AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #81 Del Skrevet 16 timer siden Har to venninner som er hjemmeværende. Skulle bare være mens barna var små, men de eldste er over 30 og yngste 15. De trives med det. Begge godt gift. Jeg er alene med tre ungdommer og i full jobb, men ville ikke byttet. Hadde økonomi vært bedre kunne jeg heller jobbet mindre enn 100% pluss. Anonymkode: 5fcff...ab1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #82 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg ble uføretrygdet i ung alder pga smertefull sykdom. For to år siden ble jeg operert etter 17 år med smerter. Lever nå et normalt liv og kunne vært i jobb, men ingen tar fra meg uføretrygden. Så jeg lever fint som hjemmeværende nå når barna er små. De har korte dager i barnehagen og vi er en harmonisk familie som ikke er rammet av tidspress. Anonymkode: 0c89e...c97 Så ufattelig provoserende å lese. Er nok mange som trives godt med trygda si som godt kunne vært i jobb. Anonymkode: 32d63...7bd 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #83 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Den siste setningen din der…. Vi har vel aldri sett en generasjon med mer psykiske vansker enn dagens unge? Anonymkode: 9fa04...48a Vi har vel aldri sett en generasjon under et større forventningspress på skole, fritidsaktiviteter, idrett og utseende enn dagens unge? Som er merkbart meir usjølstendige og avhengig av foreldra når det kommer til å navigere vanlige situasjoner på skole og på jobb og med venner og som ikke aner hvordan man takler ubehagelige situasjoner? Det er nesten så man kunne mistenke at vi har fått en generasjon der stadig færre barn får øve seg på å navigere verden på egen hand og oppleve at de faktisk får ting til uten at noen voksne står ved sida av og forteller dem hvordan /anekdotisk, har jobba med ungdom i femten år Anonymkode: b3db8...947 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #84 Del Skrevet 16 timer siden Så folk som jobber skal betale for barnehageplasser for at du skal ha fri på dagtid? Hvorfor det egentlig? Anonymkode: 5d40d...b4b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #85 Del Skrevet 16 timer siden All for at alle skal leve livene de selv ønsker, men må også virkelig minne damer som belager seg på mennene sine om; Hva gjør du hvis han er utro? Hvis du vil ut av forholdet? Hvis du selv føler det er dødt og vil over i noe annet? Bare sørg for at du har gode svar på de spørsmålene, tenker jeg. Selvstendighet fra både samboer/ektefelle og ideelt sett staten = ekte frihet. Anonymkode: 68dfb...f2a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #86 Del Skrevet 16 timer siden Jeg er ikke helt i samme båt som deg da jeg har jobb, men kjenner på mye av det samme. Jeg har en veldig fleksibel jobb, som gjøres stor sett kun fra hjemmekontor. Stillingen er 100%, men i praksis kan den gjøres på ca 3-4 timer daglig i snitt. Så jeg har mye tid til å pusle med husarbeid, lage middag osv. Jeg følger barna til skolen, og er hjemme når de kommer hjem. Da har vi god tid til samvær, lekser og middag før aktivitetene på ettermiddagen. Rolige, deilige dager, hvor jeg føler at jeg har full kontroll. Noe helt annet enn kaoset vi levde i når jeg jobbet 8timer om dagen (+reisevei) på kontor, og stresset for å rekke henting i var barnehagen. Sykt barn er null problem, legetimer, tannlegetimer, utviklingssamtaler osv - null stress. Trengs det noen foreldre til å hjelpe til med påskelunsjen? Jeg fikser! Jeg pleide å ha store ambisjoner for karriere, og burde nok egentlig ha skiftet jobb for å «klatre», (har hatt samme stilling i 7 år nå) men kjenner at jeg ikke bryr meg så mye lenger. Lønnen er ikke mer enn helt grei, men det å ha det såpass behagelig i hverdagen er gull! Det er bare en begrenset periode at vi har disse barna, og jeg vil være mest mulig tilstedet❤️ Anonymkode: 3f5ed...f69 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #87 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvor er dette? Bibelbeltet, Snarøya? Her på Østlandet på en skole og i tre barnehager, har jeg tilgode å møte én hjemmeværende forelder. Ingen i en ganske stor bekjentskapskrets. Ts Anonymkode: 18217...8ea Nære Snarøya. God økonomi her i strøket. Men ingen kaller seg hjemmeværende. Anonymkode: d128e...2d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #88 Del Skrevet 9 timer siden Så bra for det TS at dette er noe du trives med, men jeg lurer på hva du gjør i fht egen pensjonssparing? Det å være hjemme ett år eller to er neppe noen krise om du har en plan, men flere år uten en plan kan fort sette deg i en veldig ugunstig situasjon som eldre der han har full pensjon men du har minstepensjon og knapt nok det. Kvinner ever lengre enn menn så selv om dere holder sammen resten av livet er muligheten for at du må leve flere år på kun egen pensjon stor.. Vil du kunne ha et ok liv på så lite som gammel eller har du en plan på plass? Anonymkode: 6f194...3f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #89 Del Skrevet 9 timer siden Tror ikke jeg ville ha vært 100% hjemmeværende men kanskje jobbet 80% foreksempel. For hverdagen er stressende med begge foreldre i full jobb og barna skal på aktiviteter på ettermiddagen. Og så er det jo alltid ett eller annet som skal ordnes eller noe som skjer i tillegg. Hadde jeg hatt en fridag i hverdagen så hadde vi sluppet at nesten alle ettermiddager er så travle. Anonymkode: 086c3...505 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #90 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Takk, du er i alle fall raus, ærlig, og ikke bitter, da 🥰 Jeg kjenner meg igjen. Tankesettet mitt også forandret seg helt etter barn, og det var bare flaks at jeg fant meg en mann som liker å jobbe og i alle fall tjener gjennomsnittlig. Løsningen for oss er å leve nøkternt, men jeg forstår også at det ikke er for alle, og spesielt om mannen tjener direkte dårlig. Ts Anonymkode: 18217...8ea Du er ekstremt fordomsfull! Det fremstår i svaret ditt at du mener at vi som jobber og ikke er enig med ditt valg er bitre fordi vi ikke er hjemme som du er. Hva gjør at du har en rett til å komme med en påstand du ikke har noe grunnlag for å fastslå? Noen velger å være hjemme når barna er små og det er helt opp til de og mannen å organisere livet sitt slik, men det betyr ikke at du er så veldig mye å misunne. Personlig hadde jeg "gnagd av meg armen" hvis jeg hadde gått hjemme, og etter din logikk så er nok du misunnelig og bitter på at jeg jobber og slipper å være hjemmeværende. Anonymkode: 4c0c5...c81 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #91 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nei, jeg anser det ikke som nødvendig for oss. Man får pensjonspoeng tilsvarende 4,5 G om man er hjemme med barn under 6 år. Det er ca det samme jeg ville tjent i full jobb. Kommer til å ha nedbetalt bolig og noe arv innen jeg blir pensjonist, så jeg kommer til å leve godt på det. Vi sparer faktisk litt, da, men det er til andre ting. Ts Anonymkode: 18217...8ea Er du klar over den enorme risken du tar dersom du skulle bli skilt? Anonymkode: a6b11...50f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #92 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så du mener at hverdagen deres med begge i 100% jobb, gir barna den samme hverdagen som i en familie hvor en forelder er hjemmeværende? At dere kan være like tilgjengelige for barna, gi dem like korte dager i bhg, gi dem rolige morgener osv… Skulle gjerne visst hvordan dere får det til? Anonymkode: 0d7b1...243 Vi gjør det, iallfall delvis. Jeg jobber vanlig kontorjobb med fleksitid. Mannen jobber offshore rotasjon. Når mannen er på jobb går barnet i barnehage ca 7 timer, da jobber jeg kortere dager og kan velge hjemmekontor. I de 4 ukene mannen er hjemme har de rolige morgener, korte dager i barnehage og ofte ingen barnehage. Det fungerer bra for oss selv om det så klart faller mye på meg de ukene mannen er på jobb. Anonymkode: 33174...133 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #93 Del Skrevet 9 timer siden Greit nok at en opptjener pensjonspoeng tilsvarende 4,5 G til og med det året yngste er seks år, men om en hadde vært yrkesaktiv -så er arbeidsgiver pliktig til å spare minimum 2% i tjenestepensjon. Med endringer i pensjonssystemet hvor etterlattepensjon er erstattet med tidsbegrenset omstillingsstønad - så kan det bli mer utfordrende som pensjonist. Jeg tenker også at økonomien er sårbar med en inntektsmottaker i husstand - arbeidslivet er ikke like forutsigbart som tidligere. Om det skjer noe på arbeidsplassen/med inntektsmottaker - så får det direkte innvikning på økonomien. Om hjemmeværende partner betyr at den andre kan jobbe overtid = ekstra inntekt, og dette ikke er buffer i økonomien - så vil det bli utfordringer ved sykdom - hvor sykepenger = grunnlønn, ved sykdom utover ett år - er det AAP som gjelder. Jeg lever også tett på noen som nå er permittert; hvor inntekten er ca 60% av lønnsinntekt. Anonymkode: f3291...ac9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #94 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg havnet her ved hardt arbeid fra jeg var student og frem til rundt 40 år. Jeg har levd ekstremt sparsomt, satt meg mye inn i aksjer og fond og investert i aksjer oppgjennom. Nå i en alder av 40 lever jeg av utbyttene fra aksjene (kun utbytteaksjer). Har en ekstremt fri og fleksibel hverdag med barna mine, og er i teorien en "stay at home mom". Men jeg får null fra staten, lever bare av investeringer. Har skjønt at jeg kommer bedre ut av det ved å kalle meg investor til andre som spør om yrket mitt, siden det jo er hva jeg -faktum- lever av. Men det er jo alt annet enn en 8-16 jobb, og jeg lever som du beskriver her. Som er vanvittig deilig - og etter eget syn jobbet tungt for. Uansett. Må bare legge til; Jeg har aldri vært så utdannet og oppdatert som de siste årene hjemme. Jeg hører på podcaster og leser bøken dagen lang og koser meg glugg med ny lærdom jeg aldri hadde fått tid til i en jobb for et selskap. Så det at man sitter og ser på robotstøvsugeren sier kanskje mest om de som tenker såpass kort? Har i tillegg tatt en ekstra master for interessens del + jobber frivillig for Røde Kors og som avlastning for fosterhjem. Elsker andre som tenker utenfor boksen og oppfordrer flere til å følge drømmene sine ❤️ Det er flere måter å inspirere barna sine på. Anonymkode: 68dfb...f2a Så flink du har vært! Jobber mot det samme selv, blir 40 i år. Hvor mye hadde du spart opp ved 40? Anonymkode: b4cf9...95c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #95 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Selvsagt er ikke det å bidra. Bidra gjør man med arbeidskraft og betaling av skatt. Hva gjør dessuten en hjemmeværende i 2025? Studerer løypa til robotstøvsugeren? Henger over eltemaskinen? Ser på vaskemaskinen og tørketrommelen? Hvis man er frisk og voksen og ikke jobber, så er man bare lat. Anonymkode: 8fd4d...046 Hvis man tar med i betraktning hvor mange kvinner som jobber 100% med barn, blir «utbrent», sykemeldt, så skilt og sykemeldt pga sorg, får barn som sliter med atferd og diverse og du legger sammen kostnadene for samfunnet ved alle disse slitasjene som følgene av hamsterhjulet, så tror jeg ikke nødvendigvis arbeidende mødre kommer så veldig mye bedre ut i samfunnsregnskapet. Anonymkode: 7dba0...bb7 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #96 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg havnet her ved hardt arbeid fra jeg var student og frem til rundt 40 år. Jeg har levd ekstremt sparsomt, satt meg mye inn i aksjer og fond og investert i aksjer oppgjennom. Nå i en alder av 40 lever jeg av utbyttene fra aksjene (kun utbytteaksjer). Har en ekstremt fri og fleksibel hverdag med barna mine, og er i teorien en "stay at home mom". Men jeg får null fra staten, lever bare av investeringer. Har skjønt at jeg kommer bedre ut av det ved å kalle meg investor til andre som spør om yrket mitt, siden det jo er hva jeg -faktum- lever av. Men det er jo alt annet enn en 8-16 jobb, og jeg lever som du beskriver her. Som er vanvittig deilig - og etter eget syn jobbet tungt for. Uansett. Må bare legge til; Jeg har aldri vært så utdannet og oppdatert som de siste årene hjemme. Jeg hører på podcaster og leser bøken dagen lang og koser meg glugg med ny lærdom jeg aldri hadde fått tid til i en jobb for et selskap. Så det at man sitter og ser på robotstøvsugeren sier kanskje mest om de som tenker såpass kort? Har i tillegg tatt en ekstra master for interessens del + jobber frivillig for Røde Kors og som avlastning for fosterhjem. Elsker andre som tenker utenfor boksen og oppfordrer flere til å følge drømmene sine ❤️ Det er flere måter å inspirere barna sine på. Anonymkode: 68dfb...f2a Veldig inspirerende 🤩 Jeg også er mer oppdatert enn moren gang! Hører masse på podcast mens jeg gjør husarbeid, hører på Verdibørsen, kompass, Abels Tårn, m.m. på P2, og så leser jeg minst to bøker i måneden! Anonymkode: 18217...8ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #97 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis man tar med i betraktning hvor mange kvinner som jobber 100% med barn, blir «utbrent», sykemeldt, så skilt og sykemeldt pga sorg, får barn som sliter med atferd og diverse og du legger sammen kostnadene for samfunnet ved alle disse slitasjene som følgene av hamsterhjulet, så tror jeg ikke nødvendigvis arbeidende mødre kommer så veldig mye bedre ut i samfunnsregnskapet. Anonymkode: 7dba0...bb7 Hjemmeværende mødre blir vel både syke og skilt? Mulig mange her ikke kommer til å leve på stønader fra staten ved en eventuell skilsmisse, men det gjelder da som regel ikke hvermannsen. Anonymkode: 33174...133 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #98 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er for meg en gåte hvordan man som nybakt mor kan være så lite interessert i eget barn at man heller velger å jobbe fra fødsel. Sier veldig mye om deg og hvordan du prioriterer som mor. Anonymkode: ce70a...94f For å opplyse deg,så er vel 6 ukers permisjon helt vanlig i blant annet Usa. Anonymkode: 00aa2...989 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #99 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvis man tar med i betraktning hvor mange kvinner som jobber 100% med barn, blir «utbrent», sykemeldt, så skilt og sykemeldt pga sorg, får barn som sliter med atferd og diverse og du legger sammen kostnadene for samfunnet ved alle disse slitasjene som følgene av hamsterhjulet, så tror jeg ikke nødvendigvis arbeidende mødre kommer så veldig mye bedre ut i samfunnsregnskapet. Anonymkode: 7dba0...bb7 For AnonymBruker skrev (1 time siden): Greit nok at en opptjener pensjonspoeng tilsvarende 4,5 G til og med det året yngste er seks år, men om en hadde vært yrkesaktiv -så er arbeidsgiver pliktig til å spare minimum 2% i tjenestepensjon. Med endringer i pensjonssystemet hvor etterlattepensjon er erstattet med tidsbegrenset omstillingsstønad - så kan det bli mer utfordrende som pensjonist. Jeg tenker også at økonomien er sårbar med en inntektsmottaker i husstand - arbeidslivet er ikke like forutsigbart som tidligere. Om det skjer noe på arbeidsplassen/med inntektsmottaker - så får det direkte innvikning på økonomien. Om hjemmeværende partner betyr at den andre kan jobbe overtid = ekstra inntekt, og dette ikke er buffer i økonomien - så vil det bli utfordringer ved sykdom - hvor sykepenger = grunnlønn, ved sykdom utover ett år - er det AAP som gjelder. Jeg lever også tett på noen som nå er permittert; hvor inntekten er ca 60% av lønnsinntekt. Anonymkode: f3291...ac9 Joda, men det er en mindre risiko vi er villige til å ta mot alt vi vinner på det. Vi har gode privatforsikringer, og både jeg og mannen har etterspurte utdanninger. Men jeg skal nok ærlig innrømme valgene trolig hadde sett annerledes ut om det ikke hadde vært for at både han og jeg kommer til å arve, og allerede har fått noe forskudd på arv som gjør at vi ikke knekker ryggen på boliglånet, osv. Ts Anonymkode: 18217...8ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #100 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi gjør det, iallfall delvis. Jeg jobber vanlig kontorjobb med fleksitid. Mannen jobber offshore rotasjon. Når mannen er på jobb går barnet i barnehage ca 7 timer, da jobber jeg kortere dager og kan velge hjemmekontor. I de 4 ukene mannen er hjemme har de rolige morgener, korte dager i barnehage og ofte ingen barnehage. Det fungerer bra for oss selv om det så klart faller mye på meg de ukene mannen er på jobb. Anonymkode: 33174...133 Det høres ut som en god ordning, men da har dere jo begge jobber som er særlig familievennlige, i alle fall i kombinasjon. Ikke alle kan ha fleksitid og hjemmekontor, og en mann offshore. Jeg ser at to fulltidsarbeidende foreldre gjerne går greit i slike tilfeller, hvor begge har fleksible jobber.l og mulighet for hjemmekontor. Men for å være helt ærlig, så regner jeg noen av disse nærmest for å være i samme situasjon med hjemmeværende, bare med en symbolsk tullejobb hvor de går noen timer for å føle seg viktige (ikke alle da, men det finnes mange...) 🙃 ts Anonymkode: 18217...8ea 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå