Million Skrevet 1. mars #21 Del Skrevet 1. mars (endret) AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg har en venn som altod er blakk, han har en ubehandlet psykisk sykdom som gjør at han ofte bruker penger han ikke har og ender opp i trøbbel. Jeg har aldri fortalt han hva jeg har i lønn før jeg nå ved uhell sa det. Min venn er på uførepensjon minste sats. Jeg mener han kan jobbe med noe enkelt, som i butikk eller lignende, men han prøver ikke engang. Og mener han ville fungert mye bedre om han faktisk gadd/ ville søke behandling for sin sykdom, men han virker til å benekte at det er det han har og skal behandles for. Uansett. Han havner stadig i situasjoner der han må "låne" penger fra venner. Ei av hans nærmeste venner punger stadig ut med tusener av kroner. Fungerer som hans mamma omtrent. Så har han gamle rike venner som spanderer på ham og gir han gratis ferier ol. Jeg syns det er kjempe irriterende å se på og har sagt til han at han må fokusere på behandling ikke dra på pub drikke bort pengene. Det har hendt flere ganger at han har drukket bort pengene og spør så meg om jeg kan hjelpe han med noen hundre, slik at han kommer seg hjem... Jeg pleier aldri eller sjelden å hjelpe, fordi jeg må spare og har barn som jeg er mer forpliktet overfor. Jeg har hørt denne fyren stadig nevne at n eller annen av hans venner ikke ga han penger og så påpeke at han syns de er grådige, fordi de jobber og har bedre økonomi. Nå er jeg sikkert i denne kategorien fordi jeg ved uhell nevnte hva jeg har i lønn. Syns dere det er grådig av meg å ikke låne penger til han når jeg tenker på han som en god venn. Jeg har ikke erfart at han betaler tilbake, så jeg vet dette blir som gratis support og han vil sikkert spørre meg om og om igjen... Ville dere gitt han penger? Anonymkode: c3722...9ce Både du og han vennen din vet ikke hva "grådig" er. Det ordet dere faktisk tenker på er ordet "gjerrig". Grådig er noe helt annet. Man er ikke gjerrig fordi man ikke vil låne bort penger, men den som vil låne, vil nok prøve å slenge noe dritt av skuffelse og kalle deg gjerrig som hevn. Drit i hva den vennen din mener. Herregud, driver folk og spanderer til og med ferier på han? Helt utrolig hva han klarer å karre til seg fra andre? Uansett er det ikke din plikt å forsørge han eller gi han penger. De pengene du har, skal gå til eget livsopphold og barna dine. Så ikke bry deg om hva han kompisen måtte mene. Drit i han hvis han vurderer vennskap etter hvor mye penger han klarer å skvise ut av hver enkelt "venn". Endret 1. mars av Million 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #22 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg har en venn som altod er blakk, han har en ubehandlet psykisk sykdom som gjør at han ofte bruker penger han ikke har og ender opp i trøbbel. Jeg har aldri fortalt han hva jeg har i lønn før jeg nå ved uhell sa det. Min venn er på uførepensjon minste sats. Jeg mener han kan jobbe med noe enkelt, som i butikk eller lignende, men han prøver ikke engang. Og mener han ville fungert mye bedre om han faktisk gadd/ ville søke behandling for sin sykdom, men han virker til å benekte at det er det han har og skal behandles for. Uansett. Han havner stadig i situasjoner der han må "låne" penger fra venner. Ei av hans nærmeste venner punger stadig ut med tusener av kroner. Fungerer som hans mamma omtrent. Så har han gamle rike venner som spanderer på ham og gir han gratis ferier ol. Jeg syns det er kjempe irriterende å se på og har sagt til han at han må fokusere på behandling ikke dra på pub drikke bort pengene. Det har hendt flere ganger at han har drukket bort pengene og spør så meg om jeg kan hjelpe han med noen hundre, slik at han kommer seg hjem... Jeg pleier aldri eller sjelden å hjelpe, fordi jeg må spare og har barn som jeg er mer forpliktet overfor. Jeg har hørt denne fyren stadig nevne at n eller annen av hans venner ikke ga han penger og så påpeke at han syns de er grådige, fordi de jobber og har bedre økonomi. Nå er jeg sikkert i denne kategorien fordi jeg ved uhell nevnte hva jeg har i lønn. Syns dere det er grådig av meg å ikke låne penger til han når jeg tenker på han som en god venn. Jeg har ikke erfart at han betaler tilbake, så jeg vet dette blir som gratis support og han vil sikkert spørre meg om og om igjen... Ville dere gitt han penger? Anonymkode: c3722...9ce Jeg ville ikke gitt ham penger. Jeg ville i stedet: 1. Slutt å mene at han kan jobbe. 2. Slutt å mene at han skal søke behandling. 3. Slutt å mene noe om at han låner/tigger/får penger av andre. 4. Slutt å irritere deg over og kommentere hva han gjør med egne penger. 5. Slutt å bry deg om hva han mener om folk som ikke gir ham penger. Kort sagt, la ham leve det livet han vil og fokuser på å leve ditt eget liv slik du vil. Anonymkode: b29d4...7e9 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #23 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 13.15): Jeg har en venn som altod er blakk, han har en ubehandlet psykisk sykdom som gjør at han ofte bruker penger han ikke har og ender opp i trøbbel. Jeg har aldri fortalt han hva jeg har i lønn før jeg nå ved uhell sa det. Min venn er på uførepensjon minste sats. Jeg mener han kan jobbe med noe enkelt, som i butikk eller lignende, men han prøver ikke engang. Og mener han ville fungert mye bedre om han faktisk gadd/ ville søke behandling for sin sykdom, men han virker til å benekte at det er det han har og skal behandles for. Uansett. Han havner stadig i situasjoner der han må "låne" penger fra venner. Ei av hans nærmeste venner punger stadig ut med tusener av kroner. Fungerer som hans mamma omtrent. Så har han gamle rike venner som spanderer på ham og gir han gratis ferier ol. Jeg syns det er kjempe irriterende å se på og har sagt til han at han må fokusere på behandling ikke dra på pub drikke bort pengene. Det har hendt flere ganger at han har drukket bort pengene og spør så meg om jeg kan hjelpe han med noen hundre, slik at han kommer seg hjem... Jeg pleier aldri eller sjelden å hjelpe, fordi jeg må spare og har barn som jeg er mer forpliktet overfor. Jeg har hørt denne fyren stadig nevne at n eller annen av hans venner ikke ga han penger og så påpeke at han syns de er grådige, fordi de jobber og har bedre økonomi. Nå er jeg sikkert i denne kategorien fordi jeg ved uhell nevnte hva jeg har i lønn. Syns dere det er grådig av meg å ikke låne penger til han når jeg tenker på han som en god venn. Jeg har ikke erfart at han betaler tilbake, så jeg vet dette blir som gratis support og han vil sikkert spørre meg om og om igjen... Ville dere gitt han penger? Anonymkode: c3722...9ce Jeg hadde kuttet han ut av livet mitt, rett og slett. Har vært bort i noe lignende, uaktuelt for meg å ha sånne mennesker i livet mitt. Anonymkode: 19fb4...502 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #24 Del Skrevet 1. mars Folk må ta ansvar for sitt eget liv. Han drikker og surrer bort penger, gidder ikke prøve å jobbe eller få behandling. Det er han som er grådig som tror andre skal slite på jobb for å gi ham penger til fornøyelser. Du trenger i hvert fall ikke ha dårlig samvittighet. Hans liv er hans ansvar. Anonymkode: a86dd...29a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #25 Del Skrevet 1. mars Du er ikke kjip som ikke låner han penger. Men jeg reagerer på at du sier at han har ubehandlet psykisk sykdom som gjør at han kan ta dårlige valg, å du mener at han trenger behandling. Samtidig så mener du at han burde kunne jobbe i en enkel jobb, som butikk. Men for det første så er vel du neppe hans lege, samt at du ikke kjenner til hele hans helsehistorie. Jeg synes du er dømmende mot han, å at du burde spare han for vennskap med deg. Ikke fordi at du ikke gir han penger, men fordi at du er en dømmende venn. Anonymkode: 58da7...476 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #26 Del Skrevet 1. mars Hvem er grådig??? Han der er ikke en venn! Anonymkode: e8104...4e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #27 Del Skrevet 1. mars Snylter, kaller man sånne «venner». Anonymkode: ec923...1b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phoenix Heart Skrevet 1. mars #28 Del Skrevet 1. mars Da får han bare være sur. Selv låner jeg aldri ut penger til noen, og jeg spør heller aldri om å låne penger selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 1. mars #29 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 13.15): Jeg har en venn som altod er blakk, han har en ubehandlet psykisk sykdom som gjør at han ofte bruker penger han ikke har og ender opp i trøbbel. Jeg har aldri fortalt han hva jeg har i lønn før jeg nå ved uhell sa det. Min venn er på uførepensjon minste sats. Jeg mener han kan jobbe med noe enkelt, som i butikk eller lignende, men han prøver ikke engang. Og mener han ville fungert mye bedre om han faktisk gadd/ ville søke behandling for sin sykdom, men han virker til å benekte at det er det han har og skal behandles for. Uansett. Han havner stadig i situasjoner der han må "låne" penger fra venner. Ei av hans nærmeste venner punger stadig ut med tusener av kroner. Fungerer som hans mamma omtrent. Så har han gamle rike venner som spanderer på ham og gir han gratis ferier ol. Jeg syns det er kjempe irriterende å se på og har sagt til han at han må fokusere på behandling ikke dra på pub drikke bort pengene. Det har hendt flere ganger at han har drukket bort pengene og spør så meg om jeg kan hjelpe han med noen hundre, slik at han kommer seg hjem... Jeg pleier aldri eller sjelden å hjelpe, fordi jeg må spare og har barn som jeg er mer forpliktet overfor. Jeg har hørt denne fyren stadig nevne at n eller annen av hans venner ikke ga han penger og så påpeke at han syns de er grådige, fordi de jobber og har bedre økonomi. Nå er jeg sikkert i denne kategorien fordi jeg ved uhell nevnte hva jeg har i lønn. Syns dere det er grådig av meg å ikke låne penger til han når jeg tenker på han som en god venn. Jeg har ikke erfart at han betaler tilbake, så jeg vet dette blir som gratis support og han vil sikkert spørre meg om og om igjen... Ville dere gitt han penger? Anonymkode: c3722...9ce Jeg ville aldri ha lånt penger til han fordi jeg kunne risikert at han ikke betalte tilbake og blitt sur på han i lang tid. Da er det bedre å gi bort penger. Slik jeg tolker deg har du egentlig ikke lyst til å gi han penger, da skal du heller ikke gjøre det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #30 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Du er ikke kjip som ikke låner han penger. Men jeg reagerer på at du sier at han har ubehandlet psykisk sykdom som gjør at han kan ta dårlige valg, å du mener at han trenger behandling. Samtidig så mener du at han burde kunne jobbe i en enkel jobb, som butikk. Men for det første så er vel du neppe hans lege, samt at du ikke kjenner til hele hans helsehistorie. Jeg synes du er dømmende mot han, å at du burde spare han for vennskap med deg. Ikke fordi at du ikke gir han penger, men fordi at du er en dømmende venn. Anonymkode: 58da7...476 Skjønner at du reagerer på det. Men start med å behandle sykdom, så kan man jobbe siden. Er jo det samme som å sabotere seg selv når man ikke behandler en sykdom og det irriterer meg fordi hvis han behandlet sykdommen kunne muligens bli såpass bedre at n kan jobbe og ikke være så skrapa hele tida. Anonymkode: c3722...9ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 1. mars #31 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 13.15): Jeg har en venn som altod er blakk, han har en ubehandlet psykisk sykdom som gjør at han ofte bruker penger han ikke har og ender opp i trøbbel. Jeg har aldri fortalt han hva jeg har i lønn før jeg nå ved uhell sa det. Min venn er på uførepensjon minste sats. Jeg mener han kan jobbe med noe enkelt, som i butikk eller lignende, men han prøver ikke engang. Og mener han ville fungert mye bedre om han faktisk gadd/ ville søke behandling for sin sykdom, men han virker til å benekte at det er det han har og skal behandles for. Uansett. Han havner stadig i situasjoner der han må "låne" penger fra venner. Ei av hans nærmeste venner punger stadig ut med tusener av kroner. Fungerer som hans mamma omtrent. Så har han gamle rike venner som spanderer på ham og gir han gratis ferier ol. Jeg syns det er kjempe irriterende å se på og har sagt til han at han må fokusere på behandling ikke dra på pub drikke bort pengene. Det har hendt flere ganger at han har drukket bort pengene og spør så meg om jeg kan hjelpe han med noen hundre, slik at han kommer seg hjem... Jeg pleier aldri eller sjelden å hjelpe, fordi jeg må spare og har barn som jeg er mer forpliktet overfor. Jeg har hørt denne fyren stadig nevne at n eller annen av hans venner ikke ga han penger og så påpeke at han syns de er grådige, fordi de jobber og har bedre økonomi. Nå er jeg sikkert i denne kategorien fordi jeg ved uhell nevnte hva jeg har i lønn. Syns dere det er grådig av meg å ikke låne penger til han når jeg tenker på han som en god venn. Jeg har ikke erfart at han betaler tilbake, så jeg vet dette blir som gratis support og han vil sikkert spørre meg om og om igjen... Ville dere gitt han penger? Anonymkode: c3722...9ce Det er han som er grådig ikke de som ikke gir han ting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #32 Del Skrevet 1. mars Du får begynne å spørre vennen din om penger støtt og stadig og kall han grådig når han sier nei. Anonymkode: f6560...c74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivy Skrevet 2. mars #33 Del Skrevet 2. mars (endret) Hadde en venn som jeg tidligere lånte penger til når vi skulle delta på noe sammen. For eksempel en konsert. Det tok over 1 år med å spørre gjentatte ganger og hen presterte også å prøve å gaslighte meg med at hen hadde betalt. Etter mye om og men fikk jeg halvparten av summen. Låner ikke til venner lenger, med mindre det er penger jeg kan anse som allerede tapt. Endret 2. mars av Ivy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #34 Del Skrevet 2. mars De ytterst få gangene venner har spurt om å låne penger, sier jeg at jeg ikke blander vennskap og utlån av penger. For det er garantert en kilde til uvennskap. Anonymkode: 6e106...8d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #35 Del Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 18.54): Nei, bortsett fra dette er han en knupp. Skikkelig venn som stiller opp og er der for meg. Anonymkode: c3722...9ce Kommer han til å fortsette å være en knupp når du skrur igjen pengekrana, eller henger han sammen med deg fordi han vet det er penger å få Anonymkode: 380dc...1e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #36 Del Skrevet 3. mars Ikke lån ham penger. Aldri. De går rett til fylla. Og hvis du aldri gjør det forventer han det heller ikke. Litt som et barn som aldri får godteri på butikken, de maser heller ikke. Og som en sa over, da kan du la ham gjøre det han vil med sine egne midler, for det har ikke noe med deg å gjøre. Anonymkode: b0852...a1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #37 Del Skrevet 4. mars Det høres ut som om han er bipolar og sløser med penger og blir impulsiv når han er hypoman. Dette finnes det gode medisiner for. Disse medisinene fjerner hypomanien men ikke depresjoner, men gjør det lettere å komme seg opp av depresjoner. Det han trenger er medisiner, et kurs i hvordan han skal leve med sykdommen og et kurs i personlig økonomi. Uføretrygd egner seg ikke til å drikke store mengder alkohol for det koster. Hjelp han heller å sette opp et budsjett slik at han ser hvor lite penger han har til overs hver måned når alt av utgifter er trukket fra. Prat med han om å planlegge innkjøp og gå etter tilbud. Anonymkode: e69be...005 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå