Gå til innhold

Tror jeg har blitt hjemmeværende... Andre hjemmeværende?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Mimromokiko skrev (11 timer siden):

Hahaha, bitterheten tar nye høyder ser jeg 😅 ts

Tro meg, det siste jeg ville ha utdannet meg til er sykepleier. 

Anonymkode: bead9...9e2

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Håper du har tenkt over hva du gjør om dere ender opp med å gå fra hverandre. Du tjener ikke penger til pensjon, hull i CV, ikke rett på sykepenger osv osv Sikkert en roligere og mer harmonisk hverdag, men du går tapende ut av dette om det skulle skje noe. 

Anonymkode: 65dd7...e0a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Lykke til, og velkommen tilbake om 5-10 år for å spørre om råd til hvordan du skal klare deg økonomisk med nav-støtten (betalt av oss andre), mens du sitter alene med barna etter at din mann har gått fra deg, og du ikke får jobb fordi du har vært utenfor arbeidsmarkedet så lenge at utdanning/erfaring er utdatert.

Du må gjerne både le og fnyse, men historien er så full av kvinner som har gått i samme felle som deg at det ikke burde være mulig at det fremdeles finnes kvinner som gjør de samme dumme valgene. 

Anonymkode: 8fd4d...046

Herlighet, noen av dere er direkte ufyselige 

Anonymkode: cd00b...b80

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Herlighet, noen av dere er direkte ufyselige 

Anonymkode: cd00b...b80

Det er ikke ufyselig å advare om en helt reell situasjon ts kan havne i, sjansen er til og med svært stor i og med at rundt halvparten av alle ekteskap går i dass. Det er reelt at hun blir uattraktiv på arbeidsmarkedet etter årevis utenfor, arbeidsgivere vil legge søknaden hennes nederst i bunken. Kompetanse og erfaring er ferskvare i dagens samfunn. Hun vil også tape på alle plan økonomisk, også i fremtiden. 

Hvis man vet alt dette, men likevel velger å sulle hjemme (ts er frisk!), så er ikke sympatien min spesielt stor den dagen det går skeis. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.2.2025 den 20.54):

Jeg har ingen respekt for friske voksne som driver dank hjemme, fremfor å være med på å bidra til velferdsstaten som vi andre jobber og betaler skatt for å opprettholde.

Hva snakker du om? Ingen som ligger staten til byrde her, hun oppfostrer barn og og mannen jobber og betaler skatt. Hvor mange barn har du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klart du taper økonomisk og i arbeidslivet ved å være husmor på heltid. Har du en utdanning/yrke der det er lett for deg å komme tilbake til arbeidslivet? Jeg tok 1 år ulønnet permisjon da barna var små, og så jobbet jeg 80% i noen år. Angrer på det i dag for å si det sånn. 
Kan ikke du jobbe deltid en periode? Vil virkelig anbefale deg å sikre fremtiden din bedre enn det som du gjør nå. Din mann tjener 700 000kr i året, det er ikke allverden i dag dessverre. Dere har barn som vil bli dyrere i “drift” fremover, fritidsaktiviteter, klær, sko, ferier osv. Uansett hvor gammel bilen deres er så trenger den service og ev reparasjon, nye dekk osv. Tenk litt fremover, ikke bare her og nå.

Anonymkode: 2f738...2b7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 14.05):

Enig! Hvorfor ikke bare bli vaskehjelp hos andre og i alle fall få lønn for jobben.

Anonymkode: da583...456

Hun vasker jo ikke huset i mange timer hver eneste dag 😉 Antakeligvis scroller hun mye på mobilen og binger tv-serier mens klesvaskemaskinen, oppvaskmaskinen og robotstøvsugeren gjør jobben.

Anonymkode: 69252...ebe

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bokormsen skrev (6 minutter siden):

Hva snakker du om? Ingen som ligger staten til byrde her, hun oppfostrer barn og og mannen jobber og betaler skatt. Hvor mange barn har du? 

Grunnen til at Norge fremdeles er et rikt land, er fordi kvinner i likhet med menn er i arbeid og skaper verdier. Bare se til land hvor kvinnene suller rundt hjemme, der finnes det hverken kvinnehelse, barnehager eller sykehjem. Der pleies de gamle og syke hjemme og barna er også hjemme på fulltid. Hjemmeværende i Norge nyter godt av oppvaskmaskin, robotstøvsugere og at gamle svigerforeldre pleies på sykehjem mens barna er i bhg og skole, mens de selv ligger på sofaen og scroller på telefonen.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en risikosport, men noen få år går vel greit med tanke på at man fortsatt har muligheten til å spare opp max i pensjon. Jeg er selv skilt, og det var virkelig ikke noe jeg hadde sett for meg komme (ingen gjør vel det), men så en dag gjaldt det meg. Jeg er så glad jeg har en god utdanning i et sikkert yrke og klarer meg selv økonomisk. Livet skjer, og det å gjøre seg totalt avhengig  av en annen synes jeg er naivt. Jeg tror jeg kan garantere at sjarmen med husarbeid etterhvert vil blekne, og også tatt som en selvfølge at du gjør. Gir dette deg mening så kjør på, men jeg synes også du skal tenke på deg selv og ikke bare familien. 

Anonymkode: ed0ac...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 7.37):

Vi gjør det, iallfall delvis. Jeg jobber vanlig kontorjobb med fleksitid. Mannen jobber offshore rotasjon. Når mannen er på jobb går barnet i barnehage ca 7 timer, da jobber jeg kortere dager og kan velge hjemmekontor. I de 4 ukene mannen er hjemme har de rolige morgener, korte dager i barnehage og ofte ingen barnehage. 

Det fungerer bra for oss selv om det så klart faller mye på meg de ukene mannen er på jobb. 

Anonymkode: 33174...133

Joda, men nå snakker jeg om 100% «vanlige» jobber hvor begge foreldrene jobber samme tid. Når mannen din er hjemme de 4 ukene så blir det jo litt annerledes. 

Anonymkode: 0d7b1...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.3.2025 den 21.28):

Grunnen til at Norge fremdeles er et rikt land, er fordi kvinner i likhet med menn er i arbeid og skaper verdier. Bare se til land hvor kvinnene suller rundt hjemme, der finnes det hverken kvinnehelse, barnehager eller sykehjem. Der pleies de gamle og syke hjemme og barna er også hjemme på fulltid. Hjemmeværende i Norge nyter godt av oppvaskmaskin, robotstøvsugere og at gamle svigerforeldre pleies på sykehjem mens barna er i bhg og skole, mens de selv ligger på sofaen og scroller på telefonen.

Tror du må komme deg ut av den lille boblen din. For i følge din logikk er det kun u-land i Asia og Afrika hvor kvinnenene «suller rundt» hjemme og sikkert blir tvunget til dette også. Reis litt mer eller les deg litt opp på hva som skjer rundt i verden. Det er veldig mye mer vanlig å være hjemmeværende i f.eks England og usa og sør Europa enn det er her oppe i Skandinavia. Og disse kvinnene er ofte høyt utdannede og har god økonomi og kompetanse til å finne ut av en hverdag som ikke bare går ut på å «sulle rundt».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Æsj! Nei takk!!

Anonymkode: 6d5c5...585

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Tror du må komme deg ut av den lille boblen din. For i følge din logikk er det kun u-land i Asia og Afrika hvor kvinnenene «suller rundt» hjemme og sikkert blir tvunget til dette også. Reis litt mer eller les deg litt opp på hva som skjer rundt i verden. Det er veldig mye mer vanlig å være hjemmeværende i f.eks England og usa og sør Europa enn det er her oppe i Skandinavia. Og disse kvinnene er ofte høyt utdannede og har god økonomi og kompetanse til å finne ut av en hverdag som ikke bare går ut på å «sulle rundt».

I England og USA er det vanlig for kvinner å være hjemmeværende kun fordi barnepass er så dyrt at det for kvinner i tradisjonelle kvinneyrke (lærer, sykepleier osv) koster familien mer om de skal jobbe enn om de selv er hjemme med barna. Det er ikke noe å ønske seg. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I England og USA er det vanlig for kvinner å være hjemmeværende kun fordi barnepass er så dyrt at det for kvinner i tradisjonelle kvinneyrke (lærer, sykepleier osv) koster familien mer om de skal jobbe enn om de selv er hjemme med barna. Det er ikke noe å ønske seg. 

Husk også at i UK og USA har menn forsørgerplikt for kvinner som har vært hjemmeværende dersom de skiller seg. Slik er det IKKE i Norge. Det gjør valget å være hjemmeværende enda dummere i Norge enn i andre land. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Husk også at i UK og USA har menn forsørgerplikt for kvinner som har vært hjemmeværende dersom de skiller seg. Slik er det IKKE i Norge. Det gjør valget å være hjemmeværende enda dummere i Norge enn i andre land. 

