Gå til innhold

Leilighet i by som hytte/fritidsbolig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bor allerede på landet, men savner bylivet. Er det mulig å kjøpe en leilighet i by som fritidsbolig og ikke sekundærbolig? Tenker meg at vi ville bruke den i helger, og forbinde det med å besøke venner og oppsøke kulturarrangement. Og så kan vi kanskje flytte dit når vi blir pensjonister og behøver noe mer lettstelt. Nå jobber vi begge i nærheten av der vi bor. Kjenner noen reglene eller har erfaringer? Eller tips om hvor jeg kan finne mer informasjon?

Anonymkode: 743dd...8f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En bolig, enten primær eller sekundær, er ment å være en helårsbolig. Fritidsboliger som hytter, ferieleiligheter eller -hus, er ment til delårsbruk. Skillet mellom bolig og fritidsbolig går på eiendommens egenskaper og hva det ble søkt om og registrert ved bygging. Ikke hvordan boligen faktisk brukes.

Kopiert fra https://www.fvn.no/abito/i/5GQvMO/boliger-fritidsboliger-og-boplikt-dette-boer-du-vite

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil tro du kan bo ganske mange ganger på hotell i løpet av et år, kontra det det koster å eie den leiligheten. Men slik er det gjerne med hytter også (bortsett fra at det er skattemessig er mer gunstig med hytte mtp formueskatt).

Anonymkode: 5fd4d...8bf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg i så fall finansiert det ved å leie den ut via Airbnb når dere ikke er der, ellers ville jeg bare leid Airbnb el. selv når jeg ville til byen (eller bare tatt inn på hotell, litt mer luksus 😊). Koster mye å ha en leilighet stående, spesielt når den skattes som sekundærbolig. Eneste måten å komme rundt det på er å flytte fra hverandre på papiret og melde flytting, og det er vel ikke helt lov. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har leilighet i en av de større byene som ‘hytte’, men det går jo som sekundærbolig. Det blir nok veldig vanskelig å få en leilighet omskrevet til fritidseiendom pga de forhold som andre her har referert til. 

Anonymkode: 81f83...693

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vil jo være en investering for fremtiden deres da!

Anonymkode: 53197...2fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om dere likevel har planer om å flytte til byen, vil dere spare mye på å kjøpe leiligheten allerede nå, særlig ved lav belåningsgrad.

Anonymkode: 94634...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil jo være en investering for fremtiden deres da!

Anonymkode: 53197...2fd

Investering som suger penger?

Anonymkode: caab2...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Investering som suger penger?

Anonymkode: caab2...db0

Det kommer jo an på hvilken by. F.eks i Oslo vil verdiøkningen på leiligheten sannsynligvis være langt større enn det det koster å holde den. Så har man penger til å investere, kan det fort være lønnsomt også uten verken å bruke den som hytte eller leie den ut. 

Anonymkode: a2acf...7cb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En vennepar gikk fra hverandre og hun kjøpte leilighet i byen mens han ble igjen på gården. Etter et par år fant de sammen igjen, men hun beholdt leiligheten. Nå er det over femten år siden separasjonen, og de er i ferd med å selge gården for å flytte til leiligheten. Leiligheten har kostet henne en del men hun har opplevd det som en sikkerhet. 

Anonymkode: bd4f2...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...