AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #1 Del Skrevet 8 timer siden Kjæresten har en datter på 6 år fra før. Det er i utgangspunktet ikke noe problem, men hun er oppdratt på en litt annen måte enn jeg ønsker for mine fremtidige barn. Jenta bruker tv/iPad/nitendo 1-2 timer på hverdager som oftes og sikkert 4-5 timer lørdag og søndag (altså ren underholdning, ikke skolerelatert). I tillegg har det aldri blitt stilt krav om at hun må smake på grønnsaker og spiser ingen grønnsaker i det hele tatt. Hun blir omtrent bare servert det hun liker for å unngå krangling, altså pannekaker, pølser, fiskepinner, Toro tomatsuppe osv. Disse 2 tingene bekymrer meg veldig mye, for slik kommer det ikke til å bli for mine barn. Jeg har flere venninner som har barn og gjennom de har jeg sett for meg hvilken mamma jeg skal bli og hvordan jeg har lyst til å gjør ting. Jeg skal få mine barn til å smake på alt og få de til å like mest mulig fra tidlig alder, lage mest mulig sunn mat fra bunnen og det blir «aldri» en middag uten grønnsaker. Jeg skal også ha en approach med minst mulig skjermbruk, og kommer absolutt ikke til å bruke skjerm som «barnevakt». Vi har snakket om hvordan vi skal oppdra våre fremtidige barn, og han sier han er enig i alt jeg sier. Samtidig endrer han ingenting med nåværende barn så jeg har på følelsen av at det blir jeg som blir påkjemper av disse tingene, mens han egentlig ikke bryr seg og om han blir alene med barna en kveld gjelder kanskje ikke de samme «reglene». Jeg skal selvfølgelig ikke bestemme hvordan han skal oppdra sin egen datter, men tenker mye på om det i det hele tatt blir mulig å få til en sammensveiset familie om datteren hans er vant til en helt annen hverdag enn jeg ønsker for mine barn. Datteren hans blir jo en del eldre (7-8 år eldre) enn eventuelt eldste små søsken, som kan vær en fordel med tanke på ulike «regler», men jeg er fortsatt bekymret. Kan dette funke, eller kommer det bare til å bli irritasjon fra min side etter hvert? Anonymkode: e949e...fea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #2 Del Skrevet 8 timer siden Du kommer til å irritere deg over at dere har så forskjellig oppdragersyn og ønsker for barnet. Små ting man irriterer seg for nå, vil bare bli større med tiden. Anonymkode: 8fbd0...f38 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #3 Del Skrevet 8 timer siden Ville aldri fått barn med en mann som synes iPad er en god forelder Anonymkode: c8e60...b53 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #4 Del Skrevet 8 timer siden Det er vanskelig nok å oppdra felles barn om man ikke skal ha et ekstra barn som skal ha helt egne regler. Enten så må dere faktisk bli enige og gjennomføre det for alle, eller så er det bare å gi opp. Men potensiell storesøster er jo mye eldre enn potensielle småsøsken, så regler for skjerm etc vil være veldig forskjellig. Mat derimot, der vil det jo ganske fort bli et problem. Siden han ikke viser tegn til å gidde å endre dårlige vaner nå, er det lite sannsynlig at han vil gjøre en innsats for det senere med felles barn.. Anonymkode: ff905...758 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #5 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg skal få mine barn til å smake på alt og få de til å like mest mulig fra tidlig alder, Bare så det er sakt, vi som har kresne barn planla aldri det, å tvinge i barn mat er aldri særlig effektivt. Å få de til å smake på alt høres helt fantastikk ut, men det er ikke alltid slik det fungerer. Anonymkode: 7a0e6...9ea 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #6 Del Skrevet 8 timer siden Anbefaler boka «Bonusfamilieguiden», der får man masse praktiske tips som være til hjelp når du skal vurdere om dette kan fungere på sikt. Anonymkode: 16ad3...56c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 8 timer siden #7 Del Skrevet 8 timer siden nope, se en endring før du tror på at han er enig tenker jeg.. Bekalger om det ikke er svaret du ønsker deg men det er slik jeg ser verden - man er det man gjør, ikke det man sier man skal gjøre.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #8 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Bare så det er sakt, vi som har kresne barn planla aldri det, å tvinge i barn mat er aldri særlig effektivt. Å få de til å smake på alt høres helt fantastikk ut, men det er ikke alltid slik det fungerer. Anonymkode: 7a0e6...9ea Å motivere barn fra tidlig alder til å smake på mye forskjellig og «lure inn» grønnsaker i maten vil definitivt få barn til å bli mindre kresen senere enn om man ignorerer problemet og bare serverer pannekaker og pølser ts Anonymkode: e949e...fea 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #9 Del Skrevet 8 timer siden Ikke gjør det. Barna vil merke forskjellsbehandlingen, stebarnet vil mislike deg hvis du prøver å sette grenser, og fellesbarna vil bli bitre på far fordi de opplever at han er mer glad i stebarnet. Dette har jeg sett vare til langt opp i voksen alder og det varer fortsatt. Finn en som har like verdier som deg. Anonymkode: a1db8...088 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #10 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Kjæresten har en datter på 6 år fra før. Det er i utgangspunktet ikke noe problem, men hun er oppdratt på en litt annen måte enn jeg ønsker for mine fremtidige barn. Jenta bruker tv/iPad/nitendo 1-2 timer på hverdager som oftes og sikkert 4-5 timer lørdag og søndag (altså ren underholdning, ikke skolerelatert). I tillegg har det aldri blitt stilt krav om at hun må smake på grønnsaker og spiser ingen grønnsaker i det hele tatt. Hun blir omtrent bare servert det hun liker for å unngå krangling, altså pannekaker, pølser, fiskepinner, Toro tomatsuppe osv. Disse 2 tingene bekymrer meg veldig mye, for slik kommer det ikke til å bli for mine barn. Jeg har flere venninner som har barn og gjennom de har jeg sett for meg hvilken mamma jeg skal bli og hvordan jeg har lyst til å gjør ting. Jeg skal få mine barn til å smake på alt og få de til å like mest mulig fra tidlig alder, lage mest mulig sunn mat fra bunnen og det blir «aldri» en middag uten grønnsaker. Jeg skal også ha en approach med minst mulig skjermbruk, og kommer absolutt ikke til å bruke skjerm som «barnevakt». Vi har snakket om hvordan vi skal oppdra våre fremtidige barn, og han sier han er enig i alt jeg sier. Samtidig endrer han ingenting med nåværende barn så jeg har på følelsen av at det blir jeg som blir påkjemper av disse tingene, mens han egentlig ikke bryr seg og om han blir alene med barna en kveld gjelder kanskje ikke de samme «reglene». Jeg skal selvfølgelig ikke bestemme hvordan han skal oppdra sin egen datter, men tenker mye på om det i det hele tatt blir mulig å få til en sammensveiset familie om datteren hans er vant til en helt annen hverdag enn jeg ønsker for mine barn. Datteren hans blir jo en del eldre (7-8 år eldre) enn eventuelt eldste små søsken, som kan vær en fordel med tanke på ulike «regler», men jeg er fortsatt bekymret. Kan dette funke, eller kommer det bare til å bli irritasjon fra min side etter hvert? Anonymkode: e949e...fea Haha, unnskyld at jeg ler, men tror de fleste ser for seg hvordan det skal bli, og er ikke i nærheten engang når det faktisk skjer. Du får komme tilbake til denne tråden når dine barn er 6 år, og se om du virkelig klarte dette med skjermtid og mat. Selvfølgelig er han enig med deg, det er vel de fleste i tankene, men han har erfaring med dette nå. I praksis er det mye vanskeligere enn du skulle tro. Bare vent og se Anonymkode: a64f8...117 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #11 Del Skrevet 7 timer siden Han vil ha deg til hushjelp og barnevakt for sin datter, derfor er han «enig» i det du sier. Han kommer ikke til å praktisere det! Anonymkode: 8af1e...0cd 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #12 Del Skrevet 7 timer siden Huff, stakkars alle barn i denne familien, snakk om full kræsj som kommer til å bli. Anonymkode: 47dc7...9c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #13 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Haha, unnskyld at jeg ler, men tror de fleste ser for seg hvordan det skal bli, og er ikke i nærheten engang når det faktisk skjer. Du får komme tilbake til denne tråden når dine barn er 6 år, og se om du virkelig klarte dette med skjermtid og mat. Selvfølgelig er han enig med deg, det er vel de fleste i tankene, men han har erfaring med dette nå. I praksis er det mye vanskeligere enn du skulle tro. Bare vent og se Anonymkode: a64f8...117 Tenkte akkurat det samme jeg 😂 Teori og praksis er to forskjellige ting. 😅 Anonymkode: 4e74d...75f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #14 Del Skrevet 7 timer siden Hei, Forstår problemstillingen din, og tror den er relativt vanlig. Jeg har ett barn med en mann som har to særkullsbarn. Han har dem kun annenhver helg, og ja, det er mye mer 'frislipp' med både skjerm og mat enn det jeg ønsker for våre barn. Nå er riktignok aldersforskjellen her større enn hos dere, så det påvirker nok ikke vårt barn noe særlig. Av familiene jeg kjenner så er det mor som er mest restriktiv på både mat og skjerm i nesten alle tilfellene, også de "hele" familiene. Det eskalerer derfor mest hos de som er skilt, der far er alene med barnet/barna deler av tiden. Søsteren min hadde også dette problemet med mannen sin da han hadde pappaperm, og det ble ganske fri flyt av boller og cookies. Hans holdning er at så lenge barna ikke er overvektige, så er det greit (en holdning jeg kjenner flere menn som har). Her har mannen og jeg diskutert dette ganske mye, og det er blitt trigget av at et av hans særkullsbarn er ganske skjermavhengig. I det tilfellet er det såpass tydelig, at det ikke er noe han benekter eller anser som greit. Men situasjonen er like mye trigget av hans mor, som har vært pådriver av å kjøpe både iPad og PS til barnet, og sender med iPad selv når far har sagt at han skal droppe det denne gangen (som når de skal på ferie). Han må bruke mye tid og energi på å sette barnet i aktivitet uten skjerm når de er her, og det er slitsomt for alle å hele tiden skulle dra i gang ting som er "gøy nok" til at han forlater skjermen. Ikke minst vil han ikke at den tiden de har sammen skal bli dominert av krangel fordi barnet ikke får skjermen sin. Dette er også litt generasjonsdelt, da hans barn tilhører generasjonen som ble tildelt iPad i barnehagen og har hatt ganske fri flyt av skjermtilgang. Nå er de fleste institusjoner blitt langt mer restriktive. Jeg har gitt beskjed til vår barnehage om at vårt barn ikke får se skjerm, og det er det flere foreldre som har gjort. Det er også mye mer fokus på kosthold i barnehagen enn det var for bare 10 år siden, og de får grønnsaker, fullkornspasta- og ris, økologiske varer m.m. Så det er lettere for alle å følge opp, uten at man blir den "gnålete moren". Det er jeg som er ansvarlig for matinnkjøp (og matlaging) i vårt hjem, og jeg kjøper rett og slett ikke ultraprosessert mat, og begrenset med søtsaker. Så man kan jo ikke gi noe til barnet som ikke er her. Mannen er ansvarlig for å kjøpe inn mat til barna hans når de kommer, inklusive om de skal ha noe usunt. Barnet vårt spiser etter barnehagen, og er uansett i seng innen de begynner på helgegodteriet. Så svaret fra meg er at jeg forstår din bekymring, men om du hadde valgt en mann uten barn så har du heller ingen garanti for hva hans tilnærming til disse tingene hadde vært etter dere fikk barn. Det er veldig vanlig for folk å si en ting og gjøre en annen, spesielt når det gjelder barneoppdragelse. På en måte er det nesten bedre å ha opplevd en gang at ting har gått "skeis" slik at man er bevisst på å gjøre det annerledes neste gang. Det kommer jo også an på hvor mye han har datteren. Er det 50% eller 30%? Det er som sagt veldig vanlig med 'tivolifedre' som har barna en liten andel av tiden, men jeg ville vært litt mer bekymret hvis hun er der halvparten av tiden. For da har han hatt et ansvar for å opprettholde gode rutiner i hverdagen. Anonymkode: eb144...e10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #15 Del Skrevet 7 timer siden Hahaha, jeg hadde det også helt klart for meg hvordan jeg skulle bli som mamma. Får håpe alt går som planlagt 🤞😆 Men, ja, det høres ut som dere kanskje har litt forskjellig oppfatning av ting. Og at han "blir med på" din måte å gjøre det på, mens det blir du som må stå for gjennomføringen og oppfølging av at reglene holdes. Anonymkode: f9430...dab 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #16 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Haha, unnskyld at jeg ler, men tror de fleste ser for seg hvordan det skal bli, og er ikke i nærheten engang når det faktisk skjer. Du får komme tilbake til denne tråden når dine barn er 6 år, og se om du virkelig klarte dette med skjermtid og mat. Selvfølgelig er han enig med deg, det er vel de fleste i tankene, men han har erfaring med dette nå. I praksis er det mye vanskeligere enn du skulle tro. Bare vent og se Anonymkode: a64f8...117 Dette. TS har åpenbart ikke barn selv, og har null peiling på barneoppdragelse. Anonymkode: 76bb4...eb3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #17 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Å motivere barn fra tidlig alder til å smake på mye forskjellig og «lure inn» grønnsaker i maten vil definitivt få barn til å bli mindre kresen senere enn om man ignorerer problemet og bare serverer pannekaker og pølser ts Anonymkode: e949e...fea Så bra du har fasiten! Å motivere menn fra tidlig av til å sette grenser og være konsekvent vil definitivt få familielivet til å fungere bedre enn om man ignorerer problemet og satser på at det ordner seg! Anonymkode: 9b1fa...ff8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #18 Del Skrevet 7 timer siden Hvis du ser dette/irriterer deg over dette allerede som kjæreste, så kan jeg love dette ikke blir enkelt hvis dere får fellesbarn. Da MÅ du godta at det er forskjell på datteren hans og deres barn. Anonymkode: 1a970...309 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 7 timer siden #19 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ville aldri fått barn med en mann som synes iPad er en god forelder Anonymkode: c8e60...b53 Den forelderen er jo ikke født, så risikoen her er ikke-eksisterende. Du kan sove godt! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #20 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Haha, unnskyld at jeg ler, men tror de fleste ser for seg hvordan det skal bli, og er ikke i nærheten engang når det faktisk skjer. Du får komme tilbake til denne tråden når dine barn er 6 år, og se om du virkelig klarte dette med skjermtid og mat. Selvfølgelig er han enig med deg, det er vel de fleste i tankene, men han har erfaring med dette nå. I praksis er det mye vanskeligere enn du skulle tro. Bare vent og se Anonymkode: a64f8...117 Ventet på en slik ubrukelig kommentar. Jeg ble selv oppdratt slik som jeg ønsker å oppdra mine barn, av 2 veldig oppegående foreldre. Jeg er veldig aktiv selv og er mye i skog og fjell som jeg vil ta med ungene på. Har venninner som er lik meg og som er superflink med sine barn og får til alt dette uten problemer. Men skjønner at late foreldre som er vant til å se tv/game i timevis om dagen før de fikk barn ikke klarer å endre seg over natta og må ty til skjerm-barnevakt. ts Anonymkode: e949e...fea 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå