Gå til innhold

Bryllup og hjelp av foreldre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Her er jeg anonym, da det kan hende det er kjente her 🫢

men vi har barn som skal gifte seg og som foreldre så blir det jo noen tanker ☺️

hvor mye forventer, eller håper, eller ønsker dere som planlegger bryllup hjelp til 

under planlegging av bryllup? (Eller hva savnet dere som allerede har giftet seg)

økonomisk hjelp? Praktisk hjelp?
Brudeparet er i slutten av 20 årene, bor sammen allerede

Vi ønsker å bidra både økonomisk og praktisk

Men vil gjerne ha noen tanker fra dere 🥰

Anonymkode: 91111...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tenker at det er så mange forskellige behov og ønsker, at her vil det smarteste være å sette seg ned sammen med brudeparet og snakke om hva de trenger og ønsker av hjelp.

Anonymkode: 8a22f...609

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt individuellt. Jeg og mannen hverken forventa eller fikk noen form for hjelp eller gave av foreldrene våre.
Begge har bare en gjenlevende forelder hver som begge er eldre og ikke så bemidlet og vi er selv over 35 begge to så det ville vært rart å forvente noe synes jeg.

Jeg skulle ønske min mor viste litt interesse, kanskje hadde lyst å bli med på noen ting som å se på kjoler eller blomster men holder det ikke mot henne at hun ikke orker bry seg med slikt.

Anonymkode: 45efc...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi takket nei til foreldrehjelp i form av penger. Vi ville stå fritt til å ha det bryllupet vi selv ville uten velmenende innblanding. Vi sparte lenge før vi giftet oss. 

Anonymkode: 77f49...333

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere må tilby dere og snakke med de. Noen vil ordne alt selv. Noen foretrekker kun praktisk hjelp, andre økonomisk. 

Anonymkode: 9f804...fd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mine søsken fikk 50.000 hver dag vi giftet oss (noen år siden) og så hjelp til det vi ba om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Hannabanna skrev (Akkurat nå):

Jeg og mine søsken fikk 50.000 hver dag vi giftet oss (noen år siden) og så hjelp til det vi ba om.

Oi, det var mye. Så mye kunne vi bare glemt å gi til barna våre. Tipper de fleste foreldre ikke bidrar med så mye penger til barnas bryllup. 

Anonymkode: 12746...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er ikke jeg og samboer gift, men skal vi gifte oss, skal det være med egne penger. Vil ikke føle at vi melker dem for penger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oi, det var mye. Så mye kunne vi bare glemt å gi til barna våre. Tipper de fleste foreldre ikke bidrar med så mye penger til barnas bryllup. 

Kunne droppet å skrive hvor mye. Men mente at vi alle fikk like mye og den hjelpen vi spurte etter uten at de blandet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler selv, men er jo voksne. Vi mottar selvsagt gjerne praktisk hjelp til bryllupet. 
Vi har ikke bestemt noe om vi skal hjelpe barna med bryllup, men det må definitivt være likt i søskenflokken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjelpen fra min far: 0

Hjelpen fra min mor 5000kr til kjolen og hun dampet den for meg kvelden før bryllupet.

Anonymkode: 0cb9d...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine foreldre spanderte bryllupsreise på oss. 

Anonymkode: d5657...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi forventet ingenting, men de ønsket å bidra mye økonomisk. 

Selvfølgelig uten å kreve "styringsrett" slik noen tidligere i tråden påstår, den typen er de ikke, de ønsket utelukkende å gjøre det fordi de hadde mulighet. 

Ser noen takker nei. Jeg hadde gjort det om de hadde lite. Men de hadde/har mye, mens vi jo var relativt nyetablerte. Så da er det vinn-vinn at pengene kommer da, i stedet for som arv når man selv sitter godt i det. 

Anonymkode: 9d4b5...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi betalte alt for begge barnas bryllup.. det første kom vel på 150', det andre på rundt 200. Vi har selvsagt råd til det da, ellers ville vi ikke gjort det 

Anonymkode: f6983...578

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her dekket foreldrene maten og drikken for alle, så det ble ikke samme sum på alle barna, men sannsynligvis en noenlunde lik andel av det paret betalte til sammen. 

Det viktigste er at gaver er helt uten forbehold. Utover det holder det å vise interesse for bryllupet, men ikke styr prosessen. Dersom de vil ha deres hjelp så spør de når de ser at dere er interesserte.

Anonymkode: 5d449...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi verken forventet eller ønsket økonomisk hjelp. Fikk litt hjelp til praktiske ting, som vi satte stor pris på (kakebaking, dekking av bord, vasking etc.). Mest fra mine foreldre og søsken, men det var ganske naturlig siden vi giftet oss på min hjemplass.

Anonymkode: d28d8...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Individuelt både etter foreldres økonomi og type bryllup. 

Min søster valgte stort bryllup som var en festdag for familie og venner, og fikk en del økonomisk støtte.

Vi valgte lite bryllup med kun noen få nære med, og budsjettet var mindre enn hva min søster mottok, så vi fikk ikke noe penger. Var unødvendig. Helt riktig synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hjelpen fra min far: 0

Hjelpen fra min mor 5000kr til kjolen og hun dampet den for meg kvelden før bryllupet.

Kom på: 

Hjelpen fra svigers så vidt jeg husker: også kr 0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi forventet ingenting, men vi fikk 50 000 fra den ene siden og 30 000 fra den andre siden. I tillegg hadde vi noen andre nære familiemedlemmer som dekte diverse ting som drikke til maten, dress til mannen osv. Vi er ekstremt takknemmelige for hjelpen, uten den ville vi aldri fått drømmebryllupet uten det. I tillegg var alle foreldrene veldig engasjerte og hjalp oss med råd under planlegging, bestilling av catering og blomster og baking av kaker osv. 

Anonymkode: f0e92...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Giftet meg for mange år siden. Foreldrene våre betalte for mat og drikke. Vi ble som så mange andre skilt, og jeg syns fortsatt det er flaut. Skulle jeg ha giftet meg igjen, så hadde det blitt kun for egne penger.

Var liksom greit at foreldre betalte for bryllup i gamle dager, men nå, når så mange blir skilt, så syns jeg det er best at brudeparet betaler selv. Da slipper de å tenke på hvor mye de kostet foreldrene, om det går galt.

Anonymkode: 29bb6...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...