luxifine Skrevet 9 timer siden #1 Del Skrevet 9 timer siden Inspirert av en annen tråd. Jeg er amerikansk og norsk statsborger, bor og skatter til Norge og er ufør. Partner og jeg snakker ofte om å bo lengre periode i USA når barna blir eldre. Jeg tenker hvis vi bor et år sammenhengende i USA må vi bli frivillig medlem i folketrygden? Regner med jeg må skatte til USA og ikke Norge om vi bor der så lenge i strekk? Hvor mye koster det for oss som mottar trygd å bli medlem? Har googlet, forstod det ikke helt (https://www.nav.no/trygdeavgift#trygdeavgift-frivillig). Er det noe annet en bør være obs på om en skal være lengre i utlandet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #2 Del Skrevet 9 timer siden Vær obs på at du har null rettigheter i Norge om du flytter ut. Du mister fastlege etc og må evt bruke legevakt om du kommer til Norge på ferie. Vær også obs på skatt. De kan kreve at du også skatter til Norge Anonymkode: e07d2...637 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #3 Del Skrevet 9 timer siden luxifine skrev (5 minutter siden): Inspirert av en annen tråd. Jeg er amerikansk og norsk statsborger, bor og skatter til Norge og er ufør. Partner og jeg snakker ofte om å bo lengre periode i USA når barna blir eldre. Jeg tenker hvis vi bor et år sammenhengende i USA må vi bli frivillig medlem i folketrygden? Regner med jeg må skatte til USA og ikke Norge om vi bor der så lenge i strekk? Hvor mye koster det for oss som mottar trygd å bli medlem? Har googlet, forstod det ikke helt (https://www.nav.no/trygdeavgift#trygdeavgift-frivillig). Er det noe annet en bør være obs på om en skal være lengre i utlandet? Ja, viss du skal bu i utlandet meir enn 12 månadar, så kan du bli frivillig medlem i folketrygda. Men du må ikkje (som du skriv), sidan dette er frivillig. Trygdeavgifta er ein prosentsats, avhengig av kva for type inntekt du har. NB: Desse reglane kan jo endre seg mange gonger før du i det heile tatt kjem så langt som til å pakke kofferten, så ville ikkje tatt nokon avgjerdsle no basert på dagens reglar! Anonymkode: 6f948...743 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #4 Del Skrevet 9 timer siden Jeg tror medlemskap i folketrygden koster 8.2% eller noe sånt, merk at det er ikke alle som kan bli frivillige medlemmer så dette må du undersøke godt. Anonymkode: 92f50...4ce 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luxifine Skrevet 8 timer siden Forfatter #5 Del Skrevet 8 timer siden Ja vi er langt unna å virkeliggjøre planene, ungene er ikke store nok til å reise fra og hvem vet: innen vi har kommet så langt så vil vi ikke likevel.. det kan skje veldig mye på kort tid, men likevel interessant å høre hva folk vet og har erfaring med slik det er pr i dag. Er det noen som har erfaring med dette? Jeg vet vi må undersøke og jeg vet det er en viss prosent sats (men ble ikke særlig klokere da jeg googlet for det stod så mye motstridende og forskjellig). Jeg tror jeg forstod at trygd blir med oss (ikke event ung ufør tillegg, men det har vi ikke), og jeg tror jeg forstod at vi kunne søke frivillig medlemskap, men vet ikke. Trodde en måtte skatte kun til et land om gangen jeg? Om jeg skatter til Norge må jeg sende selvangivelse til USA og vise inntekt men jeg må ikke skatte til USA da jeg bor og skatter til Norge. Må jeg skatte begge steder om vi blir borte i 12 mnd + ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #6 Del Skrevet 8 timer siden Ts, dette er et typisk tema folk her på kg svarer på i hytt og vær her, uten at de vet hva de svarer på. Dette kommer tydelig fram i den andre tråden. Jeg anbefaler at du tar dette med NAV og Skatteetaten. Som ufør kan du søke om frivillig medlemskap, ja. Dette står det en del om på NAVs nettsider. AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, viss du skal bu i utlandet meir enn 12 månadar, så kan du bli frivillig medlem i folketrygda. Men du må ikkje (som du skriv), sidan dette er frivillig. Trygdeavgifta er ein prosentsats, avhengig av kva for type inntekt du har. NB: Desse reglane kan jo endre seg mange gonger før du i det heile tatt kjem så langt som til å pakke kofferten, så ville ikkje tatt nokon avgjerdsle no basert på dagens reglar! Anonymkode: 6f948...743 Dette er feil. Du vil bli utmeldt av folketrygden den dagen du melder flytting til utlandet dersom du ikke på forhånd har søkt og fått godkjent frivillig medlemskap. Regelen om maks 12 måneder gjelder ved opphold i utlandet, dvs. dersom man ikke melder flytting. Anonymkode: 5a8aa...dc2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #7 Del Skrevet 7 timer siden Dere må sjekke godt at dette i det hele tatt er mulig, hvis din partner ikke er amerikansk statsborger. Det er ingen enkel sak å få oppholdstillatelse, selv om man er gift med en amerikansk statsborger, og det er heller ikke billig. Går ut fra at ungene er amerikanske statsborgere også? Dere må også ha helseforsikring. Tenker han å jobbe i USA? Helseforsikring er kjempedyrt, med mindre det betales av arbeidsgiver. Anonymkode: 9fb3c...dc1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luxifine Skrevet 7 timer siden Forfatter #8 Del Skrevet 7 timer siden Det var gode spørsmål. Han må ha innreisetillatelse og oppholdstillatelse ja, der sier du noe. Det glemmer jeg, for det trenger jo ikke jeg. Vi hadde ikke tenkt å flytte permanent, men ha et lengre opphold på et år eller noe for å kunne bli ordentlig kjent med slekta som bor der. Han er også ufør så det blir ikke arbeidsgiver og dermed ser jeg føre meg at det kan bli vanskelig å få han med inn i landet.. jeg tør ikke tenke på hva som skjedde om vi trengte legehjelp! Hans drøm er å ha et feriehus eller feriested vi kan reise til der vi kan være nærme familien min for lengre perioder, men jeg tror faktisk det blir bare rot. Jeg tror vi får holde oss til å være turister. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #9 Del Skrevet 7 timer siden luxifine skrev (1 time siden): Ja vi er langt unna å virkeliggjøre planene, ungene er ikke store nok til å reise fra og hvem vet: innen vi har kommet så langt så vil vi ikke likevel.. det kan skje veldig mye på kort tid, men likevel interessant å høre hva folk vet og har erfaring med slik det er pr i dag. Er det noen som har erfaring med dette? Jeg vet vi må undersøke og jeg vet det er en viss prosent sats (men ble ikke særlig klokere da jeg googlet for det stod så mye motstridende og forskjellig). Jeg tror jeg forstod at trygd blir med oss (ikke event ung ufør tillegg, men det har vi ikke), og jeg tror jeg forstod at vi kunne søke frivillig medlemskap, men vet ikke. Trodde en måtte skatte kun til et land om gangen jeg? Om jeg skatter til Norge må jeg sende selvangivelse til USA og vise inntekt men jeg må ikke skatte til USA da jeg bor og skatter til Norge. Må jeg skatte begge steder om vi blir borte i 12 mnd + ? Du må finne ut hva skatteavtalen mellom Norge og USA sier, sjansen er stor for at du må betale kildeskatt til Norge på din uførepensjon frem til at du kan dokumentere ovenfor norske skattemyndigheter at du er skattemessig bosatt i USA. Kildeskatten er på 15% og du må samtidig skatte av din uførepensjon til USA. Men det største problemet her er at du har uførepensjon i forhold til privat helseforsikring i USA, jeg kan tenke meg at det er veldig få forsikringsselskaper som vil gi deg dekning eller inkludere deg i mannen din sin forsikring. Om de gjør det så vil ikke noe som kan kobles til grunnen for at du er ufør gjelde og du kan risikere at de prøver å sno seg unna krav som ikke er relatert. Husk at også barna må ha forsikring så dette kan bli vanvittig dyrt om noe skulle skje. Anonymkode: 92f50...4ce 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Del Skrevet 6 timer siden luxifine skrev (13 minutter siden): Det var gode spørsmål. Han må ha innreisetillatelse og oppholdstillatelse ja, der sier du noe. Det glemmer jeg, for det trenger jo ikke jeg. Vi hadde ikke tenkt å flytte permanent, men ha et lengre opphold på et år eller noe for å kunne bli ordentlig kjent med slekta som bor der. Han er også ufør så det blir ikke arbeidsgiver og dermed ser jeg føre meg at det kan bli vanskelig å få han med inn i landet.. jeg tør ikke tenke på hva som skjedde om vi trengte legehjelp! Hans drøm er å ha et feriehus eller feriested vi kan reise til der vi kan være nærme familien min for lengre perioder, men jeg tror faktisk det blir bare rot. Jeg tror vi får holde oss til å være turister. Dette tror jeg dere bare skal legge fra dere når begge to er uføre, dere har ikke sjans til klare dere økonomisk om noe skulle skje med helsen pluss at det er barn inn i bildet. Anonymkode: 92f50...4ce 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #11 Del Skrevet 3 timer siden luxifine skrev (4 timer siden): Det var gode spørsmål. Han må ha innreisetillatelse og oppholdstillatelse ja, der sier du noe. Det glemmer jeg, for det trenger jo ikke jeg. Vi hadde ikke tenkt å flytte permanent, men ha et lengre opphold på et år eller noe for å kunne bli ordentlig kjent med slekta som bor der. Han er også ufør så det blir ikke arbeidsgiver og dermed ser jeg føre meg at det kan bli vanskelig å få han med inn i landet.. jeg tør ikke tenke på hva som skjedde om vi trengte legehjelp! Hans drøm er å ha et feriehus eller feriested vi kan reise til der vi kan være nærme familien min for lengre perioder, men jeg tror faktisk det blir bare rot. Jeg tror vi får holde oss til å være turister. Det er veldig komplisert å flytte til USA, selv om en av dere er statsborger. Høres ut som at det beste er å heller dra på lengre turer. Tror han kan være i USA i inntil tre mnd på vanlig turistvisum (søker elektronisk). Da kan dere ha vanlig reiseforsikring (husk å sjekke lengden dere dekkes, vanligvis må man kjøpe ekstra dekning hvis man er borte mer enn 50-60 dager). Å havne på sykehus i USA uten forsikring kan koste mange millioner kroner. IKKE gjør det. Dere kan ødelegge resten av livet deres. Anonymkode: 9fb3c...dc1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luxifine Skrevet 3 timer siden Forfatter #12 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette tror jeg dere bare skal legge fra dere når begge to er uføre, dere har ikke sjans til klare dere økonomisk om noe skulle skje med helsen pluss at det er barn inn i bildet. Anonymkode: 92f50...4ce Ja det sa jeg til han. Barna hadde ikke blitt med på lasset, men vi tenker det er enklest og ikke minst ryddigst å bare være turist. En kan være nokså lenge på turistvisum så det er nok best. Ikke vits å omrokkere absolutt alt for et års tid. men må si at jeg forstår at folk ikke forstår alle disse reglene: jeg har selvsagt hatt noen googlerunder oppigjennom, men hadde ikke blitt ordentlig klok da det var så mange variabler og vanskelig å forstå hvilken paraply en faktisk kom under. Anbefaler absolutt alle å oppsøke skattekontoret og nav og ambassaden, ja alt av offentlige kontorer før en begynner på en slik reise. Nå forstår jeg enda mindre av hvordan folk får det til å bare bo andre steder, flytter fra landet og får det hele til å se så lett ut.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #13 Del Skrevet 3 timer siden Du som amerikansk statsborger står fritt til å flytte til USA, men det gjør ikke den delen av familien som ikke er statsborgere. Men heller ikke du vil ha noen som helst rettigheter iht helse eller økonomi. Dvs at du står fritt til å bo på gata i USA. Det er realiteten hvis noe skulle skje med helsa di, selv småting. Anonymkode: 9fb3c...dc1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #14 Del Skrevet 3 timer siden luxifine skrev (3 minutter siden): Ja det sa jeg til han. Barna hadde ikke blitt med på lasset, men vi tenker det er enklest og ikke minst ryddigst å bare være turist. En kan være nokså lenge på turistvisum så det er nok best. Ikke vits å omrokkere absolutt alt for et års tid. men må si at jeg forstår at folk ikke forstår alle disse reglene: jeg har selvsagt hatt noen googlerunder oppigjennom, men hadde ikke blitt ordentlig klok da det var så mange variabler og vanskelig å forstå hvilken paraply en faktisk kom under. Anbefaler absolutt alle å oppsøke skattekontoret og nav og ambassaden, ja alt av offentlige kontorer før en begynner på en slik reise. Nå forstår jeg enda mindre av hvordan folk får det til å bare bo andre steder, flytter fra landet og får det hele til å se så lett ut.. Det er ikke så vanskelig hvis man flytter til steder i EU. Utenfor EU kan det være veldig vanskelig. Med mindre man har veldig mye penger. Anonymkode: 9fb3c...dc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er veldig komplisert å flytte til USA, selv om en av dere er statsborger. Høres ut som at det beste er å heller dra på lengre turer. Tror han kan være i USA i inntil tre mnd på vanlig turistvisum (søker elektronisk). Da kan dere ha vanlig reiseforsikring (husk å sjekke lengden dere dekkes, vanligvis må man kjøpe ekstra dekning hvis man er borte mer enn 50-60 dager). Å havne på sykehus i USA uten forsikring kan koste mange millioner kroner. IKKE gjør det. Dere kan ødelegge resten av livet deres. Anonymkode: 9fb3c...dc1 Og - husk å sjekke unntakene i reiseforsikringen. Ofte er det unntak for eksisterende sykdom/skade, om en skulle få forverring eller oppblussing. Siden de begge er uføre alt, regner jeg med helsa ikke er tipp-topp. Anonymkode: 94c16...1ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #16 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Og - husk å sjekke unntakene i reiseforsikringen. Ofte er det unntak for eksisterende sykdom/skade, om en skulle få forverring eller oppblussing. Siden de begge er uføre alt, regner jeg med helsa ikke er tipp-topp. Anonymkode: 94c16...1ad Ja, det er viktig å lese det som står med liten skrift (ofte 10+ sider). Anonymkode: 9fb3c...dc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #17 Del Skrevet 2 timer siden Høres helt merkelig ut at to uføre mennesker frivillig vil bosette seg i USA, skrekk og gru om noe skjer og helseforsikring er det vel ingen som gir dere? Spør fordi jeg er nysgjerrig? Ville heller tatt turisttur, mye tryggere for dere på alle måter. Anonymkode: 89bec...fb1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå