engang og alt for små truser 😂 Anonymkode: 3c651...014
AnonymBruker Skrevet 28. februar #6 Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Pakk så fort som mulig. Jeg hadde ikke pakket da jeg ble innlagt i uke 34. Hadde derfor nesten ingenting med meg.. Superkjedelig selv om mannen kunne hente ting, men han hentet blant annet et par jeans som ikke var gravidbukser engang og alt for små truser 😂 Anonymkode: 3c651...014 😂 Tanken på hva mannen hadde pakket om det stod "truser" på lista. 🙈 Enig. Det er bare å pakke så fort som mulig. Anonymkode: 7a142...e01
AnonymBruker Skrevet 28. februar #7 Skrevet 28. februar Tenker det kommer litt an på hvor langt unna sykehuset man bor. Er det to timer å kjøre, er det ikke bare å hente det man har glemt. Da er det lurt å pakke tidlig, og heller ta med litt for mye enn litt for lite. Selv bor jeg i kort avstand fra sykehuset jeg føder på, og det er dobbeltrom på barsel, så mannen må uansett hjem på natta. Sist hadde jeg sånn halvveis pakket fødebag da vannet gikk, så det var flere ting mannen min måtte hente mens jeg var på sykehuset. Det gikk helt fint det, han er oppegående nok til å få til det, og jeg var ganske konkret på hvilke plagg jeg trengte å ha. Denne gangen har jeg nå nettopp pakket bagen, er 36 uker på vei. Har med toalettsaker til meg selv, birkenstocks, amme-bh, litt klær til meg selv (et antrekk til hjemreise, en løs bukse, en genser og sokker, ellers bruker jeg bare sykehusskjorta), et skift til babyen til hjemreise, lue som baby kan ha på rett etter fødsel, mobillader, ørepropper, en bok, vannflaske, helsekort, sovemaske og litt snacks. Skulle jeg trenge noe annet, får mannen dra hjem og hente eller ut og handle. Anonymkode: c85b4...66d
Anononyma Skrevet 28. februar #8 Skrevet 28. februar Jeg kommer til å pakke minst mulig. Et par antrekk til meg og til den nyfødte - og kjølebind for det var de tomme for på sykehuset sist. Har så kort vei hjem fra sykehuset så mannen får reise hjem og hente om det er noe vi mangler
AnonymBruker Skrevet 1. mars #9 Skrevet 1. mars Når: første min ble født i uke 32, og andre i uke 36. Første gangen hadde jeg ikke rukket å pakke fødebag, og det gikk heeelt fint (de har faktisk det meste man trenger på sykehuset). Broren min kom med det vi trengte av toalettsaker og skift + et par bodyer til babyen. Og så kunne mannen kjøre hjem og hente ting etter hvert (måtte være litt på sykehuset pga tidlig fødsel). MEN da jeg var gravid andre gang, hadde jeg lært fra sist gang, og hadde fødebagen klar fra ca uke 31/32. Hva: Slippers til å gå med på sykehuset/dusje med vil jeg sterkt anbefale. I tillegg toalettsaker (som til en helgetur), truser, ammebher, sokker, et par ammetopper, et par myke bukser (gjerne gravidbukser). Anonymkode: 6679a...249
AnonymBruker Skrevet 1. mars #10 Skrevet 1. mars Jeg pakket begge gangene i uke 34… Til baby : 2 sett med body og bukse , sokker, tynn ull lue, klore votter og teppe. Smokk og hentesett. Til meg : Gode truser , t skjorter / ammesinglett. 2 bukser uten stramming i livet, cardigan som dekker rumpa, ammeinnlegg. Toalettsaker : tannbørste , tannkrem, deo, såpe til dusjing, sjampo og balsam, hårstrikker, hårbørste, ansiktskrem uten parfyme, ansiktsrens. Mannen hadde med 1 skift og toalettsaker. Ellers hadde vi med mobillader, nettbrett (ble MYE dødtid begge gangene, babyen sover jo stort sett😅.. vi måtte være på sykehuset i en uke med nr 2). Brus , vannflasker og litt snacks (sjokolade, nøtter, frukt og tyggis). Anonymkode: 10514...318
tussi84 Skrevet 2. mars #11 Skrevet 2. mars Hvor mye du skal pakke avhenger litt av hvor langt man bor fra sykehuset egentlig. Er det lett å få tak i nye klær hjemme om du går tom, eller er avstanden sånn at det lønner seg at du har med ekstra klær? For å si det slik så vet du aldri Hvor lenge du blir på sykehuset etter en fødsel. Det kan oppstå evt komplikasjoner både for deg eller barnet evt begge to som gjør at man må bli ekstra dager. Det kan hende at fødsel ender opp i et keisersnitt også, som gjør at dere må bli på sykehuset 2-3 ekstra enn det som er normalt etter en vaginal fødsel. Så kan det være at du før fødsel ender opp med å settes i gang, og bør beregne noen ekstra klær pga det kan ta alt fra et par timer til 3-4 døgn å sette i gang en fødsel. Nå setter jeg det på spissen, men ved første fødsel var jeg innlagt på sykehuset 8 dager til sammen, hvor 5 av dagene var etter barnet kom ut. Jeg hadde med 3 mørke bukser og blødde ut alle sammen før jeg dro hjem, så burde egentlig hatt et par til. Ved andre fødsel hadde jeg riktignok ikke samme problem, da det endte opp med keisersnitt men jeg ble liggende på sykehuset i 12 dager Totalt (8 dager av dem etter fødsel), pga komplikasjoner både hos barnet og meg. Måtte derfor be mannen kjøpe flere sokker til meg mens jeg lå der, og dra hjem en dag for å hente et par overdeler. Kort sakt pakk mer enn det du tror du trenger, i alle fall om du bor et stykke unna sykehuset. Baby derimot trenger bare et skift når dere skal hjem 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars #12 Skrevet 2. mars Hvis du bor langt unna sykehuset, kan du jo pakke to bager. En hoved-fødebag, og en bag med ekstra klær til deg selv i tilfelle du blir liggende lenge på sykehuset, som brukeren over beskriver. Den ekstra bagen kan jo bare ligge i bilen til du eventuelt trenger den. Anonymkode: c85b4...66d
AnonymBruker Skrevet 2. mars #13 Skrevet 2. mars Jeg svarte tidligere i tråden, og mener først og fremst at alle får gjøre som de ønsker Så denne er bare av personlig interesse, og ikke kritikk. Men som maksimalist har jeg aldri forstått vitsen med å pakke minst mulig. Jeg reiser mye i jobb, og mye på ferie. Og med unntak av da jeg vet jeg må bære/dra bagasje over avstander, så overpakker jeg. Det er så godt å ha skikkelig hudpleie, egen føner, elektrisk tannbørste, en joggedress å dra på seg på hotellrommet, en ekstra kjole om du føler magen ser litt stor ut i den første du prøver, og alt mulig slikt. Særlig til sykehuset. Vi har bilen. Mannen bærer (og ekstra pluss at han virkelig likte alt han følte seg nyttig til😂). Det er god plass. Og nydelig å plukke ut akkurat det jeg føler for der og da. Anonymkode: 7a142...e01
AnonymBruker Skrevet 2. mars #14 Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg svarte tidligere i tråden, og mener først og fremst at alle får gjøre som de ønsker Så denne er bare av personlig interesse, og ikke kritikk. Men som maksimalist har jeg aldri forstått vitsen med å pakke minst mulig. Jeg reiser mye i jobb, og mye på ferie. Og med unntak av da jeg vet jeg må bære/dra bagasje over avstander, så overpakker jeg. Det er så godt å ha skikkelig hudpleie, egen føner, elektrisk tannbørste, en joggedress å dra på seg på hotellrommet, en ekstra kjole om du føler magen ser litt stor ut i den første du prøver, og alt mulig slikt. Særlig til sykehuset. Vi har bilen. Mannen bærer (og ekstra pluss at han virkelig likte alt han følte seg nyttig til😂). Det er god plass. Og nydelig å plukke ut akkurat det jeg føler for der og da. Anonymkode: 7a142...e01 Jeg svarte også tidligere i tråden, og har en moderat fødebag stående klar. Jeg skal dele dobbeltrom på barsel. Jeg vet at det er trangt der, det er rett og slett ikke plass til å ha en stor koffert stående eller breie seg ut. For de som får enerom på barselhotell er det sikkert greiere å ha med seg mer enn nødvendig, men det er i alle fall noe å tenke på. Dumt å ha med veldig mye greier hvis man ligger på et trangt rom på barsel, da er det faktisk mye greiere å ha en liten og oversiktlig pakket bag med bare akkurat det du trenger. Anonymkode: c85b4...66d
AnonymBruker Skrevet 2. mars #15 Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hvis du bor langt unna sykehuset, kan du jo pakke to bager. En hoved-fødebag, og en bag med ekstra klær til deg selv i tilfelle du blir liggende lenge på sykehuset, som brukeren over beskriver. Den ekstra bagen kan jo bare ligge i bilen til du eventuelt trenger den. Anonymkode: c85b4...66d Veldig enig i denne! Jeg hadde lang reisevei, og mye av det jeg pakket lå igjen i bilen. Under fødselen hadde jeg ikke bruk for mye. Men på barsel var det veldig praktisk at mannen kunne hente ekstra skift, ting jeg trengte til ammingen osv. Anonymkode: ccfc4...083
AnonymBruker Skrevet 2. mars #16 Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg svarte også tidligere i tråden, og har en moderat fødebag stående klar. Jeg skal dele dobbeltrom på barsel. Jeg vet at det er trangt der, det er rett og slett ikke plass til å ha en stor koffert stående eller breie seg ut. For de som får enerom på barselhotell er det sikkert greiere å ha med seg mer enn nødvendig, men det er i alle fall noe å tenke på. Dumt å ha med veldig mye greier hvis man ligger på et trangt rom på barsel, da er det faktisk mye greiere å ha en liten og oversiktlig pakket bag med bare akkurat det du trenger. Anonymkode: c85b4...66d Her har det vært skap. Det å pakke ut, og så ned, har vært en fin distraksjon. Så har jeg slik toalettmappe og sminkemappe man bare henger på en knagg eller list, så tar ikke noe plass på bad. Har packing cubes, og små mapper til medisiner og småting, så vet akkurat hvor alt er. Ladere, snack, vannflaske, med mer, på nattbord. Akkurat samme som på hotell. Vet ikke om jeg fysisk hadde klart å rote nedi en bag. Anonymkode: 7a142...e01
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå