Gå til innhold

Kan leder forlange at vi ringer hen før vi ringer lege, med tanke på tilrettelegging?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I dag våknet jeg med akutte ryggsmerter som strålte ned i begge bena. Jeg fikk akuttime hos fastlegen, mannen min måtte kjøre meg da jeg knapt kunne bevege meg.  Legen bestilte mr og sykemeldte meg i 2 uker. Da jeg ringte leder for å informere om sykemelding, ble jeg møtt med en sur tone som sa at jeg skulle ha ringt hen før jeg ringte legen og fikk sykemelding, med tanke på tilrettelegging. Er dette i det hele tatt lov ?

For ordens skyld er dette min første sykemelding, og jeg har brukt minimalt med egenmeldinger. 

Anonymkode: 3f638...19a

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er standard i arbeidslivet at man går til  "leder før lege" bortsett fra når det åpenbart er akutt, slik som her. Du skulle selvsagt til lege først i dag.

Anonymkode: 8967f...f77

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Det er legen som skriver sm, ikke leder. Ikke hør på vedkommende, forhold deg til lege. 

Anonymkode: f767c...97e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke alltid man vil gi leder så mye informasjon da.

Anonymkode: 74a32...120

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, fortell heller ikke leder noe om årsaken. Det har arbeidsgiver ingenting med.

Anonymkode: 3e28c...1a2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Slik jeg har tolket det, er det at man skal snakke med leder om tilrettelegging dersom man tror man står i fare for å bli sykemeldt. Ditt problem oppsto akutt, så jeg skjønner ikke hvordan leder tror h*n skulle ha tilrettelagt noe som helst når man ikke vet hvor alvorlig det er.

Anonymkode: 4995b...548

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, lege først!

Og aldri gi arbeidsgiver mer info enn nødvendig. «Jeg ble akutt syk, og er nå dessverre sykemeldt pga det.»

«Har drøftet med lege, og nei, det er ikke mulig å tilrettelegge.»

Anonymkode: ba730...b12

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I kommunen min (Grimstad) er det innført «leder før lege»… lederne i helse og omsorg i kommunen har hatt mange møter med fastlegene også så de er liksom på lag om dette… alt for å få ned sykefraværet i kommunale helse og omsorgstjenester 🙄

Anonymkode: 3cbf8...e79

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

I kommunen min (Grimstad) er det innført «leder før lege»… lederne i helse og omsorg i kommunen har hatt mange møter med fastlegene også så de er liksom på lag om dette… alt for å få ned sykefraværet i kommunale helse og omsorgstjenester 🙄

Anonymkode: 3cbf8...e79

Ja de ( lederne ) prøver seg vel, men er ulovlig.

De gangen jeg har måttet bruke egenmelding har jeg ringt og sagt jeg ikke  kan komme i dag, pga. sykdom. En sjef var bare sånn, ok, da ses vi når du er frisk, andre sånn, jaha,… og venter på at du skal si mer. Det har de ingenting med, før det blir langvarig, så da er det bare til å avslutte og legge på 😊

Anonymkode: 3287a...453

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Din leder har INGENTING MED hva som er din sykmeldingsårsak. Det er kun legen, i samråd med deg, som bestemmer om du skal sykmeldes eller ikke. Så det tror jeg ikke din leder har hjemmel for å kreve. 

Anonymkode: 1cbf0...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I dag våknet jeg med akutte ryggsmerter som strålte ned i begge bena. Jeg fikk akuttime hos fastlegen, mannen min måtte kjøre meg da jeg knapt kunne bevege meg.  Legen bestilte mr og sykemeldte meg i 2 uker. Da jeg ringte leder for å informere om sykemelding, ble jeg møtt med en sur tone som sa at jeg skulle ha ringt hen før jeg ringte legen og fikk sykemelding, med tanke på tilrettelegging. Er dette i det hele tatt lov ?

For ordens skyld er dette min første sykemelding, og jeg har brukt minimalt med egenmeldinger. 

Anonymkode: 3f638...19a

God bedring🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen ringer vel arbeidsgiver først når man blir akutt syk. Og selv om jeg trodde jeg kunne jobbe litt med tilrettelegging, er det uansett noe jeg ville diskutert med legen før arbeidsgiver. 

Anonymkode: bb855...1b2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt ringer man arbeidsgiver først og informerer om at man er syk. Og kanskje får sykmld. Og siden arbeidsgiver har tilretteleggingsplikt så kan man da også snakke om det. 

Normal folkeskikk og normalt i arbeidslivet. De fleste har dette i personalhåndbok eller lignende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...