AnonymBruker Skrevet 28. februar #1 Skrevet 28. februar Har en 15 mnd gammel gutt som stortrives i barnehagen! De siste ukene har han vært litt vanskelig ved henting, med at han kaster seg bakover og sutrer når vi plukker han opp men dette gir seg som regel ganske fort slik at vi får kledd på og gått. Men i dag opplevde jeg for første gang full trass.. skrek, sprella og var helt febrilsk!! Hadde ikke sjans til å hverken roe han eller kle på han så vi endte opp med å gå til bilen i bare superundertøy og lue🤦♀️ Dette skjedde antakeligvis fordi jeg avbrøt leken han nettopp hadde begynt med, men hva annet kan jeg liksom gjøre? Hvordan kan jeg gjøre dette på en skånsom måte? Skjønner at jeg må tåle litt trass, men dette var ikke akkurat det jeg så for meg. Hva gjør dere? Anonymkode: ab5e9...001
AnonymBruker Skrevet 28. februar #2 Skrevet 28. februar Gratulerer med trassalder. Helt normalt, og det er noe man må regne med med de fleste barn. Forberede og prøve å gi myke overganger, men også ikke la ungen hale ut og ut tiden. Fast rutine. Være bestemt, men rolig 😊 Anonymkode: 16cff...4c9 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar #3 Skrevet 28. februar Han er nok helt overstimulert etter lange dager i barnehagen. Det eneste du kan gjøre er å gi kortere dager. Selv har vi aldri hentet senere enn klokken 14 og har aldri opplevd sutring ved henting. Anonymkode: 28b2f...495 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar #4 Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han er nok helt overstimulert etter lange dager i barnehagen. Det eneste du kan gjøre er å gi kortere dager. Selv har vi aldri hentet senere enn klokken 14 og har aldri opplevd sutring ved henting. Anonymkode: 28b2f...495 Nå har jeg aldri hatt så små barn i barnehagen som TS (mine begynte fra 2 år), men min erfaring er at det er dumt å hente dem for tidlig også. Kl. 14 er de som regel midt oppi noe, få som blir henta så tidlig. Hvis man har mulighet til å gi kortere dager, er det etter min erfaring mye bedre å levere seint og hente til "vanlig" tid, enn å levere tidlig og hente tidlig. Jeg var student da ungene mine gikk i barnehage, leverte dem ofte kl. 9 og henta rundt 15.30-16. Henta jeg noe særlig tidligere enn det, var det ingen andre som hadde blitt henta, og de måtte avbryte lek, og dermed kunne de slå seg vrange av den grunn. Anonymkode: 57f3b...974 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar #5 Skrevet 28. februar Forberedelse, nå skal vi gå om 10 min, nå skal vi gå om 5 min så du må avslutte leken. De skjønner ikke hva 5 min er nå, men de lærer. Prøv å gjør alt til en lek, førstemann ut i gangen, hvem kan ta på seg skoa først. Jeg ammet i bhg ved henting og, de trenger ofte litt connection, de er slitne. De lader veldig godt på en liten ammestund. Korte dager. Anonymkode: efc67...fd9
AnonymBruker Skrevet 28. februar #6 Skrevet 28. februar Rundt 15 tiden er ofte fruktmåltidet ferdig og barna er på vei ned fra bordet, grei tid å hente på. Ellers helt normalt og oppleves nok i barnehagen også. De ansatte er vant til dette, snakk rolig men bestemt. Ikke overforklar, og om det ikke går ja så ta under armen og gå. Tjener ikke barn eller voksne å hale ut situasjonen. Det er en del av livet Anonymkode: 7c1d5...8c0
AnonymBruker Skrevet 28. februar #7 Skrevet 28. februar Helt normalt. Slik har våre barn også holdt på. Er nok overgangs situasjonen som er vanskelig. Her kan det samme skje akurat når vi kommer inn døra hjemme også. Funker ofte å avlede,andre ganger må han bare rase ifra seg litt først. Går over med alderen dette. Anonymkode: d870f...f67
AnonymBruker Skrevet 28. februar #8 Skrevet 28. februar FAB = forbered alltid barnet. Når du kommer så går du rett inn og viser at du er kommet, forklarer barnet at det er på tide å avslutte leken og at h*n kan gjøre det mens du pakker sammen tingene i gangen (f.eks. sekk, våte klær osv), og at når du kommer tilbake så er det på tide å dra. Da får barnet litt tid til å avslutte, og du får ordnet litt i barnehageboksen og pakket sammen tingene. Det er ikke nødvendigvis fasiten, men det kan potensielt gjøre det bedre for deg og barnet Anonymkode: 9d41a...0af 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar #9 Skrevet 28. februar Fullstendig normalt. Mity barn hadde flere sånne i uka, bl.a. hvor jeg fysisk ikke klarte å sette henne i sykkelsetet, så hun hadde de verste sinneanfallene rett utenfor porten. De varte minst 30 minutter. Fikk ikke kontakt med henne på den halvtimen, og prøvde jeg å snakke/nærme meg henne, eskalerte det enda mer. Herlig. Mange andre dager sprang hun bort fra meg og hylgråt med en gang hun så meg (ett sekund med glede før det ble total kollaps). Hun kunne dytte seg under noe jeg ikke klarte å hente henne ut fra og hyperventilere i sinne i 20 minutter. Dette skjedde særlig på dager noen hadde slått/bitt henne. Da hun så meg kom alt ut av følelser. Litt mindre av det nå som hun er 3,5. Var verst fra 2-årsalderen. Hun pleide også å ha sinneanfall i over en time som hun til slutt sovna av fram til nå nylig også. 👍 Anonymkode: b1f77...d20
AnonymBruker Skrevet 1. mars #10 Skrevet 1. mars Helt normalt, har jobbet I barnehage I snart 20 år, å dette ser jeg ukentlig. Har ingen ting å si når foreldrene kommer. Små barn har stor følelser i sving, å klarer ikke alltid å uttrykke seg, når foreldrene kommer ,så er det mange som får ut alle følelsene på en gang. Og mange hyler, skriker og vrenger seg når foreldrene kommer, men aldri ellers i løpet barnehagedagen. Her en dag hadde vi 4 barn som ikke ville hjem, så foreldrene måtte bære de hylende fra barnehagen. De såg bare på hverandre, og ga hverandre medfølende blikk. Anonymkode: f4751...bd0 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars #11 Skrevet 1. mars Min var sånn helt til hun var fem år, fullstendig nedsmelting ved henting. For hennes del har jeg etterhvert skjønt at hun brukte veldig mye energi gjennom dagen på å holde de store følelsene sine i sjakk, også slapp hun alt løs i det øyeblikket hun så meg. Hun har aldri vært komfortabel med å gråte, være sint osv. rundt andre voksne enn oss foreldre, så det bygget seg nok veldig opp. Anonymkode: 70504...d8e 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars #12 Skrevet 1. mars Bærer sprellende unge ut i bilen. Her har hun sparket av seg skoene midt på parkeringsplassen ved flere anledninger. Roer seg når vi begynner å kjøre. Gidder ikke lage noe mer styr ut av det enn det. Anonymkode: 97436...6c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå