Gå til innhold

Selger dere dere ut av fondssparing?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Nå henger vel alltid verdiutviklingen fra dag til dag litt etter, så det du ser kan like gjerne være fra helgen da Trump sa at han var villig til nye samtaler med Zelensky. Så detter verdien på ny i dag, og det ser du om et par dager.

Man kan ikke vurdere om man skal være i markedet basert på dag til dag utvikling. Det beste er å bare opprette en spareavtale, gjerne kun ett globalt indeksfond, og glemme hele greien. Følger man med fra dag til dag, kan det fort gå ut over søvnen.

Anonymkode: 0339e...33e

Dette er jeg veldig klar over, sa det litt på tull.
Som du kan lese fra mine innlegg i denne tråden og andre tråder så sover jeg fortsett som et barn om nettene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De som skal ta ut pengene ila 1-2 år tenker jeg kan vurdere å hente nå.

For de som sparer langtids, nei jeg har ikke tenkt å selge. Det er 20+ år igjen til jeg er pensjonist, som mye av fondssparingen min er til. Har sterk tro på at dette går opp igjen som det har gjort etter alle dupper siste tiår.

Anonymkode: 908fe...541

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 8.10):

Hva er vitsen med å ha 90% i rentefond? Du betaler forvaltningavgift for å få omtrent det samme som på en god fastrentekonto i f eks BlueStep. Skal du først ha fond, så ha 100% i aksjer, og heller trapp ned på spareavtalen (summen i måneden).

Og så er det viktig å huske på at det er når markedet er urolig man kan gjøre gode kjøp som gir god avkastning på lengre sikt. 

Tror du har misforstått litt her. Jeg er såpass gammel at jeg sparer ikke lenger, jeg bruker heller av det jeg har spart. Da tar jeg ikke sjansen på mye aksjer i urolige tider da jeg skal selge/ta ut det meste om et til to år. Mitt rentefond har vitterlig gitt over 7% avkastning, og forvaltergebyret er mye høyere på rene aksjefond. Tror neppe man får bankrenter i nærheten av syvtallet noe sted.

Anonymkode: 8de2c...f33

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt i Storebrand High Yield rentefond. Har gitt rett over 5% avkastning på rundt 6mnd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.2.2025 den 21.10):

Det er for sent å selge nå uansett. Verdens største økonomi, USA, har gått i dass nå. Om 4 år skylder de igjen på Biden, helt utrolig.

Anonymkode: f1748...362

Morsomme var at han også skyldte på Obama for krigen i Ukraina. Obama! Kunne nesten like gjerne skyldt på Roosevelt 😄

Anonymkode: 53a9a...a38

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg er såpass gammel at jeg sparer ikke lenger, jeg bruker heller av det jeg har spart. 

Dit ønsker jeg også å komme. Gleder meg til dagen jeg kan sette opp brukeplan istedenfor spareplan :D 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dit ønsker jeg også å komme. Gleder meg til dagen jeg kan sette opp brukeplan istedenfor spareplan :D 

Ohhh, forbruksplan ja. Det har jeg også lyst på. Med forbruksmål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Schmuhu skrev (På 3.3.2025 den 15.41):

Hvordan er pluss 22% kollaps? 

IMG_3508.thumb.jpeg.d308e5cbd4932a173e98bbcc1b0f618e.jpeg

Schmuhu

16.92 % står det nå, og det synker for hver dag... 

Anonymkode: 29c89...2f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg solgte meg ned med 50% av summen og flyttet pengene til et annet indeksfond som ikke hviler på selskaper fra USA i like stor grad. Men jeg gjorde det mens jeg fremdeles hadde godt med overskudd. 

Det ble anbefalt å spre risikoen tidlig i februar, så da gjorde jeg det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.3.2025 den 23.22):

16.92 % står det nå, og det synker for hver dag... 

Anonymkode: 29c89...2f7

Snittet ligger rundt 7%. Markedet må falle betydelig mer for å komme hit. 

Krise kaller jeg det når det står -30% her.

Schmuhu

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 8.14):

Nå henger vel alltid verdiutviklingen fra dag til dag litt etter, så det du ser kan like gjerne være fra helgen da Trump sa at han var villig til nye samtaler med Zelensky. Så detter verdien på ny i dag, og det ser du om et par dager.

Man kan ikke vurdere om man skal være i markedet basert på dag til dag utvikling. Det beste er å bare opprette en spareavtale, gjerne kun ett globalt indeksfond, og glemme hele greien. Følger man med fra dag til dag, kan det fort gå ut over søvnen.

Nei, denne gangen var det åpenbart riktig å selge seg ut før toll-satsene ble avklart. Folk bør heller kjøpe seg inn igjen om et par uker.

Anonymkode: 20e71...81e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei selger ikke. Fondsparingen min er langsiktig  ca 30+ år 🙂

Anonymkode: 52ff1...ed3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg avventer. Der har vært mas om å selge seg ut siden covid brøt ut, dessuten er skattetrekket for høyt, så jeg sitter stille i båten og satser på bedre tider. Det er ikke penger jeg kommer til å trenge umiddelbart. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 27.2.2025 den 19.22):

Har ganske mye i fondssparing, trenger ikke pengene på 5-15 år. Dnb globalt indeks fond, DnB teknologi fond o.lign. Burde jeg selge meg ut nå? Har avkastning på 90% pr dags dato.

Anonymkode: a6dda...5f5

Tapet som du da må ta nå ? Du skal ha en rimelig stor verdistigning videre. Med det tidsperspektivet du her fremstiller ? Vent ! Om 15 år kan alt se helt annerledes ut. Tar du tapet nå ? Du kan skrive det av på skatten. Om 15 år det kan se helt latterlig ut. Men det kan bare du avgjøre. Det er for sent nå å selge med store tap, dette retter seg mest sannsynlig over mange år. All historie tilsier det, men de som er avhengige av rask avkastning ? De er veldig ute å kjøre. Men da burde de alvorlig talt fulgt med og solgt før Trump tok sine avgjørelser ! Det var annonsert lenge på forhånd.  Tipper dette er atter en fartsdump !  Og at det hele roer seg over noen år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, denne gangen var det åpenbart riktig å selge seg ut før toll-satsene ble avklart. Folk bør heller kjøpe seg inn igjen om et par uker.

Anonymkode: 20e71...81e

Eller sitte rolig og bare avvente ! Det er for sent nå, tapet er en realitet den dagen du selger. Før det ? Bare papirtap. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solgte for ca et år siden. Angrer ikke i dag, men jeg er pensjonist med kort sparehorisont da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har papirtap på 150 000 siden nyttår, men jeg skal ikke pensjonere meg på 25 år, så jeg lar de stå og fortsetter å spare i samme takt som før. 

Anonymkode: 24486...281

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (33 minutter siden):

Nei, det er nå man kjøper.

Ikke nå, men om 4-6 mnd. Dette blir stygt neste halvåret.

Anonymkode: 34295...844

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (2 timer siden):

Nei, det er nå man kjøper.

Nettopp.

Anonymkode: 3eaa3...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...