AnonymBruker Skrevet 27. februar #1 Del Skrevet 27. februar I dag våknet jeg med akutte ryggsmerter som strålte ned i begge bena. Jeg fikk akuttime hos fastlegen, mannen min måtte kjøre meg da jeg knapt kunne bevege meg. Legen bestilte mr og sykemeldte meg i 2 uker. Da jeg ringte leder for å informere om sykemelding, ble jeg møtt med en sur tone som sa at jeg skulle ha ringt hen før jeg ringte legen og fikk sykemelding, med tanke på tilrettelegging. Er dette i det hele tatt lov ? For ordens skyld er dette min første sykemelding, og jeg har brukt minimalt med egenmeldinger. Anonymkode: 3f638...19a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #2 Del Skrevet 27. februar Det er standard i arbeidslivet at man går til "leder før lege" bortsett fra når det åpenbart er akutt, slik som her. Du skulle selvsagt til lege først i dag. Anonymkode: 8967f...f77 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #3 Del Skrevet 27. februar Nei. Det er legen som skriver sm, ikke leder. Ikke hør på vedkommende, forhold deg til lege. Anonymkode: f767c...97e 17 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #4 Del Skrevet 27. februar Ikke alltid man vil gi leder så mye informasjon da. Anonymkode: 74a32...120 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #5 Del Skrevet 27. februar Nei, fortell heller ikke leder noe om årsaken. Det har arbeidsgiver ingenting med. Anonymkode: 3e28c...1a2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #6 Del Skrevet 27. februar Aldri hørt om. Anonymkode: a7924...895 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #7 Del Skrevet 27. februar Slik jeg har tolket det, er det at man skal snakke med leder om tilrettelegging dersom man tror man står i fare for å bli sykemeldt. Ditt problem oppsto akutt, så jeg skjønner ikke hvordan leder tror h*n skulle ha tilrettelagt noe som helst når man ikke vet hvor alvorlig det er. Anonymkode: 4995b...548 12 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #8 Del Skrevet 27. februar Nei, lege først! Og aldri gi arbeidsgiver mer info enn nødvendig. «Jeg ble akutt syk, og er nå dessverre sykemeldt pga det.» «Har drøftet med lege, og nei, det er ikke mulig å tilrettelegge.» Anonymkode: ba730...b12 7 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #9 Del Skrevet 27. februar I kommunen min (Grimstad) er det innført «leder før lege»… lederne i helse og omsorg i kommunen har hatt mange møter med fastlegene også så de er liksom på lag om dette… alt for å få ned sykefraværet i kommunale helse og omsorgstjenester 🙄 Anonymkode: 3cbf8...e79 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #10 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (30 minutter siden): I kommunen min (Grimstad) er det innført «leder før lege»… lederne i helse og omsorg i kommunen har hatt mange møter med fastlegene også så de er liksom på lag om dette… alt for å få ned sykefraværet i kommunale helse og omsorgstjenester 🙄 Anonymkode: 3cbf8...e79 Ja de ( lederne ) prøver seg vel, men er ulovlig. De gangen jeg har måttet bruke egenmelding har jeg ringt og sagt jeg ikke kan komme i dag, pga. sykdom. En sjef var bare sånn, ok, da ses vi når du er frisk, andre sånn, jaha,… og venter på at du skal si mer. Det har de ingenting med, før det blir langvarig, så da er det bare til å avslutte og legge på 😊 Anonymkode: 3287a...453 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #11 Del Skrevet 27. februar Din leder har INGENTING MED hva som er din sykmeldingsårsak. Det er kun legen, i samråd med deg, som bestemmer om du skal sykmeldes eller ikke. Så det tror jeg ikke din leder har hjemmel for å kreve. Anonymkode: 1cbf0...31d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rødstrupa Skrevet 27. februar #12 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): I dag våknet jeg med akutte ryggsmerter som strålte ned i begge bena. Jeg fikk akuttime hos fastlegen, mannen min måtte kjøre meg da jeg knapt kunne bevege meg. Legen bestilte mr og sykemeldte meg i 2 uker. Da jeg ringte leder for å informere om sykemelding, ble jeg møtt med en sur tone som sa at jeg skulle ha ringt hen før jeg ringte legen og fikk sykemelding, med tanke på tilrettelegging. Er dette i det hele tatt lov ? For ordens skyld er dette min første sykemelding, og jeg har brukt minimalt med egenmeldinger. Anonymkode: 3f638...19a God bedring🙃 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #13 Del Skrevet 28. februar Ingen ringer vel arbeidsgiver først når man blir akutt syk. Og selv om jeg trodde jeg kunne jobbe litt med tilrettelegging, er det uansett noe jeg ville diskutert med legen før arbeidsgiver. Anonymkode: bb855...1b2 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
endo Skrevet 28. februar #14 Del Skrevet 28. februar Selvsagt ringer man arbeidsgiver først og informerer om at man er syk. Og kanskje får sykmld. Og siden arbeidsgiver har tilretteleggingsplikt så kan man da også snakke om det. Normal folkeskikk og normalt i arbeidslivet. De fleste har dette i personalhåndbok eller lignende. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #15 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (20 timer siden): I dag våknet jeg med akutte ryggsmerter som strålte ned i begge bena. Jeg fikk akuttime hos fastlegen, mannen min måtte kjøre meg da jeg knapt kunne bevege meg. Legen bestilte mr og sykemeldte meg i 2 uker. Da jeg ringte leder for å informere om sykemelding, ble jeg møtt med en sur tone som sa at jeg skulle ha ringt hen før jeg ringte legen og fikk sykemelding, med tanke på tilrettelegging. Er dette i det hele tatt lov ? For ordens skyld er dette min første sykemelding, og jeg har brukt minimalt med egenmeldinger. Anonymkode: 3f638...19a Arbeidsgiver plikter å tilrettelegge for å forebygge sykemelding. I dag var det akutt, det trenger slett ikke være like akutt på mandag. Selv om legen har sykemeldt deg 100% i 2 uker er det fullt mulig å være på jobb hele tiden og gjøre færre eller andre arbeidsoppgaver så langt du klarer. 100% sykemelding er ikke ensbetydende med at du må være hjemme hele tiden. Man går på jobb om man kan, omså bare 10% iløpet av en uke. Du skal være glad du har en arbeidsgiver som ønsker å tilrettelegge for at folk skal komme på jobb! Altfor slepphendt av legen å sykemelde i 2 uker, det hadde holdt med en uke, og deretter ny vurdering etter uka er gått. All forskning viser desverre at er folk sykemeldt x antall dager, så blir de gjerne hjemme hele perioden. Noe som kostter samfunnet enorme ressurser. For hver dag en er borte fra jobb, så øker sjansen for varig arbeidsuførhet på sikt. Det er bare å gå på jobb. Om det blir for tungt kan du dra hjem igjen. Men ofte klarer de fleste å være der når de først har kommet. Tilrettelegging er tingen. Anonymkode: 39602...71d 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #16 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Arbeidsgiver plikter å tilrettelegge for å forebygge sykemelding. I dag var det akutt, det trenger slett ikke være like akutt på mandag. Selv om legen har sykemeldt deg 100% i 2 uker er det fullt mulig å være på jobb hele tiden og gjøre færre eller andre arbeidsoppgaver så langt du klarer. 100% sykemelding er ikke ensbetydende med at du må være hjemme hele tiden. Man går på jobb om man kan, omså bare 10% iløpet av en uke. Du skal være glad du har en arbeidsgiver som ønsker å tilrettelegge for at folk skal komme på jobb! Altfor slepphendt av legen å sykemelde i 2 uker, det hadde holdt med en uke, og deretter ny vurdering etter uka er gått. All forskning viser desverre at er folk sykemeldt x antall dager, så blir de gjerne hjemme hele perioden. Noe som kostter samfunnet enorme ressurser. For hver dag en er borte fra jobb, så øker sjansen for varig arbeidsuførhet på sikt. Det er bare å gå på jobb. Om det blir for tungt kan du dra hjem igjen. Men ofte klarer de fleste å være der når de først har kommet. Tilrettelegging er tingen. Anonymkode: 39602...71d For en utrolig bastant uttalelse når du ikke en gang vet hva diagnosen er. Du vet heller ikke noe om hva arbeidet til ts består i. Rimelig arrogant å mene at du vet bedre enn legen hva ts behøver. Anonymkode: 4995b...548 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #17 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For en utrolig bastant uttalelse når du ikke en gang vet hva diagnosen er. Du vet heller ikke noe om hva arbeidet til ts består i. Rimelig arrogant å mene at du vet bedre enn legen hva ts behøver. Anonymkode: 4995b...548 Ts har ikke skrevet hva slags jobb den har og da må man jo diskutere på generell basis. Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge. Anonymkode: 20766...ee4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #18 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ts har ikke skrevet hva slags jobb den har og da må man jo diskutere på generell basis. Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge. Anonymkode: 20766...ee4 Og her har legen vurdert at tilstanden er slik at tilrettelegging ikke er mulig eller tilrådelig. Anonymkode: 4995b...548 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #19 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Slutt å skriv hen. Jævla irriterende er du veggis og rødstrømpe også? Anonymkode: 96838...501 Er du incel? Anonymkode: c5f21...7dc 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #20 Del Skrevet 28. februar La meg bare ringe lederen min: "Hei, jeg kommer til å bli påkjørt på vei til jobb, så blir nok sykemeldt på grunn av alle de brukne beina". Gud bedre, sykemelding på grunn av noe JOBBRELATERT kan du kanskje ta med leder før lege hvis du veldig gjerne vil, men din helse er bare DIN. Ta det med legen først, ALLTID! Anonymkode: 4a017...bfd 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå