AnonymBruker Skrevet 2. mars #21 Del Skrevet 2. mars Schmuhu skrev (På 1.3.2025 den 22.33): Hva er forholdet mellom DNB Global Indeks og DNB Tekbologi? Markedet kan bli litt mer turbulent fremover og da kan det være grei anledning for en rebalance eller endre på vekten mellom dem. Det er ganske så stor sprik når du forteller om din tidshorisont. Har du 5år, så burde du vekte ned. Har du 15år, så er ikke strategi på uttak en sak enda. Er du nærmere 5år eller nærmere 15år? Schmuhu Ekspander Har hatt fond i 5 år. God avkastning. Skal ikke tas ut før om 15 år. Ts. Anonymkode: a6dda...5f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #22 Del Skrevet 2. mars Vi har vektet om. Fra å ha alt i DNB Global indeks har vi endret til en jevnere fordeling mellom det, europeiske og nordiske indeksfond. Anonymkode: 6cab1...f60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #23 Del Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (På 2.3.2025 den 14.52): Vi har vektet om. Fra å ha alt i DNB Global indeks har vi endret til en jevnere fordeling mellom det, europeiske og nordiske indeksfond. Anonymkode: 6cab1...f60 Ekspander Har tatt ned risiko betydelig da jeg bare har 1-2 år horisont. Gjorde dette i April i fjor, i god tid før nedgangen startet. Har nå fond med bare 10% aksjer og resten renter. Anonymkode: 8de2c...f33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #24 Del Skrevet 2. mars Nei. Jeg føler at jeg har fordelt risikoen greit. Fordeler grovt regnet sparingen ca. 1/4 ekstra nedbetalinger på bolig, 1/4 på konto med ok rente, 1/4 indeksfond og 1/4 rentefond. Jeg blir sikkert aldri rik, for jeg liker ikke å ta risiko, men sover godt om natten. 😊 Anonymkode: e589c...661 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #25 Del Skrevet 2. mars Selger ikke ut, men dropper mer investering til børsen virkelig krasjer. Da er det bare å sette inn mer. Anonymkode: c827c...2e9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #26 Del Skrevet 2. mars Ja, jeg solgte alt før helgen. Etter å ha spart i 10 år. Er redd Trump sin atferd utgjør en alvorlig trussel mot verdensøkonomien. Anonymkode: 45a0d...afe 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #27 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (På 2.3.2025 den 17.26): Ja, jeg solgte alt før helgen. Etter å ha spart i 10 år. Er redd Trump sin atferd utgjør en alvorlig trussel mot verdensøkonomien. Anonymkode: 45a0d...afe Ekspander Ja det er en del som spår kollaps, ikke en dupp. Vi får se. Aldri har verden hatt så mange ubrukelige og mentalt ustabile ledere. Anonymkode: 2c754...598 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 3. mars #28 Del Skrevet 3. mars Det som er dumt med å likvidere fondene er at man kommer i en uheldig skatteposisjon. Kjedelig å måtte betale nær 38% skatt på avkastningen. Spesielt så nær et regjeringsbytte, som muligens vil senke beskatningen på aksjer og fond tilbake til det nivået det var på før AP og SP overtok regjeringsmakten. De økte jo skattenivået med 20% over natta. Man får ikke investert i rentepapirer på ASK, og man får null avkastning om man bare lar pengene stå der. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hololo Skrevet 3. mars #29 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 7.12): Ja det er en del som spår kollaps, ikke en dupp. Vi får se. Aldri har verden hatt så mange ubrukelige og mentalt ustabile ledere. Anonymkode: 2c754...598 Ekspander hvem spår kollaps? har du noen kilder? Altså bortsett fra KG 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #30 Del Skrevet 3. mars Selger meg nok neppe ut, men vurderer å vektlegge mer mot Europa i tiden som kommer. Legger og mer inn på sparekonto for større oppkjøpp ved eventuell kollaps. Anonymkode: f3f91...8c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 3. mars #31 Del Skrevet 3. mars Nå har jeg solgt ca 3/4 av fondene. Det meste skal nok brukes i 2025. Hadde nok fortsatt å hatt dem i fond hvis jeg hadde et lengre perspektiv på flere år. Men nå har jeg allerede spart i 10 år og trenger pengene til bolig. Tror jeg skal selge litt flere fond, slik at jeg sitter med ca 50.000 igjen i fond som kan yngle videre. Det har jeg råd til å gamble litt med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 3. mars #32 Del Skrevet 3. mars newman01 skrev (På 3.3.2025 den 8.54): Det som er dumt med å likvidere fondene er at man kommer i en uheldig skatteposisjon. Kjedelig å måtte betale nær 38% skatt på avkastningen. Spesielt så nær et regjeringsbytte, som muligens vil senke beskatningen på aksjer og fond tilbake til det nivået det var på før AP og SP overtok regjeringsmakten. De økte jo skattenivået med 20% over natta. Man får ikke investert i rentepapirer på ASK, og man får null avkastning om man bare lar pengene stå der. Ekspander Jeg har solgt fond i dag, men selve beskatningen skjer vel ikke før neste år. Kan jeg være heldig og at de nye reglene gjelder da, eller gjelder den skattesatsen som er når jeg løser pengene inn? Det er jo litt dumt, men når jeg trenger pengene i 2025 får det bare bli slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #33 Del Skrevet 3. mars newman01 skrev (På 3.3.2025 den 8.54): Det som er dumt med å likvidere fondene er at man kommer i en uheldig skatteposisjon. Kjedelig å måtte betale nær 38% skatt på avkastningen. Spesielt så nær et regjeringsbytte, som muligens vil senke beskatningen på aksjer og fond tilbake til det nivået det var på før AP og SP overtok regjeringsmakten. De økte jo skattenivået med 20% over natta. Man får ikke investert i rentepapirer på ASK, og man får null avkastning om man bare lar pengene stå der. Ekspander Hadde jeg visst at skatten går til styrking av forsvaret og til Ukraina, ja så skulle jeg ha betalt denne skatten med glede. Men jeg slutter å kjøpe alt som er fra Amerika, og fond som er vektet der borte har jeg allerede solgt. At USA kunne velge en slik diktator til president er helt utrolig. Anonymkode: 8de2c...f33 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #34 Del Skrevet 3. mars Hololo skrev (På 3.3.2025 den 10.34): hvem spår kollaps? har du noen kilder? Altså bortsett fra KG Ekspander Kollapsen er allerede inntruffet. For sent å selge seg ut. Anonymkode: f1748...362 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hololo Skrevet 3. mars #35 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 20.14): Kollapsen er allerede inntruffet. For sent å selge seg ut. Anonymkode: f1748...362 Ekspander ingen planer om det, jeg kommer jo til å tjene godt på denne "kollapsen" Spurte av ren nysgjerrighet. ikke mye nedgang og spore i mine fond ennå, fikk seg et solid hopp ifra i går. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #36 Del Skrevet 3. mars Hololo skrev (På 3.3.2025 den 20.46): ingen planer om det, jeg kommer jo til å tjene godt på denne "kollapsen" Spurte av ren nysgjerrighet. ikke mye nedgang og spore i mine fond ennå, fikk seg et solid hopp ifra i går. Ekspander Ok, hva slags fond har du da? Det er i hvert fall ikke fond som investerer i amerikanske markeder.... Anonymkode: f1748...362 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #37 Del Skrevet 3. mars Synes jævla synd på dem som har gearet aksjehandel nå. De ender nok på gata snart. Anonymkode: f1748...362 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 3. mars #38 Del Skrevet 3. mars (endret) AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 20.14): Kollapsen er allerede inntruffet. For sent å selge seg ut. Anonymkode: f1748...362 Ekspander Hvordan er pluss 22% kollaps? Schmuhu Endret 3. mars av Schmuhu 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #39 Del Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (På 2.3.2025 den 17.08): Har tatt ned risiko betydelig da jeg bare har 1-2 år horisont. Gjorde dette i April i fjor, i god tid før nedgangen startet. Har nå fond med bare 10% aksjer og resten renter. Anonymkode: 8de2c...f33 Ekspander Hva er vitsen med å ha 90% i rentefond? Du betaler forvaltningavgift for å få omtrent det samme som på en god fastrentekonto i f eks BlueStep. Skal du først ha fond, så ha 100% i aksjer, og heller trapp ned på spareavtalen (summen i måneden). Og så er det viktig å huske på at det er når markedet er urolig man kan gjøre gode kjøp som gir god avkastning på lengre sikt. Anonymkode: 0339e...33e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #40 Del Skrevet 4. mars Hololo skrev (På 3.3.2025 den 20.46): ingen planer om det, jeg kommer jo til å tjene godt på denne "kollapsen" Spurte av ren nysgjerrighet. ikke mye nedgang og spore i mine fond ennå, fikk seg et solid hopp ifra i går. Ekspander Nå henger vel alltid verdiutviklingen fra dag til dag litt etter, så det du ser kan like gjerne være fra helgen da Trump sa at han var villig til nye samtaler med Zelensky. Så detter verdien på ny i dag, og det ser du om et par dager. Man kan ikke vurdere om man skal være i markedet basert på dag til dag utvikling. Det beste er å bare opprette en spareavtale, gjerne kun ett globalt indeksfond, og glemme hele greien. Følger man med fra dag til dag, kan det fort gå ut over søvnen. Anonymkode: 0339e...33e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå