Gå til innhold

Tror jeg har blitt hjemmeværende... Andre hjemmeværende?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis mannen din bidro hadde det ikke bare vært du som måtte balansere slikt med jobb. Halvparten er helt overkommelig.

Anonymkode: da583...456

Det var et svar til meg der både jeg og faren til barna er i full jobb og jeg opplever det som krevende. Begge bidrar, men det er fortsatt daglig stress. Jeg merker godt når det er stille på jobb og jeg i praksis bare trenger å jobbe 5-6 timer i stedet for 8+. En fulltidsjobb er ikke bare fulltidsjobb. Ikke bare er 100% krevende, jeg har fått det forklart av flere arbeidsgivere at periodevis med overtid er en del av pakka.

Jeg er skeptisk til at trad wife / husmordrømmen blir romantisert på sosiale medier. Men det er ikke uproblematisk for alle med full jobb og små barn bare far også bidrar.

Anonymkode: d1dd9...09f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er en misoppfatning at man må være syk for å få uføretrygd. Noen er også det, fordi at de ikke har inntekstevne. Det betyr ikke at de er direkte syk, eller ikke har restarbeidsevne. Er det så vanskelig å forstå? 

Jeg kjenner til noen som har gått fra å være 100% uføretrygdet til å ta en bachelor i sykepleie, og jobbe 50%. Men personen ville aldri ha klart det uten å få sykdommen sin i sjakk først.

Å være uføretrygdet trenger ikke å være en permanent tilstand. Det kan være så enkelt som å sikre inntekstevnen til folk.

Anonymkode: 9100b...957

Hun jeg siterte ble frisk etter hun fikk operasjon. Nå er hun bare lat og suller rundt hjemme fordi «det ikke passer» å komme seg ut i arbeid, men barn skal hun ha. Snylter. 

Anonymkode: 08cee...98b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært hjemmeværende i over 3 år og venter barn nr 2 🥰

Er veldig glad i tilværelsen min, vi er aldri bekymret for økonomi (og kunne derfor gå for denne løsningen) og var det veldig godt. Har et rikt sosialt liv ellers.

Eneste ulempen er andres holdninger. Jeg sier ALDRI at jeg er hjemmeværende, men jobbsøker, sykemeldt osv.

Da du har helt rett i det du sier TS at Norge er et hjemmeværende-fiendtlig land og verken jeg eller barna mine tjener på at andre foreldre eller voksne potensielt fryser oss ut eller barna mine blir mobbet av andre barn grunnet andre foreldres holdninger. 

Skulle noen ganger ønske at noen mødre turte å si "Jeg er hjemmeværende" for da kunne jeg sagt det samme og følt meg mindre alene.

Hva heter denne Facebook-gruppen med andre hjemmeværende? 😊

Anonymkode: 059a1...1b0

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvis det er deilig å slippe å fordele husarbeid med mannen tyder det på at han ikke bidrar på lik linje med deg og krangler over å måtte bidra. Ellers hadde det vel vært mye deiligere å slippe halvparten av husarbeidet enn å måtte gjøre alt selv.

Høres veldig kjedelig ut å gi opp karriere og personlig utvikling for å være hushjelpen hans. Hvis du uansett er sikret økonomisk kan du heller betale for hushjelp. Det er billigere å betale for hushjelp enn å være arbeidsløs/«hjemmeværend. Hvis du er så rik at du ikke trenger å jobbe kan du uansett ha hushjelp og bruke all fritiden din på hobbyer. 

Du måtte bare? Tror ikke det var deg hun spurte;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Er veldig glad i tilværelsen min, vi er aldri bekymret for økonomi (og kunne derfor gå for denne løsningen) og var det veldig godt. Har et rikt sosialt liv ellers.

Eneste ulempen er andres holdninger. Jeg sier ALDRI at jeg er hjemmeværende, men jobbsøker, sykemeldt osv.

Da du har helt rett i det du sier TS at Norge er et hjemmeværende-fiendtlig land og verken jeg eller barna mine tjener på at andre foreldre eller voksne potensielt fryser oss ut eller barna mine blir mobbet av andre barn grunnet andre foreldres holdninger. 

Skulle noen ganger ønske at noen mødre turte å si "Jeg er hjemmeværende" for da kunne jeg sagt det samme og følt meg mindre alene.

Wææ, nå har jeg skimmet meg gjennom alle sidene i tråden og er glad jeg har valgt å si at jeg er jobbsøker istedenfor hjemmeværende. Det er akkurat så mye hets mot oss som jeg så for meg dessverre 😢 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Wææ, nå har jeg skimmet meg gjennom alle sidene i tråden og er glad jeg har valgt å si at jeg er jobbsøker istedenfor hjemmeværende. Det er akkurat så mye hets mot oss som jeg så for meg dessverre 😢 

Nei, det er hets mot de som er friske og mottar ytelser. Ikke mot dere som lever av inntekten til mannen. Dere snylter jo ikke av staten.  

Anonymkode: 08cee...98b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel sånn at jo mindre man har å gjøre, jo mer opplever man at man har å gjøre - og motsatt. Så at du føler oppgavene i hjemmet er for store til at du har tid til å jobbe nå, er jo fordi du har vent deg til liten arbeidsmengde og dermed fått liten arbeidskapasitet. For hvis barna dine er i barnehage og skole (som jeg får inntrykk av i HI), er det IKKE en fullstidsjobb å være hjemmeværende i Norge/Vesten i 2025, med alle hjelpemidlene vi har for å gjøre husarbeid. 

Jeg har full respekt for folk som er hjemmeværende med barn (altså barn under skolealder som ikke går i barnehage), men å være hjemmeværende mens barna er i barnehage, synes jeg høres ut som latskap, rett og slett (forutsetter at du er frisk, så klart). 

Det er jo ditt valg, men jeg vil tro en slik tilværelse over lang tid etter hvert vil kunne føles ganske meningsløs. 

Endret av Uanonym bruker
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var hjemmeværende i nesten 3 år med mine barn (to tette) da de var små. Fikk aldri noen negative tilbakemeldinger på det, bare positive. 

Og nei, bor ikke i bibelbeltet ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men hva mener du er hets?

At noen påpeker at dette vil gå utover din pensjon og dine økonomiske muligheter hvis du blir syk eller hvis mannen blir syk?

At noen påpeker at det ikke er en fulltidsjobb å gjøre husarbeid med alle hjelpemidler vi har i dag - jeg regner ikke med at du (heller) kjøper 1/4 ku eller 1/2 gris og lager div kjøtt av dette, eller at du syr alle familiens klær, eller at du dyrker grønnsaker og har høns for å få egg. Det er mange som forsvarer hjemmeværende tilværelsen med at da får de tid til "sine" ting og hobbier - altså ting vi andre gjør på fritiden. Som å lese bøker/høre på podcasts/trene/ta en tur i skogen etc etc etc. 

At noen påpeker at velstanden i Norge er bygd på at både menn og kvinner bruker sine evner - og at vi ikke ville hatt det om det var sånn at halve befolkningen sullet hjemme. 

Det er misforstått å si at alle som faktisk kommer med grunner og argumenter og spørsmål til en livsstil hvor alt bare ddreier seg om eget hus og hjem driver med "hets". 

Du må faktisk tåle at mange stiller den typen spørsmål, du må tåle at andre er uenige med deg. Du må tåle at det ikke anses som en fullverdig jobb å gå hjemme og la seg forsørge, for det er jo det som er faktum. Selv om du og din familie føler at dere da får bedre fordi den ene voksne er hushjelp for resten. 

• Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sykepleier. Jobb får jeg, selv om jeg ikke nødvendigvis kan velge på øverste hylle. 

Litt bekymret kan man jo være, men ikke nok til at jeg ikke mener det er verdt risken.

Kan også ta videreutdanning, så blir man oppdatert og får for innenfor gjennom praksis der.

Ts

Anonymkode: 18217...8ea

Høres ut som en god plan i teorien, men i praksis er det ofte svært vanskelig for nyskilte kvinner (særlig de uten jobb) å ta videreutdanning samtidig som man skal forsørge opptil flere barn. Det koster penger å studere. Det koster penger å ha barn.

Men ok, det høres ut som du har bestemt deg for å ta risikoen. Svigerinnen min sto med tre barn, hvorav den siste var bare 7 måneder og satt på hoften hennes, da mannen en dag kom hjem fra jobb og kunngjorde at han hadde møtt en ny dame på jobben og ville skilles... Helvete brøt løs. Det kan skje alle.

Jeg bare tenker at det vil være lurt av deg å be mannen din om å spare pensjonssparing for deg i det minste, og at du selv sørger for å spare noen tusen kroner hver måned på en bankkonto i eget navn. I tilfelle du trenger det en dag...

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ulla Ullsokk skrev (15 timer siden):

Men i alle dager! Hun lever ikke på dine penger, hele familien har et lavt forbruk!

Men du synes hun hadde vært et bedre medlem av samfunnet hvis tjente 700 000,- som hun brukte på dyrere bil, botox, negler og cruiseferier? 

Det gir jo ingen mening!

Bli hjemme uten et snev av dårlig samvittighet, ts! Tenk så fint at dere alle trives med det OG får det til å gå rundt! 

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det vet du vel strengt tatt ikke. Hun kan betale formuesskatt, skatt på utleie eller annet som gjør at hun bidrar med mer kroner inn enn deg. 

Anonymkode: 092e4...b5d

Men å bidra til samfunnet innebærer jo ikke bare å betale skatt, det innebærer jo også å skape noe av nytteverdi for samfunnet i jobben sin, og der kommer dessverre husmødre til kort. Jeg jobber i en bransje som er helt sentral for at AS Norge skal fungere på alle plan, og det er jeg faktisk veldig stolt av. 

Anonymkode: 6fcec...8e4

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det høres bare grusomt kjedelig og uinteressant ut å ha huset sitt som hovedgeskjeft. Ulønna rengjøring, rydding og matlaging for andre. Skjønner ikke at du orker.

Anonymkode: 87b10...d95

Enig! Hvorfor ikke bare bli vaskehjelp hos andre og i alle fall få lønn for jobben.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Uanonym bruker skrev (1 time siden):

Det er vel sånn at jo mindre man har å gjøre, jo mer opplever man at man har å gjøre - og motsatt. Så at du føler oppgavene i hjemmet er for store til at du har tid til å jobbe nå, er jo fordi du har vent deg til liten arbeidsmengde og dermed fått liten arbeidskapasitet. For hvis barna dine er i barnehage og skole (som jeg får inntrykk av i HI), er det IKKE en fullstidsjobb å være hjemmeværende i Norge/Vesten i 2025, med alle hjelpemidlene vi har for å gjøre husarbeid. 

Jeg har full respekt for folk som er hjemmeværende med barn (altså barn under skolealder som ikke går i barnehage), men å være hjemmeværende mens barna er i barnehage, synes jeg høres ut som latskap, rett og slett (forutsetter at du er frisk, så klart). 

Det er jo ditt valg, men jeg vil tro en slik tilværelse over lang tid etter hvert vil kunne føles ganske meningsløs. 

Har barnehagebarnet i barnehagen fire dager i uken, korte dager. Lav terskel for å ta fri om vi får lyst til å gjøre noe hyggelig, og lav terskel for å være hjemme om formen ikke er 100%. Barnet på SFO får velge selv hvor lenge hun vil være der. Om ingen er syke har jeg ca 20 timer i uka på dagtid uten barn. Men fra sent september i til uti april bli det betraktelig mindre pga syldom 🙃 Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Har barnehagebarnet i barnehagen fire dager i uken, korte dager. Lav terskel for å ta fri om vi får lyst til å gjøre noe hyggelig, og lav terskel for å være hjemme om formen ikke er 100%. Barnet på SFO får velge selv hvor lenge hun vil være der. Om ingen er syke har jeg ca 20 timer i uka på dagtid uten barn. Men fra sent september i til uti april bli det betraktelig mindre pga syldom 🙃 Ts

Det tilsvarer jo en deltidsstilling 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kathrin3 skrev (1 time siden):

Det tilsvarer jo en deltidsstilling 

Ja? Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sykepleier. Jobb får jeg, selv om jeg ikke nødvendigvis kan velge på øverste hylle. 

Litt bekymret kan man jo være, men ikke nok til at jeg ikke mener det er verdt risken.

Kan også ta videreutdanning, så blir man oppdatert og får for innenfor gjennom praksis der.

Ts

Sykepleier….? Det er jo virkelig ingenting å skilte med… da forstår jeg at du verken ikke tjener særlig bra og at du ikke er bekymret for å gå glipp av karriere muligheter, ja. 

Anonymkode: bead9...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...