Gå til innhold

Innafor å la 10 mnd gammel katt bli utelatt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har fått meg 2 katter som blir 1 år i juni. Er det greit å slippe de ut til våren, eller er det stor forskjell på å holde dem inne helt til juni? Vi går tur med sele på så de får luftet seg uansett, men de har så lyst til å gå ut hver gan vi går ut. 

Anonymkode: 916ce...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ingen katter må holdes inne til de er 1 år, men det er det som er anbefalt. Selv har jeg aldri ventet så lenge før. Jeg skal slippe mine katter på 8mnd ut når snøen blir borte da jeg føler det er lettere for dem når det er mindre snø + at jeg bor på fjellet, så jeg blir vel å slippe ut mine når de blir 9/10 mnd. Supert at du bruker sele før du slipper de rett ut, det er den eneste riktige måten å gjøre det på!

Anonymkode: 25cac...2fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok å slippe de ut da. 

(En annen ting… Digresjon…. Du vet hva «utelatt» betyr, eller? Sorry, måtte bare🤗❤️)

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lili-S skrev (8 minutter siden):

Helt ok å slippe de ut da. 

(En annen ting… Digresjon…. Du vet hva «utelatt» betyr, eller? Sorry, måtte bare🤗❤️)

L er vedsiden av K på tastaturet.. Det er en skrivefeil

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

L er vedsiden av K på tastaturet.. Det er en skrivefeil

😅 Ah, skjønner! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg slapp ut mine mye tidligere. Jeg hadde bare en tilvenningsperiode inne etter overtakelse på ca 4-6 uker. har gått veldig fint og di er 12,11 og 5 år. Har katteluke så di har alltid styrt dette selv..

Anonymkode: e74e6...d7f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi startet å innlære sele inne fra de var 3 mnd, og ute fra de var ca 4mnd, og brukte det frem til våren (ca 9mnd), hvor vi da var ute med de uten sele noen uker, før de var ute som de ville alene. De var da veldig kjent i nabolaget, og var veldig knyttet til oss. De hadde også vist at de klarte å finne veien hjem, da de egentlig ikke ville på tur alltid 😅 De foretrekker fortsatt å være ute sammen med oss, og elsker å gå turer. De er nå 6 år, og veldig sjeldent de er så langt unna at de ikke umiddelbart kommer når vi roper. Den ene har vært borte i et helt døgn på sommeren noen ganger, men det er ikke uvanlig for en katt. 

Det er jo en liten ulempe at de følger etter oss om vi skal gå et sted, men vi har lært oss å "skremme" de så de ikke blir med. Må bare være litt påpasselig med at de ikke har lusket seg bak oss uten at det merkes. Da har vi måttet gå hjem med dem 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal gå bra,  kastrer dem først. 

Anonymkode: b5170...85d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få dem kastrert først, så kan de komme ut

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kastrert og chipet allerede!😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slapp mine ut da de var 6 mnd. Gikk kjempe fint ❤️

Anonymkode: 91c58...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som andre nevner, sørg for at de er kastrerte først! Det er veldig viktig. Om du er bekymret i starten kan du jo bruke gps :) Vi har brukt tractive og er veldig fornøyde. 

Anonymkode: 23953...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 11.15):

Jeg har fått meg 2 katter som blir 1 år i juni. Er det greit å slippe de ut til våren, eller er det stor forskjell på å holde dem inne helt til juni? Vi går tur med sele på så de får luftet seg uansett, men de har så lyst til å gå ut hver gan vi går ut. 

Har hatt katt hele livet. Jeg har sluppet de ut, når vi har kontakt og de kommer iht lokking, og at de eier bolig.  

Har aldri hatt katter som forsvinner. Selv om de har sluppet ut 5mnd gamle. Men jeg er med de ut de første gangene pg korrigerer hvor de får gå og ikke. Katten jeg har nå er 11år gammel,  og holder seg unna garasjen  og går kun rett utenfor tomten. Altså de samme grensene jeg satte når den var 5mnd gammel.

Et tips ha en liten plastboks med pellets, lær de lyden av den, kommer  de ikke på lokking, kommer  de altid til mat. Og lær de å klatre ned fra trær med en gang. Da lar du de klatre litt  opp og sperr videre vei, så de må gå baklengs ned. Kan være litt vanskelig  for dem i starten. Men svært viktig 

Anonymkode: 3aa7e...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 9.07):

Slapp mine ut da de var 6 mnd. Gikk kjempe fint ❤️

Anonymkode: 91c58...938

Selv om det gikk fint med dine, så betyr ikke det at man skal oppfordre/gi andre «godkjenning» til å slippe kattene ut alene når de er så unge.

Anonymkode: 85a94...79b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi slipper ikke ut vår på 8 mnder før hun er trygg i sele. Pr nå er hun kjempe redd og går med halen mellom bena når jeg er ute med henne. Så vi venner henne til ute tilværelsen i hennes tempo. Ikke maser hun, og hun har mye plass og boltre seg på inne 

Anonymkode: b4d74...b6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke hatt som vane å (tvi)holde kattene inne når de først har begynt å ønske seg en luftetur. De første månedene (4 ->) har de ikke villet være ute alene uansett, men gått og diltet i føttene på meg. Jeg bor imidlertid på landet og har en del utejobber der jeg er nært huset. Har selvfølgelig holdt oppsyn med dem og sendt de inn hvis de kom opp i trøbbel (vanskelig å stelle kjøkkenhage med katta i bedet), vandret for langt eller ble slitne. De begynte først å vandre på egen hånd i 8-10 måneders alder, men var sjelden lengre borte enn at de kom når jeg ropte. (Den yngre katten fulgte den eldre, så han begynte å trekke ut tidligere) Har dørene åpne mye og har også katteluker slik at de aldri blir stengt ute. Som oftes lå de en eller annen plass ved huset (altan, utemøbler, ute i lyngen eller opp i trær) slik at jeg kunne se de når de rørte på seg. Nå er kattene 9 og 11 år og er fortsatt for det meste innen rope-avstand. Er selektivt om de kommer eller ikke, men de gir i hvert fall lyd fra seg eller stikker fram hodet. (Kastrerte hannkatter, og vi har hund ute hvis noen tenker vi kan ha rovdyr rundt huset. Hønene går fritt på dagtid de også.)

Anonymkode: 1fc89...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har 2 katter nå (har vært katteeier i over 25 år så jeg har litt erfaring). Begge kattene slapp jeg ut da de var 10/11 måneder. Det var på våren. Hadde det vært vinter, kaldt og mye snø ville jeg ventet litt. 

Anonymkode: a243c...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...