Gå til innhold

Er det så ille å ikke lage mat til noen som ikke er sultne ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ja, det var så ille.

Hun tok seg av barna, lekte med dem, og det gjorde hun tross at hun hadde veldig hodepine. Hun prioriterte det fremfor å stå og lage mat, som hun visste du kunne gjøre når du kom hjem.

Å ikke ha veldig matlyst når man har store smerter, det er helt normalt. Det er likevel viktig at man får i seg mat!

Og din løsning var å tenke at "nei, når hun, som har smerter ikke sier hun har matlyst, da gidder jeg ikke lage noe som kanskje kan friste henne til å spise noe likevel."

Ser du virkelig ikke hvor lite omsorg du viser når du gjør dette?

Hadde det kostet deg noe som helst ekstra å lage en middag som hun også liker?

Min mann ville i samme situasjon ha bedt meg om å gå og legge meg og hvile, så ville han tatt seg av barna og laget middag og sagt at han ville vekke meg når middagen var ferdig. Det er bare normal omsorg.

Du mener helt sikkert godt når du nå lager middag til henne. Men problemet er at du ikke viser henne normal omsorg, at hun må fortelle deg hva du burde gjort. Og når hun må det, da gir du henne inntrykk av at du ikke bryr deg særlig. Og det, min venn, det er begynnelsen på slutten, hvis ikke du skjerper deg og dere får ryddet opp i kommunikasjonen i forholdet. Det at hun reagerte såpass på dette nå, det tyder på at det ikke er første gang hun føler lignende i forholdet, og det betyr at du lever farlig om du vil beholde forholdet.

Du må rett og slett skjerpe deg! Du "føler" hun har kontroll på alt som har med mat og middag å gjøre, inkl. planlegging og handling. Det kan være mye fornuft i at den som kommer først hjem starter middagen - men hvorfor i all verden involverer du deg ikke i planleggingen og handlingen og viser at du er sammen med henne om dette, gjør det til et felles prosjekt? Du sier du "føler" og derfor "blander" du deg ikke inn. Men du skulle ikke ha "følt", du skulle ha visst  hva hun tenker og føler rundt det at du bare overlater alt rundt dette til henne? Har du i det hele tatt lurt på hva hun tenker og føler om dette? Hun tar barna OG lager middag hver dag, men når hun har så vondt i hodet en dag, da greier du bare å lage mat, ikke ta deg av barna, og du viser nøyaktig null omsorg med å ikke lage middag til henne også. Det er faktisk ganske stygt av deg.

Om du ikke mener det stygt, så må du åpne øynene og innse hva du holder på med, for fortsetter du som du har gjort til nå så risikerer du at hennes følelser for deg kjølner.

Kanskje dere burde gå i parterapi, lære å kommunisere bedre sammen. Du har en gyllen anledning nå med å si at du forstår du gjorde feil, at selv om du ikke mente det stygt, så innser du at du såret henne og du forstår hvorfor du gjorde det. Og du innser at dere trenger å bli bedre til å kommunisere, derfor ønsker du å gå i parterapi med henne, fordi du ikke ønsker å såre henne mer. Gjør dere det nå kan det være forebyggende mot et brudd i fremtiden. Fortsetter du som nå så tror jeg du må forberede deg på at et brudd vil komme før eller senere pga. slike hendelser.

Ikke la stoltheten din få deg til å være sta nå, du har alt å vinne på å forstå og også vise at du tar initiativ til at dere sammen kan finne måter via parterapi for hvordan dere kan vise mer omsorg for hverandre, kommunisere bedre og viser hverandre bedre at dere velger hverandre hver dag. Vær smart nå, velg riktig! ❤️

Anonymkode: 4b9c6...036

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg var ute og luftet meg en tur i dag, og da reflekterer jeg ofte over verden, samfunnet og menneskeheten. I dag tenkte jeg over hvor egosentriske og navlebeskuende folk har blitt de siste årene, og at folkeskikk og omsorg for andre blir mer og mer borte.

TS er nok en av disse menneskene. Hvordan er det mulig å ha så lite omtanke for andre slik at man må spørre om man har gjort noe feil?

Anonymkode: fc8f6...9b9

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg var ute og luftet meg en tur i dag, og da reflekterer jeg ofte over verden, samfunnet og menneskeheten. I dag tenkte jeg over hvor egosentriske og navlebeskuende folk har blitt de siste årene, og at folkeskikk og omsorg for andre blir mer og mer borte.

TS er nok en av disse menneskene. Hvordan er det mulig å ha så lite omtanke for andre slik at man må spørre om man har gjort noe feil?

Anonymkode: fc8f6...9b9

Jeg har tenkt det samme som deg.

Men det ligger et håp i at Ts skriver her og spør.

Forhåpentligvis gjør han det fordi han vil lære, vil forstå... og endre seg slik at han også i fremtiden vil kunne beholde familien.

Anonymkode: 4b9c6...036

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Makan, ho skal vere glad du orket lage middag i det hele. 

En greier da koke poteter med litt hodepine, om en orker legge puslespill med barna. 

Ho får ta seg ei skive og gå å legge ungene så ho kommer seg til sengs, så prøver ho på ny i morgen.

Håper du kan makter å legge denne episoden hennes bak deg, og sørg for att ho har maten klar i morgen så du ikke går på en smell her, med en ny og ikke minst dårlig uvane fra hennes side. 

Anonymkode: eb014...d09

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Makan, ho skal vere glad du orket lage middag i det hele. 

En greier da koke poteter med litt hodepine, om en orker legge puslespill med barna. 

Ho får ta seg ei skive og gå å legge ungene så ho kommer seg til sengs, så prøver ho på ny i morgen.

Håper du kan makter å legge denne episoden hennes bak deg, og sørg for att ho har maten klar i morgen så du ikke går på en smell her, med en ny og ikke minst dårlig uvane fra hennes side. 

Anonymkode: eb014...d09

0/10

Anonymkode: 7c8fb...00a

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Perle skrev (3 minutter siden):

Ikke gidd å MATE dette trollet, da! :snapoutofit:

Jeg håper dette er troll, men dessverre forundrer det meg ikke at noen kan være så korttenkte.. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud så ubrukelig kan du vel ikke være??!!

Anonymkode: 9c9e3...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er helt sjukt kjipt. Sjeldent jeg tenker «dette MÅ være kødd», men her gjorde jeg det.

Anonymkode: 6df96...1c2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg føler at hun har kontroll på hva vi skal ha til middag og liker å handle inn, planlegge og lage - derfor blander jeg meg ikke inn

Ingen liker å måtte planlegge alle måltider ass. Dere burde lage en ukeplan sammen!

Anonymkode: 5fa74...8f1

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her lager begge middag (bytter på). De dagene jeg ikke orker å lage mat og heller ikke "er sulten" så spør mannen min hva jeg vil ha (jeg vet vanligvis ikke siden jeg ikke føler meg sulten), deretter babler han i vei om at jeg må spise. Så lager han mat til oss alle. Lager han noe han vet jeg ikke er begeistret for så er det allikevel nok til meg også og hvis jeg spiser lite så tilbyr han seg å lage mat til meg etter at ungene er lagt.

Anonymkode: 04f03...cb4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lager man middag så lager man da til alle, så kan det evt være igjen til henne senere. 

Anonymkode: 416fd...995

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (5 minutter siden):

Jeg håper dette er troll, men dessverre forundrer det meg ikke at noen kan være så korttenkte.. 

At det er mange slike idioter er helt sikkrt, men disse forfatter ikke innlegg på kg. 

Dette innlegget er laget for å se hvor mange sider det klarer å generere. En absurd hobby, hvis jeg ikke klarer å skjønne gleden i, men for noen er dette tydligvis god underholdning eller tidsfordriv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Samboeren min pleier egentlig å lage middag hver dag, siden hun slutter på jobb før meg. Hun henter derfor barna også lager hun middag . Jeg føler at hun har kontroll på hva vi skal ha til middag og liker å handle inn, planlegge og lage - derfor blander jeg meg ikke inn.

I dag hadde hun ikke begynt på middagen da jeg kom hjem , men satt og puslet puslespill med barna. Jeg spurte da om hun hadde en middagsplan , men hun sa at hun ikke hadde det akkurat da siden hun hadde vondt i hodet og ikke så stor matlyst. Etter en halvtimes tid begynte jeg å lage middag. Jeg tenkte at hun ikke var sulten , så da laget jeg middag til alle bortsett fra henne.

Hun ble da kjempe sur og lei seg, og da sa at hun alltid tenkte på andre , planla alt mat, kjøpte inn mat som alle i familien lagde og at det var skikkelig dårlig gjort overfor henne. Jeg sa at hun hadde sagt at hun ikke var sulten , i tillegg lagde jeg noe hun ikke var så glad i. Da sa hun at dersom hun lager noe jeg ikke er så glad i, så lager hun to forskjellige typer kjøtt ved siden av tilbehøret. Og at hun alltid lager nok mat til alle, selv om jeg ikke er hjemme enda når hun lager middag- siden jeg kanskje er sulten når jeg kommer hjem.

Jeg skjønner fortsatt ikke at det var så galt av meg, men nå nekter hun omtrent å snakke til meg før jeg forstår at det var skikkelig dårlig av meg. Jeg lagde middag til henne nå , bare for å få henne glad, men da sa hun at det hun vil er at jeg skal forstå hvorfor det var dårlig gjort. 

Var det virkelig så ille?

Anonymkode: c37b0...7cb

Du høres jo svært egoistisk ut. I det minste kunne du ha spurt. Hun lager mat til deg hver dag.

Anonymkode: f4efc...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perle skrev (6 minutter siden):

At det er mange slike idioter er helt sikkrt, men disse forfatter ikke innlegg på kg. 

Dette innlegget er laget for å se hvor mange sider det klarer å generere. En absurd hobby, hvis jeg ikke klarer å skjønne gleden i, men for noen er dette tydligvis god underholdning eller tidsfordriv. 

Mye her på KG er underholdning og tidsfordriv, så denne tråden er jo ikke noe enestående der. Jeg kjenner én som kunne laget en sånn tråd, komplett uforstående til å tenke lengre der og da, men har evne til litt refleksjon, eller i hvert fall tanker rundt det i ettertid. 
Jeg skjønner ikke behovet for å trolle jeg heller, bare så det er sagt. Må ha et kjipt liv om det er underholdningen og limet i hverdagen å generere kommentarer her inne, 🙄🫣🤪💔

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Samboeren min pleier egentlig å lage middag hver dag, siden hun slutter på jobb før meg. Hun henter derfor barna også lager hun middag . Jeg føler at hun har kontroll på hva vi skal ha til middag og liker å handle inn, planlegge og lage - derfor blander jeg meg ikke inn.

I dag hadde hun ikke begynt på middagen da jeg kom hjem , men satt og puslet puslespill med barna. Jeg spurte da om hun hadde en middagsplan , men hun sa at hun ikke hadde det akkurat da siden hun hadde vondt i hodet og ikke så stor matlyst. Etter en halvtimes tid begynte jeg å lage middag. Jeg tenkte at hun ikke var sulten , så da laget jeg middag til alle bortsett fra henne.

Hun ble da kjempe sur og lei seg, og da sa at hun alltid tenkte på andre , planla alt mat, kjøpte inn mat som alle i familien lagde og at det var skikkelig dårlig gjort overfor henne. Jeg sa at hun hadde sagt at hun ikke var sulten , i tillegg lagde jeg noe hun ikke var så glad i. Da sa hun at dersom hun lager noe jeg ikke er så glad i, så lager hun to forskjellige typer kjøtt ved siden av tilbehøret. Og at hun alltid lager nok mat til alle, selv om jeg ikke er hjemme enda når hun lager middag- siden jeg kanskje er sulten når jeg kommer hjem.

Jeg skjønner fortsatt ikke at det var så galt av meg, men nå nekter hun omtrent å snakke til meg før jeg forstår at det var skikkelig dårlig av meg. Jeg lagde middag til henne nå , bare for å få henne glad, men da sa hun at det hun vil er at jeg skal forstå hvorfor det var dårlig gjort. 

Var det virkelig så ille?

Anonymkode: c37b0...7cb

Ehh. Du er en løk. 

Anonymkode: dd0af...cd9

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette må da være tull? 

Om ikke vinner du prisen for tåpeligste partner jeg har hørt om på en stund, og bør reparere så det holder. 

En klok partner hadde ikke bare laget middag i den situasjonen, men noe den andre likte så godt at det forhåpentligvis trosset sliten, vondt i hodet og ikke særlig matlyst, så hun/han fikk i seg noe.

Ikke minst når du så sjeldent er den som varter henne opp burde du legge omtanke i å gjøre det. 

Håper dette bare er en case- historie for å få reaksjoner på en potensiell dum situasjon som aldri har skjedd. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hertegud, jeg blir jo sur på deg! Du må lære deg å kommunisere kjapt, eller så vil du ende opp med å være en voksen i husholdningen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Teit å ikke lage nok mat til alle. Er jo logisk at hun kunne få matlyst når hodepine forsvant. 

Hun virker veldig omtenksom og du virker korttenkt. Skjerp deg.

Anonymkode: 6e051...2c2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan være trolling, og en som sitter og fniser godt et eller annet sted.

Men, det kan også være reelt, for det er så utrolig mye rart rundt oss! Kjenner til flere, da av en noe eldre generasjon, som daglig forventer at det er kona som skal ordne opp med alt av matlaging, og det selv om hun står i full jobb.

TS, om dette virkelig stemmer: Dere kan lage mat annenhver dag fra nå, eller etter hva dere avtaler. Tydelig at hun har gått og tenkt på dette, og du har dummet deg ut. I tillegg til å lage jevnlig mat, du er faktisk en del av familien, så kjøper du med en fin bukett med blomster til henne, og gir henne en unnskyldning. Da viser du at det bor noe i deg.

Anonymkode: 3ec1f...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...