AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #1 Del Skrevet 8 timer siden Hører om tenåringer som lager middag, støvsuger osv. Jeg får ikke engang til å få han til å sette inn smøret i kjøleskapet engang. Han var veldig pliktoppfyllende, alltid hatt oppgaver hjemme, men nå virker det som hjernen virkelig har kort sluttet, virker egentlig litt som han ikke gidder. Jeg har prøvd å snakke med han i fredstid, jeg har også blitt sint,frustrert, og jeg har forklart at jeg og pappa har ikke mulighet til å rydde til enhver tid etter dere. Jeg har prøvd på morgen å snakke med han, ettermiddag, kveld, helg. Får beskjed om dette er dårlig tidspunkt, jeg er sliten, lang dag, nå er jeg trøtt. Jeg er på vippen til å innføre flere konsekvenser, penge strømmen er kuttet til det minimum, nå ryker straks mye av mobildataen. Føler det er skjerm som gjør dette da den brukes flittig gjennom døgnet. Hva gjør dere som får til at de fortsetter å bidra hjemme? Anonymkode: 90850...884 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alaenera Skrevet 8 timer siden #2 Del Skrevet 8 timer siden Høres ut som en bra idé å begrense mobildata. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #3 Del Skrevet 8 timer siden Det du er på nippet til å gjøre er ikke å innføre konsekvenser. Men å innføre straff. Fordi du er sinna, og ikke har dine egne emosjoner i kontroll. Fordi du blir irritert nok til å miste selvkontrollen. Av et mindreårig barn, som har presis null makt. Det må du legge av deg. Det er forkastelig oppførsel. Voksne har alltid 100% av makten i møte med barn. Om en voksen tenker at deres møte med mindreårige er en «kamp» så tar de feil. Det er en omsorgsoppgave for et menneske så avsindig mye mindre avansert enn enhver fungerende voksen (og altså med presis null makt i situasjonen) at selve tanken på å bli sinna er absurd. Dårlige (voldelige, kontrollerende, etc) mennesker tenker tanken på straff. Dårlige mennesker med ansvar for barn er - uten unntak - dårlige foreldre. Ja, hjernen har kortsluttet på tenåringen. Det er allmennkunnskap at de gjør det. Men hvorfor har din kortsluttet samtidig? Voksne hjerner skal aldri kortslutte. Det er også allmennkunnskap. Tenåringens kortslutning er midlertidig. Den voksnes permanent. Anonymkode: 329a1...a69 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #4 Del Skrevet 8 timer siden Her så vet de at alle må være med å bære lasset. Det har de blitt lært fra de var små. Og at goder ble borte som eks at de fikk mindre mobildata, mindre lomme penger, eller at de evnt ikke fikk være med hvis oppgaver ikke var gjort. Ja vi har til tider måtte spørre de om de har glemt noe, hvis de eks ikke har gjort det som er avtalt. Som oftest har det da blitt gjort raskt. Anonymkode: ef697...eab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 8 timer siden #5 Del Skrevet 8 timer siden Jeg var alltid flink til å rydde etter meg når jeg var tenåring synes det er rart at ikke flere tenåringer klarer det ? Selv på kafe så rydder jeg alltid etter meg nå er jeg 36 år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 8 timer siden #6 Del Skrevet 8 timer siden Det er vel bare å være tydelig på at dette alltid er en forventning, og ikke noe man skal behøve å be om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 8 timer siden #7 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hører om tenåringer som lager middag, støvsuger osv. Jeg får ikke engang til å få han til å sette inn smøret i kjøleskapet engang. Han var veldig pliktoppfyllende, alltid hatt oppgaver hjemme, men nå virker det som hjernen virkelig har kort sluttet, virker egentlig litt som han ikke gidder. Jeg har prøvd å snakke med han i fredstid, jeg har også blitt sint,frustrert, og jeg har forklart at jeg og pappa har ikke mulighet til å rydde til enhver tid etter dere. Jeg har prøvd på morgen å snakke med han, ettermiddag, kveld, helg. Får beskjed om dette er dårlig tidspunkt, jeg er sliten, lang dag, nå er jeg trøtt. Jeg er på vippen til å innføre flere konsekvenser, penge strømmen er kuttet til det minimum, nå ryker straks mye av mobildataen. Føler det er skjerm som gjør dette da den brukes flittig gjennom døgnet. Hva gjør dere som får til at de fortsetter å bidra hjemme? Anonymkode: 90850...884 Nytter ikke å bli sint. De kan ikke noe for det. Hjernen deres er under ombygging. De trenger beskjed om hver minste ting, fram til de har kommet seg gjennom denne perioden av livet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #8 Del Skrevet 8 timer siden Maskinfører skrev (4 minutter siden): Jeg var alltid flink til å rydde etter meg når jeg var tenåring synes det er rart at ikke flere tenåringer klarer det ? Selv på kafe så rydder jeg alltid etter meg nå er jeg 36 år Er ung og sprek du vet du 😉 Anonymkode: 574fd...366 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #9 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det du er på nippet til å gjøre er ikke å innføre konsekvenser. Men å innføre straff. Fordi du er sinna, og ikke har dine egne emosjoner i kontroll. Fordi du blir irritert nok til å miste selvkontrollen. Av et mindreårig barn, som har presis null makt. Det må du legge av deg. Det er forkastelig oppførsel. Voksne har alltid 100% av makten i møte med barn. Om en voksen tenker at deres møte med mindreårige er en «kamp» så tar de feil. Det er en omsorgsoppgave for et menneske så avsindig mye mindre avansert enn enhver fungerende voksen (og altså med presis null makt i situasjonen) at selve tanken på å bli sinna er absurd. Dårlige (voldelige, kontrollerende, etc) mennesker tenker tanken på straff. Dårlige mennesker med ansvar for barn er - uten unntak - dårlige foreldre. Ja, hjernen har kortsluttet på tenåringen. Det er allmennkunnskap at de gjør det. Men hvorfor har din kortsluttet samtidig? Voksne hjerner skal aldri kortslutte. Det er også allmennkunnskap. Tenåringens kortslutning er midlertidig. Den voksnes permanent. Anonymkode: 329a1...a69 Det var da voldsomt... Du fremstiller det som at tenåringer nesten er amøber uten hjerne, og at de ikke evner å gjøre noen ting. Å kutte mobildata er ikke en straff. Derimot er det et gode som forsvinner fordi man ikke gidder (sitat ts; trøtt, feil tidspunkt osv) å bidra i helt vanlige, felles oppgaver i et hjem. Altså en forståelig konsekvens for en tenåring. Det vil også være i tenåringens interesse å oppdage at ift jobb, så henger goder og lønn sammen med arbeidsi og forventninger til dette. Anonymkode: 32be0...8aa 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #10 Del Skrevet 8 timer siden Konsekvenser burde vært på plass umiddelbart. Nå har du lært ham opp til at han slipper unna med det. Innfør konsekvenser - ikke straff. Konsekvenser = logisk følge av oppførselen. Å nekte lommepenger og mobildata er ikke logisk konsekvens av å ikke sette smøret inn i kjøleskapet. Logiske konsekvenser av å ikke rydde ting inn i kjøleskapet = han får ikke ta det ut av kjøleskapet. Smøret er ødelagt = nå har vi ikke smør, og du får klare deg uten. Ikke legge skittentøy på plass = det blir ikke vasket, nå har han ikke reine klær, osv. Anonymkode: a376c...6eb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #11 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det var da voldsomt... Du fremstiller det som at tenåringer nesten er amøber uten hjerne, og at de ikke evner å gjøre noen ting. Å kutte mobildata er ikke en straff. Derimot er det et gode som forsvinner fordi man ikke gidder (sitat ts; trøtt, feil tidspunkt osv) å bidra i helt vanlige, felles oppgaver i et hjem. Altså en forståelig konsekvens for en tenåring. Det vil også være i tenåringens interesse å oppdage at ift jobb, så henger goder og lønn sammen med arbeidsi og forventninger til dette. Anonymkode: 32be0...8aa Arbeidsi = arbeidsinnsats... Anonymkode: 32be0...8aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #12 Del Skrevet 8 timer siden Jeg tar det som en selvfølge at de hjelper til. Det blir alltid premie etterpå. (Egentlig syns jeg ikke de skal ha premier, eller belønning, men det blir jo en annen diskusjon 😅). Med premie Mener jeg at de får ta en sjokoladebit eller noe. I tillegg er de flinkere til å hjelpe til om de forstår at det er en grunn til det. Feks lage middag før vi kommer hjem, sånn at de rekker å bli kjørt til trening feks. Pluss at da får de lage noe enkelt som spaghetti, toro suppe etc. Noen dager har vi en shine huset dag. Da stenges Internett og alle må ta egne rom etc. Anonymkode: cf7d5...07a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #13 Del Skrevet 7 timer siden Jeg roper på tenåringen med en gang jeg ser det er rotete og da må det ryddes opp umiddelbart. Uten unntak! Om ungen klager på mas, minner jeg på at for å unngå mas må hun må bare rydde opp etter seg med en gang. Anonymkode: 4b77d...14e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #14 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Konsekvenser burde vært på plass umiddelbart. Nå har du lært ham opp til at han slipper unna med det. Innfør konsekvenser - ikke straff. Konsekvenser = logisk følge av oppførselen. Å nekte lommepenger og mobildata er ikke logisk konsekvens av å ikke sette smøret inn i kjøleskapet. Logiske konsekvenser av å ikke rydde ting inn i kjøleskapet = han får ikke ta det ut av kjøleskapet. Smøret er ødelagt = nå har vi ikke smør, og du får klare deg uten. Ikke legge skittentøy på plass = det blir ikke vasket, nå har han ikke reine klær, osv. Anonymkode: a376c...6eb Vaske klær som ikke er på vask har jeg sluttet med for lenge siden. Ikke få smør for han ødela smøret drammer 4 andre familiemedlemmer. De andre barna mine skal ikke få konsekvenser av at eldste ikke klarer en grunnleggende ting, åpne kjøleskapet sette smøret inn. Ikke har jeg råd til å kaste så mye mat hver eneste dag. Slippe å gå i kjøleskapet, det er jo en vinn vinn situasjon vi foreldre må smøre niste og lage mat, hva da når vi er på jobb. Hengelås? Mat må jo ungdommen ha. Det er jo ti ganger verre å sulte en ungdom enn å ha mindre data. I dag er det fri data bruk, en gode vi har. Helt enig at slike konsekvenser fungerer på små barn, dette har vi gjort siden han var liten. N fungerer de ikke, enten rammer det da hele familien, eller så gir han blaffen i det. Tenker du det samme med en arbeidsgiver? Skal den alltid utbetale lønn, gi goder selv om du ikke gidder å gjøre jobben din. Nå spurte jeg de som har barn som gjør noe, hvordan har dere fått til det, for vi forventer dette vi også. Han har deltatt siden han var 2, gjort alle oppgavene helt til han ble 14/15. Jeg er et vanlig menneske som også styres av følelser, men som jeg skrev vi har snakket masse om dette i fredstid, og ja jeg kan bli sint også. Det ser jeg ikke noe galt i Jeg håper min nestemann bidrar litt mer, foreløpig er han flinkere enn eldste min. Han er ikke så dypt inn i tenårene. Ja, hjernen demmes er under ombygging, men de er da ikke fullstendig hjernedøde. Han husker å gå på skolen, husker avtaler med kjæresten, husker alle tiden som er viktig for han. Det går mye på latskap. Morsomt da at folk synes det er bedre at han får en naturlig konsekvens når det gjelder mat. Det blir da null mat eller jeg/far må ordne alle måltider. Er ikke konsekvenser det Anonymkode: 90850...884 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #15 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vaske klær som ikke er på vask har jeg sluttet med for lenge siden. Ikke få smør for han ødela smøret drammer 4 andre familiemedlemmer. De andre barna mine skal ikke få konsekvenser av at eldste ikke klarer en grunnleggende ting, åpne kjøleskapet sette smøret inn. Ikke har jeg råd til å kaste så mye mat hver eneste dag. Slippe å gå i kjøleskapet, det er jo en vinn vinn situasjon vi foreldre må smøre niste og lage mat, hva da når vi er på jobb. Hengelås? Mat må jo ungdommen ha. Det er jo ti ganger verre å sulte en ungdom enn å ha mindre data. I dag er det fri data bruk, en gode vi har. Helt enig at slike konsekvenser fungerer på små barn, dette har vi gjort siden han var liten. N fungerer de ikke, enten rammer det da hele familien, eller så gir han blaffen i det. Tenker du det samme med en arbeidsgiver? Skal den alltid utbetale lønn, gi goder selv om du ikke gidder å gjøre jobben din. Nå spurte jeg de som har barn som gjør noe, hvordan har dere fått til det, for vi forventer dette vi også. Han har deltatt siden han var 2, gjort alle oppgavene helt til han ble 14/15. Jeg er et vanlig menneske som også styres av følelser, men som jeg skrev vi har snakket masse om dette i fredstid, og ja jeg kan bli sint også. Det ser jeg ikke noe galt i Jeg håper min nestemann bidrar litt mer, foreløpig er han flinkere enn eldste min. Han er ikke så dypt inn i tenårene. Ja, hjernen demmes er under ombygging, men de er da ikke fullstendig hjernedøde. Han husker å gå på skolen, husker avtaler med kjæresten, husker alle tiden som er viktig for han. Det går mye på latskap. Morsomt da at folk synes det er bedre at han får en naturlig konsekvens når det gjelder mat. Det blir da null mat eller jeg/far må ordne alle måltider. Er ikke konsekvenser det Anonymkode: 90850...884 Og der forstår jeg hvorfor det har gått helt skeis i (manglende) oppdragelse, manglende refleksjoner, og alt.... Anonymkode: d8c71...931 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #16 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg tar det som en selvfølge at de hjelper til. Det blir alltid premie etterpå. (Egentlig syns jeg ikke de skal ha premier, eller belønning, men det blir jo en annen diskusjon 😅). Med premie Mener jeg at de får ta en sjokoladebit eller noe. I tillegg er de flinkere til å hjelpe til om de forstår at det er en grunn til det. Feks lage middag før vi kommer hjem, sånn at de rekker å bli kjørt til trening feks. Pluss at da får de lage noe enkelt som spaghetti, toro suppe etc. Noen dager har vi en shine huset dag. Da stenges Internett og alle må ta egne rom etc. Anonymkode: cf7d5...07a Mulig jeg innfører denne shine huset dag med ingen internett. God ide👌🏻 Anonymkode: 90850...884 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #17 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og der forstår jeg hvorfor det har gått helt skeis i (manglende) oppdragelse, manglende refleksjoner, og alt.... Anonymkode: d8c71...931 Ja, absolutt 👌🏻 Anonymkode: 90850...884 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #18 Del Skrevet 7 timer siden Jeg er også for konsekvenser som henger sammen med handlingen som ikke er utført. Om mitt barn glemmer smøret ute slik at det blir ødelagt, ja, da må ungdommen gå på butikken selv og med egne penger kjøpe nytt smør. Hver eneste gang. Det blir en direkte konsekvens som koster både i tid og i penger. Anonymkode: 100fe...f49 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #19 Del Skrevet 7 timer siden 1.Mat som blir satt igjen på benken blir regnet som "ødelagt". Da tar jeg fra ukepengene deres. Samme om de går i minus. Da skylder de meg penger. 2.Alt rot som ikke blir ryddet utenfor soverommet kaster jeg inn på soverommet deres. Jeg rører ikke rommene deres. 3. Flytter ikke klær seg til kleskurven blir ikke klær vasket. 4. Jeg skrur av 4g på mobilene uten advarsel. De veit at den konsekvensen kommer automatisk. 5. Blir ikke ukesoppgaver gjort er det ikke noe ukepenger å hente eller andre goder 6. Jeg kaster ting som bare ligger å slenger etter å ha bedt de rydde 3 ganger. Da har de fått muligheten. 7. Oppvask på soverom eller spising på soverommet er noe de ikke får lov til. Gjør de det blir ting stående. De tester grenser og strekker strikken, men de veit hva som kommer. De fleste gangene rekker de å ta fornuftige valg. Jeg er kanskje streng, men jeg skal elske de og oppdra de til å takle et voksent og urettferdig liv. Der tar ingen hensyn til deres følelser hvis de ikke gidder å gjøre ting. Anonymkode: fe094...875 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #20 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja, absolutt 👌🏻 Anonymkode: 90850...884 Er du like umoden i kommunikasjonen med tenårene, som du er her? Anonymkode: d8c71...931 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå