AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #1 Del Skrevet 9 timer siden Jeg har en venn som altod er blakk, han har en ubehandlet psykisk sykdom som gjør at han ofte bruker penger han ikke har og ender opp i trøbbel. Jeg har aldri fortalt han hva jeg har i lønn før jeg nå ved uhell sa det. Min venn er på uførepensjon minste sats. Jeg mener han kan jobbe med noe enkelt, som i butikk eller lignende, men han prøver ikke engang. Og mener han ville fungert mye bedre om han faktisk gadd/ ville søke behandling for sin sykdom, men han virker til å benekte at det er det han har og skal behandles for. Uansett. Han havner stadig i situasjoner der han må "låne" penger fra venner. Ei av hans nærmeste venner punger stadig ut med tusener av kroner. Fungerer som hans mamma omtrent. Så har han gamle rike venner som spanderer på ham og gir han gratis ferier ol. Jeg syns det er kjempe irriterende å se på og har sagt til han at han må fokusere på behandling ikke dra på pub drikke bort pengene. Det har hendt flere ganger at han har drukket bort pengene og spør så meg om jeg kan hjelpe han med noen hundre, slik at han kommer seg hjem... Jeg pleier aldri eller sjelden å hjelpe, fordi jeg må spare og har barn som jeg er mer forpliktet overfor. Jeg har hørt denne fyren stadig nevne at n eller annen av hans venner ikke ga han penger og så påpeke at han syns de er grådige, fordi de jobber og har bedre økonomi. Nå er jeg sikkert i denne kategorien fordi jeg ved uhell nevnte hva jeg har i lønn. Syns dere det er grådig av meg å ikke låne penger til han når jeg tenker på han som en god venn. Jeg har ikke erfart at han betaler tilbake, så jeg vet dette blir som gratis support og han vil sikkert spørre meg om og om igjen... Ville dere gitt han penger? Anonymkode: c3722...9ce 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #2 Del Skrevet 9 timer siden Jeg låner ikke penger til venner. Oppegående folk spør ikke venner om penger. Anonymkode: 706e7...c5d 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #3 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg låner ikke penger til venner. Oppegående folk spør ikke venner om penger. Anonymkode: 706e7...c5d Ja, sant men han er tross alt en venn, selv om han kanskje ikke er så oppegående. Jeg har ikke selv spurt om å låne penger fra venner siden barnealder. Men noen mener visst det er ok i voksen alder. Anonymkode: c3722...9ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshineyellow Skrevet 9 timer siden #4 Del Skrevet 9 timer siden Du kan evt spandere om dere skal på kino eller spise ute 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 9 timer siden #5 Del Skrevet 9 timer siden (endret) Jeg har en sånn venn, jeg bare antar at "lånet" er spandering og jeg vil aldri få penger tilbake, men å spandere en ferie, neppe. Endret 9 timer siden av NakenPanda 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #6 Del Skrevet 9 timer siden Grådig? Han har da ikke noe krav på andres penger?! Det er noe av det dummeste jeg har hørt! Han, derimot, er en lat, egoistisk snylter. Anonymkode: 542f5...fd4 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #7 Del Skrevet 9 timer siden Du skal ikke la deg utnytte. Givers need to set boundaries, because the takers don't have any Anonymkode: aa0e3...7c7 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #8 Del Skrevet 9 timer siden Har ikke lånt ut penger til venner på over 10 år. Sist så fikk jeg ikke pengene igjen, så orket ikke mer. Og 99,9% av oppegående voksene mennesker, spørr ikke om å låne penger. Anonymkode: 60ed2...97e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Del Skrevet 6 timer siden NakenPanda skrev (3 timer siden): Jeg har en sånn venn, jeg bare antar at "lånet" er spandering og jeg vil aldri få penger tilbake, men å spandere en ferie, neppe. Gir du hen noe da? Denne personen lyver også til alle som kan hjelpe. Lyver om hvor mye penger ha skylder folk og lyver om hvor mye alkohol han drikker..lyver til seg selv, slik at sakene aldri endrer seg. Han får aldri den hjelpen han faktisk trenger fordi han sier han ikke drikker så mye og han har aldri nie problemer... Anonymkode: c3722...9ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Del Skrevet 5 timer siden Det er det han vil du skal tro, slik at du gir ham penger likevel for enten å motbevise påstanden eller lette den dårlige samvittigheten du nå kjenner for å ha sagt nei. Akkurat som når en sjuåring sier at han aldri får noe han ønsker seg, etter at foreldrene sa nei til en ny leke på lekebutikken. Anonymkode: b59e6...504 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Del Skrevet 5 timer siden Jeg hadde ikke vært venner med noen som ber sine venner støtt og stadig om penger. For meg er det det verste som kan skje meg. Det skal mye til før jeg gjør noe slikt. Tror jeg hadde satt meg på bakken med en tom kaffekopp før jeg tigget av vennene mine. Anonymkode: 745e3...d8a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #12 Del Skrevet 5 timer siden Kutt ut slike personer. Blokk & ghost! Anonymkode: 9740c...435 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 5 timer siden #13 Del Skrevet 5 timer siden Nei, selvsagt ikke. Jeg kan fint spandere en kaffe eller kinobillett på en venn, uavhengig av om de har god eller dårlig råd. Men jeg verken gir eller låner bort penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #14 Del Skrevet 5 timer siden Nei, det er han som er grådig som vil ha dine penger! Hvis han vil kalle deg noe negativt, så er gjerrig ordet han er ute etter. Jeg synes ikke du er hverken grådig eller gjerrig, men at du har en venn totalt uten sosiale antenner og som du fint kan klare deg uten. Anonymkode: 00878...5d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #15 Del Skrevet 4 timer siden Dette høres ut som et ganske usympatisk menneske. Av nysgjerrighet, hva gir dette vennskapet deg? Er dere venner av gammel vane eller er dette en person du oppriktig ønsker å tilbringe tid med? Anonymkode: 606aa...d28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #16 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Dette høres ut som et ganske usympatisk menneske. Av nysgjerrighet, hva gir dette vennskapet deg? Er dere venner av gammel vane eller er dette en person du oppriktig ønsker å tilbringe tid med? Anonymkode: 606aa...d28 Nei, bortsett fra dette er han en knupp. Skikkelig venn som stiller opp og er der for meg. Anonymkode: c3722...9ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #17 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har en venn som altod er blakk, han har en ubehandlet psykisk sykdom som gjør at han ofte bruker penger han ikke har og ender opp i trøbbel. Jeg har aldri fortalt han hva jeg har i lønn før jeg nå ved uhell sa det. Min venn er på uførepensjon minste sats. Jeg mener han kan jobbe med noe enkelt, som i butikk eller lignende, men han prøver ikke engang. Og mener han ville fungert mye bedre om han faktisk gadd/ ville søke behandling for sin sykdom, men han virker til å benekte at det er det han har og skal behandles for. Uansett. Han havner stadig i situasjoner der han må "låne" penger fra venner. Ei av hans nærmeste venner punger stadig ut med tusener av kroner. Fungerer som hans mamma omtrent. Så har han gamle rike venner som spanderer på ham og gir han gratis ferier ol. Jeg syns det er kjempe irriterende å se på og har sagt til han at han må fokusere på behandling ikke dra på pub drikke bort pengene. Det har hendt flere ganger at han har drukket bort pengene og spør så meg om jeg kan hjelpe han med noen hundre, slik at han kommer seg hjem... Jeg pleier aldri eller sjelden å hjelpe, fordi jeg må spare og har barn som jeg er mer forpliktet overfor. Jeg har hørt denne fyren stadig nevne at n eller annen av hans venner ikke ga han penger og så påpeke at han syns de er grådige, fordi de jobber og har bedre økonomi. Nå er jeg sikkert i denne kategorien fordi jeg ved uhell nevnte hva jeg har i lønn. Syns dere det er grådig av meg å ikke låne penger til han når jeg tenker på han som en god venn. Jeg har ikke erfart at han betaler tilbake, så jeg vet dette blir som gratis support og han vil sikkert spørre meg om og om igjen... Ville dere gitt han penger? Anonymkode: c3722...9ce Ville kuttet han ut. Anonymkode: 4e8e0...a56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 minutter siden #18 Del Skrevet 8 minutter siden Jeg har en venn i samme kategori. Han vet også at jeg syns det er ubehagelig å snakke om penger, jeg ser på det som en selvfølge at folk gjør opp for seg, men syns av en eller annen merkelig grunn at det er ubehagelig å be om å få tilbake pengene. Har nå skjønt at han ser på meg som en minibank og at å låne betyr å få i hans verden. Merkelig oppførsel av et voksent menneske. Anonymkode: 1bbc1...90b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 minutter siden #19 Del Skrevet 3 minutter siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Syns dere det er grådig av meg å ikke låne penger til han når jeg tenker på han som en god venn. Jeg har ikke erfart at han betaler tilbake, så jeg vet dette blir som gratis support og han vil sikkert spørre meg om og om igjen... Ville dere gitt han penger? Låne penger eller gi penger? Resultatet er vel uansett det samme, disse pengene får du ikke tilbake. En venn krever ikke penger av andre venner. Så enkelt. Denne såkalte vennen er storforlangende og grådig, du er ikke den grådige. (Å være grådig betyr å karre til seg, vennen mener sikkert egentlig at du er gjerrig) Anonymkode: 929d4...1e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå