Gå til innhold

inkontinens - Trenger råd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg må vel først til legen for grunnleggende tester først. Urinprøve og for urinveisinfeksjon og deretter kan man kanskje bli henvist videre vil jeg tro. Umulig å si hva det kan være akkurat pr nå, men takk for informativt svar 🙂 Har notert meg det..

Anonymkode: 259ed...162

Det er greit å utelukke uvi m.m også for å være sikker :) 

Anonymkode: ddea5...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er greit å utelukke uvi m.m også for å være sikker :) 

Anonymkode: ddea5...c3f

Enig. Takk for svar 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Har siden juletider slitt med det å ikke rekke toalettet. Har hatt flere uhell i perioden men ikke hver dag. Jeg kan ikke være langt fra toalett når jeg er ute av huset og må planlegge dagen. Går det mere enn 2 timer så risikerer jeg uhell. Dette er meget slitsomt og ikke minst ubehagelig i hverdagen. Finnes det noen legemidler man evt kan be lege om å skrive ut ? Noen med samme problem?

Problemet du beskriver er ganske så normalt for en del kvinner, spesielt om man født barn tidligere. Vit at du ikke er alene, og at det er mange kvinner som har de samme problemene.

Inkontinens problemer deles gjerne i to:

1. De som tisser på seg litt ved feks hosting, nysing, latter, hopping etc.. det er gjerne små mengder om gangen.

2. De som ikke klarer å holde igjen, og som plutselig bare må på do der og da. Mengden urin kan være alt fra litt til mye.

Uansett hvilken grunn så finnes det hjelp å få. Du kan be legen om å skrive ut resept på inkontinens midler hos apoteket. Da kan du feks få kjøpt bind egnet for inkontinens i ulike str til kun egenandel. De finnes i ulike str. Et unikt hjelpe middel for de som sliter.

En annen ting du kan prøve på er å gjøre knipeøvelser av bekkenbunnen. 

Uansett for å få konstantert en diagnose så må du innom fastlegen først. De henviser så til en gynekolog. Hos gynekolog tar de ulike tester. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
tussi84 skrev (11 minutter siden):

Problemet du beskriver er ganske så normalt for en del kvinner, spesielt om man født barn tidligere. Vit at du ikke er alene, og at det er mange kvinner som har de samme problemene.

Inkontinens problemer deles gjerne i to:

1. De som tisser på seg litt ved feks hosting, nysing, latter, hopping etc.. det er gjerne små mengder om gangen.

2. De som ikke klarer å holde igjen, og som plutselig bare må på do der og da. Mengden urin kan være alt fra litt til mye.

Uansett hvilken grunn så finnes det hjelp å få. Du kan be legen om å skrive ut resept på inkontinens midler hos apoteket. Da kan du feks få kjøpt bind egnet for inkontinens i ulike str til kun egenandel. De finnes i ulike str. Et unikt hjelpe middel for de som sliter.

En annen ting du kan prøve på er å gjøre knipeøvelser av bekkenbunnen. 

Uansett for å få konstantert en diagnose så må du innom fastlegen først. De henviser så til en gynekolog. Hos gynekolog tar de ulike tester. 

Ja, glad jeg ikke er eneste kvinnen med slike problem. Jeg har født barn men det er 26 år siden. Jeg er i midten av førtiårene.

Jeg er nok av de to forskjellige typene du nevner nr 2. Jeg har allerede forsøkt forskjellige type bind på apoteket beregnet på det problemet men syntes nå etter å fått gode råd her om å gå til legen og få en diagnose på det slik at det behandles riktig. Det er meget uheldig å måtte være avhengig av å være i nærheten av toalett annenhver time. Takk for svar 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg må vel først til legen for grunnleggende tester først. Urinprøve og for urinveisinfeksjon og deretter kan man kanskje bli henvist videre vil jeg tro. Umulig å si hva det kan være akkurat pr nå, men takk for informativt svar 🙂 Har notert meg det..

Du trenger ikke henvisning for å dra til Fysio, men offentlig fysio kan ha litt ventetid. 
En lege kan være rask med å skrive ut medisiner, men det kan i blant være så enkelt som at trening løser det. Da er det unødvendig med medisiner etter min personlige mening, men det får du ta en avgjørelse på selv. Opp til hver enkelt. Men start hos legen, det er uansett lurt. Ta med urinprøve fra morgen urin og be legekontoret sjekke den.  Masse lykke til! 

Anonymkode: 55ab4...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du trenger ikke henvisning for å dra til Fysio, men offentlig fysio kan ha litt ventetid. 
En lege kan være rask med å skrive ut medisiner, men det kan i blant være så enkelt som at trening løser det. Da er det unødvendig med medisiner etter min personlige mening, men det får du ta en avgjørelse på selv. Opp til hver enkelt. Men start hos legen, det er uansett lurt. Ta med urinprøve fra morgen urin og be legekontoret sjekke den.  Masse lykke til! 

Anonymkode: 55ab4...3f4

ok, det eneste er at fysio koster litt men det får jeg bare regne med hvis det er den veien jeg går. Jeg har bestemt meg for å starte hos legen og tar med urinprøve fra morgenurin til legekontoret og så får jeg ta det derfra og høre hva de sier. Godt mulig jeg blir henvist til Gynekolog eller fysio eller utralyd kanskje også. Takk for svar og håper dette går bra 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...