Gå til innhold

Hva er innafor å si dersom jeg ikke er syk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er rett og slett på et dårlig psykisk sted i livet akkurat nå og skal ha en legetime i morgen (legen skal ringe først og avtale når jeg skal komme) - men arbeidsgiver vet ikke dette. 

Jeg skal i utgangspunktet jobbe, men er ikke fysisk «syk» slik man ringer inn for å melder «jeg kan ikke komme i dag».. 

Hva kan man egentlig si da? 
Kan jeg bare sende sms til sjefen og si jeg er syk? Føler jo ikke bare for å si rett ut «hei, jeg sliter med psyken i dag og skal ha en legetime om x-timer»?? 

Hva kan jeg si? 
Det er ulike ting som ligger til grunn her, og vil jo ikke dele alt

Anonymkode: 6c8bb...9fd

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Si at du er syk. Å ikke ha det bra mentalt er også å være syk. Du trenger ikke oppgi noen grunn.

Anonymkode: 80a83...59d

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg er rett og slett på et dårlig psykisk sted i livet akkurat nå og skal ha en legetime i morgen (legen skal ringe først og avtale når jeg skal komme) - men arbeidsgiver vet ikke dette. 

Jeg skal i utgangspunktet jobbe, men er ikke fysisk «syk» slik man ringer inn for å melder «jeg kan ikke komme i dag».. 

Hva kan man egentlig si da? 
Kan jeg bare sende sms til sjefen og si jeg er syk? Føler jo ikke bare for å si rett ut «hei, jeg sliter med psyken i dag og skal ha en legetime om x-timer»?? 

Hva kan jeg si? 
Det er ulike ting som ligger til grunn her, og vil jo ikke dele alt

Anonymkode: 6c8bb...9fd

Du er jo syk, så bare si til sjefen at du er syk. Psykisk sykdom er ikke noe mindre syk enn fysisk sykdom.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Hei, jeg er dårlig i dag, så kan dessverre ikke komme på jobb i dag". 

Anonymkode: f93ac...064

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er syk. Du trenger ikke oppgi detaljer.

Anonymkode: e64f9...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Arbeidsgiver har ingen ting med hvorfor du går til legen eller hvilken sykdom du har.

Anonymkode: 2c6f0...976

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du er mest sannsynligvis syk, selv om du ikke har brukket noe eller annet fysisk. Jeg vil regne med at legen vil anbefale en syke / hvile periode på ca. 2uker….

Anonymkode: 9f44c...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjefen har ikke lov å spørre om grunn, men kan spørre om fraværet kan tilrettelegges. Feks hjemmekontor eller andre arbeidsoppgaver. Sjefen kan også spørre om forventet lengde på fraværet. Det var jo ikke du, men tror du at du kan bli sykemeldt, ville jeg bare sagt "Jeg vet ikke hvor lenge, jeg har legetime i dag og oppdaterer deg senere). Når det gjelder tilrettelegging kan du si at det ikke er mulig i dag. 

Du må gjøre regne med å ha noe tilrettelegging for å kunne jobbe gradert dersom du får sykemelding. Nå er legene opptatt av tilrettelegging og unngå for mange sykemeldinger. Feks er det mulig å jobbe en dag i uken eller noen timer innimellom med tilrettelagt oppgaver. I slike tilfeller tenker jeg det er lurt å være åpen med sjefen. Sjefen skjønner jo at tilrettelegging ikke er pga brudd i foten. Man trenger ikke å gå i detalj, men si det er noe personlig feks, og foreslå evt tilrettelegging (hjemmekontor, kortere arbeidsdager, flere pauser, starte senere på dagen ved søvnproblemer osv).

Anonymkode: 837ba...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bekager, svarte ikke på spørsmålet, bare utfallet.

Du ringer / sender sms om at du er syk.

Så leverer du sykemeldingen som du nok ganske sikkert får av legen. Sov godt og slapp av. Det ordner seg 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sjefen har ikke lov å spørre om grunn, men kan spørre om fraværet kan tilrettelegges. Feks hjemmekontor eller andre arbeidsoppgaver. Sjefen kan også spørre om forventet lengde på fraværet. Det var jo ikke du, men tror du at du kan bli sykemeldt, ville jeg bare sagt "Jeg vet ikke hvor lenge, jeg har legetime i dag og oppdaterer deg senere). Når det gjelder tilrettelegging kan du si at det ikke er mulig i dag. 

Du må gjøre regne med å ha noe tilrettelegging for å kunne jobbe gradert dersom du får sykemelding. Nå er legene opptatt av tilrettelegging og unngå for mange sykemeldinger. Feks er det mulig å jobbe en dag i uken eller noen timer innimellom med tilrettelagt oppgaver. I slike tilfeller tenker jeg det er lurt å være åpen med sjefen. Sjefen skjønner jo at tilrettelegging ikke er pga brudd i foten. Man trenger ikke å gå i detalj, men si det er noe personlig feks, og foreslå evt tilrettelegging (hjemmekontor, kortere arbeidsdager, flere pauser, starte senere på dagen ved søvnproblemer osv).

Anonymkode: 837ba...46f

Ja, men det blir det ikke noe spørsmål om etter egenmelding eller sykemelding på 2 uker.

Så til TS, bare slapp av, det ordner seg etter legebesøket i morgen, bare du sier fra til arbeidsgiver INNEN din arbeidstid er slutt, som er kravet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er sykemeldt nå pga ting på privaten og at hodet aldri hadde fungert på jobb nå. Sendte melding og sa jeg var syk. Fikk sykemelding fra legen samme dag, på tre uker. De har ikke krav eller rett til å vite hvilken type sykdom det er - psyk er også 100% syk.

Anonymkode: 93ace...6b6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...