Gå til innhold

Jeg og mannen er uenige om involvering i barnas aktivitet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jenta vår går på fotball og korps. Jeg gikk også på korps i min barndom, faren er ihuga fotballfan. 

Nå skal jenta ha solistkonkurranse i mesterskap. Dette er noe hun og dirigenten har planlagt sammen og noe hun ønsker å gjøre. Men det krever øving hver dag. 

Jeg og far er veldig uenige her. For han liker ikke musikk, og sender jenta ut på terrassen med lukket dør for å øve alene, uten at han trenger å høre på. Det ender med at hun mister all glede og mestring. Jeg mener vi skal bruke tid til å sette oss ned og lytte, støtte og motivere. Og om vi ikke kan sette oss ned, så hvertfall høre på og motivere når vi lager middag etc (åpen kjøkkenløsning). En ting er at hun fint kan øve alene, men å bevist bli ekskludert og plassert bort (og ut!) Alene for å ikke "plage" han med lyd, gjør at hun føler seg så utenfor og mislikt. Det dreper gleden hennes, og mestringsfølelsen. 

Jeg bruker argumentet at vi som foreldre har som plikt å engasjere oss i barnas idretter/aktivitetet. Vi kjører, heier, klapper og viser stolthet når barna mestrer sin "ting" uavhengig om vi som voksne liker aktiviteten. Jeg, for eksempel, har null og niks interesse for fotball. Jeg hater også kulde. Men jeg står ute i pissregn på kamper, fryser på fotballbanen i nabolaget når jenta vil ut, sparker ball og står i mål, selv om jeg har null peiling. Men jeg støtter opp! 

Jeg er så fortvilt. For nå nekter jenta å delta på noe som hun hadde gledet seg så mye til! 

Anonymkode: 50fc0...207

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg hadde ikke sittet ned og lytte på hver øving, da hadde jeg klikket. Men hun kan fint øve på rommet sitt og så kan jeg komme inn og høre innimellom når hun ønsker det. Ut på terrassen er bare slemt....både mot barnet og naboene. Det hadde jeg ikke godtatt.

Anonymkode: b8fdc...f96

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns det høres ganske slitsomt ut å måtte støtte og motivere mens hun øver. Men hun kan vel øve alene, for så å fremføre noe for dere etter middagen? 

Anonymkode: 7760a...0ad

• Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt innafor å ikke sitte og høre på at hun øver, alvorlig talt.. Det er som at det også er helt ok å ikke stå og se på hver eneste fotballtrening. 

Jeg spilte piano som liten, og da øvde jeg med døren lukket, nettopp for å ikke forstyrre resten av familien. Da fikk jeg også fred og ro, og kunne konsentrere meg om øvingen. 

Å sende ungen ut av huset høres jo ikke greit ut, men det høres også fryktelig søkt ut å aktivt gå inn for at alle skal måtte høre på musikken. 

Far kan bruke ørepropper (Loop for eksempel blokkerer litt lyd, men lar deg samtidig ha samtaler), og ungen kan øve inne på rommet sitt med lukket dør. 

Å høre på noen som ØVER er jo vannvittig irriterende, når man spiller den samme lille biten om og om og om igjen... 

Anonymkode: ec786...eb3

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man må jo støtte ungene i den aktiviteten de utfører uavhengig av om det er en aktivitet man selv liker. 
Jeg hater fotball, men jeg møter jo opp på kamper, motiverer til treninger etc allikevel. 

Å sende ungen ut for å øve virker tåpelig for min del, dette er vel for en kort periode?  Også tenker jeg jo at jenta kan øve på rommet sitt, da vil jo lyden være dempet en del.

Anonymkode: e386f...df2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får da være grenser for curling-opplegg. Utrolig glad jeg ikke er gift med noen som krever at jeg skal sitte og smile ømt mens jeg daglig blir torturert med sur tubaspilling etter en lang dag på jobb. (Men terrassen høres jo heller ikke så bra ut heller, da)

Anonymkode: 9ca9a...53f

• Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her må dere møtes på midten. Hun kan øve i fred på rommet sitt. Inne! Men dere trenger ikke ha øvingen oppi dere eller sitte der å høre på. Hun kan  feks spille for dere av og til. La Hun øve noen dager, så hører dere på. Da hører dere kanskje en utvikling og, og det er jo stas. 

Anonymkode: 399e4...82c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som tidligere korpsmusikant og nåværende fotballtrener pappa må jeg si dere høres en smule dysfunksjonelle ut altså.

Klart hun skal få øve så mye hun vil hjemme INNE men det er ikke noe behov for å aktivt delta hele tiden i hjemmeøvelse, som musiker trenger man å finne motivasjon til å øve selv

Anonymkode: 21fef...eb9

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere begge er urimelige. Hun må selvsagt få øve på rommet ditt, men å sitte og lytte, støtte og motivere hele tiden hver gang virker  både slitsomt (for henne!) og helt unødvendig, både når det gjelder fotballtrening og instrumentspilling. Man kan fint være involvert og støttende helt uten å være fysisk til stede på hver minste lille ting. La henne være i fred, innendørs.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For en idiotisk "far" som ikke ønsker å la datteren blomstre innenfor det hun liker. Du bør be han skjerpe seg nå, eller kaste han ut.

Anonymkode: 49462...c0b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes hun får lære seg å øve så lyden ikke når alle, ev ha støydempende headset eller lydisolere rommet hennes. Dere er urimelige begge to. Du får gå inn og motivere innimellom.

Anonymkode: 57239...244

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si å sende ut blir for dumt.

Men blir å for dumt at dere aka sitte å høre på ho hele tiden å.

Naboen har ungdom i korps og der øver ho på rommet sitt med døra lukket

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ene ungen min går i korpset, så jeg er vel "korpsmamma". Hørtes litt drøyt ut at ungen må ut på terrassen for å øve. Kan jo forstå at det kan føles sårt.

Her øves det inne på rommet, og det fungerer fint. Ønsker han publikum, så hører jeg på - men stortsett ønsker han bare å øve i fred.

Anonymkode: 0e7fd...484

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg og far er veldig uenige her. For han liker ikke musikk, og sender jenta ut på terrassen med lukket dør for å øve alene, uten at han trenger å høre på. Det ender med at hun mister all glede og mestring. Jeg mener vi skal bruke tid til å sette oss ned og lytte, støtte og motivere. Og om vi ikke kan sette oss ned, så hvertfall høre på og motivere når vi lager middag etc (åpen kjøkkenløsning). En ting er at hun fint kan øve alene, men å bevist bli ekskludert og plassert bort (og ut!) Alene for å ikke "plage" han med lyd, gjør at hun føler seg så utenfor og mislikt. Det dreper gleden hennes, og mestringsfølelsen. 

Dere går nok begge for langt. 

Hun skal ikke måtte gå ut av huset for å øve! Her er far totalt urimelig.

Men dere skal ikke måtte høre på hver eneste øving hun gjør. Der kan hun fint gjøre alene på rommet sitt. Om hun ønsker å vise deg eller dere hva hun har øvd på, så kan dere selvsagt høre på. Om far ikke vil høre, får HAN dra ut av huset! 

Anonymkode: da763...e60

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei! Jeg er musiker og tenker at det å øve frem til konserter er ekstremt lærerikt og overførbart til andre ting i livet. Ikke kan man hoppe over det som er vanskelig (man må faktisk øve aller mest på det!), man må starte tidsnok for skippertak funker ikke, man må være perfeksjonist - leverer man 70% på konserten fordi man har sceneskrekk (alle har det i en eller annen grad) bør det fortsatt høres bra ut.

Enig i at man ikke må høre på hele tiden og styre hele opplegget (utover å minne på å øve og starte på det lenge før konsert så klart), men å sende ungen ut på terrassen?? For en elendig forelder og holdning - kanskje han skal gå ut på terrassen selv?! Klart hun skal få øve inne!

Hva med den dagen hun blir drittgod i fotball. Må hun kle av seg ut og riste klærne for gummigranulat og vaske klærne i garasjen for de har ikke noe å gjøre inne? Regner med at fotball på tv er en ikke-diskusjon??

Barnet er et likestilt familiemedlem som må få drive med sine interesser hjemme, akkurat som pappa som okkuperer sofa og tv hver eneste gang 22 menn skal løpe rundt etter den samme ballen et par timer.

Anonymkode: 2bf06...00a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere trenger ikke høre på at hun øver. La henne øve på rommet. Faren kan bruke støydempende hodetelefoner hvis han klikker av lyd. Jeg hadde ikke holdt ut jeg heller uten lyddemping, men å kaste henne ut er slemt. Dere kan høre på av og til, men ikke hver øving. Vi står ikke og ser på hver fotballtrening heller, og på turn er ikke foreldre ønsket i hallen her. 

Anonymkode: 92049...cbf

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hei, jeg er selv musiker og har øvd mine timer hjemme og gjør det fortsatt. 

Ungen skal selvsagt ikke ut på terrassen. Men det å høre på øving er ikke alltid like gøy, og jeg tenker at barnet kan øve på eget rom med lukket dør. Så kan dere heller høre på noen gjennomkjøringer når hun trenger å få spilt stykket. Om dere får besøk av familie så kan hun spille stykket sitt for dem, gøy for dem å høre hvor hun er kommet og fint for henne å få en liten hjemmekonsert.

Anonymkode: 904d7...629

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hører på når min datter øver på rommet sitt, hun trenger ikke sitte i stua og fylle hele hode mitt med sin stemme i en melodi som er beregnet på et helt korps. Det høres uansett i hele huset når hun øver 😅

Jeg gir konstruktive tilbakemeldinger når det trengs, mest skryt på det hun gjør bra, men også hjelp der det behøves. 

Hun får altså tilbakemelding gjennom romdøra av og til, og hun setter pris på både skryt og hjelp.

Hun er 12 år, og har øvet selvstendig siden hun var 8.

Synes far er urimelig som hiver henne ut, for de fleste instrument påvirkes av temperatur, og det kan være ekkelt å vite at "alle" hører henne.

Anonymkode: 5af66...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far høres totalt dust ut, å sende barnet ut på terassen for å øve er jo direkte slemt. Hvis han ikke tåler lyd av denne typen får han skaffe seg headset eller gå seg en tur når jenta skal øve. 

Men - du TS høres heller ikke helt god ut, hvis du mener dere som foreldre må og skal sitte oppå ungen for å motivere henne til å øve. Øve er noe hun må gjøre selv, og det må hun faktisk lære seg. Det må da være grenser for tilrettelegging og organisering for barnet. Når hun går i korps er hun vel minimum 7-8 år, og da er det på overtid at hun lærer seg at øve gjør man uten at foreldre må motivere/heie på ungen på daglig basis. 

Minn henne på det, om det trengs, og så øver hun på rommet sitt. Som andre også har sagt, så spiller hun for dere innimellom. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...