AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #21 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hjelper ikke med enklere konstruksjon når de er mindre solide og vanskelige å reparere, hjelper heller ikke med komplisert og lunefull elektronikk. For ikke å snakke om tiden det tar å fylle tanken. Biltypen som forsvaret er ute etter når de rekvirerer er større firehjulstrekkere med solid konstruksjon som f.eks. Toyota Land Cruiser, Toyota Hilux, VW Amarok og andre som tåler hard bruk og som kan transportere mye vekt i ulendt terreng. Altså biler som fremdeles har mye DNA fra den originale Willys som stive og solide akslinger, separat ramme og enkelt 4x4 system med reduksjonskasse. Biler som forsvaret allerede har mye kompetanse på. Disse bilene er også enkle å reparere, om det f.eks. ryker en drivknute eller en CV så kan de fortsette videre uten at det er noe elektronikk som får panikk og stopper alt. Dessuten så bruker en mekanikker veldig kort tid på å bytte ett ledd ute i felten uten behov for diagnoseverktøy og andre spesialverktøy. Anonymkode: 2e1c2...b12 Caravella sønnen har er ikke 4x4. Men er 9 setter, han fikk brev at de ønsket den ved krig er en 2005 mod. Jeg har en dubaru outback og jeg og fikk et slikt brev I brevet stod det hvor vi evnt skulle levere bilen ved krig, og leverte vi ikke frivillig kunne de komme å hente Så er ikke bare pickup de ønsker. Anonymkode: 13694...24b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #22 Del Skrevet 10 timer siden Eier og bruker av fast eiendom eller løsøre plikter etter krav fra myndighetene å erkjenne mottakelse av melding om tiltak eller pålegg som nevnt, samt å gi opplysninger og gi adgang til synfaring. Løsøre kan om nødvendig pålegges brakt til bestemt sted for synfaring. Slike pålegg skal oppfylles uten erstatning med mindre annet er bestemt av Kongen. Anonymkode: 94745...3b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #23 Del Skrevet 10 timer siden Hva med oss som ikke har bil? Kan de ta sykkelen min? 😅 Girene fungerer ikke da, men. På vinteren kan de få låne sparken hehe Anonymkode: 50ccf...a44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 10 timer siden #24 Del Skrevet 10 timer siden Snok1 skrev (36 minutter siden): OK. Lykke til med å reparere kjølesystemer, turboer, registerreimer, multireimer, oljepumper, termostater, coiler, EGRer, eksossystemer osv. Også lykke til med å fylle drivstoff når strømmen går. Mer generelt: Lykke til til oss alle. Vi behøver det. Bytter jo ikke sånt hver dag akkurat heller da? Vår fossilbil har fulgt alle servicer og EU-godkjenninger uten spesielle avvik i noen år nå og vil anse det som maks uflaks om girkassa ryker akkurat den dagen vi må rømme byen pga krig. Sannsynligheten for at vi kan kjøre så langt vi kommer til tanken er tom er langt større enn at bilen bryter sammen. Og påfyll av drivstoff er det mye mer sannsynlig at man greier å finne enn en fungerende ladestasjon. Lykke til ja, vinker til deg og elbilen din på Sinsen når vi drar forbi med fossilbilen vi da (ja, flåsete, men kunne ikke dy meg 🙈) 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 10 timer siden #25 Del Skrevet 10 timer siden Håper ikke det bryter ut krig en dag jeg har drukket for da får jeg ikke levert den Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #26 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva med oss som ikke har bil? Kan de ta sykkelen min? 😅 Girene fungerer ikke da, men. På vinteren kan de få låne sparken hehe Anonymkode: 50ccf...a44 De kan ta alt mulig. Selv maten din... Anonymkode: 94745...3b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #27 Del Skrevet 10 timer siden Snok1 skrev (3 timer siden): Det er mange grunner til at en elbil skal fungere bedre enn en fossilbil i en krisesituasjon. Hvis det er en Tesla så trykker vel bare Musk på en knapp så den ikke fungerer i det hele tatt 😅 Anonymkode: 3d7c2...9f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #28 Del Skrevet 10 timer siden Spurte mannen min om vi hadde fått brev siden vi har flere slike store 4wd fossilbiler, type Jeep og lignende som funker i nærmest alle terreng. Men han sa de ikke tok gamle biler? Bilene er veldig godt vedlikeholdt, men de er nærmere 30 år gamle, og dermed ikke ønsket selv om de er så og si i perfekt stand… Men det står vel og at man kan ev søke om fritak om du kan begrunne veldig godt hvorfor du er mer avhengig av bilen din enn forsvaret. Anonymkode: 662f8...f94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #29 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Eier og bruker av fast eiendom eller løsøre plikter etter krav fra myndighetene å erkjenne mottakelse av melding om tiltak eller pålegg som nevnt, samt å gi opplysninger og gi adgang til synfaring. Løsøre kan om nødvendig pålegges brakt til bestemt sted for synfaring. Slike pålegg skal oppfylles uten erstatning med mindre annet er bestemt av Kongen. Anonymkode: 94745...3b2 Med tanke på kaoset som finner sted hos Kongefamilien nå om dagen, er det svært ironisk at det er de som skal være høyeste domstol her. Anonymkode: 846ca...de4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #30 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Med tanke på kaoset som finner sted hos Kongefamilien nå om dagen, er det svært ironisk at det er de som skal være høyeste domstol her. Anonymkode: 846ca...de4 Blir vel som på 40-tallet. INGEN fikk en dritt igjen.. De skulle bare gi og gi! Har hørt mange syke historier om det her. Folk som ga fra seg gården, dyr og mat. Satt igjen med ingenting... Anonymkode: 94745...3b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #31 Del Skrevet 10 timer siden Er du mann av en viss alder tar de kroppen din! At bilen blir rekvirert er jeg ikke akuratt så veldig bekymret over. Anonymkode: e7b04...31c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #32 Del Skrevet 10 timer siden newman01 skrev (3 timer siden): Militæret kan tilogmed komme og hente deg, utstyre deg med et gevær og be deg skyte på ting som rører seg i skogen. Ikke sikkert man får mulighet til å flykte i bilen sin engang Nei det kan de ikke! Kun de som har vert i militæret blir kalt ut. Anonymkode: 5c690...073 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #33 Del Skrevet 10 timer siden Alt for Norge! I en slik situasjon er det din plikt å gjøre absolutt alt for å beskytte landet. Anonymkode: 7b4ae...fa9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 8 timer siden #34 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skjønner jo at ikke har så mye kunnskap om bil. En dieselbil kan fungere selv om turboen ikke virker, registerreim og multireim er vanvittig enkelt å bytte på disse bilene som forsvaret vil ha. Mange har også kjede eller tannhjul i stedet for gummireim, en termostat kan fjernes og EGR kan blokkeres, bilen fungerer utmerket uten disse delene. Dieselbiler har ikke coil, faktisk så er det mulig å bruke veldig mange dieselbiler uten batteri siden en dieselmotor tenner på kompresjon, den trenger bare diesel og luft for å fungere. Trenger ikke strøm for å fylle drivstoff, mennesker har pumpet væske i over 2.000 år uten behov for elektrisitet. Det er null problem å heve opp drivstoff fra nedgravde tanker uten elektrisitet, alt man trenger er en håndpumpe. Lykke til med å transportere personell og utstyr ute terrenget med elbil 24 timer i døgnet. Anonymkode: 2e1c2...b12 Alt dette skal du gjøre i felt, forstår jeg. Jeg digger optimismen og pågangsmotet ditt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 8 timer siden #35 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Alt for Norge! I en slik situasjon er det din plikt å gjøre absolutt alt for å beskytte landet. Med mindre det er kjedelige ordre, regner ute, kan bli møkkete på skoa, kan redusere min psykiske velvære, ikke har mobildekning så jeg får postet på insta, det ikke tilbys skikkelig kontinentalseng osv. Anonymkode: 7b4ae...fa9 Justerte bare noen forutsetninger i Altfornorge-mottoet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #36 Del Skrevet 8 timer siden Snok1 skrev (3 minutter siden): Alt dette skal du gjøre i felt, forstår jeg. Jeg digger optimismen og pågangsmotet ditt. Er en årsak til forsvare har mekanikere. Her så er det 2 mekanikere i huset. Så hadde hatt 0 problemer å gjort reparasjoner på en bil. Dosel bil kan og bygges om å gå på frityr/mat olje Alle er ikke hjelpesløse vettu. Fins folk som er nevenytige Vi klarer tilogmed å slakte dyr, avlive et dyr . Og få laget ting. Vet hvordan vi kan røyke kjøtt og fisk slik at hvis en ikke har kjøleskap så vet vi hvordan en kan salte og røyke det for å bevare kjøttet Anonymkode: 13694...24b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #37 Del Skrevet 8 timer siden newman01 skrev (4 timer siden): Militæret kan tilogmed komme og hente deg, utstyre deg med et gevær og be deg skyte på ting som rører seg i skogen. Ikke sikkert man får mulighet til å flykte i bilen sin engang Slutt å spre skremselspropaganda.... Fra Forsvaret sine sider "Det er viktig å påpeke at sivile ikke vil bli satt til å utføre krigshandlinger. Krigens folkerett vil bli ivaretatt." AnonymBruker skrev (1 time siden): Spurte mannen min om vi hadde fått brev siden vi har flere slike store 4wd fossilbiler, type Jeep og lignende som funker i nærmest alle terreng. Men han sa de ikke tok gamle biler? Bilene er veldig godt vedlikeholdt, men de er nærmere 30 år gamle, og dermed ikke ønsket selv om de er så og si i perfekt stand… Men det står vel og at man kan ev søke om fritak om du kan begrunne veldig godt hvorfor du er mer avhengig av bilen din enn forsvaret. Anonymkode: 662f8...f94 Tidligere år har de forhåndsrekvirert 4000 av nesten tre millioner biler i landet, nå er det økt til 14 000 biler. Det er 0,5 % sjanse for at en av deres biler blir trukket ut av alle biler i hele landet... Biler av nyere årgang har bedre sjans for å være i god stand, siden de ikke akkurat ber deg levere inn bilen på kontroll for å sjekke hvilken stand den er i. Anonymkode: 71e9d...974 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #38 Del Skrevet 8 timer siden Snok1 skrev (5 minutter siden): Alt dette skal du gjøre i felt, forstår jeg. Jeg digger optimismen og pågangsmotet ditt. Jeg har holdt på med bil hele livet, spesielt firehjulstrekkere og off-road kjøring. Det er ingen av disse reparasjonene som du nevner som krever et verksted med spesialverktøy og diagnoseutstyr. Selv det å bytte CV er enkelt og det kan fint gjøres på under time, har man ikke ny CV i bilen så er ikke det noe problem. Jeg har byttet clutch på en Suzuki midt ute i skauen, det innebærer at girkassen må ned men det gikk greit. Det finnes ingen elbiler lett tilgjengelig i Norge som kan gjøre den samme jobben som gode gamle firehjulstrekkere i time etter time dag ut og dag inn. Anonymkode: 2e1c2...b12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 7 timer siden #39 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har holdt på med bil hele livet, spesielt firehjulstrekkere og off-road kjøring. Det er ingen av disse reparasjonene som du nevner som krever et verksted med spesialverktøy og diagnoseutstyr. Selv det å bytte CV er enkelt og det kan fint gjøres på under time, har man ikke ny CV i bilen så er ikke det noe problem. Jeg har byttet clutch på en Suzuki midt ute i skauen, det innebærer at girkassen må ned men det gikk greit. Det forklarer old-skool holdningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #40 Del Skrevet 6 timer siden Ang. små elbiler og krig. Jeg solgte min lille elbil som gikk 13 mil på en god dag for et år siden. Den var solgt under 5 minutter etter at jeg la ut annonsen.....til noen som kjøpte biler for Ukraina. For drivstoff er det mangel på der, mens strømmen fungerer fortsatt. Snakket med flere som har solgt sin lille elbil raskt til folk i Ukraina. Så liten elbil og krig er ikke automatisk utelukket. Anonymkode: 646bd...716 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå