Gå til innhold

Kan forsvaret ta bilen din hvis krig? Rettigheter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har fått brev om at de kommer til å ta Land Cruiseren til gubben, og det er den eneste grunnen til at vi ikke har solgt "konebilen" selv om vi egentlig ikke trenger den nå som vi bare er to.

Anonymkode: 36ca2...07a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har fått brev om at de kommer til å ta Land Cruiseren til gubben, og det er den eneste grunnen til at vi ikke har solgt "konebilen" selv om vi egentlig ikke trenger den nå som vi bare er to.

Da hadde jeg heller solgt Land Cruiseren, så hadde overtagelsen heller blitt neste eier sitt problem.

Anonymkode: 646bd...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da hadde jeg heller solgt Land Cruiseren, så hadde overtagelsen heller blitt neste eier sitt problem.

Anonymkode: 646bd...716

Den andre bilen har ikke firehjulstrekk og kan ikke dra campingvogn, så da blir alternativet å selge begge bilene og kjøpe en ny (som også sannsynligvis blir rekvirert...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Den andre bilen har ikke firehjulstrekk og kan ikke dra campingvogn, så da blir alternativet å selge begge bilene og kjøpe en ny (som også sannsynligvis blir rekvirert...).

Men hvorfor sannsynligvis rekrivert? De tar vel ikke alle fra et merke eller type. Mener det stod 4000stk i avisen?

Anonymkode: aaf53...403

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hvorfor sannsynligvis rekrivert? De tar vel ikke alle fra et merke eller type. Mener det stod 4000stk i avisen?

Anonymkode: aaf53...403

14.000 , pluss gravemaskiner, lastebiler og båter

Anonymkode: 13694...24b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 13.29):

Med tanke på kaoset som finner sted hos Kongefamilien nå om dagen, er det svært ironisk at det er de som skal være høyeste domstol her.

Anonymkode: 846ca...de4

"Kongen" i denne konteksten her er en gammeldags språkbruk som betyr den utøvende makt, dvs. regjeringen v/aktuelt fagdepartement, og gjerne delegert videre til en etat underlagt departementet. I praksis betyr det "myndighetene".

Anonymkode: c195a...ed2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Denne grønne omstilling har gått altfor raskt, og skulle det blir strømskrise  så vil nok dei fleste miljøaktivistene hjemme seg.  Det burde blitt forbudt å bygge boliger med større areal en 80-90 kvm, og de bør bygges på eit plan'

Skulle det bli moblisering vil forsvaret ha rett å nytte private biler til transport, og de ønsker driftsikre biler, som går på fossil. Det vil umiddelbart bli rasjonering på både strøm, drivstoff.  Mange har forlengst kastet ut vedfyringsovner med kokemuligheter til fordel for varmepumper.    Ved har vi mer en nok av i det igjenngrodde landskapet, som kan kome mange til nytte om det blir strømrasjonering.  Har varmepumpe + kombikamin  Ved / parafin   i minst 1 mnd.  Vurderer å kjøpe eit aggregat  som ein kan nytte ved evntl strømbrudd 

Vokste opp på eit av Norges mest verdharde plass, og vet hva det handler om å vera budd på strømbrudd,   Mange miljøaktivistert  skulle vert spikra fast på husveggen her så de fekk sjå og oppleve hva  hva strømbrudd, og vekslende ver  handler om. 

Anonymkode: 7eb1c...9bb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.3.2025 den 17.22):

14.000 , pluss gravemaskiner, lastebiler og båter

Anonymkode: 13694...24b

Elektriske gravemaskiner er grønt skifte nå det vil bli graving for hånd 

Endret av Maskinfører
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.3.2025 den 17.30):

Denne grønne omstilling har gått altfor raskt, og skulle det blir strømskrise  så vil nok dei fleste miljøaktivistene hjemme seg.  Det burde blitt forbudt å bygge boliger med større areal en 80-90 kvm, og de bør bygges på eit plan'

Skulle det bli moblisering vil forsvaret ha rett å nytte private biler til transport, og de ønsker driftsikre biler, som går på fossil. Det vil umiddelbart bli rasjonering på både strøm, drivstoff.  Mange har forlengst kastet ut vedfyringsovner med kokemuligheter til fordel for varmepumper.    Ved har vi mer en nok av i det igjenngrodde landskapet, som kan kome mange til nytte om det blir strømrasjonering.  Har varmepumpe + kombikamin  Ved / parafin   i minst 1 mnd.  Vurderer å kjøpe eit aggregat  som ein kan nytte ved evntl strømbrudd 

Vokste opp på eit av Norges mest verdharde plass, og vet hva det handler om å vera budd på strømbrudd,   Mange miljøaktivistert  skulle vert spikra fast på husveggen her så de fekk sjå og oppleve hva  hva strømbrudd, og vekslende ver  handler om. 

Anonymkode: 7eb1c...9bb

Jeg inbiller meg at de foretrekker diesel og firehjulstrekk.

Endret av I Grosny
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 17.08):

Jeg hadde gamblet på at det ikke blir krig og levd bekymringsløst med Landcruiseren og erstattet konebilen med en knakende god elsykkel.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 18.21):

Sjansen for at bilen blir rekvirert er omtrent like mye som sjansen for å få fem rette i Lotto. Og siden dere har "vunnet" en gang, så ser dere det som sannsynlig at dere vinner enda en gang?

Hadde jeg vært dere og hatt så stor tro på å bli trukket ut flere ganger, så ville jeg iallefall begynt spille lotto...

Anonymkode: 71e9d...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøp deg en liten godt brukt elbil, med rekkevidde på 60 km så er du sikker som banken på å få ha bilen i fred i tilfelle krig

Anonymkode: 6b3b6...d41

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men altså vi har nylig kjøpt bruktbil, har 300K i lån.. regner med at om de tar bilen min får vi niks og Nadal igjen for den.. jo takk, versegod.. men lånet mitt? Blir det slettet?

Anonymkode: 62cf1...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men altså vi har nylig kjøpt bruktbil, har 300K i lån.. regner med at om de tar bilen min får vi niks og Nadal igjen for den.. jo takk, versegod.. men lånet mitt? Blir det slettet?

Ikke tenk på om lånet  blir slettet. Jeg aner ikke, men blir det krig så blir alt slettet og jevnet med jorda. Vi blir bombet i fillebiter hvis ikke soldatene i Landcruiseren din klarer å drepe fienden.

Stol på meg. Jeg sier at det ikke blir krig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.3.2025 den 19.48):

Kjøp deg en liten godt brukt elbil, med rekkevidde på 60 km så er du sikker som banken på å få ha bilen i fred i tilfelle krig

Anonymkode: 6b3b6...d41

En hvilken som helst elbil duger hvis man vil ha bilen i fred, i følge forsvaret er elbiler helt uegnet i en krisesituasjon, og 0 elbiler er rekvirert.

Anonymkode: 3a226...0ad

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.3.2025 den 19.50):

Nei, du er fult ansvarlig for lån og skader. 

Anonymkode: 94745...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...