Gå til innhold

Kan leder forlange at vi ringer hen før vi ringer lege, med tanke på tilrettelegging?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

La meg bare ringe lederen min: "Hei, jeg kommer til å bli påkjørt på vei til jobb, så blir nok sykemeldt på grunn av alle de brukne beina".

Gud bedre, sykemelding på grunn av noe JOBBRELATERT kan du kanskje ta med leder før lege hvis du veldig gjerne vil, men din helse er bare DIN. Ta det med legen først, ALLTID!

Anonymkode: 4a017...bfd

Eller: «Hei, jeg ville bare ringe deg og diskutere tilrettelegging på jobb før ambulansen kommer. Jeg har kraftige smerter i brystet og klarer nesten ikke puste. AMK sier det kan være et truende hjerteinfarkt» 🙄

Anonymkode: 4995b...548

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Eller: «Hei, jeg ville bare ringe deg og diskutere tilrettelegging på jobb før ambulansen kommer. Jeg har kraftige smerter i brystet og klarer nesten ikke puste. AMK sier det kan være et truende hjerteinfarkt» 🙄

HVA? Ringte du AMK før leder?

Anonymkode: 4a017...bfd

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

For en utrolig bastant uttalelse når du ikke en gang vet hva diagnosen er. Du vet heller ikke noe om hva arbeidet til ts består i. Rimelig arrogant å mene at du vet bedre enn legen hva ts behøver.

De aller færreste diagnoser medfører 100% medisinsk arbeidsuførhet. Uavhengig sv arbeidsoppgaver så kan man settes til andre arbeidsoppgaver man er kvalifisert for, om det kan forebygge 100% fravær. Dette plikter arbeidsgiver å tilrettelegge for, og arbeidstaker plikter å medvirke til dlik tilrettelegging. Mange leger er altfor slepphendte med å krysse sv for «tilrettelegging ikke mulig», ofte fordi det krever tid og ressurser å finne ut HVA som kan tilrettelegges. Derfor velger mange leger den enkle måten den første tiden, uten at det faktisk er strengt nødvendig. 

Anonymkode: 39602...71d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Slutt å skriv hen.  Jævla irriterende

er du veggis og rødstrømpe også?

Anonymkode: 96838...501

Hen er helt riktig bruk her. Er irrelevant hvilken kjønn leder har. 

IMG_2053.jpeg

Anonymkode: 7da86...d4a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

De aller færreste diagnoser medfører 100% medisinsk arbeidsuførhet. Uavhengig sv arbeidsoppgaver så kan man settes til andre arbeidsoppgaver man er kvalifisert for, om det kan forebygge 100% fravær. Dette plikter arbeidsgiver å tilrettelegge for, og arbeidstaker plikter å medvirke til dlik tilrettelegging. Mange leger er altfor slepphendte med å krysse sv for «tilrettelegging ikke mulig», ofte fordi det krever tid og ressurser å finne ut HVA som kan tilrettelegges. Derfor velger mange leger den enkle måten den første tiden, uten at det faktisk er strengt nødvendig. 

Det avhenger av hva diagnosen er, og hva jobben innebærer. Det er heller ikke alle steder det er mulig å tilrettelegge, fordi det ikke finnes særlig mange alternative oppgaver. 

Det hadde for eksempel vært meningsløst om min leder hadde begynt å mase om tilrettelegging fra dag én dersom jeg hadde brudd i den ene armen og brudd i to fingre på den andre hånden. Det finnes absolutt intet å foreta seg på min arbeidsplass uten minst én fungerende arm/hånd. Selv da er det svært begrenset.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det avhenger av hva diagnosen er, og hva jobben innebærer. Det er heller ikke alle steder det er mulig å tilrettelegge, fordi det ikke finnes særlig mange alternative oppgaver. 

Det hadde for eksempel vært meningsløst om min leder hadde begynt å mase om tilrettelegging fra dag én dersom jeg hadde brudd i den ene armen og brudd i to fingre på den andre hånden. Det finnes absolutt intet å foreta seg på min arbeidsplass uten minst én fungerende arm/hånd. Selv da er det svært begrenset.

Men da kan man f.eks komme innom jobben i lunsjen, være med på møter, ta telefoner etc etc. Holde kontakten med arbeidsplassen. Man kan søke tilskudd fra nav til transport til jobb, man kan sitte på med kolleger, ta kollektivt. Poenget er at man alltid kan gjøre noe, og holde seg i en form for aktivitet tross skade. Man må se muligheter og ressurser fremfor problemer og begrensninger. Arbeid er veien til god helse. Alle har godt av å være i en form for aktivitet. I dagens digitale verden kan man strekke det så langt som at en sykemeldt arbeidstaker kan delta på møter, diskusjoner, og til og med lunsjen via Teams. Det meste er mulig om det finnes vilje og interesse. Min mening er at hadde vi hatt kutt i sykelønna eller 100% lønn ved en form for deltakelse, så ville nok mange flere vært villige til å se muligheter fremfor begrensninger. Men slik det er i dag har det få konsekvenser å være 100% borte i 2 uker, både for arbeidstaker og lege. Den tapende part er arbeidsgiver. Aktivitetskravet skulle vært satt inn fra dag en med mindre en er 100% medisinsk arbeidsufør. Det er det faktisk de færreste som er. Men desverre brukes det ikke ressurser på slikt. Men i et lengre perspektiv kunne det nok bidratt til bedre økonomi. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker jo at det i dette tilfellet var helt innafor å gå til lege. Vi har dog også en leder som er opptatt av at vi skal snakke med henne om tilrettelegging før sykemelding. Opplever dog det som en positiv greie. Hadde en vanskelig periode for en stund siden. Fikk da tilrettelagt såpass at jeg slapp redusert sykemelding. For meg var i hvert fall det en fin ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sist jeg var sykemeldt, var det signalisert over lang tid at jeg hadde for mye å gjøre og ikke hadde noe å delegere mine oppgaver til. Hver gang var svaret fra min leder at jeg måtte delegere mine oppgaver. Jeg sov ikke på natta, jobbet uhorvelig mange timer overtid og fikk allikevel ikke unna alt som ventet, bare nye forventninger/ krav. I tillegg fikk jeg en trøkk på hjemmebane, samtidig med at jeg fikk beskjed om at jeg måtte huske å prioritere meg selv, og i neste setning at denne oppgaven måtte jeg bare få unna, og da ble det bråstopp og noen måneders gradert sykemelding. Hvis leder hadde tatt dette på alvor ville de sluppet sykemeldingen, innleie av noen som måtte ta mine oppgaver mm.  Tilrettelegging er en vits mange steder. 

Anonymkode: 1fad1...aee

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
endo skrev (9 timer siden):

Selvsagt ringer man arbeidsgiver først og informerer om at man er syk. Og kanskje får sykmld. Og siden arbeidsgiver har tilretteleggingsplikt så kan man da også snakke om det. 

Normal folkeskikk og normalt i arbeidslivet. De fleste har dette i personalhåndbok eller lignende. 

Man ringer da ikke leder før lege ved akutte tilfeller som det ta beskriver. Det er idioti og gambling med liv å engang påstå det.

Hjerteinfarkt, ring leder eller lege?

Blodpropp, ring leder eller lege?

Slag, leder eller lege? 

Du skjønner vel at du tråkka i salaten her nå. 

Anonymkode: 8be41...f6f

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tanken er nok at man gir leder beskjed om at det har oppstått et behov for tilrettelegging, i hvilken grad er det mulig å få til. Ved akutt sykdom så er saken annerledes, tenker du har handlet riktig her. Samtidig vet jeg at veldig mange går først til lege før de snakker med leder om mulighet for tilrettelegging. Å snakke om tilrettelegging er ikke det samme som å fortelle diagnosen sin. 

Anonymkode: f7eaa...288

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Men da kan man f.eks komme innom jobben i lunsjen, være med på møter, ta telefoner etc etc. Holde kontakten med arbeidsplassen. Man kan søke tilskudd fra nav til transport til jobb, man kan sitte på med kolleger, ta kollektivt. Poenget er at man alltid kan gjøre noe, og holde seg i en form for aktivitet tross skade. Man må se muligheter og ressurser fremfor problemer og begrensninger. Arbeid er veien til god helse. Alle har godt av å være i en form for aktivitet. I dagens digitale verden kan man strekke det så langt som at en sykemeldt arbeidstaker kan delta på møter, diskusjoner, og til og med lunsjen via Teams. Det meste er mulig om det finnes vilje og interesse. Min mening er at hadde vi hatt kutt i sykelønna eller 100% lønn ved en form for deltakelse, så ville nok mange flere vært villige til å se muligheter fremfor begrensninger. Men slik det er i dag har det få konsekvenser å være 100% borte i 2 uker, både for arbeidstaker og lege. Den tapende part er arbeidsgiver. Aktivitetskravet skulle vært satt inn fra dag en med mindre en er 100% medisinsk arbeidsufør. Det er det faktisk de færreste som er. Men desverre brukes det ikke ressurser på slikt. Men i et lengre perspektiv kunne det nok bidratt til bedre økonomi. 

Og hva om ts er renholder og alene på arbeidsplassen? Kanskje ts er avløser på gård? Kanskje ts er ansatt i dagligvarebutikk? Vi er i 2025, men likevel glemmer folk støtt og stadig at arbeidsplasser utenfor et kontor finnes tydeligvis.

Anonymkode: 91a55...965

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

I min jobb har ingen lunsj på basen, det er kun kontormedarbeidere som er i møter. Blir litt rart å møte på de. Du må klare å se for deg at det er forskjellige ting vi har som yrker. Du kan også se hvor det er høyt sykefravær, det er i offentlige bedrifter med underbemanning. 
Min arbeidsgiver kan ikke engang vike fra min turnus å gi meg kortere vakter ved tilrettelegging. De mener jeg skal jobbe 12 timer selv med gradert sykemelding og lege som sier det blir litt vel. Tilrettelegging er sjelden en gode for den ansatte, det er kun press for å få den ansatte til å komme kjapt tilbake slik at man slipper det arbeidet som hører med tim sykemeldinger. 
Og nei man melder ikke leder først ved akutte sykdommer, dummeste jeg har hørt. 

Anonymkode: 48712...b50

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Verste er at jeg har hatt sjefer som antagelig ville sagt "du kan vel bare prøve litt...".

Anonymkode: bb855...1b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Leder kan ikke tilrettelegge før problemet faktisk er avdekket. Som gjerne skjer hos legen. Over tid.

Anonymkode: 90ed0...64b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rart ut. Man kan fint ha et møte angående tilrettelegging for hvordan du fortest kan komme tilbake i jobb. Selv om du blir sykemeldt i 2 uker, betyr det jo ikke at du ikke kan komme tilbake tidligere

Regner med du ringte å ga beskjed at du ikke kom på jobb da du våknet med slike smerter. Om du ikke gjorde det før du dro til legen kan jeg skjønne leder

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
endo skrev (12 timer siden):

Selvsagt ringer man arbeidsgiver først og informerer om at man er syk. Og kanskje får sykmld. Og siden arbeidsgiver har tilretteleggingsplikt så kan man da også snakke om det. 

Normal folkeskikk og normalt i arbeidslivet. De fleste har dette i personalhåndbok eller lignende. 

Tilretteleggingsplikt er etter 14 dager, så da spør ikke oppegående arbeidsgivere om det, når man ringer første sykemelding 🤦‍♀️🙄

Anonymkode: 3287a...453

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Tenker helt ærlig at dette er en IKKE sak.

Altså alle med sunn fornuft skjønner jo at man ringer ikke sjefen når det skjer noe akutt helsemessig.

Altså man ringer lege/sykebil hva nå enn.

At din sjef kommenterte det trådstarter når du ringte, ville jeg tatt som en flau blemme for sjefen sin del. Alternativt kunne du svart: det er AKUTT. Det må vel være lov til å ringe lege/sykebil og høre på dems anbefalinger først vel.

Anonymkode: 53510...04b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Arbeidsgiver plikter å tilrettelegge for å forebygge sykemelding. I dag var det akutt, det trenger slett ikke være like akutt på mandag. Selv om legen har sykemeldt deg 100% i 2 uker er det fullt mulig å være på jobb hele tiden og gjøre færre eller andre arbeidsoppgaver så langt du klarer. 100% sykemelding er ikke ensbetydende med at du må være hjemme hele tiden. Man går på jobb om man kan, omså bare 10% iløpet av en uke. Du skal være glad du har en arbeidsgiver som ønsker å tilrettelegge for at folk skal komme på jobb! Altfor slepphendt av legen å sykemelde i 2 uker, det hadde holdt med en uke, og deretter ny vurdering etter uka er gått. All forskning viser desverre at er folk sykemeldt x antall dager, så blir de gjerne hjemme hele perioden. Noe som kostter samfunnet enorme ressurser. For hver dag en er borte fra jobb, så øker sjansen for varig arbeidsuførhet på sikt. Det er bare å gå på jobb. Om det blir for tungt kan du dra hjem igjen. Men ofte klarer de fleste å være der når de først har kommet. Tilrettelegging er tingen.

Tenker at legen vet hva legen driver med.. 

Om legen tok din løsning på det så ville det bare føre til mer arbeide for legen og mindre ledige timer for andre pasienter som trenger det.

Når man blir sykemeldt to uker så trenger man jo faktisk ikke være hjemme om man er i stand til å jobbe. Å gå til legen igjen etter en uke for å få lov til å være hjemme en uke til om en har behov for det, det er bare bortkastet tid for begge parter. 

En oppegående sjef tilrettelegger om en oppegående arbeidstaker ønsker å jobbe til tross for sykemeldingen sin... 

Anonymkode: 0495e...849

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har dessverre ikke så mye tillit at jeg hadde kunne ringt min leder før legen, hadde bare fått negativ respons og sykdom hadde blitt bagatallisert samme hva man lider av. også hadde jeg blitt mistrodd og fått beskjed om at jeg kan da ikke vite om jeg blir sykemeldt. 

Anonymkode: 5772f...e5d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Personlig har jeg alltid dialog med leder først, og har mye verdi i det. 

Akutt er jo noe annet, da må man jo prioritere å få hjelp. 

Anonymkode: e78de...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...