Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Er det virkelig nødvendig å teste folk i høytlesing og i diktat på jobbintervjuet?  Vil ikke dette bare føre til at hun får enda færre søkere enn om hun hadde kuttet ut akkurat det der? Ansatter hun studenter så må hun regne med at de kan lese og skrive. Engelsk kan de aller fleste. 

Anonymkode: 6adfa...273

Selvsagt er det nødvendig når det er en såpass grunnleggende del av vedkommendes liv. Å kunne lese og skrive er ikke ensbetydende med å kunne god høytlesning eller være god på diktat. 

Anonymkode: 7ca21...0c2

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er fascinerende hvordan to personer kan tolke en tekst så ulikt.

Jeg leser om en person som trenger praktisk bistand til måltider, husarbeid og ærender, samt bistand til å utføre hobbyaktivitet i form av lesing/skriving og tenker at dette er akkurat hva BPA er utformet for å dekke. En Borger-/Brukerstyrt Personlig Assistent er en assistent som gjør de oppgavene arbeidsleder til enhver tid har behov for bistand til... Jeg leser en annonse som er svært tydelig på hva stillingen innebærer fordi personen har et klart mål om hva assistenten skal brukes til.

Denne stillingen hadde vært midt i blinken for meg om jeg hadde bodd i nærheten (og hatt mer forutsigbar helse). Jeg trives med praktisk bistand person (mat/hårvask/husarbeid/ærender) samt har gode datakunnskaper, norsk som morsmål, snakker og skriver flytende engelsk, kan nok tysk til å lese høyt og har alltid vært en kløpper på diktat. 

Enig! For meg ville dette vært veldig mye mer aktuelt enn å være med på masse paraidrettsarrangementer. Ville tenkt at dette var en perfekt jobb da jeg var student. Visste ikke om BPA da, og hadde en fryktelig tung jobb der jeg stod opp og ned og stekte burgere i 8 timer, og deretter en annen veldig tung jobb som assistent på sykehjem.

Anonymkode: a52ba...9a6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er fascinerende hvordan to personer kan tolke en tekst så ulikt.

Jeg leser om en person som trenger praktisk bistand til måltider, husarbeid og ærender, samt bistand til å utføre hobbyaktivitet i form av lesing/skriving og tenker at dette er akkurat hva BPA er utformet for å dekke. En Borger-/Brukerstyrt Personlig Assistent er en assistent som gjør de oppgavene arbeidsleder til enhver tid har behov for bistand til... Jeg leser en annonse som er svært tydelig på hva stillingen innebærer fordi personen har et klart mål om hva assistenten skal brukes til.

Denne stillingen hadde vært midt i blinken for meg om jeg hadde bodd i nærheten (og hatt mer forutsigbar helse). Jeg trives med praktisk bistand person (mat/hårvask/husarbeid/ærender) samt har gode datakunnskaper, norsk som morsmål, snakker og skriver flytende engelsk, kan nok tysk til å lese høyt og har alltid vært en kløpper på diktat. 

Og du hadde giddet å jobbe for den lønna? 

Anonymkode: 1e042...ea1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Og du hadde giddet å jobbe for den lønna? 

Anonymkode: 1e042...ea1

Det gir en årslønn i 100% stilling på 425k.

Startlønnen til en nyutdannet helsefagarbeider er 389k. En gjenvinningsarbeider har 465k. En butikkmedarbeider i dagligvare har rundt 450k. En assistent i barnehage rundt 460k.

Lønna er ikke dårlig sammenlignet med yrker med tilsvarende utdanningsnivå, og er også myntet på studenter/unge voksne som ønsker en deltidsstiling.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet som BPA i 15 år. Hadde mange ulike brukere i løpet av denne tiden. Noen var så grusomme at jeg måtte søke meg bort, noen døde, noen mistet retten til å ha BPA osv.

Ikke jobb som BPA. Jeg har hatt de fleste lavtlønnede jobbene man kan ha (fordi jeg var en idiot, som valgte bort utdannelse) Du er rett og slett bruket sin slave, og denne jobben MÅ avvikles. 

Jobben din er å hoppe når bruker sier hopp. Det er stort sett snakk om å vaske opp, lage mat, handle, vaske gulv, do, skifte på senger, vaske klær, kjøre til avtaler på sykehus/lege/fysio o.l. Og mens du gjør dette blir du gjerne fulgt med på og brukt som underbetalt psykolog. «Meg, meg, meg, stakkars meg. Kommunen er slem, uføretrygden er for dårlig og verden er i mot meg» sånn går stort sett skravla, og du må jatte med, ellers blir du lagt for hat av bruker. 

Ofte vil de ha deg til å male huset f.eks. Eller omfattende hagearbeid, som å felle trær og busker. Dette er ikke lov, men bruker gir jo faen. Og melder man i fra til firma, så kan man bare slutte. For da blir bruker fly forbanna, og legger deg for hat.

Ikke gjør det. 

Anonymkode: 5bd81...ded

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

BPA er en viktig ordning. Helsetjenesten blir mer pasientstyrt over alt og det er viktig og rett. Det går under brukerbestemmelser, "ingen bestemmelser om meg uten meg" prinsippet. Det er en viktig jobb, dessverre er den (som de aller fleste omsorgsyrker) for lavt lønnet. Jeg har vært BPA for 3 stykker, en helt fantastisk jobb fra mitt syn hvor jeg har stortrives på jobb. Ja du må ha kjemi, og du må ha omsorg, og du må kunne ta i et tak uten å selv gå i offerrollen, den er det ikke plass til i jobben. 

Anonymkode: 7b01d...887

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg jobbet som BPA i 15 år. Hadde mange ulike brukere i løpet av denne tiden. Noen var så grusomme at jeg måtte søke meg bort, noen døde, noen mistet retten til å ha BPA osv.

Ikke jobb som BPA. Jeg har hatt de fleste lavtlønnede jobbene man kan ha (fordi jeg var en idiot, som valgte bort utdannelse) Du er rett og slett bruket sin slave, og denne jobben MÅ avvikles. 

Jobben din er å hoppe når bruker sier hopp. Det er stort sett snakk om å vaske opp, lage mat, handle, vaske gulv, do, skifte på senger, vaske klær, kjøre til avtaler på sykehus/lege/fysio o.l. Og mens du gjør dette blir du gjerne fulgt med på og brukt som underbetalt psykolog. «Meg, meg, meg, stakkars meg. Kommunen er slem, uføretrygden er for dårlig og verden er i mot meg» sånn går stort sett skravla, og du må jatte med, ellers blir du lagt for hat av bruker. 

Ofte vil de ha deg til å male huset f.eks. Eller omfattende hagearbeid, som å felle trær og busker. Dette er ikke lov, men bruker gir jo faen. Og melder man i fra til firma, så kan man bare slutte. For da blir bruker fly forbanna, og legger deg for hat.

Ikke gjør det. 

Anonymkode: 5bd81...ded

Det er leit at du har hatt en negativ opplevelse. Er disse tingene noe du har tatt opp med arbeidsleder og -giver, og ble du ikke møtt på en god måte der heller? 

Jeg kjenner meg ikke igjen i din negative opplevelse. Min erfaring er at de aller, aller fleste arbeidsledere er proffe og veldig opptatt av å gjøre en god jobb.
Kun én gang har jeg vært borti en arbeidsleder hvor jeg fikk dårlig magefølelse, men da bare trakk jeg søknaden min og forklarte kort hvorfor.

Derimot har jeg vært borti mange kolleger som har vært i feil yrke. Jeg har hatt et tosifret antall kolleger som har nektet å gjøre sine faste arbeidsoppgaver fordi det er «uverdig» å vaske, som har kommet for sent på jobb, som har skulket og ikke møtt opp, eller som har etterlatt bruker hjelpesløs alene fordi de fikk en telefon eller ønsket rekke en tidligere buss. Jeg vil si at det skorter på arbeidsmoralen hos en del. Tror at mange av disse har feil forventninger til yrket, og ikke har forstått ansvaret man faktisk påtar seg. En fellesnevner blant disse er nok også at de har lite arbeidserfaring, eller ikke har fungert i andre yrker de har prøvd seg i og tror at det er lett å være BPA fordi de tror de kan sjefe over en «dum» funksjonshemmet person. Det er dessverre fremdeles mye funkofobi der ute.

Jeg har også hatt helt fantastiske kolleger. Og som jeg har skrevet tidligere i tråden så opplever jeg BPA-jobben som meningsfylt og givende, og det er i stor grad takket være samarbeidet med bruker og kolleger. Vi har mye latter på jobb, selv om det også er mye ansvar. Jeg tror at egen innstilling er 90% av hvorvidt man vil trives i yrket.

Anonymkode: d53fb...c66

• Liker 1
  • Nyttig 4
  • 4 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

jeg skjønner ikke helt..  Min niese spør men jeg ble usikker. Hun har fått bpa-jobb, 2 faste netter i uka samt evt elstra og noe dag ved behov.  Eneste vi finner om timelønn og tilegg er utifra 37.5 timers uke eller 35.5 t uke.  Hun skal jo bare jobbe 18 timer fast.. ? Noen som vet ? 

Noen som også vet, dersom hun skal jobbe noe i helg, er helgetilegg i tillegg til nattillegg? og er natt til mandag søndagstilegg til 24.00  eller hele natten ? 

Anonymkode: 734af...0e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...