Gå til innhold

Symptomer ingen finner ut hva er

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har prøvd lavkarbo, keto, animalsk kosthold, spise det jeg "alltid" har spist - bare mindre, kuttet ut melkeprodukter, kuttet ut gluten. På lavkarbo gikk jeg ned 1 kg, men det var antageligvis vannvekt. Jeg trener styrke fire ganger i uka, har hunder og går turer med de. Er i jobb, men det er ikke en krevende jobb og ikke fysisk. Mye skriving. Ikke linser eller briller. Har varmepumpe, den er ganske ny, hvordan er det relevant? 😅 Unnskyld hvis jeg stiller dumme spørsmål!

Anonymkode: 7bb6c...abd

Igjen, jeg skal ikke si at det er akkurat det samme som hos meg. Men vi har flere likheter også når det gjelder livsstil. 
Da jeg ble utbrent var jeg 23, prøvde alle mulige dietter for å få mer energi og gå ned i vekt, ingenting hjalp. Jeg hadde også to hunder jeg gikk tur med hver dag. Jobbet. Trente styrke flere ganger i uken. 

Jeg hadde høye kortisolnivåer, ellers alt greit på alt av prøver. Jeg fikk også beskjed om at jeg var for ung til å bli utbrent, men symptomene ble så merkbare at alt annet, fra vanlige blodprøver, til scanning av hjerne og koloskopi med mer. Etter alt var sjekket og jeg hadde fått mye test behandling, ble jeg sendt til enda en spesialist, som kom frem til at dette mest sannsynlig utbrenthet og etter tilrettelegging deretter kom jeg sakte tilbake til meg selv igjen.  

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Stress påvirker kroppen, men du er veldig ung til å være utbrent. Har du tatt avføringsprøve, sjekket for cøliaki etc? 

Anonymkode: 0ea2f...1ec

Jeg var 23 da jeg ble utbrent. 

Anonymkode: 37cb9...a7a

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Igjen, jeg skal ikke si at det er akkurat det samme som hos meg. Men vi har flere likheter også når det gjelder livsstil. 
Da jeg ble utbrent var jeg 23, prøvde alle mulige dietter for å få mer energi og gå ned i vekt, ingenting hjalp. Jeg hadde også to hunder jeg gikk tur med hver dag. Jobbet. Trente styrke flere ganger i uken. 

Jeg hadde høye kortisolnivåer, ellers alt greit på alt av prøver. Jeg fikk også beskjed om at jeg var for ung til å bli utbrent, men symptomene ble så merkbare at alt annet, fra vanlige blodprøver, til scanning av hjerne og koloskopi med mer. Etter alt var sjekket og jeg hadde fått mye test behandling, ble jeg sendt til enda en spesialist, som kom frem til at dette mest sannsynlig utbrenthet og etter tilrettelegging deretter kom jeg sakte tilbake til meg selv igjen.  

Jeg var 23 da jeg ble utbrent. 

Det er godt å høre! Ikke at du ble utbrent, men at jeg ikke er alene, det kan jo faktisk hende. Har gått gjennom en del prøver i løpet av siste året og ingenting viser noe som helst feil, bortsett fra kortisol. Men i hvilken ende starter man? Føler meg helt rådvill!

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er faen ikke svar på ALT...

Anonymkode: eb5ef...e35

Selvfølgelig er det ikke svaret på alt, men når TS ikke oppgir alder er det det mest nærliggende å tenke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har prøvd lavkarbo, keto, animalsk kosthold, spise det jeg "alltid" har spist - bare mindre, kuttet ut melkeprodukter, kuttet ut gluten. På lavkarbo gikk jeg ned 1 kg, men det var antageligvis vannvekt. Jeg trener styrke fire ganger i uka, har hunder og går turer med de. Er i jobb, men det er ikke en krevende jobb og ikke fysisk. Mye skriving. Ikke linser eller briller. Har varmepumpe, den er ganske ny, hvordan er det relevant? 😅 Unnskyld hvis jeg stiller dumme spørsmål!

Varmepumpe gir tørr inneluft som igjen kan påvirke øyne.

Det er relevant fordi du oppgir så lite info at det er umulig vurdere om symptomene dine er kortvarige eller sesongbetonte, eller om de har en sammenheng eller om de må sees på hver for seg.

Anonymkode: b4be3...05f

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er godt å høre! Ikke at du ble utbrent, men at jeg ikke er alene, det kan jo faktisk hende. Har gått gjennom en del prøver i løpet av siste året og ingenting viser noe som helst feil, bortsett fra kortisol. Men i hvilken ende starter man? Føler meg helt rådvill!

Jeg ville nok lest litt mer og sett om du kjente deg igjen i en evt. utbrent diagnose, også evt tatt det til fastlege, evt annen behandler du har. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Varmepumpe gir tørr inneluft som igjen kan påvirke øyne.

Det er relevant fordi du oppgir så lite info at det er umulig vurdere om symptomene dine er kortvarige eller sesongbetonte, eller om de har en sammenheng eller om de må sees på hver for seg.

Anonymkode: b4be3...05f

Ja, jeg visste ikke helt hvor jeg skulle starte, så skjønner den. Varmepumpa fikk vi for et par måneder siden, slitt med tørre øyne i hvert fall et halvt år... også på vinterstid. Tenkt det kanskje kunne ha vært allergi, men tok allergitest og er ikke allergisk mot noe heller.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Alt normalt. Ba spesielt om å sjekke alt det på grunn av symptomene. Kortisolnivåene mine var over normalt, og jeg kan kjenne at jeg er stressa hvis jeg kjenner godt etter- men har jo da vært sånn i fire år minst. Kortisol var også høyt da jeg tok blodprøver tilbake i september. Kan det virkelig være stress som gjør kroppen så dårlig? 

Ja, absolutt. Jeg er noen år eldre enn deg, men jeg hadde VELDIG høyt kortisol i en lang periode i livet der jeg opplevde traumer, jobbet 150%, hadde en fysisk tilstand og til slutt også fikk påvist en autoimmun lidelse. Du skriver også at du har PTSD; dette henger (nesten) garantert sammen. Som en annen skriver som ble utbrent ved 23; det kan ta lang tid å hente inn kroppen selv etter at du behandler det psykiske og får teknikker for å håndtere stress både fysisk og psykisk. Jeg har vært ute i snart 6 år faktisk, og det er først de siste månedene/året at jeg kjenner at kroppen ikke lenger er i full forsvarsmodus hele tiden. Det tok flere år å få på plass søvn igjen, det er fortsatt svært lett å tappe energien hvis jeg prioriterer feil, og jeg kan kjenne når stressnivået er "over normalt" bare av å våkne om morgenen og ledd og muskler er helt spente.

Men, det kan på alle måter bli bra. Behandling for traumene, avspenning, meditasjon, regelmessig trening som kanskje ikke er fysisk utmattende men heller hjelper deg å koble av hjernen (svømming, yoga, turer i skog og mark osv), kosthold og hormonell behandling for å slippe kortisol osv. er gode verktøy:)

Anonymkode: 6e183...20a

• Liker 1
Skrevet

Jobber du et sted med tørr luft og/eller mye foran skjerm? Det er lett for å få tørre øyne da. Slitenhet kan være psykisk belastning, stress osv. Ville prøvd å gjøre noen livsstilsforandringer (turer i skog og mark, nok søvn, meditasjon/mindfulness) for å se om stress kan være årsaken.

Anonymkode: 0b361...a7a

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ingen vitaminmangler! Sjekket meg to ganger 🫠 Men kortisol var som sagt høyt så ja, kanskje det er det

Du bør sjekke om du ligger høyt eller lavt innenfor referanseområdet. Viktig for særlig b 12 og d vitamin. 

Anonymkode: 23ce2...91f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Alt normalt. Ba spesielt om å sjekke alt det på grunn av symptomene. Kortisolnivåene mine var over normalt, og jeg kan kjenne at jeg er stressa hvis jeg kjenner godt etter- men har jo da vært sånn i fire år minst. Kortisol var også høyt da jeg tok blodprøver tilbake i september. Kan det virkelig være stress som gjør kroppen så dårlig? 

Jeg ble utbrent som 18 og 23-åring. Selv om det er mange år siden nå sier kroppen i fra med ekstraslag på hjertet, nattesvette, gullfisk hukommelse og øyebetennelser som kommer og går - for å nevne noe, om jeg presser kroppen litt for hardt.

Det er Ikke alltid jeg føler at jeg presser meg hardt selv, men det er kroppens måte å gi beskjed på at jeg må roe ned tempoet. 😊 Nå er jeg blitt flinkere til å sette grenser for meg selv - fra alt til aktivitetsnivå til hvem som får tiden min i hverdagen, og det går blitt mye bedre. Jeg vil ikke si at jeg «passer på» hele tiden men jeg lytter mer til kroppen min. 

Lykke til!❤️

Skrevet

jeg tenkte også sjøgrens TS.. men du KAN også få disse sympromene hvis du har en intoleranse eller en ubalanse.. Spiser du bra? Altså jeg mener ikke sånn fanatsisk men bra, altså har du en oversikt for eksempel over hvor ofte du spiser ting som alle typer mel, ris, pasta, sukker - former for stivelse? Noen opplever at om de legger om kosten blir de bedre, det handler om å gi kroppen det beste utgangspunktet via maten man spiser fordi noen plager kan være relatert til det vi lever av.. 

Anonymkode: 743d6...fd5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...