AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #1 Del Skrevet 9 timer siden Ser man ut som en kvinne og presenterer seg deretter, er man gjerne en kvinne. Ser man ut som en mann derimot og oppfører seg som sådan, er man en mann. Sosialt altså, ikke biologisk. Kromosomene, dvs. genotypen, er ikke noe du kan eller bør vite til vanlig, med mindre du jobber i helsevesenet og det er informasjon som er relevant for pasient sin sak. Personlige tredjepersonspronomener utover hun, han og hen, med tilhørende bøyningsformer, kompliserer språket unødvendig og brukes derfor kun av noen få på Xitter og lignende. Det er heller ikke et problem jeg har vært borti i den virkelige verden i hele mitt liv! Det finnes biologiske og sosiale uteliggere, men folk flest vil i praksis ALDRI komme borti det. Og hvis man gjør det, behandler man de folkene med grunnleggende menneskelig respekt og høflighet - behandle de andre på samme vis du selv vil bli behandlet på. Det er så enkelt. 😀 Har du tid til å sitte på nettfora og bli krenket over at det finnes folk som lever som motsatt kjønn i dagliglivet, bør du gå ut og ta på gresset, for det trenger du sårt. Du tjener ingenting på å bli indoktrinert i ekkokamre, men det gjør folk som står bak dem. Anonymkode: 56562...41d 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 9 timer siden #2 Del Skrevet 9 timer siden Enig! Det bør ikke være problematisk for noen. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #3 Del Skrevet 8 timer siden Helt enig Anonymkode: da853...c25 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #4 Del Skrevet 8 timer siden Har ikke negative følger for folk? Hva med alle biologiske kvinner som må konkurrere mot biologiske menn? Hva med de som synes det er ubehagelig å gå på do med en biologisk mann? Hva med de kvinnene som synes det er ubehagelig å sone i fengsel med en biologisk mann? Hva med alle som blir gitt stygge merkelapper bare fordi de tar feil av hen/han/hun etc? Det har så absolutt negative konsekvenser? Anonymkode: 1d265...cd2 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #5 Del Skrevet 8 timer siden Ja, det er lite jeg tenker mindre på i dagliglivet enn transdebatten. Tviler på at det noensinne vil gå ut over meg i det virkelige livet. Da merker jeg at det er jævlig vanskelig å bry seg. Anonymkode: ede19...9ed 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #6 Del Skrevet 8 timer siden Jeg er så enig. De "problemene" transmennesker angivelig skaper, er bare sånne søkte tullesituasjoner formidlet via X. Det er en annen agenda som ligger bak denne interessen, tror jeg. Anonymkode: 1982d...829 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #7 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva med alle biologiske kvinner som må konkurrere mot biologiske menn? Det er ikke kontroversielt å mene det, og det har vært innstramminger i flere typer idrett der utholdenhet og styrke spiller en rolle. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva med de som synes det er ubehagelig å gå på do med en biologisk mann? I Norge kan vi heldigvis sitte i hver sin bås. Det er også noen som synes det er ubehagelig å gå på do med mobbere og mordere, men vi antar det beste, gjør våres fornødne og forlater lokalet som om ingenting har skjedd. AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva med de kvinnene som synes det er ubehagelig å sone i fengsel med en biologisk mann? Hvis de har gjennomgått kjønnskorrigerende kirurgi, bør de absolutt få sone i kvinnefengsel. AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hva med alle som blir gitt stygge merkelapper bare fordi de tar feil av hen/han/hun etc? Har aldri kommet over den problemstillingen irl før. Ikke i Norge som helhet heller. Men jeg synes personlig det ville vært rart å kalle en person med typisk feminint utseende for "han" eller en machomann for "hun". Anonymkode: 56562...41d 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svartfugl Skrevet 8 timer siden #8 Del Skrevet 8 timer siden Enig. Dette er ikke vanskelig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 8 timer siden #9 Del Skrevet 8 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Har ikke negative følger for folk? Hva med alle biologiske kvinner som må konkurrere mot biologiske menn? Hva med de som synes det er ubehagelig å gå på do med en biologisk mann? Hva med de kvinnene som synes det er ubehagelig å sone i fengsel med en biologisk mann? Hva med alle som blir gitt stygge merkelapper bare fordi de tar feil av hen/han/hun etc? Det har så absolutt negative konsekvenser? Anonymkode: 1d265...cd2 Dette er jo nettopp det ts beskriver som oppkonstruert. Med unntak av noen utfordringer innenfor idrett. Endret 8 timer siden av Rotemor 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lars1009 Skrevet 8 timer siden #10 Del Skrevet 8 timer siden (endret) Eneste jeg tenker på er at man ikke trenger forvirre barnehagebarn eller barneskolebarn i den grad det blir gjort. Ellers er jeg enig, om det strammes inn i idretten her og der. Endret 8 timer siden av Lars1009 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #11 Del Skrevet 8 timer siden Vet ikke om det er min eller din omgangskrets som er rarest, men jeg anser meg som temmelig ordinær. Møter likevel transpersoner og ikkebinære ganske ofte. Enkelte av dem er fryktelig opptatt av transkamp og blir slitsomme - kanskje ikke så rart så overrepresentert som psykiske lidelser er hos transkjønnede. Enkelte insisterer på å definere andre som cis, fordi de ikke vil være alene om forstavelse. Enkelte omtaler andre som "dem" i tredjeperson fordi de mener man ikke kan fastslå kjønn uten å spørre. Alt dette er jo irritasjonsmomenter, men ganske ufarlig. Anonymkode: 53539...cad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 7 timer siden #12 Del Skrevet 7 timer siden Som jeg nettopp svarte i en annen tråd, tror jeg ikke det folk flest reagerer på, er at enkeltpersonen Arne ønsker å leve som Anne. Det plager ingen, og jeg tror det er et mindretall som ønsker å legge seg opp i det. Men det både jeg og flere andre misliker, er ikke hvordan enkeltpersoner lever livene sine, det er hvordan transaktivister (altså ikke nødvendigvis transpersoner) forsøker å endre innholdet i etablerte begreper. Et mindretall aktivister har plutselig bestemt at mann og kvinne skal være beskrivelsen av en subjektiv følelse, livsstil eller ytre uttrykk, i stedet for å først og fremst beskrive menneskets rolle i forplantningen. Det mener jeg er feil, både språklig, biologisk/naturvitenskapelig og politisk. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #13 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ikke negative følger for folk? Hva med alle biologiske kvinner som må konkurrere mot biologiske menn? Hva med de som synes det er ubehagelig å gå på do med en biologisk mann? Hva med de kvinnene som synes det er ubehagelig å sone i fengsel med en biologisk mann? Hva med alle som blir gitt stygge merkelapper bare fordi de tar feil av hen/han/hun etc? Det har så absolutt negative konsekvenser? Anonymkode: 1d265...cd2 Gikk du totalt glipp av at ts skrev “folk flest”. Scenario 1 og 3 som du skisserer, gjelder en liten gruppe mennesker. Og hva angår 2, har jeg det siste året vært på flere seminarer/kurs som ble arrangert i lokaler det toalettene var unisex, store toalettrom med mange båser. Opplevde ingen problem med at menn sto i samme toalettkø og brukte de samme toalettene. Anonymkode: e40c0...8c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #14 Del Skrevet 7 timer siden Er det seriøst folk som fortsatt diskuterer dette? Ingen bryr seg! Vær den du er. Er du homo? Gratulerer. Er du trans? Gratulerer. Er du hetero? Gratulerer. Jeg bryr meg ikke om seksuallivet til andre. Bryr meg om mitt eget. Ha en fin dag. Anonymkode: eb1ba...b41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet 7 timer siden #15 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ser man ut som en kvinne og presenterer seg deretter, er man gjerne en kvinne. Ser man ut som en mann derimot og oppfører seg som sådan, er man en mann. Sosialt altså, ikke biologisk. Kromosomene, dvs. genotypen, er ikke noe du kan eller bør vite til vanlig, med mindre du jobber i helsevesenet og det er informasjon som er relevant for pasient sin sak. Personlige tredjepersonspronomener utover hun, han og hen, med tilhørende bøyningsformer, kompliserer språket unødvendig og brukes derfor kun av noen få på Xitter og lignende. Det er heller ikke et problem jeg har vært borti i den virkelige verden i hele mitt liv! Det finnes biologiske og sosiale uteliggere, men folk flest vil i praksis ALDRI komme borti det. Og hvis man gjør det, behandler man de folkene med grunnleggende menneskelig respekt og høflighet - behandle de andre på samme vis du selv vil bli behandlet på. Det er så enkelt. 😀 Har du tid til å sitte på nettfora og bli krenket over at det finnes folk som lever som motsatt kjønn i dagliglivet, bør du gå ut og ta på gresset, for det trenger du sårt. Du tjener ingenting på å bli indoktrinert i ekkokamre, men det gjør folk som står bak dem. Anonymkode: 56562...41d "Transdebatten" kan ufarliggjøres slik du gjør her. Personlig er jeg ikke uenig med noe av det du skriver over. På den annen side er det flere momenter som følger av "transdebatten" som jeg mener har mer for seg å diskutere (og ja ikke alt er like relevant i Norge nødvendigvis); - Unge personer som utsetter pubertet mv. med medisiner som kan skade/endre dem for livet. - Mange personer som søker mot/ønsker en transidentitet lider av diverse underliggende psykiske lidelser. Hva som er løsningen for dem vet jeg ikke, men ut i fra det jeg har lest blir som regel de psykiske lidelsene som regel ikke bedre av en trans(formasjon). - Det har vært nevnt at transidentitet kan være sosialt betinget / "smittsomt". Det har blant annet vært rapportert om en voldsom overrepresentasjon av unge kvinner som indentifiserer seg som trans. - En del som velger å være trans nå kan tenkes å "egentlig" være feminine menn eller maskuline kvinner. Hvis fokuset på trans er med på å gjøre det vanskeligere å være "utliggere" innenfor kjønnene er ikke det bra heller. - Viktigheten at man kan gjengi og diskutere hvordan verden fremstår innenfor egen virkelighetsforståelse er viktig og naturlig. Med andre ord kan jeg fint kalle en transmann for "han", men i praksis er det en glidende overgang hvor min(og resten av verdens oppfatning - stort sett) vil være at dette er en "transmann" og ikke en "han". .. for ikke å snakke om det fåtall som vil kalles alt mulig annet (har møtt et par av disse også). Mer kunne sikkert vært nevnt. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #16 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det seriøst folk som fortsatt diskuterer dette? Ingen bryr seg! Vær den du er. Er du homo? Gratulerer. Er du trans? Gratulerer. Er du hetero? Gratulerer. Jeg bryr meg ikke om seksuallivet til andre. Bryr meg om mitt eget. Ha en fin dag. Anonymkode: eb1ba...b41 Det har jo blitt en symbolsak for de ekstreme nykonservative da, så de drar transeksuelle opp og fram hele tida. Jeg er forøvrig helt enig med deg, de fleste av oss bør ha nok med oss selv. Anonymkode: 1982d...829 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå