Gå til innhold

Hjelp! Kreves for stort restskatt beløp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Helt for j***lig åssen staten får lov til å drive. Null sympati eller menneskelige hensyn. Fy f***

Anonymkode: 9900b...a13

Nå vet vi ikke så mye om ts eller hens situasjon. Ts har tydeligvis betalt altfor lite skatt og får da det igjen som restskatt.

Tenker du setter pris på systemet hvis du blir syk og må ty til AAP eller ufør, for ikke å snakke om sykehusinnleggelse. Det er bl.a til sånne ting vi betaler skatt. 

Anonymkode: 131d5...41e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Saken er at jeg har bodd i utlandet et par år og hadde planer om å bli der lengre enn den opprinnelige planen da jeg meldte utvandring. Landet jeg bodde og jobbet i var skattefritt. Solgte hus etc.

pga sykdom i familien måtte jeg tilbake. nå blir jeg krevd for skatt av inntekten mens jeg var borte. De pengene er jo brukt opp, og også lagt inn i huslånet blant annet, så jeg har ikke penger liggende. I tillegg har jeg fått to barn tettere enn planlagt, noe som også har gått ut over sparepengene. Hva i svarte gjør jeg..?

Solgte du boligen der etter du hadde flyttet tilbake til Norge?

Generelt skal man ikke bli skattelagt i ettertid i Norge. Kan du dokumentere at du har vært skattemessig bosatt i det andre landet? Ikke bare registrert utvandret i folkeregisteret?

Hvis du blir skattelagt nå for inntekt du har hatt flere år tidligere, så høres det ut som enten du eller skatteetaten har gjort noe feil med hvor du har vært skattemessig bosatt.

Anonymkode: 63016...69b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Solgte du boligen der etter du hadde flyttet tilbake til Norge?

Generelt skal man ikke bli skattelagt i ettertid i Norge. Kan du dokumentere at du har vært skattemessig bosatt i det andre landet? Ikke bare registrert utvandret i folkeregisteret?

Hvis du blir skattelagt nå for inntekt du har hatt flere år tidligere, så høres det ut som enten du eller skatteetaten har gjort noe feil med hvor du har vært skattemessig bosatt.

Anonymkode: 63016...69b bolig der

eide ikke bolig der. Men solgte huset i Norge før jeg flyttet, for ellers er man skattepliktig til Norge 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

eide ikke bolig der. Men solgte huset i Norge før jeg flyttet, for ellers er man skattepliktig til Norge 

Det er vel ikke om du eier bolig i Norge som avgjør om du skal skatte til Norge eller ikke?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Det er vel ikke om du eier bolig i Norge som avgjør om du skal skatte til Norge eller ikke?

Det er en del av regelverket, faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er en del av regelverket, faktisk. 

Det må du gjerne vise til.

Her er Skatteetatens egen side som forklarer når man blir skattemessig bosatt i Norge - og når man ikke er det: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/utland/skatt-flytter-til-norge/

Og ikke et eneste sted der står det noe om å eie eller ikke eie bolig i Norge som et kriterie for det ene eller det andre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her har du rett og slett ingen sak. Du utvandret og hadde tenkt å betale null i skatt, men nå har du selv valgt å flytte tilbake og må skatte deretter. At du ikke har spart opp og tatt høyde for denne eventualiteten svarer du for selv.

Så skjønner jeg det er surt når grunnen til at du velger å vende tilbake er annet enn at du selv har så veldig lyst til å returnere, sånn menneskelig sett skjønner jeg det er en dobbel nedtur. Likevel er det klart Skatteetaten ikke "justerer ned" skatten din ut fordi du har brukt opp pengene du nå (ved å flytte tilbake) har sørget for at du skylder i skatt.

Anonymkode: 4b746...2ea

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fradrag synes de er god nok grunn. Så sjekk om du har rett på det.

Hvis tallene stemmer og du ikke har rett på fradrag, har du betalt for lite skatt, og må selvfølgelig betale tilbake dette.

Statens innkrevingssentral er harde, og firer aldri for å være greie. Du kan be om nedbetaling. Overholder du ikke denne så vil de nok begjære salg, dessverre.

Anonymkode: 7cd01...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt for j***lig åssen staten får lov til å drive. Null sympati eller menneskelige hensyn. Fy f***

Hva mener du hadde skjedd om staten tok hensyn til alles skjebner?

Hvilke midler skulle Norge AS fått inn da? Skulle vi stengt helsevesenet, eller skolene? Fullstendig privatisering, og helse og skole for de som har råd?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke låne på huset da? Hvis å selge huset ville frembragt pengene til restskatten, har du vel nok tilgjengelig egenkapital i det til å låne opp mer i banken og få betalt den restskatten.

Synes hele historien din høres helt merkelig ut. Du bodde i et land med null skatt!?? Og så skal Norge ha de skattepengene av deg nå, som du skulle ha betalt i det andre landet? Hæ?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Saken er at jeg har bodd i utlandet et par år og hadde planer om å bli der lengre enn den opprinnelige planen da jeg meldte utvandring. Landet jeg bodde og jobbet i var skattefritt. Solgte hus etc.

pga sykdom i familien måtte jeg tilbake. nå blir jeg krevd for skatt av inntekten mens jeg var borte. De pengene er jo brukt opp, og også lagt inn i huslånet blant annet, så jeg har ikke penger liggende. I tillegg har jeg fått to barn tettere enn planlagt, noe som også har gått ut over sparepengene. Hva i svarte gjør jeg..?

Pengene er ikke brukt opp om de er lagt inn i huslånet. 

Du må ta ansvar og leve som du har råd til, altså selge huset og kjøpe noe billigere, så du får skattekravet ut av egenkapitalen din. Det er ikke dine penger. Du må som alle andre voksne mennesker sette deg inn i regler, og følge disse. Du trodde du fikk en luksus ved å utvandre uten skatt, nå er du tilbake og det er et valg du har tatt, med de kostnader og fordeler det har. Dette visste du da du valgte å komme tilbake, ingen melder utvandring/tilbakevandring uten å lese noe som helst.

Barna dine får helsehjelp og skole her, ditt syke familiemedlem som du returnerte for får også helsehjelp her. Det spleiselaget må du være med på. Vi er mange som kunne kjøpt større bolig hvis vi hadde lagt skatten for et par år i egenkapitalen, men slik fungerer det ikke. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er det nok mye som ikke fremkommer i historien.

Hvilket land bodde du i, hvilket år flyttet du dit og hvor lenge bodde du der? Jobbet du i landet du var bosatt i eller i Norge, og hva var årsinntekten din?

Anonymkode: c8b92...a6a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hæ? Hva sikter du til, at staten krever inn skatten du skulle betalt til den, altså skatten som i hovedsak går til å betale utgifter du og dine skaper, men utover det, om noe, også fellesskapet?

Helt forjævlig at staten får lov til å drive inn penger fra de som skylder den? Merkelig holdning!

Anonymkode: 3e185...0b0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nå vet vi ikke så mye om ts eller hens situasjon. Ts har tydeligvis betalt altfor lite skatt og får da det igjen som restskatt.

Tenker du setter pris på systemet hvis du blir syk og må ty til AAP eller ufør, for ikke å snakke om sykehusinnleggelse. Det er bl.a til sånne ting vi betaler skatt. 

Anonymkode: 131d5...41e

Du siterer TS, og vedkommende vet nok om "hens" situasjon.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hæ? Hva sikter du til, at staten krever inn skatten du skulle betalt til den, altså skatten som i hovedsak går til å betale utgifter du og dine skaper, men utover det, om noe, også fellesskapet?

Helt forjævlig at staten får lov til å drive inn penger fra de som skylder den? Merkelig holdning!

Du siterer TS, som helst vil slippe restskatt, men som da også må mene at det syke familiemedlemmet skal betale helsehjelpen selv. Og som da også må mene at hun ska betale for barnas skolegang når de nå er tilbake. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (1 time siden):

Kan du ikke låne på huset da? Hvis å selge huset ville frembragt pengene til restskatten, har du vel nok tilgjengelig egenkapital i det til å låne opp mer i banken og få betalt den restskatten.

Synes hele historien din høres helt merkelig ut. Du bodde i et land med null skatt!?? Og så skal Norge ha de skattepengene av deg nå, som du skulle ha betalt i det andre landet? Hæ?

Ja, det er litt «hæ??» hele greia. Hvorfor i h… Norge skal kreve skatt for en person som hverken bor der eller bruker noen velferdstjenester skjønner jeg ikke. Men mange besteborgere her i tråden som syns jeg er en egoistiskisk dritt. Har betalt skatt i mange år. Og mye skatt også. Bare så det er sagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du siterer TS, som helst vil slippe restskatt, men som da også må mene at det syke familiemedlemmet skal betale helsehjelpen selv. Og som da også må mene at hun ska betale for barnas skolegang når de nå er tilbake. 

Jeg betalte helsehjelpen selv da jeg ikke bodde i Norge og hadde ingen rettigheter her da om det gjør deg lykkelig. Og lønna i utlandet var ikke spesielt høy heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er litt «hæ??» hele greia. Hvorfor i h… Norge skal kreve skatt for en person som hverken bor der eller bruker noen velferdstjenester skjønner jeg ikke. Men mange besteborgere her i tråden som syns jeg er en egoistiskisk dritt. Har betalt skatt i mange år. Og mye skatt også. Bare så det er sagt. 

Har Skatteetaten skjønnslignet deg, fordi du har stått med 0 i inntekt i to år? Og så tror de at du har jobbet her hjemme i Norge uten å skatte? Har du bevist for dem at du har vært i utlandet og jobbet der, og ikke i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (3 minutter siden):

Har Skatteetaten skjønnslignet deg, fordi du har stått med 0 i inntekt i to år? Og så tror de at du har jobbet her hjemme i Norge uten å skatte? Har du bevist for dem at du har vært i utlandet og jobbet der, og ikke i Norge?

Ja, men siden vi hadde skrevet to år og kom tilbake etter to år ble det sett som midlertidig og da vil Norge ha skatt siden jeg ikke betalte skatt til det andre landet. Selv om pengene ble tjent for en bedrift der. Har ikke en pakk med Norge å gjøre. Skulle egentlig bodd der lenger da kontrakten ble fornyet, men måtte hjem pga sykdom hos familiemedlem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg betalte helsehjelpen selv da jeg ikke bodde i Norge og hadde ingen rettigheter her da om det gjør deg lykkelig. Og lønna i utlandet var ikke spesielt høy heller. 

Du er veldig aggressiv, det kan du bare droppe. 

Du får enten flytte tilbake, eller følge regelverket. Ditt valg. Du valgte å komme tilbake, med de fordeler og ulemper det har. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...