Gå til innhold

Hvordan ha råd til sykepleierutdanningen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Jeg er en 30 åring i full jobb som kunne tenke meg å ta sykepleierutdanningen.

Men med praksis i 8 uker, hvordan klarer man seg økonomisk med 10 343 månedlig utbetalt i lån og stipend? Det dekker vel sånn ca boliglånet mitt.

Jeg har lest flere steder at det er vanskelig å jobbe ved siden av studiet og spesielt i praksisperioder og lurer derfor på hvordan dere andre får det til å gå rundt? 

Aner ikke om det er relevant, men jeg ser for meg å studere ved USN. 

Er evig takknemlig for svar 🙏🏽

Anonymkode: ebcc4...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet folk sparer på forhånd, og jobber det de kan på forhånd og imellom, altså både før de skal studere, men også i mellom praksisperioder. Du kan gjerne be om avdragsutsettelser for boliglånet i en periode? Det kan du sjekke med banken. 

Har du en fleksibel arbeidsgiver kan du gjerne jobbe helger selv i praksisperioder. Det vil være utmattende, men vet folk gjør det. 

Det er tøft, men vet det er mulig for mange å få det til. Skjønner det er utfordrende da, og har som du skjønner ikke personlig erfaring. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hei,

Men med praksis i 8 uker, hvordan klarer man seg økonomisk med 10 343 månedlig utbetalt i lån og stipend? Det dekker vel sånn ca boliglånet mitt.

Jeg har lest flere steder at det er vanskelig å jobbe ved siden av studiet og spesielt i praksisperioder og lurer derfor på hvordan dere andre får det til å gå rundt? 

Hvis du studerer deltid så er det fult mulig å jobbe ved siden av. Du kan jobbe redusert i perioder før eksamen osv, du har krav på fri, men uten betalt da. Stipendet ditt får du hver måned, inkludert storstipend på 20.000 hvert semester. Disse sparer du til praksisperiodene, i tillegg jobber du litt vakter i løpet av praksisen. Praksis er på 4 dager per uke. Helt ok å ta en arbeidshelg annenhver helg da. 

Anonymkode: 652a8...a12

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Studere deltid og arbeide som vikar/sykepleierstudent mens man studerer. 

Jobbet kvelder, helger og ferier (ganske lange pauser i studiene rundt sommer/påske/jul), lønningene varierte selvsagt veldig, men i snitt hadde jeg utbetalt et sted rundt 22 tusen (betydelig mer noen måneder, mindre andre måneder og dette inkluderer da at jeg rasket til meg alle røddager jeg kunne). 

Anonymkode: f95fc...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobbet en del helger da jeg studerte og var i praksis 😊

Anonymkode: 53b9b...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du 30 år så får du dobbelt lån fra Lånekassen, dvs ca 20 000 i måneden. Så sånn sett lettere å klare seg. 

Er du i full jobb nå, og skal starte i august så rekker du jo å spare litt noen måneder før du begynner. Så gjelder det å jobbe litt ekstra ved siden av studiet om du klarer. En helg i måneden og litt ekstra i jul, påske og på sommeren redder økonomien til mange studenter ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei,

Flere stedet i landet er det mulig å ta sykepleien på deltid/kveldstid og over fire år. Undersøk dette der du bor. Eller andre steder om du kan/vil flytte på deg. 

Anonymkode: 1a679...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

sykepleien føles som den mest enkle å jobbe ved siden av til. Du kan i stort sett velge og vrake blant vakter som sykepleier- student, så du kan arbeide mye i perioder og mindre i andre perioder. Du kan ta ekstra studielån på 100 k i året i 2 år, og så sparer du til tider hvor du ikke kan arbeide så mye. 

Anonymkode: 92f87...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde studentstilling ved siden av studiene, og jobbet hver 3.helg fredag, lørdag og søndag. I tillegg tok jeg ekstra vakter når jeg hadde mulighet. Hadde utbetalt alt fra 7-8000kr til 15-16.000kr med ekstrajobbing. Jeg var 37 år, 2 barn, 2 hunder, huslån og andre utgifter. Men har også samboer som delte utgifter med. Hvis man vil får man til. 

Anonymkode: f5924...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...