AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #1 Del Skrevet 20 timer siden Er det noen kyndige her (helsepersonell etc.) som har kunnskap om dette med å ikke skulle ta kattekasse som gravid? Smitter det gjennom hud eller gjennom luft? Om man f.eks. har plastikkhansker og munnbind når man skifter sand, er dette tryggere? Anonymkode: dc6b7...88f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #2 Del Skrevet 20 timer siden Jeg brukte plasthansker og vasket meg på hendene da jeg måtte gjøre det. Anonymkode: a560f...31c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #3 Del Skrevet 20 timer siden Jord på grønnsaker, hagearbeid og sandkasser er kan også føre smitte med seg Anonymkode: a560f...31c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #4 Del Skrevet 12 timer siden Det er kontaktsmitte. Jeg unngår det, men innimellom har mannen glemt og da må jeg bare ta den. Da vasker jeg meg ekstremt godt på hendene etterpå. Katten er innehatt uansett, så jeg er ikke spesielt bekymret Anonymkode: fdc19...c89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #5 Del Skrevet 12 timer siden FHI sier at smitten skjer via munnen. Om jeg en dag blir gravid, så er planen min å fortsette stort sett som nå; god hygiene. Men jeg tar nok på meg hansker i tillegg. Hansker, utfører jobben, ut og kaster posen i bosset, tar av meg hanskene også og kaster, inn vakse hendene godt, under neglene og i alle kroker, minimum 10 min. Kan også kanskje finne på å bruke desinfeksjon, men jeg føler det er å overdrive. Husk på at man kan få toxoplasmose fra grønnsaker også. Mener å ha lest at det her i norge nesten er mer vanlig fra uvaskede grønnsaker enn fra katt, da det generelt er mindre toxoplasmose i Norge sammenlignet meg eks deler av Europa. Men har ingen kilder å linke til, så ta det med en klype salt. Anonymkode: 1dfbc...d03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #6 Del Skrevet 8 timer siden Bruk hansker og vask deg på hendene. Er faktisk ikke verre enn det. Rart folk er så redde for kattekassen men ofte er uforsiktige med vask av grønnsaker eller hagestell Anonymkode: e1eeb...a9a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet 8 timer siden #7 Del Skrevet 8 timer siden Er det inne- eller utekatt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #8 Del Skrevet 7 timer siden Takk for svar! Det er utekatt (ute 4-5 timer i døgnet og inne og slapper av/sover resten). Har også lest at dersom man er smittet fra før gjør det ikke noe mtp. graviditeten, er kun om man blir smittet for første gang i svangerskapet at det kan være farlig? Jeg har hatt katten i 7 år nå, så ville vel være veldig uflaks å bli smittet for første gang i løpet av akkurat disse 9 månedene. Men kommer til å bruke hansker/munnbind og vaske meg godt. Anonymkode: dc6b7...88f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet 7 timer siden #9 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for svar! Det er utekatt (ute 4-5 timer i døgnet og inne og slapper av/sover resten). Har også lest at dersom man er smittet fra før gjør det ikke noe mtp. graviditeten, er kun om man blir smittet for første gang i svangerskapet at det kan være farlig? Jeg har hatt katten i 7 år nå, så ville vel være veldig uflaks å bli smittet for første gang i løpet av akkurat disse 9 månedene. Men kommer til å bruke hansker/munnbind og vaske meg godt. Anonymkode: dc6b7...88f Vil tro du elimenerer mye risiko på å gjøre det på denne måten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nattsvermer Skrevet 6 timer siden #10 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Takk for svar! Det er utekatt (ute 4-5 timer i døgnet og inne og slapper av/sover resten). Har også lest at dersom man er smittet fra før gjør det ikke noe mtp. graviditeten, er kun om man blir smittet for første gang i svangerskapet at det kan være farlig? Jeg har hatt katten i 7 år nå, så ville vel være veldig uflaks å bli smittet for første gang i løpet av akkurat disse 9 månedene. Men kommer til å bruke hansker/munnbind og vaske meg godt. Anonymkode: dc6b7...88f Det var det jeg fikk beskjed om av fastlegen, at siden jeg hadde vært smitta før jeg ble gravid, var det ikke noe stress. Jeg ba om test mens jeg prøvde å bli gravid, og hadde da hatt smitte, sannsynligvis da jeg var liten. Jeg tok sandkassa hver dag hele svangerskapet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #11 Del Skrevet 6 timer siden Du kan jo sjekke om du allerede har hatt toksoplasma? Da skal det i hvert fall gå helt greit 👍🏻 Anonymkode: e6807...46b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #12 Del Skrevet 3 timer siden Jeg har hatt katt nesten hele livet mitt, men har ikke hatt toksoplasmose. Tok kassen noen ganger som gravid. Brukte da hansker og munnbind fordi jeg synes det støver så fælt. Anonymkode: 8e49d...2a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå