Gå til innhold

Går jeg i offerrollen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en veninne, la oss kalle henne Beate. Beate og jeg har vært venner og kjemt hverandre siden vi var 7 år, er 27 år nå. Og vi har alltid hatt et greit forhold. I løpet av disse årene har det vært ganger hvor perioder hvor Beate bare kuttet meg ut uten forklaring, før hun plutselig tar opp kontakten. De siste 5 årene har vi hatt veldig god og jenvlig kontakt og jeg ser på beate som en av mine nærmeste. Men jeg føler hun utnytter meg. Hun snakker bare om seg selv nær vi møtes og og jeg snakker er hun bare pp telefonen, jeg er alltid den som må kjøre fordi hun aldri har nok strøm på bilen, hu har også spørt meg mange ganger om å passe hunden og jeg sier ja siden jeg ønsker å hjelpe, selv om denne hunden tisse inne og ikke går overens med mine hunder. Nå har jeg fått barn og jeg ønsket at Beate skulle ha noe med han og gjøre, men Beate oppfører seg som om hun synes mitt barn er ekkelt og hun skal "jallefall ikke ha noe barn" det e helt greit, men hun har også sluttet å ta kontakt, jeg er helt alene med barn og dyr og savner slik det var før, men hun spør aldri om å komme på besøk, og inviterer ikke til seg. Og når jeg inviterer virker det ikke som hun har lyst. Hun svarer nesten heller aldri på mine snapper. Jeg har jo luftet dette til andre nære veninner og de synes beate oppfører seg som en utrolig dårlig veninne, og synes jeg bør kutte henne ut. mine foreldre sier de aldri har likt beate fra hvordan hun også var på barneskolen. Er det frekt av meg å lufte dette for andre? Vil jo ikke baksnakke henne heller, men er så utrolig skuffet over hvor mye jeg stilte opp for henne før og under graviditeten og nå tar hun ingen kontakt me meg. Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: c4165...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå har jeg fått barn og jeg ønsket at Beate skulle ha noe med han og gjøre, men Beate oppfører seg som om hun synes mitt barn er ekkelt og hun skal "jallefall ikke ha noe barn" det e helt greit, men hun har også sluttet å ta kontakt, jeg er helt alene med barn og dyr og savner slik det var før, men hun spør aldri om å komme på besøk, og inviterer ikke til seg. Og når jeg inviterer virker det ikke som hun har lyst. 

Dette tolker jeg som at Beate er en person som ikke er et "barnemenneske", og det må det være lov til å være. Om hun direkte har sagt at hun synes barnet ditt er ekkelt så er det jo åpenbart ikke greit, men tenker at det må være lov å ikke invitere venninna med barn hjem til seg. 

Anonymkode: 5a7fc...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er en god nok venninne når du lar deg utnytte og bruke. 

Anonymkode: 648de...96d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må kutte ut dårlige venner, livet er for kort til å være med feile folk. Vær med de som gir deg glede og som liker deg selv om du har fått barn.

Anonymkode: 8c520...3e7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nå har jeg fått barn og jeg ønsket at Beate skulle ha noe med han og gjøre, men Beate oppfører seg som om hun synes mitt barn er ekkelt og hun skal "jallefall ikke ha noe barn" det e helt greit, men hun har også sluttet å ta kontakt, jeg er helt alene med barn og dyr og savner slik det var før, men hun spør aldri om å komme på besøk, og inviterer ikke til seg.

Er det frekt av meg å lufte dette for andre?

Det er du som har fått barn. Det er kanskje ikke hennes greie.

Du trenger ikke lufte til andre at hun ikke synes barn er like stas som du syns.

Anonymkode: db621...119

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er du som har fått barn. Det er kanskje ikke hennes greie.

Du trenger ikke lufte til andre at hun ikke synes barn er like stas som du syns.

Anonymkode: db621...119

Hun har sagt at hun vil selv ha barn, men at hun ble utrolig lei seg da jeg fortalte at jeg var gravid og at hun ikke klarte å bli glad på mine vegner, på grunn av hun var redd babyen skulle splitte oss. Det forstår jeg, men jeg har flere ganger pumpet og hatt barnepass for å gå tur med beate alene uten babyen. Men det er ikke bra nok virker det som. Hun har ikke direkte sagt at mitt barn er ekkelt, men hun sender flere mld hvir hun uttrykker missnøye ovenfor barn. Det er helt greit, men synes det er sårt bår hun gjør det så ofte til meg som sitter med en 2 mnd gammel baby. Jeg hadde aldri selv gjort det mot en god venninne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva mener du med lufte det for andre? Har du tenkt til å lufte det til flere?

Anonymkode: 13fb3...318

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du med lufte det for andre? Har du tenkt til å lufte det til flere?

Anonymkode: 13fb3...318

At jeg har snakket om dette med min mor og far over hvordan jeg opplever situasjonen, og noen andre nære venninner av meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

At jeg har snakket om dette med min mor og far over hvordan jeg opplever situasjonen, og noen andre nære venninner av meg. 

Slutt å snakke med andre om dette, det er ren baksnakking. Dine foreldre ok, men ikke andre! 

Du står fritt i å velge venner. Men ikke snakk negativt om andre til noen. Da røper du bare at du ikke er 100% til å stole på 

Anonymkode: 3d086...592

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har rett i å lufte det til andre, man kan snakke om andre mennesker uten å rakke ned på dem. For min del høres Beate selvsentrert ut, og jeg ville fokusert på å styrke andre vennskap eller finne nye. Kanskje barselgruppe, og etter hvert mødre i barnehagen, blir gode, nye venner?

Anonymkode: d32ea...a8f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg har en veninne, la oss kalle henne Beate. Beate og jeg har vært venner og kjemt hverandre siden vi var 7 år, er 27 år nå. Og vi har alltid hatt et greit forhold. I løpet av disse årene har det vært ganger hvor perioder hvor Beate bare kuttet meg ut uten forklaring, før hun plutselig tar opp kontakten. De siste 5 årene har vi hatt veldig god og jenvlig kontakt og jeg ser på beate som en av mine nærmeste. Men jeg føler hun utnytter meg. Hun snakker bare om seg selv nær vi møtes og og jeg snakker er hun bare pp telefonen, jeg er alltid den som må kjøre fordi hun aldri har nok strøm på bilen, hu har også spørt meg mange ganger om å passe hunden og jeg sier ja siden jeg ønsker å hjelpe, selv om denne hunden tisse inne og ikke går overens med mine hunder. Nå har jeg fått barn og jeg ønsket at Beate skulle ha noe med han og gjøre, men Beate oppfører seg som om hun synes mitt barn er ekkelt og hun skal "jallefall ikke ha noe barn" det e helt greit, men hun har også sluttet å ta kontakt, jeg er helt alene med barn og dyr og savner slik det var før, men hun spør aldri om å komme på besøk, og inviterer ikke til seg. Og når jeg inviterer virker det ikke som hun har lyst. Hun svarer nesten heller aldri på mine snapper. Jeg har jo luftet dette til andre nære veninner og de synes beate oppfører seg som en utrolig dårlig veninne, og synes jeg bør kutte henne ut. mine foreldre sier de aldri har likt beate fra hvordan hun også var på barneskolen. Er det frekt av meg å lufte dette for andre? Vil jo ikke baksnakke henne heller, men er så utrolig skuffet over hvor mye jeg stilte opp for henne før og under graviditeten og nå tar hun ingen kontakt me meg. Hva hadde dere gjort?

Hadde dumpa henne, lett! Hun er rett og slett ikke interessert i å være en slik nær og god venninne som du har behov for, kommer aldri til å være det heller. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hun har sagt at hun vil selv ha barn, men at hun ble utrolig lei seg da jeg fortalte at jeg var gravid og at hun ikke klarte å bli glad på mine vegner, på grunn av hun var redd babyen skulle splitte oss. Det forstår jeg, men jeg har flere ganger pumpet og hatt barnepass for å gå tur med beate alene uten babyen

jamen - her har du jo svaret?? Hun ble lei seg da du var gravid. Hun er sjalu på småen - han har tatt oppmersomheten din fra henne. Det er hennes problem som hun må hanskes med. 

Anonymkode: 48410...486

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Denne dama bruker deg når det passer henne, og driter i deg ellers. Kutt kontakten

Anonymkode: d0f12...d36

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hun høres ikke ut som en venninne jeg hadde giddet å beholde. 

Anonymkode: b6273...0fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt å kutte henne ut utifra det du skriver her. Et vennskap må gå begge veier, og dere må stille opp for hverandre om dere har mulighet til det. Er det bare enveis så kan det bli slitsomt i lengda for en av dere, og i dette tilfellet deg. Jeg hadde ikke orket det. 

Endret av Irak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at det er på tide at du og Beate tar en ordentlig samtale og får snakket ut om alt. Hvordan skal vi ha det sammen fremover? Hvor nære skal vi være? Hvilke forventninger har vi? Hva er mulig å gjennomføre? Osv. 

Anonymkode: 0148a...89c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slutt å snakke med andre om dette, det er ren baksnakking. Dine foreldre ok, men ikke andre! 

Du står fritt i å velge venner. Men ikke snakk negativt om andre til noen. Da røper du bare at du ikke er 100% til å stole på 

Anonymkode: 3d086...592

Hun må få lov til å spørre om råd fra venner. Det er det man har venner for. Og jeg føler ikke at hun baksnakker Beate i det hele tatt. Hun spør om råd. Hvis ikke hun han spørre om råd så blir hun isolert. Dårlig råd av deg. Ble lei meg på vegne av ts nå som ikke skal få rådføre seg med venner.

Baksnakking er "hørte du hva Beate sa forrige dagen?" Etterfulgt av drittslenging. Dette er å spørre om råd. Forskjellige ting.

Anonymkode: 8c520...3e7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres skikkelig vanskelig ut! Jeg forstår godt at du er såret og tenker mye på dette. Å gi så mye til et vennskap og så bare ditcher de deg når du er i en ny livsfase, klart det gjør vondt. 

Det høres ut som Beate aldri har vært særlig opptatt av deg, og har likt deg når du kunne være der for henne, at hun har utnyttet deg. Jeg kjenner meg veldig lei meg av å høre dette, fordi jeg ønsker at alle skal føle seg respektert. 

Anonymkode: d464f...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hadde jeg droppet som venninne, og det skulle jaggu ikke kostet meg mye heller. Mødre med baby er mer eller mindre en enhet, og ikke minst er barnet det kjæreste og viktigste i mors liv. Man trenger faktisk ikke være "glad i barn" for å forstå det. Jeg er ikke spesielt interessert i babyer og småbarn selv, men jeg kommunisere da med dem når jeg treffer dem som jeg gjør med alle andre mennesker jeg møter. Hvorfor skal det liksom være greit å ignorere, ikke vil høre om eller ikke ville møte andre bare fordi de er små? Hadde du godkjent ts at en venninne reagere sånn på samboeren din? Ærlig talt, et voksent menneske burde vite bedre en det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...