Men når gjennomsnittprisen for en barnehageplass i England er 10 000 kroner i måneden,er det vel begrenset hvor mange som kan benytte plassen.

Anonymkode: 00aa2...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Men når gjennomsnittprisen for en barnehageplass i England er 10 000 kroner i måneden,er det vel begrenset hvor mange som kan benytte plassen.

Anonymkode: 00aa2...989

Ja det er jo poenget, at kvinner blir tvunget til å være hjemmeværende fordi barnepass er så dyrt. I England er lønningene mye lavere enn i Norge og veldig få kvinner tjener nok til at det lønner seg på kort sikt å jobbe når man har små barn. Mange jobber likevel mens barna er små for å unngå å ødelegge karrieren, men i løpet av de årene taper de penger på å jobbe. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.2.2025 den 20.16):

Med barn nummer én så studerte jeg på rimelig fleksibelt studium. Med nummer to ble vi enige om at jeg skulle være hjemme i 2 år.

Planen var egentlig litt sånn løst å begynne å jobbe denne høsten, men så var det barnehagetilvenning, så vinter med masse sykdom... Og så har jeg virkelig hendene fulle med noe hele tiden som har med ungene å gjøre. Og så vil jeg ikke gi minsten lange dager i barnehagen, og så er det deilig å slippe og fordele husarbeid med mannen, deilig å slippe og lage middag med slitne unger i beina (gjør det på formiddagen før henting)., deilig å ha det ryddig og få litt tid for og til meg selv, Osv osv. Mannen er fornøyd med å kunne fokusere på jobb og at noen har orden på det hjemme. Så jeg lurer på om jeg bare skal bli hjemme i noen år til. 

Dere hjemmeværende (ikke dere som er syke), hvorfor og hvordan ble det slik for deg? Det er så få som lever slik i Norge, og jeg så liksom aldri før meg at jeg skulle bli en av dem. Ønsker å høre fra andre hjemmeværende hvorfor dere har valgt som dere har gjort, og hvordan står.dere for og bak et så utradisjonelt valg i et såpass hjemmeværende-fientlig land som Norge? Jeg kjenner ingen...

Ønske bare svar fra andre hjemmeværende, ikke bitre liksom-omsorgsfulle innlegg om mine manglende pensjonspoeng og hvor mye det smerter deg personlig osv. Jeg er godt sikret.

Anonymkode: 18217...8ea

Jeg er i samme båt som deg TS. 

ungen vår er snart 2 år og nå venter vi en til. Jeg har derfor slutta i jobben og studiet mitt. Veldig usikker på om jeg skal studere videre de neste årene. Jeg klarer så vidt å få dagen til å gå rundt med husarbeid, matlaging, fulltidsstudier, deltids jobb, 1 barn og alt som ellers følger med ved å eie hus og bil. Samtidig imøtekomme barnets behov for kvalitetstid med oss og pleie ekteskapet. Det er liksom ikke nok timer i døgnet til alt. Jeg gjør som deg å legger karrieren på hylla de neste årene så får det heller være økonomisk trangt. Har vel havnet i det de kaller hamster hjulet med alt presset på hva kvinner skal få gjort med den himla studeringen og jobbingen. Orker ikke mer 😅 

Anonymkode: 6ef34...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 10.12):

Du skal ikke heller bruke denne tiden på å finne ut av en studieretning som du brenner for og som kan gi deg en spennende jobb i fremtiden? Kjipt at du skal måtte gå hjemme og vaske mens han får spennende hverdager og bygger karriere. Snart er barna store og du står hjemme alene med vaskekluten. 

Hun får med seg hele barndommen til sine barn da. 

Anonymkode: 5fcff...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun får med seg hele barndommen til sine barn da. 

Anonymkode: 5fcff...ab1

Ikke når hun går hjemme og vasker mens de er i barnehagen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber 80% nå med en toåring, skulle gjerne gått ned til 50 eller 60%. Det hadde jeg aldri trodd før jeg fikk barn. Helt hjemmeværende ville jeg ikke vært da, jeg kjenner det er utrolig bra for meg å komme meg ut av huset og møte andre mennesker, og tenke på noe helt annet. Jobber i en relativt liten, ny teknologibedrift i sterk vekst, så det er kjempespennende. 

Her er heller ikke mannen interessert i å bidra med noe som helst for at jeg skal være hjemme, så. All kostnad forbundet med det måtte jeg tatt selv. Kommer fortsatt til å være hjemme en stund med et eventuelt neste barn. 

Anonymkode: 5e9bd...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...