Gå til innhold

Flere med butikker i nærheten som har ødelagt hele systemet med selvbetjente kasser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Makavelli skrev (På 7.3.2025 den 9.25):

Hvorfor er du i matbutikken tre ganger på en dag...?

Først glemte jeg en ting, så ringte datteren min og ba meg om å kjøpe tamponger. 

Anonymkode: 01ef2...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er hver enkelt butikk som setter reglene. I min lokale Remabutikk blir i praksis "alle" kontrollert, jeg vil gjette på at de har programmert inn kontroll på 80-90%. På en annen Remabutikk i byen har jeg aldri blitt kontrollert.

Anonymkode: e958f...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker nesten alltid selvbetjeningskasser, har kanskje vært tatt ut i kontroll 3 ganger på alle de årene det har eksistert. Og det enda jeg stort sett kjøper for små beløp.

Jeg storhandler på Coop Obs, og syns det er helt topp å scanne selv, for så å legge varene rett i posen. 

Håper selvbetjente kasser aldri forsvinner! 

Anonymkode: ea2e7...e93

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg unngår selvbetjente kasser så godt jeg kan. Det var en sak på Meny Farmandstredet i Tønsberg, hvor en jente hadde valgt feil type bananer på skjermen (typ valgt ikke-økologiske bananer men tatt økologiske bananer). Dette var en ren feiltakelse fra hennes side, men betjeningen klikket helt, tilkalte politi og butikksjefen var svært ufin. Hvis det er dette nivået man legger seg på, at kunden skal ta all risiko og at man ikke aksepterer at menneskelige feil skal skje, så vil jeg heller at de ansatte, som får betalt for det, tar ansvaret for at det blir riktig. Derfor bruker jeg stort sett bare betjente kasser. Kan bruke selvbetjent en gang i ny og ne hvis jeg bare har noen få strekkodevarer og det ikke er noen i betjent kasse eller køen er milelang, men har jeg noe som helst som må veies eller tastes inn manuelt går jeg alltid på betjent. 

Undres om disse butikkene politianmelder egne ansatte for underslag og avskjediger dem på dagen, dersom de gjør én enkelt tastefeil og slår inn feil vare i kassa?

Anonymkode: 2eb2b...3b6

Dette er så overdrevet, at dette tror jeg ingenting på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ikke men jeg tipper det foregår slik: butikken får kassene installert og kjører test første måneden. Så finner de ut etter en måned hvor mange varer de mangler - ikke har slått inn på kassa, ikke har kastet, ergo disse har blitt stjålet. Og utifra de tallene setter de opp hvor ofte de kontrollerer selvbetjente kasser. Og i områder der det ikke er svinn, der kontrolleres det nesten ingen. 

selvbekjente kasser er lønnsomme for butikker ja. Det er mye rydding som kan gjøres i butikken hvis man ikke må passe kassa hele tiden. Det er også forbundet med vondt i ryggen, å sitte i kassa over lengre tid, så de ansatte som har jobbet i en butikk en stund, vil gjøre alt for å ikke sitte i kassa. Derfor er det alltid de yngste og ekstra hjelp som dere ser i kassene. 

jeg har jobbet i butikken selv. jeg går i selvbetjent kasse jo mindre jeg har en vare som jeg vet det blir vanskelig å finne riktig kode på, slik som bakevarer.

Anonymkode: 933df...b4e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lurer på en ting. 

Hvis man har blitt tatt for en ureglementær ting i selvbetjente kasser, er det da et system som gjør at man blir sjekket ofte/hver gang etter det? Og motsatt selvfølgelig. 

Og er det sånn at de som jobber i butikken kan trykke på en knapp eller noe, hvis det er noen de mistenker, som gjør at denne personen blir sjekket i selv.betj.kassen? 

Min mann har utenlandsk utseende, og blir stoppet ofte. Mens nordisk utseende-meg så og si aldri har blitt stoppet. Mulig det er helt tilfeldig, men noe vi har lurt litt på her hjemme. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke men jeg tipper det foregår slik: butikken får kassene installert og kjører test første måneden. Så finner de ut etter en måned hvor mange varer de mangler - ikke har slått inn på kassa, ikke har kastet, ergo disse har blitt stjålet. Og utifra de tallene setter de opp hvor ofte de kontrollerer selvbetjente kasser. Og i områder der det ikke er svinn, der kontrolleres det nesten ingen. 

selvbekjente kasser er lønnsomme for butikker ja. Det er mye rydding som kan gjøres i butikken hvis man ikke må passe kassa hele tiden. Det er også forbundet med vondt i ryggen, å sitte i kassa over lengre tid, så de ansatte som har jobbet i en butikk en stund, vil gjøre alt for å ikke sitte i kassa. Derfor er det alltid de yngste og ekstra hjelp som dere ser i kassene. 

jeg har jobbet i butikken selv. jeg går i selvbetjent kasse jo mindre jeg har en vare som jeg vet det blir vanskelig å finne riktig kode på, slik som bakevarer.

Anonymkode: 933df...b4e

Men en del Rema1000-butikker har jo sluttet med selvbetjente kasser, fordi det ble stjålet så mye. Da kan det ikke ha vært lønnsomt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 11.47):

Her er det også Bunnpris, og ja, det piper på annenhver person. Folk er lei, og gidder ikke å bruke kassene, så hele poenget med å få selvbetjente kasser er borte. Kanskje Bunnpris-kjeden har feil kalibrering på disse?

TS

Mulig det er Bunnpris kjeden ja..

Har selvbjetente kasser på Coop Obs, Prix, og extra og Meny her, og blitt plukket ut 2 ganger bare.. Begge gangene var rett før jul… Så det var forståelig…

Hadde nok ikke orket om jeg jevnlig ble plukket ut nei, da ville jo vitsen vært borte for meg😌

Anonymkode: d3bcc...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Først glemte jeg en ting, så ringte datteren min og ba meg om å kjøpe tamponger. 

Bra svart😂👍

Anonymkode: 3ef30...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er hver enkelt butikk som setter reglene. I min lokale Remabutikk blir i praksis "alle" kontrollert, jeg vil gjette på at de har programmert inn kontroll på 80-90%. På en annen Remabutikk i byen har jeg aldri blitt kontrollert.

Anonymkode: e958f...7ee

Men hva er poenget med selvbetjente kasser da? Det medfører bare mer tidsbruk både for ansatte og kundene, samt dobbeltarbeid ved at varene scannes to ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bra svart😂👍

Hva som var bra da? Jeg fortalte bare hva som skjedde den dagen. Jeg tok storhandelen i lunsjen, men glemte en viktig ting (smør). Måtte da på butikken etter jobb og kjøpe det. Så ringte datteren min på kvelden da jeg var på trening, og sa at hun manglet tamponger. Da måtte jeg til butikken for tredje gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (18 minutter siden):

Dette er så overdrevet, at dette tror jeg ingenting på.

Tro hva du vil, saken er reell:

https://www.dagbladet.no/nyheter/slo-inn-feil-banan---truet-med-anmeldelse/71836999

Det som gjør det ekstra grovt, er at kunden juridisk sett var et barn. Å true barn med det ene og det andre burde resultere i sparken, og at vedkommende aldri fikk jobbet med mennesker igjen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en stund jeg følte jeg ble "plukket ut til kontroll" heeeeele tiden (ikke funnet avvik på mange år haha!), men nå er det en stund siden.

Er vel noe tilfeldigheter og anekdotisk på dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 15.05):

Jeg har angst og hater å gå i butikken, men pga disse selvbetjenings kassene kan jeg gå uten å være redd for å snakke med noen i kassen.

Jeg har også angst og synes det er ganske ubehagelig å måtte forholde meg til de som sitter i kassen. Men det ubehaget er ingenting mot tanken på å skulle bli tatt ut i kontroll i selvbetjent kasse. Bare tanken er nok til at jeg vil grave meg ned og forsvinne her og nå. Hvis jeg i tillegg skulle ha gjort noe feil, og blir kjeftet på og anmeldt og bannlyst mens nabolagets sladrekjerring står i kø og bivåner hele opptrinnet... Nei. Nei nei nei. Å bruke selvbetjent kasse er fullstendig utelukket.

Anonymkode: d2658...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 13.05):

Mitt tips for å unngå kontroll: ikke kjøp smågodt på Meny eller Spar. Havner alltid i kontroll med smågodt, muligens fordi jeg kjøper under 100 gram?

Anonymkode: b4f54...09d

Jeg kjøper smågodt på spar 1-2 ganger pr uke, betaler alltid i selvbetjent, og aldri havnet i kontroll. Men jeg kjøper nok over 100 gram ja 😅

Anonymkode: 4abfe...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Tro hva du vil, saken er reell:

https://www.dagbladet.no/nyheter/slo-inn-feil-banan---truet-med-anmeldelse/71836999

Det som gjør det ekstra grovt, er at kunden juridisk sett var et barn. Å true barn med det ene og det andre burde resultere i sparken, og at vedkommende aldri fikk jobbet med mennesker igjen. 

Tipper dette "barnet" gjorde det hele med overlegg.

Jeg har sett flere eksempler på det motsatte, at ansatte tar kunder i å stjele, kunden skylder på systemet eller at de "glemte å scanne", også bare lar den ansatte de gå.

Anonymkode: 6b036...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har sett flere eksempler på det motsatte, at ansatte tar kunder i å stjele, kunden skylder på systemet eller at de "glemte å scanne", også bare lar den ansatte de gå.

Hvorfor skriver du "barnet" i anførselstegn? En person under 18 regnes juridisk for å være et barn/mindreårig. Det er ikke lov å skremme og true et barn, uten at barnets verge (forelder) er til stede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Prøver du å snakke bort bare fordi du ikke trodde på storyen å så fikk du den plutselig servert? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 10.53):

UT OG BORT MED SELVBETJENTE KASSER!!

Man betaler for en vare eller flere og da fortjener man i det minste å bli betjent for pengene man betaler !!!!? 

Fortjener? Mange av oss foretrekker jo å bruke selvbetjent istedenfor å stå i kø. 

Anonymkode: 85aad...64c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor skriver du "barnet" i anførselstegn? En person under 18 regnes juridisk for å være et barn/mindreårig. Det er ikke lov å skremme og true et barn, uten at barnets verge (forelder) er til stede. 

Vet ikke helt om det er lov til å true unger selv om foreldrene står ved siden av 😂

Anonymkode: 60112...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...