AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #21 Del Skrevet 17 timer siden Jeg er litt sånn. Har aldri problemer med å få nok (gratis) dyrepass. Får gratis møbler og klær via familie, venner og venners venner. Har fått store rabatter på tjenester via nettverk. Sist sommer fikk jeg gratis utenlandstur til en dyr storby via nettverk. Ferierer gratis på familiehytta mm. Har tidligere hatt gratis hjelp til flytting og delvis oppussing. Har fått hjelp til å finne jobb flere ganger. Mye av grunnen til dette er at jeg er heldig. En annen grunn er at jeg stiller opp for andre, jeg også, og det blir en smitte-effekt. Andre deler av slekta er ikke så sosiale som vår familie, de tenker mer kun kjernefamilie. Jeg tar ingenting av det for gitt. Og jeg vet at det er folk der ute som tenker, oi, om det var meg. Jeg prøver å se dem og trekke dem inn i "varmen". Familien vår har alltid hatt "tilbehør", og folk kan alltid ta med seg nye eller be om tjenester til flere, sånn er vi oppdratt. Folk som ikke skjønner at andre lever andre liv, av ulike grunner, tenker ikke så nøye gjennom ting. De fleste har jo ikke tilgang på gratis håndverkere, da hadde det knapt vært marked for å leve av å være håndverker... Anonymkode: 6d87b...af5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #22 Del Skrevet 17 timer siden Det må være krevende å ha så mye familie løpende rundt. Og ikke minst slitasje på hus og hjem og psyke pga evig ønske om gjenytelse Anonymkode: f6027...f9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #23 Del Skrevet 17 timer siden Var mye misunnelse i denne tråden ! Dere vet aldri helt hvordan ett menneske har det eller har opplevd til tross for det ytre og familie. Lett å tro at andre har det så mye bedre enn du selv har det. Alle mennesker sliter av og til. Skal man virkelig være sint på noen fordi har familie som stiller opp? Skjerp dere. Ser at det er mangen som kaller dere venninner og skriver lang tråd om hvor bra hun har det og hvor bortskjemt de er. Gode venninner dere da. Skulle heller vært glad på hennes vegne. Herregud. Anonymkode: 74e9d...dd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #24 Del Skrevet 17 timer siden Så herlig for henne! Jeg tror jeg ville forsøkt å dele litt mer åpent om hvordan det er for deg. Du trenger ikke å snakke ned hennes situasjon, eller snakke om hennes privilegier, heller fokuser på deg og ditt, hvordan ting er for deg. Og hvis hun da sier ting som "men kan du ikke bare ..." så sier du som sant er at nei, den type hjelp har du aldri hatt selv om du naturligvis kunne ønske deg det. ❤️ Jeg var gjennom noe litt lignende, jeg har ikke familie, og har jobbet innmari hardt for å få min valgte familie, og i tillegg er jeg fattig. Min venninne derimot tjener godt og har mye familie. En ting hun kunne pleie å si var ting som at "tenk at noen ikke har råd til ..." først tenkte jeg "fy faen så frekk hun er" før jeg innså at hun faktisk ikke forstod min situasjon. Så jeg begynte å si ting som "ja, det klarer jeg fint å tenke meg, for jeg har det slik selv". Eller om familie klaget hun enormt mye, og da kunne jeg spør mer konkret hva hun ønsket med den klagingen og at jeg av og til følte meg såret for det, fordi jeg ønsket meg forståelse for at tapet av min familie og at folk skulle se det de hadde i livet. Et eller annet sånt. Sikkert ikke den beste måten, men vennskapet ble bedre for min del i alle fall med å begynne å ta mer plass om det som også gjorde vondt for meg. Selv om jeg naturligvis tenker at det er fint for henne at hun kan uttrykke seg om det hun vil, så har vi lov å dele hvordan det kan påvirke oss i lengden. Anonymkode: 269dd...368 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #25 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Var mye misunnelse i denne tråden ! Dere vet aldri helt hvordan ett menneske har det eller har opplevd til tross for det ytre og familie. Lett å tro at andre har det så mye bedre enn du selv har det. Alle mennesker sliter av og til. Skal man virkelig være sint på noen fordi har familie som stiller opp? Skjerp dere. Ser at det er mangen som kaller dere venninner og skriver lang tråd om hvor bra hun har det og hvor bortskjemt de er. Gode venninner dere da. Skulle heller vært glad på hennes vegne. Herregud. Anonymkode: 74e9d...dd3 Jeg legger merke til at du skriver at de skal "skjerpe seg". Jeg føler meg fortvilet, fordi jeg ønsker at alle skal kunne få forståelse i sin situasjon. Å være sint over sine lodd i livet synes jeg er forståelig. Det betyr ikke at en vil den andre noe vondt, mer at en vil lufte frustrasjon over situasjonen. Slik tolker jeg i alle fall TS. Anonymkode: 269dd...368 6 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #26 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Er så trøtt av disse veninne trådene! Anonymkode: dcf25...a5c Utrolig rart å skrive om venninner under vennskap 😂🥳 Anonymkode: 69732...41a 5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #27 Del Skrevet 16 timer siden Ts her Nå kom jeg på en ting jeg burde ha tatt med i hovedinnlegget. For en del år siden var jeg sammen med min "Fetter Anton" venninne og en felles venninne av oss, og den felles venninnen skulle flytte utenlands og lurte på hva hun skulle gjøre med bilen sin. Først sa hun at hun tenkte på å selge den til 40 000,- på Finn.no, men plutselig spurte hun "Fetter Anton" venninnen om hun hadde lyst på bilen, enten å ha den som bil nummer 2 eller selge den. Jeg hadde ikke bil og hadde blitt veldig glad for en slik gave, og ble sjokkert over at vår felles veninne bare ga bort bilen sin til vår veninne som hadde bil fra før av, men jeg sa ingenting og ble litt lei meg inni meg. Hun er vel rett og slett bare heldig. Ts Anonymkode: f88a8...d6f 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #28 Del Skrevet 15 timer siden Hvorfor bryr du deg egentlig? Du får det bedre i livet om du ikke bruker energi på slike ting. Anonymkode: fafb1...910 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #29 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvorfor bryr du deg egentlig? Du får det bedre i livet om du ikke bruker energi på slike ting. Anonymkode: fafb1...910 For et toskete svar. Anonymkode: 6a7a8...538 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #30 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvorfor bryr du deg egentlig? Du får det bedre i livet om du ikke bruker energi på slike ting. Anonymkode: fafb1...910 Jeg bryr meg fordi hun spør meg ofte spontant om jeg ikke bare kan bli med på tur, gå på kafe ol, og tror jeg bare kan knipse i fingrene og vips så kommer det en barnevakt eller noen til å passe dyrene mine inn døren på timen, slik som i hennes liv. Da hun fylte 40 år bodde i en annen landsdel og inviterte meg til selskap 10 dager før. Jeg sjekket flybilletter som ville kostet meg 3800,- så kort tid på forhånd. Jeg meldte avbud pga dette, men hun skjønte ikke hvorfor flybillettene var så dyre, for hun betalte som oftest kun 4-600 når hun reiste med fly. Grunnen var at hun får ofte bruke poengene til søsknene sine, som reiser mye i jobben og tjener mye poeng. Hun forstår heller ikke det at jeg ikke har mange rundt meg til å hjelpe meg med praktiske ting eller at jeg ikke får noen til å lage nytt kjøkken på dugnad. Ts Anonymkode: f88a8...d6f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #31 Del Skrevet 6 timer siden Hun har jo et poeng, ts. Ja, man velger ikke sin familie. Men man velger - eller velger bort - å bygge et stort og nært nettverk for støtte i hverdagen. Du har valgt det bort. Du har tatt et aktivt valg om å ikke ha et slikt nettverk (som har ulemper så vel som fordeler, og det er de ulempene folk oftest velger bort, og så opplever de et savn etter fordelene). Dersom du nå tenker at fordelene vil oppveie ulempene kan du selvsagt velge å ta jobben med å etablere og drifte et slikt nettverk. Anonymkode: a8d38...1a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #32 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hun har jo et poeng, ts. Ja, man velger ikke sin familie. Men man velger - eller velger bort - å bygge et stort og nært nettverk for støtte i hverdagen. Du har valgt det bort. Du har tatt et aktivt valg om å ikke ha et slikt nettverk (som har ulemper så vel som fordeler, og det er de ulempene folk oftest velger bort, og så opplever de et savn etter fordelene). Dersom du nå tenker at fordelene vil oppveie ulempene kan du selvsagt velge å ta jobben med å etablere og drifte et slikt nettverk. Anonymkode: a8d38...1a2 Du har ikke oversikten over livet mitt og hva jeg valgte bort eller ei😄 Hun har jo heller ikke valgt sin familie/nettverk, men er født inn i en storfamilie der de har mye kontakt med hverandre, bor i nærheten av hverandre og der kulturen er at man stiller opp og hjelper hverandre, og hennes familie var slik før hun ble født. I tillegg er hun bare heldig og er kanskje en slik person som folk liker ekstra godt? Jeg tenker da på at hun helt ut av det blå fikk en bil, når hun allerede hadde bil fra før av. Ts Anonymkode: f88a8...d6f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #33 Del Skrevet 5 timer siden Jeg misunner ikke henne for å si det sånn. Man tar ting for gitt, og forstår ikke lenger verden rundt seg. Man klarer ikke gjøre noe selv, fordi man forventer hjelp fra andre. De gangene noen har hjulpet meg, så har de ofte klart å ødelegge tingene de har forsøkt å reparere. Disse "hjelpsomme" menneskene har jeg dessverre måtte gradvis lære meg å styre unna. Nå gjør jeg det meste selv, og tar meg tid til å gjøre arbeidet skikkelig. Anonymkode: 07a16...f7f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #34 Del Skrevet 5 timer siden Bedre å kunne klare seg selv. De med såkalte storfamilier har det garantert ikke så rosenrødt som det ser ut på fasaden. Alle familier har noe. Anonymkode: e263d...8a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #35 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg misunner ikke henne for å si det sånn. Man tar ting for gitt, og forstår ikke lenger verden rundt seg. Man klarer ikke gjøre noe selv, fordi man forventer hjelp fra andre. De gangene noen har hjulpet meg, så har de ofte klart å ødelegge tingene de har forsøkt å reparere. Disse "hjelpsomme" menneskene har jeg dessverre måtte gradvis lære meg å styre unna. Nå gjør jeg det meste selv, og tar meg tid til å gjøre arbeidet skikkelig. Anonymkode: 07a16...f7f Hun er ikke tafatt og gjør mye småting selv, men hun har automatisk hjelp til alt som går på vedlikehold, muring, maling av hus, snekring, barnevakt, hundepass, rabatter her og der... Ts Anonymkode: f88a8...d6f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #36 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg misunner ikke henne for å si det sånn. Man tar ting for gitt, og forstår ikke lenger verden rundt seg. Man klarer ikke gjøre noe selv, fordi man forventer hjelp fra andre. De gangene noen har hjulpet meg, så har de ofte klart å ødelegge tingene de har forsøkt å reparere. Disse "hjelpsomme" menneskene har jeg dessverre måtte gradvis lære meg å styre unna. Nå gjør jeg det meste selv, og tar meg tid til å gjøre arbeidet skikkelig. Anonymkode: 07a16...f7f Bare vær forsiktig å ikke sett deg selv i offer rollen det hjelper ikke deg. Noen har mer og noen har mindre. Det bør ikke være sånn at man sammenligner seg for mye med andre. Da blir man fort bitter. Du kan iallefall ikke klandre hun. Er helt sikker på at du har noe som ikke hun har også ! Selvstendighet feks ? Ekstremt viktig i livet. Anonymkode: 74e9d...dd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #37 Del Skrevet 5 timer siden Folk som venninna di er ofte litt blind for hvordan andres liv er. Tror ikke du burde forvente forståelse fra den kanten. Du reagerer sikkert med sorg over at du ikke har det like enkelt. Hvilket er helt forståelig. Er du sikker på at du trenger å bruke så mye tid på henne? Anonymkode: e6287...d17 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #38 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Folk som venninna di er ofte litt blind for hvordan andres liv er. Tror ikke du burde forvente forståelse fra den kanten. Du reagerer sikkert med sorg over at du ikke har det like enkelt. Hvilket er helt forståelig. Er du sikker på at du trenger å bruke så mye tid på henne? Anonymkode: e6287...d17 Hun er en barndomsvenninne og det er naturlig å ha kontakt, men har hatt mindre kontakt enn tidligere for hun velger meg ofte bort og jeg må ofte vente på å få komme på besøk pga aktiviteter hun har med sin familie som middager, bursdagsfeiringer, søsken som er på besøk ol. Når hun har tid tar hun kontakt og foreslår ting spontant, som jeg da ofte ikke har mulighet til å bli med på. Ts Anonymkode: f88a8...d6f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #39 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ts her Nå kom jeg på en ting jeg burde ha tatt med i hovedinnlegget. For en del år siden var jeg sammen med min "Fetter Anton" venninne og en felles venninne av oss, og den felles venninnen skulle flytte utenlands og lurte på hva hun skulle gjøre med bilen sin. Først sa hun at hun tenkte på å selge den til 40 000,- på Finn.no, men plutselig spurte hun "Fetter Anton" venninnen om hun hadde lyst på bilen, enten å ha den som bil nummer 2 eller selge den. Jeg hadde ikke bil og hadde blitt veldig glad for en slik gave, og ble sjokkert over at vår felles veninne bare ga bort bilen sin til vår veninne som hadde bil fra før av, men jeg sa ingenting og ble litt lei meg inni meg. Hun er vel rett og slett bare heldig. Ts Anonymkode: f88a8...d6f Altså, det er ingen som bare gir bort en bil. Da er det mer sannsynlig at venninna (eller noen fra nettverket hennes) har gjort tjenester eller gitt gaver med høy verdi. Og at venninne to hadde lyst til å gi noe tilbake. Eller at de ble enige om en pris når du ikke var der. Det er forresten ikke gratis å ha bil heller, kanskje venninne to visste du ikke har råd til å eie den uansett? Anonymkode: 7f3d8...e7a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 3 timer siden #40 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hun er litt som fetter Anton og jeg er Donald, men det er jo ikke hennes feil menn bare irriterende 🙄 Føl på en stolthet over at du er en person som sørger for deg selv i livet. Andre ser det som en kvalitet i deg som de ser opp til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå