Gå til innhold

Selger dere dere ut av fondssparing?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg solgte ca halvparten for en tid tilbake, de mest USA-baserte fondene jeg hadde. Samtidig kuttet jeg fast månedlig overføring til fond til null, og lot det som står bare stå i fred, for å se hvordan det utvikler seg. Sparer på høyrente det som før gikk inn i fond.

Ser at resterende fondshalvpart nå har falt så mye at det ikke er gevinst der i det hele tatt, og jeg har spart i mange år. Vurderer å ta ut pengene og satse dem inn i eget firma i stedet, det genererer mer for meg på kort sikt (3-5 år).

Anonymkode: e5f8a...153

Hahaha så nå som det er billigere å handle da kutter du det ut🙈. Det er når prisene har falt man skal kjøpe mer.. 

Anonymkode: 39f57...0d2

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har heldigvis spart mest på høyrentekonto de siste mnd for å ha EK til større bolig.

Men sparer ennå 3000 i mnd på indeksfond, og kommer til å fortsette. Skal ikke bruke det før om 20 år uasett.

Anonymkode: b5b32...c7f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 1.00):

Nei, det beste er å kjøpe litt hver måned.

Anonymkode: 3eaa3...22d

Nei.

Anonymkode: 34295...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 10.09):

Men du er jo ikke synsk så du kan jo ikke vite hvordan markedet utvikler seg.

Akkurat nå er det veldig lett å forutse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Akkurat nå er det veldig lett å forutse.

Nei.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei.

Joda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Joda.

Fortsett å tro det du, og håp på det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Fortsett å tro det du, og håp på det beste.

Der er bare å vente, så ser en det og slipper å tro noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, solgte meg ut ganske nylig (feb/mars), har ikke nerver til sånt fant jeg ut, ei heller råd til å gamble med 500’ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solgt meg ned i USA (sp500) og vektet opp i Europa og utbytteaksjer.

Anonymkode: dabac...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Solgt meg ned i USA (sp500) og vektet opp i Europa og utbytteaksjer.

Anonymkode: dabac...1c8

Da solgte du lavt og kjøpte høyt.

Anonymkode: 8f4a7...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil det egentlig si å handle på salg (når det er lavt)? Jeg har bare aksjesparekonto, der jeg kan kjøpe mer for valgfri sum, sikkert som dere andre her. Men jeg skjønner ikke, hvis jeg kjøper mer av fondet for 1000 kroner, og det fortsatt synker, hvorfor er dette så gunstig da? Vil det bli mer når det går opp igjen? Sikkert dumt spørsmål, men det får være. 

Anonymkode: 405d0...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva vil det egentlig si å handle på salg (når det er lavt)? Jeg har bare aksjesparekonto, der jeg kan kjøpe mer for valgfri sum, sikkert som dere andre her. Men jeg skjønner ikke, hvis jeg kjøper mer av fondet for 1000 kroner, og det fortsatt synker, hvorfor er dette så gunstig da? Vil det bli mer når det går opp igjen? Sikkert dumt spørsmål, men det får være. 

Anonymkode: 405d0...8f6

Om du kjøper en aksje i dag til 30,- 

Eller du kan kjøpe den om ett år for 300,- 

La oss si du ikke skal ha bare en, men ha for 200.000. 

Når bør du kjøpe? I dag, eller om ett år?

Anonymkode: cf210...7ba

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, nå drar det nedover for alvor😊. Alt i rute om 4 mnd+.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Da solgte du lavt og kjøpte høyt.

Anonymkode: 8f4a7...3ff

Jeg solgte før jeg gikk i tap, altså i tidlig mars. Jeg solgte da ikke lavt. Kjøpte høyt gjorde jeg kanskje med innskuddene - men de får man jo ut likevel. 

Jeg hadde en avkastning på godt over 100% når jeg solgte nå. Så jeg anser ikke akkurat at jeg har tapt. 

De av oss som kan trenge pengene innen kort tid burde ha solgt for en liten stund siden. Det sagt - jeg har noe stående igjenn i fondet og det har ikke tapt seg noe det siste døgnet i alle fall. 

Anonymkode: ab603...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Om du kjøper en aksje i dag til 30,- 

Eller du kan kjøpe den om ett år for 300,- 

La oss si du ikke skal ha bare en, men ha for 200.000. 

Når bør du kjøpe? I dag, eller om ett år?

Anonymkode: cf210...7ba

Alle er nok enige om at det er lurt å kjøpe nå, om man har midler til det. Men det hjelper lite for meg som allerede har aksjene. Å beholde aksjer som går ned, er noe annet enn å flytte og kjøpe enda flere aksjer i et annet selskap feks. Å reinvestere hadde nok mulig vært smart - men det hjelper lite å snakke om aksjekjøp for oss som alt sitter med et fond vi ikke har råd til å miste pr i dag. 

På tross av at aksjene er  billige i dag påvirker ikke det aksjene jeg allerede har. Jeg hadde 1000 aksjer uansett prisen som går opp eller ned. Forskjellen kommer jo først når man kjøper nye. 

Anonymkode: ab603...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå solgt alt, etter å ha solgt halvparten for et par måneder siden. Setter det på høyrentekonto og vil først vurdere fond igjen når verdenssituasjonen er mer stabil. Jeg er ganske sikker på at dette kun går nedover og vil nå et dramatisk bunnpunkt i løpet av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har nå solgt alt, etter å ha solgt halvparten for et par måneder siden. Setter det på høyrentekonto og vil først vurdere fond igjen når verdenssituasjonen er mer stabil. Jeg er ganske sikker på at dette kun går nedover og vil nå et dramatisk bunnpunkt i løpet av året.

Det har du helt rett i. Det bedrer seg da Trump må avslutte tollkrigen sin, da han ser at dette slett ikke gikk som han trodde. Men vi er ennå noen gode mnd fra det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har du helt rett i. Det bedrer seg da Trump må avslutte tollkrigen sin, da han ser at dette slett ikke gikk som han trodde. Men vi er ennå noen gode mnd fra det.

Jeg har heldigvis solgt alt i starten av mars, da jeg så hvor dette kom til å ende, hadde jeg solgt i dag, hadde jeg tapt hundretusenvis av kroner. 

Anonymkode: f1748...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...