Gå til innhold

Tror jeg har blitt hjemmeværende... Andre hjemmeværende?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Paradokset med slike tråder er vel at de gjerne blir skrevet av kvinner som har såpass mye penger at de i en eventuell skilsmisse ikke ville trengt å jobbe uansett. Men de ønsker sikkert å inspirere vanlige middelklasse-kvinner til å leve på samme måte. Og disse kvinnene er som regel ikke like godt sikret økonomisk og karrieremessig ved et evt brudd og som pensjonister. Så hvem tar regningen for mor og barn da? Det er nettopp velferdsstaten og skatten til (blant annet) arbeidende kvinner. Som på en merkelig måte blir sett litt ned på. 

Anonymkode: 33174...133

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.2.2025 den 20.26):

Hvis det er deilig å slippe å fordele husarbeid med mannen tyder det på at han ikke bidrar på lik linje med deg og krangler over å måtte bidra. Ellers hadde det vel vært mye deiligere å slippe halvparten av husarbeidet enn å måtte gjøre alt selv.

Høres veldig kjedelig ut å gi opp karriere og personlig utvikling for å være hushjelpen hans. Hvis du uansett er sikret økonomisk kan du heller betale for hushjelp. Det er billigere å betale for hushjelp enn å være arbeidsløs/«hjemmeværend. Hvis du er så rik at du ikke trenger å jobbe kan du uansett ha hushjelp og bruke all fritiden din på hobbyer. 

Anonymkode: da583...456

Samtidig er dette absolutt et bedre alternativ enn slik mange av oss har det (eller har hatt det): Begge jobber fulltid, men kvinnen gjør 100% av husarbeidet (inkludert vaske/rydde etter mannen) og oppimot 100% av arbeidet med barnet/barna. Det er da enda noe at mannen ønsker å betale seg ut av husarbeidet.

Anonymkode: 15b68...3b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Barna bør jo være hjemme og ikke i bhg, hvis du uansett er frisk og bare har husarbeid å ta ansvar for. 20t fritid i uka mens de er i bhg er jo ganske drøyt.

Tenker det er vinn vinn, jeg. Får det som er bra fra barnehagen, uten stress og lange dager. Og får uthvilt mor som får gjort litt annet enn å bare være med barn?  Har jo ikke 20 timer fritid. I alle fall halvparten går til husarbeid, middagslaging og administrering av familien. Ts

Anonymkode: 18217...8ea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superløsning som jeg gjerne kunne valgt hvis jeg hadde mann og barn.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Samtidig er dette absolutt et bedre alternativ enn slik mange av oss har det (eller har hatt det): Begge jobber fulltid, men kvinnen gjør 100% av husarbeidet (inkludert vaske/rydde etter mannen) og oppimot 100% av arbeidet med barnet/barna. Det er da enda noe at mannen ønsker å betale seg ut av husarbeidet.

Det er jo ingen andre barn hjemme på dagtid, så da ville han jo ikke fått noen noe sosialisering med annet enn i beste fall babyer. Da hadde jeg i alle fall blitt halshugd her inne! 😬 ts 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg har lært å ikke gjøre de samme, dumme valgene kvinner i generasjoner før oss gjorde, blant annet ved å gjøre seg økonomisk avhengig av en mann. Jeg ønsker at mine barn skal se verdien av å jobbe, være selvstendig og bidra til fellesskapet (og velferdsstaten som vi alle er avhengige av, også latsabbene som suller rundt hjemme fremfor å bidra). 

Anonymkode: 8fd4d...046

Nedlatenhet er aldri sjarmerende 

Anonymkode: cd00b...b80

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Nedlatenhet er aldri sjarmerende 

... Så ønsker jeg også at mine døtre skal kunne argumentere, diskutere og være rasjonelle - uten å måtte tenke på å være "sjarmerende". 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så fordi det fortsatt er slik at kvinner tar mer av husarbeidsbyrden og adm av AS familien enn mannen, så skal kvinner slutte å jobbe? I hvilken verden vil det skape noen som helst endring?

og hvorfor tar så mange her inne det for gitt at kvinner liker å gå hjemme og sulle? For det er ikke en heltidsjobb å vaske hus og klær i dag, og iallfall ikke når man ikke engang har barn hjemme. 

Det vi burde jobbe for er jo at både gutter og jenter oppdras til å fikse tilværelsen, dvs oppdra dem til boevne (vaske hus og klær, lage mat etc), ikke at den ene - altså kvinner - skal oppdras til at “dette er ditt ansvar fiks det”. 

Som sagt - vi lever i et samfunn hvor det er et poeng at alle bidrar, med mer enn bare husarbeid. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo ingen andre barn hjemme på dagtid, så da ville han jo ikke fått noen noe sosialisering med annet enn i beste fall babyer. Da hadde jeg i alle fall blitt halshugd her inne! 😬 ts 

Uff, du får finne deg en morsom hobby da, mens barna dine er på institusjon! Eneste grunnen til å være hjemmeværende i dag er jo for å være fulltid med barna mens de er små, ikke vaske hus og drive med hobbyer. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

... Så ønsker jeg også at mine døtre skal kunne argumentere, diskutere og være rasjonelle - uten å måtte tenke på å være "sjarmerende". 

Enig! Men hvis deres eneste ambisjon er å finne en mann som forsørger dem mens de selv går hjemme og vasker, så får de vel spille på sjarm. Men TS selger seg billig til en mann som bare tjener 700.000,- per år, det tilsvarer mindre enn to lønninger på 350.000…

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tufsla&Vifsla skrev (På 28.2.2025 den 13.05):

Men hva mener du er hets?

At noen påpeker at dette vil gå utover din pensjon og dine økonomiske muligheter hvis du blir syk eller hvis mannen blir syk?

At noen påpeker at det ikke er en fulltidsjobb å gjøre husarbeid med alle hjelpemidler vi har i dag - jeg regner ikke med at du (heller) kjøper 1/4 ku eller 1/2 gris og lager div kjøtt av dette, eller at du syr alle familiens klær, eller at du dyrker grønnsaker og har høns for å få egg. Det er mange som forsvarer hjemmeværende tilværelsen med at da får de tid til "sine" ting og hobbier - altså ting vi andre gjør på fritiden. Som å lese bøker/høre på podcasts/trene/ta en tur i skogen etc etc etc. 

At noen påpeker at velstanden i Norge er bygd på at både menn og kvinner bruker sine evner - og at vi ikke ville hatt det om det var sånn at halve befolkningen sullet hjemme. 

Det er misforstått å si at alle som faktisk kommer med grunner og argumenter og spørsmål til en livsstil hvor alt bare ddreier seg om eget hus og hjem driver med "hets". 

Du må faktisk tåle at mange stiller den typen spørsmål, du må tåle at andre er uenige med deg. Du må tåle at det ikke anses som en fullverdig jobb å gå hjemme og la seg forsørge, for det er jo det som er faktum. Selv om du og din familie føler at dere da får bedre fordi den ene voksne er hushjelp for resten. 

Du må også tåle at andre tar valg for seg og sin familie som kanskje provoserer deg. Du må tåle at jeg driter i hva du måtte mene. Du må tåle at for meg er livet mitt fullverdig. Du må tåle at jeg er uenig med deg.

Og ja, jeg mener det er hets når du og andre tillegger meg egenskaper jeg ikke har, som at jeg er hushjelp for familien og bare suller hjemme. Det er derfor jeg aldri sier jeg er hjemmeværende for Gud bedre for en kontrast på hvordan folk oppfatter deg fra å være et godt og oppegående voksent menneske som har kjærlighet for barna sine til å snylte og drive latskap og med hensikt prøver å inspirere andre kvinner til å gjøre det samme.

Så mange dårlige egenskaper jeg får tillagt som ikke stemmer overens med virkeligheten, neitakk. Legger meg ikke for hogg for at sånne som deg skal få uttale deg om meg og min familie slik du gjør her. Det må du tåle.

Anonymkode: 059a1...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Nettop du bare poengterer i grunn bare det jeg sier 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Uff, du får finne deg en morsom hobby da, mens barna dine er på institusjon! Eneste grunnen til å være hjemmeværende i dag er jo for å være fulltid med barna mens de er små, ikke vaske hus og drive med hobbyer. 

Kathrin3 skrev (4 minutter siden):

Enig! Men hvis deres eneste ambisjon er å finne en mann som forsørger dem mens de selv går hjemme og vasker, så får de vel spille på sjarm. Men TS selger seg billig til en mann som bare tjener 700.000,- per år, det tilsvarer mindre enn to lønninger på 350.000…

Wow, jeg er så glad jeg fortsatt aldri sier at jeg er hjemmeværende. Forferdelige mennesker her inne. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.2.2025 den 20.16):

Med barn nummer én så studerte jeg på rimelig fleksibelt studium. Med nummer to ble vi enige om at jeg skulle være hjemme i 2 år.

Planen var egentlig litt sånn løst å begynne å jobbe denne høsten, men så var det barnehagetilvenning, så vinter med masse sykdom... Og så har jeg virkelig hendene fulle med noe hele tiden som har med ungene å gjøre. Og så vil jeg ikke gi minsten lange dager i barnehagen, og så er det deilig å slippe og fordele husarbeid med mannen, deilig å slippe og lage middag med slitne unger i beina (gjør det på formiddagen før henting)., deilig å ha det ryddig og få litt tid for og til meg selv, Osv osv. Mannen er fornøyd med å kunne fokusere på jobb og at noen har orden på det hjemme. Så jeg lurer på om jeg bare skal bli hjemme i noen år til. 

Dere hjemmeværende (ikke dere som er syke), hvorfor og hvordan ble det slik for deg? Det er så få som lever slik i Norge, og jeg så liksom aldri før meg at jeg skulle bli en av dem. Ønsker å høre fra andre hjemmeværende hvorfor dere har valgt som dere har gjort, og hvordan står.dere for og bak et så utradisjonelt valg i et såpass hjemmeværende-fientlig land som Norge? Jeg kjenner ingen...

Ønske bare svar fra andre hjemmeværende, ikke bitre liksom-omsorgsfulle innlegg om mine manglende pensjonspoeng og hvor mye det smerter deg personlig osv. Jeg er godt sikret.

Vi trenger ikke være bitre for å minne om pensjonspoeng, bare så det er sagt. Superfint at du trives med å gå arbeidsløs hjemme. Men det er ikke for alle. Her får vi til ryddig hus, middag til 16:30 med fulltidsjobb begge to. 😊😊 null stress. 

Anonymkode: 99335...59f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker det er vinn vinn, jeg. Får det som er bra fra barnehagen, uten stress og lange dager. Og får uthvilt mor som får gjort litt annet enn å bare være med barn?  Har jo ikke 20 timer fritid. I alle fall halvparten går til husarbeid, middagslaging og administrering av familien. Ts

Rart at vi andre rekker dette etter arbeidstid da, uten å jobbe oss ihjel. Ellers vasker du huset hver dag? 

Anonymkode: 99335...59f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takker for meg og svar fra andre hjemmeværende ❤️ Har vært veldig hyggelig å høre fra dere. Nå er det bare noen veldig intense folk her igjen, så da forsvinner jeg 🙃 takk ❤️ ts

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Takker for meg og svar fra andre hjemmeværende ❤️ Har vært veldig hyggelig å høre fra dere. Nå er det bare noen veldig intense folk her igjen, så da forsvinner jeg 🙃 takk ❤️ ts

Lykke til, og velkommen tilbake om 5-10 år for å spørre om råd til hvordan du skal klare deg økonomisk med nav-støtten (betalt av oss andre), mens du sitter alene med barna etter at din mann har gått fra deg, og du ikke får jobb fordi du har vært utenfor arbeidsmarkedet så lenge at utdanning/erfaring er utdatert.

Du må gjerne både le og fnyse, men historien er så full av kvinner som har gått i samme felle som deg at det ikke burde være mulig at det fremdeles finnes kvinner som gjør de samme dumme valgene. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du må også tåle at andre tar valg for seg og sin familie som kanskje provoserer deg. Du må tåle at jeg driter i hva du måtte mene. Du må tåle at for meg er livet mitt fullverdig. Du må tåle at jeg er uenig med deg.

Og ja, jeg mener det er hets når du og andre tillegger meg egenskaper jeg ikke har, som at jeg er hushjelp for familien og bare suller hjemme. Det er derfor jeg aldri sier jeg er hjemmeværende for Gud bedre for en kontrast på hvordan folk oppfatter deg fra å være et godt og oppegående voksent menneske som har kjærlighet for barna sine til å snylte og drive latskap og med hensikt prøver å inspirere andre kvinner til å gjøre det samme.

Så mange dårlige egenskaper jeg får tillagt som ikke stemmer overens med virkeligheten, neitakk. Legger meg ikke for hogg for at sånne som deg skal få uttale deg om meg og min familie slik du gjør her. Det må du tåle.

Jeg tåler godt at andre tar valg for seg og sin familie - det provoserer meg ikke det minste. Men jeg forbeholder meg retten til å mene noe om det, selv om det måtte provosere deg. Jeg tåler også godt uenighet - det er blant annet derfor jeg er her inne, nettopp for å diskutere og kanskje også skape forståelse for flere syn. Det er i grunn det demokrati handler om, at man tåler uenighet og man tåler at andre gjør andre valg. Men igjen - det betyr ikke at man må være enig. 

Det ER å sulle hjemme når man 1) har barn i barnehagen og 2) ikke jobber og 3) lever et moderne liv i dagens Norge. Du har garantert både vaskemaskin og oppvaskmaskin, du verken syr eller strikker det meste av klærne deres og du dyrker heller ikke maten deres. At du lager mat fra grunnen av gjør du sikkert -det gjør jeg og, selv med full jobb. Det må du også tåle at blant andre jeg mener og sier. Og jeg ser jo at jeg ikke er alene om det. 

Jeg har ikke tillagt deg noen “egenskaper” - jeg er bare fundamentalt uenig i valget ditt, basert på det du selv har skrevet her. Så lenge du oppholder deg på en diskusjonsside så må du også tåle at andre har andre meninger enn deg. Og at andre gir klart uttrykk for dette, selv om du ikke liker å høre det. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Typisk å forlate en tråd, når man føler at andre angriper deg - eller at man ikke har flere argumenter å komme med.

Folk er ikke ute etter å ta deg, men det er ønskelig å få deg til å reflektere over at de valgene du tar nå, kan gi deg og samfunnet konsekvenser på langsikt.

Anonymkode: 9100b...957

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sånn har heldigvis mine døtre blitt. Og i likhet med mor hardbarka feminister med fine menn, god utdanning, relativt høy lønn og en jobb de elsker.

Anonymkode: 87b10...d95

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...