AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #101 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nære Snarøya. God økonomi her i strøket. Men ingen kaller seg hjemmeværende. Anonymkode: d128e...2d2 Hva kaller de seg da? Ts Anonymkode: 18217...8ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #102 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det høres ut som en god ordning, men da har dere jo begge jobber som er særlig familievennlige, i alle fall i kombinasjon. Ikke alle kan ha fleksitid og hjemmekontor, og en mann offshore. Jeg ser at to fulltidsarbeidende foreldre gjerne går greit i slike tilfeller, hvor begge har fleksible jobber.l og mulighet for hjemmekontor. Men for å være helt ærlig, så regner jeg noen av disse nærmest for å være i samme situasjon med hjemmeværende, bare med en symbolsk tullejobb hvor de går noen timer for å føle seg viktige (ikke alle da, men det finnes mange...) 🙃 ts Anonymkode: 18217...8ea Vi er heldige som får det til, ja. Jeg jobbet tidligere i helsevesenet og det hadde ikke vært umulig, men veldig mye vanskeligere å få ting til å gå rundt når mannen er borte. Anonymkode: 33174...133 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mimromokiko Skrevet 11 timer siden #103 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er du klar over den enorme risken du tar dersom du skulle bli skilt? Anonymkode: a6b11...50f Nei, jeg har en god del penger investert, og en utdannelse jeg får jobb med på dagen. Vi eier alt likt, så skulle klart meg greit på min halvpart. Ts 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #104 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi er heldige som får det til, ja. Jeg jobbet tidligere i helsevesenet og det hadde ikke vært umulig, men veldig mye vanskeligere å få ting til å gå rundt når mannen er borte. Anonymkode: 33174...133 Der forstår jeg så klart, alt er et kompromiss. Så man må liksom veie seg frem til den modellen som alt tatt i betraktning er best. Ts Anonymkode: 18217...8ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #105 Del Skrevet 11 timer siden Det er nok fint for familien at en av foreldrene jobber mindre. Det er stress med fullt familieliv pluss begge i full jobb. Så jeg skjønner tanken og prioriteringen når dere klarer dere på én inntekt. Men det er en grunn til at Norge er generelt «fiendtlig» innstilt til hjemmeværende kvinner og at du møter skepsis/spørsmål. Det kommer mest av omsorg fordi man ser hvordan dette valget har gjort ting veldig vanskelig tidligere. For mange kvinner har dette vist seg å være en felle som er vanskelig å komme ut av. Hvis alt går etter planen går det sikkert fint med deg, men det er mange ting som kan skje i løpet av et liv. Anonymkode: d1dd9...09f 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 11 timer siden #106 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Uff! Du kan føle hva du vil, men igjen, kan man la folk gjøre som man vil. Norge i et nøtteskall - alle skal leve likt og ingen skal tenke utenfor boksen. Det kan være utallige grunner til at hun ønsket dette. Jeg personlig hadde nok ikke klart det, men har full forståelse for at en annen kan føle det slik. Og er det ikke bare fint at denne moren kan komme seg ut og gjøre det hun vil så lenge barnet er med en forelder og blir tatt vare på enn at mor kanskje ikke har det bra som hjemmeværende med baby? Anonymkode: 0d7b1...243 Enig! Jeg gikk også ut i jobb etter seks uker, ikke fordi jeg VILLE, men fordi jeg måtte. Hadde startet firma tre år tidligere og tjent veldig lite i oppstarten. De beregnet inntekt utifra de tre siste årene og ikke alle årene jeg jobbet fulltid før det. Så jeg fikk ikke permisjonspenger. Min mann var en fantastisk hjemmepappa og vi ble likestilte ifht barnet nettopp fordi det ikke bare var mamma. Folk dømmer veldig uten å tenke særlig langt. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 11 timer siden #107 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja, større forbruk som du beskriver bidrar til økonomisk vekst 😊 Anonymkode: da583...456 Og er mindre bærekraftig miljømessig. Vi burde egentlig alle skru ned forbruket. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 11 timer siden #108 Del Skrevet 11 timer siden Tenker du ikke på at utdannelsen din vil bli utdatert og avleggs, slik at du ikke får relevant jobb innen det, den dagen du er klar for å gå ut i arbeidslivet igjen? Hva ser du for deg å jobbe som om noen år, når barna ikke trenger deg hele tiden? Spør fordi jeg er nysgjerrig. Jeg ville vært veldig engstelig, særlig med tanke på at mannen din kan komme inn døren en dag og si: "Jeg har truffet en annen og vil skilles"..... Hva gjør du da, når du har en utdatert, gammel utdannelse og ingen jobberfaring å skilte med? 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #109 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er nok fint for familien at en av foreldrene jobber mindre. Det er stress med fullt familieliv pluss begge i full jobb. Så jeg skjønner tanken og prioriteringen når dere klarer dere på én inntekt. Men det er en grunn til at Norge er generelt «fiendtlig» innstilt til hjemmeværende kvinner og at du møter skepsis/spørsmål. Det kommer mest av omsorg fordi man ser hvordan dette valget har gjort ting veldig vanskelig tidligere. For mange kvinner har dette vist seg å være en felle som er vanskelig å komme ut av. Hvis alt går etter planen går det sikkert fint med deg, men det er mange ting som kan skje i løpet av et liv. Anonymkode: d1dd9...09f Joda, jeg ser den. Men synes alt for få bekymrer seg over den enorme slitasjen det kan være både psykisk og fysisk med to foreldre i full jobb. Det finnes mange måter å sikre seg på. Ikke mulig for alle, absolutt, men langt flere kunne nok fått til løsninger, om det ikke var så stigmatisert. Men nå må jeg slutte å drive dank på kg her, og gå og observere robotstøvsugeren 🤖 Ts Anonymkode: 18217...8ea 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #110 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvis det er deilig å slippe å fordele husarbeid med mannen tyder det på at han ikke bidrar på lik linje med deg og krangler over å måtte bidra. Ellers hadde det vel vært mye deiligere å slippe halvparten av husarbeidet enn å måtte gjøre alt selv. Høres veldig kjedelig ut å gi opp karriere og personlig utvikling for å være hushjelpen hans. Hvis du uansett er sikret økonomisk kan du heller betale for hushjelp. Det er billigere å betale for hushjelp enn å være arbeidsløs/«hjemmeværend. Hvis du er så rik at du ikke trenger å jobbe kan du uansett ha hushjelp og bruke all fritiden din på hobbyer. Anonymkode: da583...456 Ja, det må være mannens feil 🙂 Jeg liker best selv å gjøre husarbeid alene, men det er ikke fordi mannen ikke gidder, men fordi jeg liker å gå i fred og gjøre ting på min måte - så altså min feil og ikke hans.. Anonymkode: 7ffaa...289 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #111 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Så lenge du har det bra og er sikra økonomisk så er jo dette ingen problem ❤️ Anonymkode: ea65f...95d Så lenge HUN har det bra? Hva med mannen da? Skal han jobbe og slite, mens hun suller hjemme og koser seg, mens han betaler?? Jeg har vært arbeidsledig noen mnd en tid da barna var små.... Selv med 4 barn og hund, klarte ikke jeg å fylle tiden med husarbeid... mens mannen kom trøtt hjem og måtte likevel være med på fotballkamper, kjøre på trening og hjelpe til med andre ting som dukket opp. Anonymkode: 7ffaa...289 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #112 Del Skrevet 11 timer siden Ulla Ullsokk skrev (8 minutter siden): Og er mindre bærekraftig miljømessig. Vi burde egentlig alle skru ned forbruket. Umulig hvis alle skal være «hjemmeværende» på trygd. Anonymkode: da583...456 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #113 Del Skrevet 11 timer siden Million skrev (5 minutter siden): Tenker du ikke på at utdannelsen din vil bli utdatert og avleggs, slik at du ikke får relevant jobb innen det, den dagen du er klar for å gå ut i arbeidslivet igjen? Hva ser du for deg å jobbe som om noen år, når barna ikke trenger deg hele tiden? Spør fordi jeg er nysgjerrig. Jeg ville vært veldig engstelig, særlig med tanke på at mannen din kan komme inn døren en dag og si: "Jeg har truffet en annen og vil skilles"..... Hva gjør du da, når du har en utdatert, gammel utdannelse og ingen jobberfaring å skilte med? Sykepleier. Jobb får jeg, selv om jeg ikke nødvendigvis kan velge på øverste hylle. Litt bekymret kan man jo være, men ikke nok til at jeg ikke mener det er verdt risken. Kan også ta videreutdanning, så blir man oppdatert og får for innenfor gjennom praksis der. Ts Anonymkode: 18217...8ea 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #114 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, det må være mannens feil 🙂 Jeg liker best selv å gjøre husarbeid alene, men det er ikke fordi mannen ikke gidder, men fordi jeg liker å gå i fred og gjøre ting på min måte - så altså min feil og ikke hans.. Anonymkode: 7ffaa...289 Håper du finner deg en jobb eller hobby som er mer interessant enn husvask. Om drømmen er å være hjemme og vaske på din måte så har du mye å ta igjen. Anonymkode: da583...456 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #115 Del Skrevet 11 timer siden Million skrev (8 minutter siden): Tenker du ikke på at utdannelsen din vil bli utdatert og avleggs, slik at du ikke får relevant jobb innen det, den dagen du er klar for å gå ut i arbeidslivet igjen? Hva ser du for deg å jobbe som om noen år, når barna ikke trenger deg hele tiden? Spør fordi jeg er nysgjerrig. Jeg ville vært veldig engstelig, særlig med tanke på at mannen din kan komme inn døren en dag og si: "Jeg har truffet en annen og vil skilles"..... Hva gjør du da, når du har en utdatert, gammel utdannelse og ingen jobberfaring å skilte med? Jeg har forresten masse jobberfaring fra før barn, da. Ts Anonymkode: 18217...8ea 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #116 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Joda, jeg ser den. Men synes alt for få bekymrer seg over den enorme slitasjen det kan være både psykisk og fysisk med to foreldre i full jobb. Det finnes mange måter å sikre seg på. Ikke mulig for alle, absolutt, men langt flere kunne nok fått til løsninger, om det ikke var så stigmatisert. Men nå må jeg slutte å drive dank på kg her, og gå og observere robotstøvsugeren 🤖 Ts Anonymkode: 18217...8ea Betalt hushjelp løser mye av dette. Anonymkode: da583...456 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #117 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så lenge HUN har det bra? Hva med mannen da? Skal han jobbe og slite, mens hun suller hjemme og koser seg, mens han betaler?? Jeg har vært arbeidsledig noen mnd en tid da barna var små.... Selv med 4 barn og hund, klarte ikke jeg å fylle tiden med husarbeid... mens mannen kom trøtt hjem og måtte likevel være med på fotballkamper, kjøre på trening og hjelpe til med andre ting som dukket opp. Anonymkode: 7ffaa...289 Mannen min elsker å jobbe heldigvis, og har ikke en jobb han blir utslitt av. Om ikke hadde det vært annerledes. Jeg pisker heller ikke han rundt omkring når han kommer hjem, huset er fortsatt min hovedgeskjeft. Ts Anonymkode: 18217...8ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #118 Del Skrevet 11 timer siden Jeg jobber litt som vikar, men svarer allikevel 😊 Stortrives med mye tid hjemme. Hverdagen glir mye lettere. Skulle egentlig søke meg ut i fast jobb igjen, men nå har det gått to år. Ingenting som frister med det. Har god utdannelse og kunne lett fått meg ny jobb. Mannen tjener ca 1,1. Vi har ganske høye bokostnader, men er flinke med pengene. Eneste jeg tenker på er å begynne å spare litt mer. Men er på vei. Kos deg du 🥰 Anonymkode: d909b...813 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #119 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mannen min elsker å jobbe heldigvis, og har ikke en jobb han blir utslitt av. Om ikke hadde det vært annerledes. Jeg pisker heller ikke han rundt omkring når han kommer hjem, huset er fortsatt min hovedgeskjeft. Ts Anonymkode: 18217...8ea Du skal ikke heller bruke denne tiden på å finne ut av en studieretning som du brenner for og som kan gi deg en spennende jobb i fremtiden? Kjipt at du skal måtte gå hjemme og vaske mens han får spennende hverdager og bygger karriere. Snart er barna store og du står hjemme alene med vaskekluten. Anonymkode: da583...456 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #120 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Betalt hushjelp løser mye av dette. Anonymkode: da583...456 Hadde ikke løst mye her. Husvask får man til i helgene, men det er det daglige som skaper stress. Alt som skjer mellom 7-6 mandag til fredag. Jeg opplever å bli dratt i to retninger, ansvar hjemme og ansvar på jobb. Sykt barn, henting og levering, kvalitetstid med barnet, møter og avtaler. Og på jobb er det reisetid, deadlines og behov for overtid. Jeg skjønner godt at ts velger å være hjemme hvis hun er så godt sikret som hun sier. Men på generelt grunnlag er det viktig å snakke om risikoene og prøve å snu om på at det alltid er kvinnen som ofrer karriere og egen økonomisk trygghet for familiens beste. Anonymkode: d1dd9...09f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå