AnonymBruker Skrevet 27. februar #1 Del Skrevet 27. februar Norn som kan forklare litt om hva som gjøres og hvem av aktørene er de beste hvem bør man styre unna hvordan er arbeidstidene og kan man leve greit av lønna? Anonymkode: 59c3c...edf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #2 Del Skrevet 27. februar Enkelt forklart er du brukerens armer og ben. Oppgavene kan være alt fra husarbeid til å ta med bruker på bowling. Trening, fysio, legge til rette for at bruker kan være sosial. Vet ikke hvem som er best, har erfaring fra MiO selv. Arbeidstidene varierer fra bruker til bruker. Vet om noen som kun har kvelder og helg. Mens andre har hele dagen, noen har begge deler. Jeg jobbet fra 10-16 feks. Vet at noen hos barn har fra 15-2100. Pga barnehage og sånt. Lønna er så som så. Grunnlønnen min var på 202kr. Ei venninne hadde en lønn på 170kr t. Anonymkode: ffa48...3c6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #3 Del Skrevet 28. februar Lønn etter tariff nå er 218 kr, pluss 60 kr kveldstillegg etter kl 17 og 57 kr i helgetillegg. Så jobber man noen helger og kvelder hjelper det på og er ofte en bedre betalt jobb enn f.eks. butikk. De fleste store aktørene er vel stort sett seriøse. Når det gjelder BPA er du ganske prisgitt den som du skal jobbe med og at dere har en grei kjemi. Noen synes det er verdens beste jobb de har hatt, mens andre ikke trives. Det er nok utrolig viktig å bruke intervjurunden til å se om det er en plass du kan trives. I noen ordninger kan det være snakk om omfattende stell og helsehjelp, mens i andre ordninger er du med på ferier til utlandet, paraidrettsarrangementer, kulturarrangementer, er ledsager i slalåmbakken osv og kan oppleve masse. Mens andre igjen trenger kanskje mest hjelp hjemme med å holde orden i huset, få laget mat og komme seg litt ut på kino og kafé. Det kommer derfor helt an på hvilken type person du er, og at du må finne en ordning du kan trives med og en arbeidsleder du kommer godt overens med. Anonymkode: a52ba...9a6 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #4 Del Skrevet 28. februar Her: https://www.fagforbundet.no/a/376639/lonn-og-avtaler/virke/aktuelt/enighet-i-lonnsoppgjoret-for-brukerstyrte-assistenter-bpa/ Sjekk at de du søker hos er tilknyttet en tariffavtale slik at de har disse lønningene. Som du ser er det 218 per time (som er det vanlige at folk har med 35,5 timers uke), mens noen få har 206 dersom de kun jobber vanlig dagtid (noe de færreste gjør). Anonymkode: a52ba...9a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #5 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Gjør det aldri igjen. Veste jobben jeg har hatt og jeg har kun hatt lavtlønte jobber med lav status. Anonymkode: e82b2...1a7 Det forstår jeg godt. Så en annonse og ble sjokkert over hva som forventes og alle oppgavene man skal gjøre. Hørtes ut som en lavtlønnet slave med høy og variert utdanning sånn utlysningen ble presentert. Det ble forventet at man kunne lese og skrive fem ulike språk blant annet. Anonymkode: 12d9d...717 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #6 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det forstår jeg godt. Så en annonse og ble sjokkert over hva som forventes og alle oppgavene man skal gjøre. Hørtes ut som en lavtlønnet slave med høy og variert utdanning sånn utlysningen ble presentert. Det ble forventet at man kunne lese og skrive fem ulike språk blant annet. Anonymkode: 12d9d...717 Dette har jeg aldri hørt om tidligere, det virket helt usannsynlig. Har du lenke? Jeg kjenner selv en som jobber som BPA for et barn uten utdanning og med bare norsk og elsker det i alle fall, de er ute på mye forskjellig. Anonymkode: a52ba...9a6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #7 Del Skrevet 28. februar Lønna er dårlig, men det er jo fordi det ikke er krav til kompetanse. En BPA skal i utgangspunktet ikke ses/høres og i alle fall ikke mene noe. Du er brukeres ekstra ressurs på de områdene den ikke strekker til selv. Dette er ikke en jobb for alle og man må klare å skille mellom jobb og privatliv og man er prisgitt at kjemien med brukeren stemmer. Mange har korte kontrakter, som gjør at det er stor usikkerhet i forhold til varighet av jobb/vedtak. Det kan være en veldig fin jobb, men det kan også være en svært krevende jobb. Anonymkode: be2c9...c43 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #8 Del Skrevet 28. februar Jeg har ikke jobbet som BPA, men barnet mitt har BPA. Vi er alle veldig fornøyde. Anonymkode: 86190...bbe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #9 Del Skrevet 28. februar Jobbet som det i 3 måneden. Man skal være armer og bein. Alt fra beise terrrase ute og til intimhygiene. Hvertfall den brukeren jeg var hos. Var 100 % oppegående bortsett fra lamhet. Hyggelig person, men jeg taklet ikke presset på nattevakter. Jeg fikk ikke til noen bevegelser for å snu denne personen om natta. Måtte være på milimeter presisjon når snuing ble gjort. Jeg gråt før jobben og etter jobben. Var helt grusomt. Fikk nok den dagen sønnen min var syk og jeg fikk kjeft for å ringe å si i fra 5 timer før vakta. Sluttet på dagen. Anonymkode: ba0fd...e1c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #10 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette har jeg aldri hørt om tidligere, det virket helt usannsynlig. Har du lenke? Jeg kjenner selv en som jobber som BPA for et barn uten utdanning og med bare norsk og elsker det i alle fall, de er ute på mye forskjellig. Anonymkode: a52ba...9a6 Her er den https://arbeidsplassen.nav.no/stillinger/stilling/4419826a-0723-4141-847c-8f810d7df213 Anonymkode: 12d9d...717 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #11 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Her er den https://arbeidsplassen.nav.no/stillinger/stilling/4419826a-0723-4141-847c-8f810d7df213 Anonymkode: 12d9d...717 Bare ordlyden i den annonsen lyser av diskriminering. Jeg hadde ALDRI søkt på den stillingen og med de kvalifikasjonene, som jeg innehar en del av, krever jeg mer en 218 kr timen... Anonymkode: be2c9...c43 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #12 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Bare ordlyden i den annonsen lyser av diskriminering. Jeg hadde ALDRI søkt på den stillingen og med de kvalifikasjonene, som jeg innehar en del av, krever jeg mer en 218 kr timen... Anonymkode: be2c9...c43 Får man BPA for å skrive bøker og tekster for interesseorganisasjoner? Har man ikke teknologi for den slags arbeid? Anonymkode: 12d9d...717 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #13 Del Skrevet 28. februar Jeg jobber som BPA og elsker det. Jeg jobbet som det da jeg var student og fortsatte med også etterpå. Jeg hadde et lite avbrekk pga krevende dagjobb, men savnet BPA-jobben så gikk ned litt på dagjobben for å kunne jobbe som BPA igjen. Det er en jobb som er veldig givende. Min dagjobb er en kontorjobb med tall, og kan føles litt meningsløs. Jeg jobber som BPA to kvelder i uken pluss to helger i måneden. Trives veldig godt. Anonymkode: d53fb...c66 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #14 Del Skrevet 28. februar Det er en jobb som kan være veldig allsidig, alt kommer an på hva bruker ønsker. Timelønna i seg selv er ikke så god, men jobber du natt, kveld og helg kan du få mye mer. Det er viktig at du har kjemi med bruker og at dere har et likt syn på hva oppgavene innebærer. Dere må kunne kommunisere. En venninne er sterkt synshemmet pluss utallige andre funksjonsnedsettelser og har assistenter. Nå har hun fått inn en som ikke forteller hva hun gjør i løpet av dagen. Assistenten forstår ikke at det er viktig for bruker å vite hvor hun befinner seg i huset, om hun skal sette på en ekstra vask, rydde i uthuset etc. Uten kommunikasjon blir dette bare et ekstra stressmoment og ikke så mye til hjelp. Denne assistenten har tidligere vært BPA for noen uten språk og er vant til å gjøre alt utenom at noen blander seg inn. Så du må peile deg inn på brukers ønsker og behov for at det skal bli bra. Så bruk jobbintervjuet for alt det er verdt, sjekk om dere har kjemi og felles forståelse av hva som skal gjøres. Og føler du at du bare blir utnyttet så er det ikke noe i veien for å skaffe deg andre oppdrag. Anonymkode: 6adfa...273 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #15 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Bare ordlyden i den annonsen lyser av diskriminering. Jeg hadde ALDRI søkt på den stillingen og med de kvalifikasjonene, som jeg innehar en del av, krever jeg mer en 218 kr timen... Anonymkode: be2c9...c43 Haha jeg føler meg sikker på at de som har kvalifikasjonene som etterlyses her, ikke jobber som assistenter😄Men jeg hadde aldri i livet villet jobbet for denne dama. Jeg har vært BPA for en funsjonsnedsatt akademiker, men hun var ingen bølle. Som jeg nesten får inntrykk av i annonsen😣 Anonymkode: 147a2...fd6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #16 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det forstår jeg godt. Så en annonse og ble sjokkert over hva som forventes og alle oppgavene man skal gjøre. Hørtes ut som en lavtlønnet slave med høy og variert utdanning sånn utlysningen ble presentert. Det ble forventet at man kunne lese og skrive fem ulike språk blant annet. Anonymkode: 12d9d...717 Det er ikke forventet at man kan fem språk. Det var "bare" flytende norsk og engelsk. Det var heller et ønske eller håp fra personen om en assistent kanskje kunne noen flere språk. Det er uansett ambisiøst hvis personen som snakker swahili, samtidig skal snakke og skrive perfekt norsk og engelsk. Anonymkode: 6adfa...273 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #17 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Haha jeg føler meg sikker på at de som har kvalifikasjonene som etterlyses her, ikke jobber som assistenter😄Men jeg hadde aldri i livet villet jobbet for denne dama. Jeg har vært BPA for en funsjonsnedsatt akademiker, men hun var ingen bølle. Som jeg nesten får inntrykk av i annonsen😣 Anonymkode: 147a2...fd6 Jeg har sett denne stillingsannonsen før og stusset over det.Det som blir litt forvirrende er at dette er en BPA-jobb. Dette kunne heller gått under funksjonsassistanse eventuelt lese- og sekretærhjelp. Folk velger å ordne det på den måten mens jeg tenker at det ville sett bedre ut om ikke hårvask ble blandet inn i dette. jeg vet ikke om intensjonen til hun som legger ut oppdraget er å skremme folk eller spille slem frøken, men jeg kjenner allerede på en prestasjonsangst. Jeg skal få _så_ dårlig betalt og i tillegg skal jeg opp til eksamen på jobbintervjuet, ha diktat kjenner svetten her ja. så blir jeg jo litt nysgjerrig på hva usynlig funksjonsnedsettelse betyr i denne sammenhengen. Med et slikt bpa-behovet så vil man vel se at hun er funksjonshemmet på et eller annet vis? Hun søker etter kontorpregede arbeidsoppgaver og dagligdagse gjøremål. Hva slags oppgaver blir det mest av her? kontor? alt annet? Legger hun til kontor-jobben for at det skal virke mer spennende å søke jobben? Anonymkode: 6adfa...273 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #18 Del Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 21.14): Jeg har sett denne stillingsannonsen før og stusset over det.Det som blir litt forvirrende er at dette er en BPA-jobb. Dette kunne heller gått under funksjonsassistanse eventuelt lese- og sekretærhjelp. Folk velger å ordne det på den måten mens jeg tenker at det ville sett bedre ut om ikke hårvask ble blandet inn i dette. jeg vet ikke om intensjonen til hun som legger ut oppdraget er å skremme folk eller spille slem frøken, men jeg kjenner allerede på en prestasjonsangst. Jeg skal få _så_ dårlig betalt og i tillegg skal jeg opp til eksamen på jobbintervjuet, ha diktat kjenner svetten her ja. så blir jeg jo litt nysgjerrig på hva usynlig funksjonsnedsettelse betyr i denne sammenhengen. Med et slikt bpa-behovet så vil man vel se at hun er funksjonshemmet på et eller annet vis? Hun søker etter kontorpregede arbeidsoppgaver og dagligdagse gjøremål. Hva slags oppgaver blir det mest av her? kontor? alt annet? Legger hun til kontor-jobben for at det skal virke mer spennende å søke jobben? Anonymkode: 6adfa...273 Hvis man jobber som skribent/forfatter men ikke kan lese, så behovet er reelt. Ikke sikkert det synes, kan være utmattelse eller noe, står jo korte økter å mye hvile. Grunnen til at assistenten skal søke opp podcaster er vel for å spare energi og anstrengelse vil jeg tro? Vil tro de som innehar den ønskede kompetansen lett kan finne bedre betalte jobber, men hvis man søker varierte arbeidsoppgaver kanskje. Anonymkode: 12d9d...717 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #19 Del Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 21.14): Jeg har sett denne stillingsannonsen før og stusset over det.Det som blir litt forvirrende er at dette er en BPA-jobb. Dette kunne heller gått under funksjonsassistanse eventuelt lese- og sekretærhjelp. Folk velger å ordne det på den måten mens jeg tenker at det ville sett bedre ut om ikke hårvask ble blandet inn i dette. jeg vet ikke om intensjonen til hun som legger ut oppdraget er å skremme folk eller spille slem frøken, men jeg kjenner allerede på en prestasjonsangst. Jeg skal få _så_ dårlig betalt og i tillegg skal jeg opp til eksamen på jobbintervjuet, ha diktat kjenner svetten her ja. så blir jeg jo litt nysgjerrig på hva usynlig funksjonsnedsettelse betyr i denne sammenhengen. Med et slikt bpa-behovet så vil man vel se at hun er funksjonshemmet på et eller annet vis? Hun søker etter kontorpregede arbeidsoppgaver og dagligdagse gjøremål. Hva slags oppgaver blir det mest av her? kontor? alt annet? Legger hun til kontor-jobben for at det skal virke mer spennende å søke jobben? Anonymkode: 6adfa...273 Det er fascinerende hvordan to personer kan tolke en tekst så ulikt. Jeg leser om en person som trenger praktisk bistand til måltider, husarbeid og ærender, samt bistand til å utføre hobbyaktivitet i form av lesing/skriving og tenker at dette er akkurat hva BPA er utformet for å dekke. En Borger-/Brukerstyrt Personlig Assistent er en assistent som gjør de oppgavene arbeidsleder til enhver tid har behov for bistand til... Jeg leser en annonse som er svært tydelig på hva stillingen innebærer fordi personen har et klart mål om hva assistenten skal brukes til. Denne stillingen hadde vært midt i blinken for meg om jeg hadde bodd i nærheten (og hatt mer forutsigbar helse). Jeg trives med praktisk bistand person (mat/hårvask/husarbeid/ærender) samt har gode datakunnskaper, norsk som morsmål, snakker og skriver flytende engelsk, kan nok tysk til å lese høyt og har alltid vært en kløpper på diktat. Anonymkode: 7ca21...0c2 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #20 Del Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er fascinerende hvordan to personer kan tolke en tekst så ulikt. Jeg leser om en person som trenger praktisk bistand til måltider, husarbeid og ærender, samt bistand til å utføre hobbyaktivitet i form av lesing/skriving og tenker at dette er akkurat hva BPA er utformet for å dekke. En Borger-/Brukerstyrt Personlig Assistent er en assistent som gjør de oppgavene arbeidsleder til enhver tid har behov for bistand til... Jeg leser en annonse som er svært tydelig på hva stillingen innebærer fordi personen har et klart mål om hva assistenten skal brukes til. Denne stillingen hadde vært midt i blinken for meg om jeg hadde bodd i nærheten (og hatt mer forutsigbar helse). Jeg trives med praktisk bistand person (mat/hårvask/husarbeid/ærender) samt har gode datakunnskaper, norsk som morsmål, snakker og skriver flytende engelsk, kan nok tysk til å lese høyt og har alltid vært en kløpper på diktat. Anonymkode: 7ca21...0c2 Er det virkelig nødvendig å teste folk i høytlesing og i diktat på jobbintervjuet? Vil ikke dette bare føre til at hun får enda færre søkere enn om hun hadde kuttet ut akkurat det der? Ansatter hun studenter så må hun regne med at de kan lese og skrive. Engelsk kan de aller fleste. Anonymkode: 6adfa...273 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå