Gå til innhold

Flere med butikker i nærheten som har ødelagt hele systemet med selvbetjente kasser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg elsker selvbetjente kasser og går heller i nærbutikken med selvbetjent enn den uten for småting. Foretrekker å holde mine kjøp privat.  Kontrollen er enkel og aldri noe problem.  

Skulle ønske flere butikker hadde System som Obs ved å ha med scanneren rundt i butikken og kunne pakke posene bra mens man handler. 

Anonymkode: c2997...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg bruker nesten bare betjente kasser. Skal jeg handle bare litt, ting som er lett å pipe gjennom selv uten at det er frukt eller andre spesialvarer, så går det greit med selvbetjening.

Men stort sett skal jeg ha endel frukt og da tar det lang tid med selvbetjening. Eller om jeg skal ha mange varer, det er irriterende å måtte tenke hvilke varer jeg tar først for å få de i en pose, for der er så lite plass. Hadde der vært mer plass å legge varene hadde jeg kanskje brukt det oftere. Hodet mitt er ofte ikke helt med etter en arbeidsdag heller, eller med unger på slep. Jeg står gjerne heller litt lenger i kø i en vanlig kasse.

Anonymkode: d9e33...688

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har brukt selvbetjent på en coop extra i 2 år og der handler jeg både stort og smått. Har blitt kontrollert 2 ganger på denne tiden, og det gikk fortere enn en ansatt bruker på å finne riktig snus, eller bla opp en pose.

En annen fordel er at jeg faktisk får med meg og husker, hva ting koster, så har blitt mye mer prisbevisst!

Butikker uten selvbetjent har for lengst mistet meg som kunde.

Anonymkode: 5fe46...031

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg elsker selvbetjente kasser og går heller i nærbutikken med selvbetjent enn den uten for småting. Foretrekker å holde mine kjøp privat.  Kontrollen er enkel og aldri noe problem.  

Skulle ønske flere butikker hadde System som Obs ved å ha med scanneren rundt i butikken og kunne pakke posene bra mens man handler. 

Anonymkode: c2997...bb7

Rema her har fått sånn scanner, med egen vekt for frukt og grønt inni butikken og mulighet for å betale med mobilen. Kun sett det på én Rema, men mulig alle skal få det? Aner ikke, men vil tro en del får det i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Angående tyveri, var nylig i New Zealand og de har vekt i selvbetjeningskassene, det vil si at alle varer veies og da sjekkes enkelt om alt er registrert. 

Anonymkode: 5e973...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dreit meg skikkelig ut en gang på selvbetjent kasse 🫣🫠🫣 Jeg scannet varene mine, og betalte og gikk. Så kom jeg borti gaten, og skulle ta bussen hjem så begynner det å slå inn at summen var veldig rund. Hadde vært på kronesmarked, med kun hele summer (10-20-30, ikke 15-25 osv), med unntak av én ting og det var smågodt. Godt jobbet om jeg hadde klart å få en rund sum på det. Fant kvitteringen og jeg så jeg hadde glemt å betale for smågodtet. Jeg gikk tilbake, passe flau, og til en betjent kasse, og la meg flat, og sa jeg ville betale for meg. Han takket veldig for ærligheten, og det ble ikke noe mer enn det ut av det. Dette var på Meny og var før korona, så blitt noen år siden. 

Smågodtet hadde ikke vært smakt særlig godt uten at jeg gikk tilbake og betalte for meg. 

Så Ts, full forståelse for dager der en ikke er helt på topp, og mye frukt og grønt i løsvekt synes jeg er litt styr i selvbetjent kasse, men bruker det alt etter hva de ulike butikkene legger opp til. Meny vil gjerne ha folk i selvbetjent, samme med Extra og den ene Remaen som har selvbetjent. Kiwi her har ikke sånne kasser, og heller ikke alle Extra eller Rema-butikker her jeg bor. Obs og Mega har også, men handler sjeldent der. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

En gang jeg fikk tilfeldig kontroll på coop obs med sånn skann og betal og med stappfull handlevogn der alt var pakket fint i poser og kategorisert, så fikk de opp en liste med varer de skulle scanne og vi måtte fiske opp fra bunnen av poser som var fint pakket og alt ble kaos. Det var irriterende.

Anonymkode: e6f5e...57b

Vent litt.. De hadde en liste med varer som skulle skannes? Så..  Hvor kom denne listen fra? Dette insinuerer jo at systemet ville at de skannet varer som systemet allerede visste du hadde skannet. For å avsløre om du hadde varer du ikke hadde skannet? 🤨

Anonymkode: c5502...b08

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg liker ikke selvbetjente kasser, er redd for å  gjøre feil. Sist jeg var innom Meny var de mange i kø i selvbetjente kasser, men bare 1 person i kø betjent kasse. Så jeg gikk med glede i betjent. Har også spurt om de kan åpne en kasse, siden jeg skulle betale med kontanter. 

Anonymkode: 11e09...df1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Blir man plukket ut til kontroll ofte, så er det en grunn for det. 

Jeg er flere ganger i uken i selvbetjente kasser, har ikke blitt sjekket på 1 år nå.

Anonymkode: 9f8c3...f10

Hva mener du den grunnen er? At systemet automatisk gjenkjenner ditt ærlige fjes, før du har betalt?

Anonymkode: 85aad...64c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En annen sak er, går du inn i en butikk, bruker selvbetjent kassen på et tidspunkt der det er skoleslutt eller storefri på en ungdoms eller vgs i nærheten, kjøper en eller tre ting, så piper det på alle som bruker selvbetjentkassen. 

Gjør du det sammen klokken 21 på kvelden eller klokken 10 på formiddagen, så piper det sjelden eller aldri på noen. 

Anonymkode: c4cfc...e30

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker alltid selvbetjent, husker ikke sist jeg ble sjekket.

Anonymkode: 174b5...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Handler aldri i selvbetjente kasser på lokal butikken, de har kontroll ofte, og bruker 5-10 min før de kommer, er jo helt håpløst. Men har 2 butikker ved jobb, der er det sjelden kontroll, og er det kontroll kommer de på maks 2 min.

Anonymkode: d5355...906

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker alltid selvbetjent kasse og blir nesten aldri kontrollert. Handler på Eurospar, Meny, Rema1000 og Coop. Om jeg blir kontrollert er det ikke et problem. Hvis du er 3 ganger på butikken ila en dag handler du kanskje ofte veldig få ting om gangen, og da blir man nok oftere tatt ut i kontroll. Så mitt tips er å gå sjeldnere på butikken og handle mer hver gang. Hvis du er så sliten etter jobb at du ikke engang klarer å legge inn riktig vare, er det kanskje bedre for deg å ukeshandle for eksempel?

Anonymkode: 34211...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg elsker selvbetjente kasser. Har angst (agorafobi). Jeg kjører byen rundt bare for å finne en butikk med selvbetjente kasser. Hvis jeg går inn på en ny butikk og angsten er for høy og jeg ser de ikke har selvbetjening så drar jeg. 

Fader ta til tyvene som har ødelagt konseptet!! Flere og flere butikker legger ned selvbetjenings kassene og/eller setter inn vakter på grunn av frekke folk som skal ødelegge for andre. Dere som stjeler i butikk fortjener knekkebrødsmuler i senga for alltid!! 

Anonymkode: 61a02...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 11.36):

Jeg personlig liker ikke selvbetjente kasser. Blant annet fordi jeg som regel er trøtt og sliten etter jobb når jeg handler, og kan lett taste feil vare osv. Men det er jo fint at de eksisterer for dem som liker det. Poenget med kassene er å få ned køene i betjente kasser og frigjøre personale. I vår nærmeste butikk har de ødelagt dette systemet. Går du i selvbetjent kasse med en eller to varer, så blir du ALLTID tatt ut i "tilfeldig kontroll". I tillegg kontrollerer de mange andre, slik at kontrollampen piper hele tiden. Ansatte som er satt til å stable varer osv, flyr rundt som pisket skinn for å sjekke ut kontrollene, folk blir forbanna fordi de må stå og vente på kontroll osv. Nå står disse selvbetjente kassene nesten alltid tomme. Folk gidder ikke å bli plukket ut til kontroll nesten hver gang (en gang ble jeg plukket ut tre (!) ganger på samme dag, for eksempel). Da blir ansatte nesten sure over at det er køer i de to betjente kassene, og oppfordrer folk til å gå i selvbetjent. Så gjør de det, og da piper kontrollampa. Jeg trodde at selvbetjente kasser var for å avlaste personale og gjøre det enklere for kundene, ikke for å stresse personalet og få kundene til å bli forbanna etter å ha gjort jobben for butikkansatte.

Flere som opplever det samme, eller er det bare vår kjøpmann som har vært så idiot at han ikke har kalibrert kontrollene riktig?

Anonymkode: 01ef2...7eb

Jeg opplevde det ofte etter jeg ble tatt i kontroll (som en følge av en selvskanner som hang seg opp under storhandling). Etter en klage til Coop er ikke dette et problem lenger.

De få gangene det skjer, er det ikke noe stress for meg personlig. Jeg er glad de gjennomfører kontroller slik at vi som liker disse kassene kan beholde de.

Kan det hende denne butikken har har store utfordringer med misbruk og har økt frekvensen for å få det under kontroll?

Gjelder dette bare deg, og har du blitt tatt tidligere?

Anonymkode: a63ac...a5c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg opplevde det ofte etter jeg ble tatt i kontroll (som en følge av en selvskanner som hang seg opp under storhandling). Etter en klage til Coop er ikke dette et problem lenger.

De få gangene det skjer, er det ikke noe stress for meg personlig. Jeg er glad de gjennomfører kontroller slik at vi som liker disse kassene kan beholde de.

Kan det hende denne butikken har har store utfordringer med misbruk og har økt frekvensen for å få det under kontroll?

Gjelder dette bare deg, og har du blitt tatt tidligere?

Anonymkode: a63ac...a5c

Det gjelder ikke bare meg. Når jeg nå går i betjente kasser, så piper det hele tiden fra de selvbetjente, og ansatte må fly rundt som pisket skinn for å kontrollere. Jeg stjeler ikke, så nei, aldri blitt "tatt". På andre butikker har de ikke så ofte kontroller, kun på Bunnpris.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.3.2025 den 10.06):

Vent litt.. De hadde en liste med varer som skulle skannes? Så..  Hvor kom denne listen fra? Dette insinuerer jo at systemet ville at de skannet varer som systemet allerede visste du hadde skannet. For å avsløre om du hadde varer du ikke hadde skannet? 🤨

Anonymkode: c5502...b08

Jepp, helt idiotisk opplegg. Det kom opp på skjermen hvilke varer som skulle scannes. Jeg skjønte ikke poenget med det fordi jeg hadde jo veldig mange varer og det var umulig for dem å se over andre varer og om det var noe som ikke var scannet. Den testen er jo bedre hvis man har scannet noe man ikke skulle kjøpe. 😂 Det var en stund siden og jeg håper de har gjort om på prosedyren nå.

Anonymkode: e6f5e...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.3.2025 den 10.41):

Angående tyveri, var nylig i New Zealand og de har vekt i selvbetjeningskassene, det vil si at alle varer veies og da sjekkes enkelt om alt er registrert. 

Anonymkode: 5e973...3ab

I Danmark også.

Anonymkode: 00d61...e67

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var på butikken igjen i går, gikk i betjent kasse. Mens jeg sto der, så var det tre kunder i selvbetjent. Kontrollen pep på to av dem. Jeg spurte faktisk en av de ansatte hvorfor de kontrollerer halvparten eller flere av kundene i selvbetjeningen, og da sa han at systemet var stilt slik. Så da fortsetter jeg å gå til betjente kasser. Det er idiotisk at det skal gjøres dobbeltarbeid ved at jeg først leter opp varer og scanner dem inn, så kommer en ansatt og scanner på nytt. Jeg har liksom ikke hele dagen ...

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 11.36):

(en gang ble jeg plukket ut tre (!) ganger på samme dag, for eksempel)

Hvorfor er du i matbutikken tre ganger på en dag...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...