AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #1 Del Skrevet 19 timer siden Jeg klarer enten alt, eller ingenting. Det er liksom ikke noe mellomting. Der vil si enten har jeg masse energi, klarer både jobb og totalshine huset . Kan rydde i timevis eller gjøre arbeid uten uten å bli sliten til tross for arbeidag først. Jeg holder orden i hjemmet og jeg og familien (mann og 2 små barn under 5 år) har det bra. Ting er lett å gjøre så går det noen dager, og så et alt en kamp. Jeg er sliten , ofte litt vondt i hodet og jeg må TVINGE meg til å gjøre det mest primære som å lage middag og sette i oppvaskmaskin etter det. Etter å ha gjort deg som er viktigst er jeg helts kuty Det samme som tok ingen energi før, tar all energien de dagene så varer det alt fra 2-7 dager før jeg er full av energi igjen og får til alt. Noen som opplever det samme? Jeg føler meg så anderledes Anonymkode: 5cd48...d35 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #2 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg klarer enten alt, eller ingenting. Det er liksom ikke noe mellomting. Der vil si enten har jeg masse energi, klarer både jobb og totalshine huset . Kan rydde i timevis eller gjøre arbeid uten uten å bli sliten til tross for arbeidag først. Jeg holder orden i hjemmet og jeg og familien (mann og 2 små barn under 5 år) har det bra. Ting er lett å gjøre så går det noen dager, og så et alt en kamp. Jeg er sliten , ofte litt vondt i hodet og jeg må TVINGE meg til å gjøre det mest primære som å lage middag og sette i oppvaskmaskin etter det. Etter å ha gjort deg som er viktigst er jeg helts kuty Det samme som tok ingen energi før, tar all energien de dagene så varer det alt fra 2-7 dager før jeg er full av energi igjen og får til alt. Noen som opplever det samme? Jeg føler meg så anderledes Anonymkode: 5cd48...d35 Adrenalin rush og PEM, høres ut som me mild grad det der Anonymkode: 35dfb...a78 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #3 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Adrenalin rush og PEM, høres ut som me mild grad det der Anonymkode: 35dfb...a78 Hva er pem? Hilsen ikke ts, men kjenner seg veldig igjen Anonymkode: e9d01...194 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #4 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg klarer enten alt, eller ingenting. Det er liksom ikke noe mellomting. Der vil si enten har jeg masse energi, klarer både jobb og totalshine huset . Kan rydde i timevis eller gjøre arbeid uten uten å bli sliten til tross for arbeidag først. Jeg holder orden i hjemmet og jeg og familien (mann og 2 små barn under 5 år) har det bra. Ting er lett å gjøre så går det noen dager, og så et alt en kamp. Jeg er sliten , ofte litt vondt i hodet og jeg må TVINGE meg til å gjøre det mest primære som å lage middag og sette i oppvaskmaskin etter det. Etter å ha gjort deg som er viktigst er jeg helts kuty Det samme som tok ingen energi før, tar all energien de dagene så varer det alt fra 2-7 dager før jeg er full av energi igjen og får til alt. Noen som opplever det samme? Jeg føler meg så anderledes Anonymkode: 5cd48...d35 Føler det veldig likt! Supermenneske og verdens mest håpløse om hverandre. Men ikke så ille at det bikker over til det unormale på hver pol, men allikevel fryktelig slitsomt. Men jeg har tenkt at jeg kanskje har et bitte lite snev av bipolar type 2. Det ligger hvertfall tett på i familien min. Jeg antar jo at de som blir så syke av det at de får diagnosen, har det betraktelig verre. Anonymkode: dba37...648 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #5 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva er pem? Hilsen ikke ts, men kjenner seg veldig igjen Anonymkode: e9d01...194 Google, det er sykdoms forverring etter andstrengelse hos me syke uten PEM ingen me Anonymkode: 35dfb...a78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #6 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Føler det veldig likt! Supermenneske og verdens mest håpløse om hverandre. Men ikke så ille at det bikker over til det unormale på hver pol, men allikevel fryktelig slitsomt. Men jeg har tenkt at jeg kanskje har et bitte lite snev av bipolar type 2. Det ligger hvertfall tett på i familien min. Jeg antar jo at de som blir så syke av det at de får diagnosen, har det betraktelig verre. Anonymkode: dba37...648 Ts her ja kanskje du er inne på noe? Min mor er ille bipolar og nekter å ta medisiner også. Jeg er ikke som henne og var hos psykolog når jeg var 20 år som mente jeg ikke hadde typiske bipolare trekk . så tror heller jeg ikke er bipolar. I alle fall ikke det man typisk tenker er bipolar. Men kan likevel jeg har fått noen egenskaper fra det som gir meg disse enten 100% på eller 100% av egenskapene Anonymkode: 5cd48...d35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #7 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Føler det veldig likt! Supermenneske og verdens mest håpløse om hverandre. Men ikke så ille at det bikker over til det unormale på hver pol, men allikevel fryktelig slitsomt. Men jeg har tenkt at jeg kanskje har et bitte lite snev av bipolar type 2. Det ligger hvertfall tett på i familien min. Jeg antar jo at de som blir så syke av det at de får diagnosen, har det betraktelig verre. Anonymkode: dba37...648 Det er godt å høre vi er flere som føler oss sånn ❤️ ts Anonymkode: 5cd48...d35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #8 Del Skrevet 15 timer siden Jeg kjenner meg igjen. Men i tillegg så blir jeg ganske deppa og ting til sinns i periodene jeg har lite energi. Har ikke noe familie med bipolar, men har vært i de tanker før. MEN jeg har pcos og har lest at det kan være typisk det syndromet. Mange som har pcos uten å vite det. Anonymkode: 16351...a16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #9 Del Skrevet 15 timer siden Sånn har jeg det, men har ADHD. Det er vanskelig å regulere, men har funnet ut at det er viktig å ikke gjøre for mye selv når jeg har stor kapasitet. Da blir det ikke like stor backlash, selv om det er en evig kunst jeg fremdeles ikke har klart å balansere. Anonymkode: 87591...3e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #10 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ts her ja kanskje du er inne på noe? Min mor er ille bipolar og nekter å ta medisiner også. Jeg er ikke som henne og var hos psykolog når jeg var 20 år som mente jeg ikke hadde typiske bipolare trekk . så tror heller jeg ikke er bipolar. I alle fall ikke det man typisk tenker er bipolar. Men kan likevel jeg har fått noen egenskaper fra det som gir meg disse enten 100% på eller 100% av egenskapene Anonymkode: 5cd48...d35 Jeg er bipolar, vi som er bipolare er like forskjellige som de som ikke er det. Jeg er i jobb, har 3 barn, aldri fått en purring, men jeg har skiftninger i stemningsleie og energi. Jeg er som deg, er selv nå inne i en periode der jeg får til alt. Akkurat vært i en periode der jeg var litt nede å fungerte dårlig. Slutte å tro at en person med bipolar er sånn da må alle være det. Min pappa er bipolar, jeg er ikke slik som han. Jeg har også selvinnsikt og jobber hele tiden med psyken min slik at den blir så stabil som mulig. Anonymkode: 8fb4b...930 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #11 Del Skrevet 15 timer siden Jeg har det også slik. Veldig frustrerende! I dag har jeg vært helt kaputt etter middag, verdens dårligste samvittighet ovenfor barna. Mamma har bare ligget på sofaen etter middag Anonymkode: 4b0dd...17d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #12 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg kjenner meg igjen. Men i tillegg så blir jeg ganske deppa og ting til sinns i periodene jeg har lite energi. Har ikke noe familie med bipolar, men har vært i de tanker før. MEN jeg har pcos og har lest at det kan være typisk det syndromet. Mange som har pcos uten å vite det. Anonymkode: 16351...a16 Ts what jeg har faktisk pcos 🤯 jeg har aldri tenkt tanken at det kan ha noe sammenheng Anonymkode: 5cd48...d35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #13 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er bipolar, vi som er bipolare er like forskjellige som de som ikke er det. Jeg er i jobb, har 3 barn, aldri fått en purring, men jeg har skiftninger i stemningsleie og energi. Jeg er som deg, er selv nå inne i en periode der jeg får til alt. Akkurat vært i en periode der jeg var litt nede å fungerte dårlig. Slutte å tro at en person med bipolar er sånn da må alle være det. Min pappa er bipolar, jeg er ikke slik som han. Jeg har også selvinnsikt og jobber hele tiden med psyken min slik at den blir så stabil som mulig. Anonymkode: 8fb4b...930 Takk for innsikt. Du har nok rett, at bipolar kan være forskjellig fra person til person. Så kanskje jeg er bipolar men jeg er flink å tvinge meg til å gjøre viktige ting slitne dagene selvom det virker som mount everest . Går med søpla, ungene har rene klær og stell, tar hånd om kjeler og ursgyr på kjøkkenet etter bruk slik at det ikke blir ekkelt og ukoselig. Men ting som støvsuging og brette klær utgår ofte de slitne dagene. Da henter man bare rene klær rett fra tørkesnora Anonymkode: 5cd48...d35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #14 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Sånn har jeg det, men har ADHD. Det er vanskelig å regulere, men har funnet ut at det er viktig å ikke gjøre for mye selv når jeg har stor kapasitet. Da blir det ikke like stor backlash, selv om det er en evig kunst jeg fremdeles ikke har klart å balansere. Anonymkode: 87591...3e3 Takk. Vet du hva det må jeg faktisk prøve. Og holde igjen bremsen dagene jeg vil gjøre alt . Kanskje jeg da får lengre perioder med god energi eller mer vanlig energi Anonymkode: 5cd48...d35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastels Skrevet 6 timer siden #15 Del Skrevet 6 timer siden (endret) Jeg har slitt med psyken før og vært utbrent, og følt det veldig som deg. Følt meg veldig annerledes, men jeg tror det er mange som har det på den måten - og jeg tror ikke du trenger å ha en diagnose nødvendigvis. De fleste har grader av både det ene og det andre 😊 Det er helt normalt å være sliten i jobb og ha to relativt små barn, og ha overskudd til masse annet på toppen. ❤️ Samfunnet speiler veldig at alle får til har har energi til ekstremt mye, men det tror jeg er en veldig moderert sannhet. 😇 Når du presser kroppen i overkant, sier den i fra. Som tidligere utbrent var jeg så gira over dagene hvor jeg hadde mye energi; at jeg var ustoppelig og så takknemlig. Jeg hadde en veldig stor trang for å være «flink og effektiv» de dagene jeg hadde energi. Selv om jeg kjente meg sliten på tredje timen med husvask - var jeg jo så godt i gang, at jeg like greit tok en fjerde time…. 😄 Det førte derimot til ekstraslag og ujevn hjerterytme, nattesvette og rare symptomer som svimmelhet, blodtrykksfall, leamus og øyebetennelser som kom og gikk, i tillegg til en PMS som ble mye verre. Og igjen, førte det til at jeg på dagene med minst energi følte meg helt talentløs og ubrukelig. Til slutt viste de fysiske symptomene å være varsellamper på at jeg ikke regulerte aktiviteten etter kroppens signaler. Desto mer jeg tenkte «litt til» på dagene med høy energi, desto mer ekstraslag slo hjertet osv osv. For min del forsvant engstelsen over at det var noe galt og annerledes med meg da jeg ble mer obs på å ikke «brenne av» all energi dagene jeg hadde mye av den. Det er fryktelig vanskelig de dagene man er en rastløs, energisk sjel som vil ha ting unna, men det har ført til at jeg unngår de store utladningene. Jeg klarer ikke å regulere det hele tiden, men er blitt flinkere til å lytte til kroppen og ikke bry meg så mye om hva alle andre «får til». 😇 Lykke til TS! ❤️ Endret 6 timer siden av Pastels Manglende avsnitt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #16 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk for innsikt. Du har nok rett, at bipolar kan være forskjellig fra person til person. Så kanskje jeg er bipolar men jeg er flink å tvinge meg til å gjøre viktige ting slitne dagene selvom det virker som mount everest . Går med søpla, ungene har rene klær og stell, tar hånd om kjeler og ursgyr på kjøkkenet etter bruk slik at det ikke blir ekkelt og ukoselig. Men ting som støvsuging og brette klær utgår ofte de slitne dagene. Da henter man bare rene klær rett fra tørkesnora Anonymkode: 5cd48...d35 Jeg også har gjort dette hele livet, har egentlig kun fortalt meg selv at du er fryktelig lat. Dager der jobb har vært helt forferdelig tungt, men dratt likevel, da jeg har spist ute med barna isteden for å lage mat. Det er kun etter jeg fikk innsikt i hva som feiler meg at jeg prøver å fordele energien min, lære meg å leve mer jevnt og lytte litt til kroppen. Siden du har en mor som er bipolar er du jo dessverre litt utsatt for å få det selv. Ingen er like, og alt er ikke diagnose. Likevel du beskriver hypomane og lave perioder godt. Anonymkode: 8fb4b...930 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #17 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Adrenalin rush og PEM, høres ut som me mild grad det der Anonymkode: 35dfb...a78 Det er ALTFOR stor forenkling. Så nå skal folk som er altfor aktive uten å hvile, tro at når de blir slitne etterpå har de PEM og ME?! Nei, ts må øve på å regulere energinivået, stoppe og ta pauser underveis. Vanvittig å foreslå en diagnose som ME her. Anonymkode: 1890d...3ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #18 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Google, det er sykdoms forverring etter andstrengelse hos me syke uten PEM ingen me Anonymkode: 35dfb...a78 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hva er pem? Hilsen ikke ts, men kjenner seg veldig igjen Anonymkode: e9d01...194 Det er helt vanlig å ha svingninger i energinivå når man er kvinne. Trenger ikke sykeliggjøre dette med alvorlige og komplekse diagnoser. Anonymkode: 1890d...3ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #19 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg klarer enten alt, eller ingenting. Det er liksom ikke noe mellomting. Der vil si enten har jeg masse energi, klarer både jobb og totalshine huset . Kan rydde i timevis eller gjøre arbeid uten uten å bli sliten til tross for arbeidag først. Jeg holder orden i hjemmet og jeg og familien (mann og 2 små barn under 5 år) har det bra. Ting er lett å gjøre så går det noen dager, og så et alt en kamp. Jeg er sliten , ofte litt vondt i hodet og jeg må TVINGE meg til å gjøre det mest primære som å lage middag og sette i oppvaskmaskin etter det. Etter å ha gjort deg som er viktigst er jeg helts kuty Det samme som tok ingen energi før, tar all energien de dagene så varer det alt fra 2-7 dager før jeg er full av energi igjen og får til alt. Noen som opplever det samme? Jeg føler meg så anderledes Anonymkode: 5cd48...d35 For meg er hvertfall trikset å 1: Godta at dager er ulike, både pga av syklus, søvnkvalitet, stressbelastning etc. Det er greit. Lytt til kroppen. 2: Når jeg er superpigg og skikkelig uthvilt - ikke ta helt av. Det er greit å moderere seg litt og heller gå for en jevnere fordeling av overskuddet. Press litt på de slitne dagene, og moderer på de aktive slik at den totale innsatsen hver uke blir lik, eller med en liten økning i belastningen. Det blir egentlig som med andre aktiviteter: Løper du et maraton 1 dag så vil du være rimelig utslitt og ødelagt resten av uka (dersom du ikke er godt trent for oppgaven). Fordeler du ut de 42 km over 1-2 uker (alt etter form) så er det ikke noe problem. Du vil og etter de ukene være sprekere og mer opplagt om du trente smart. Anonymkode: 464cb...ca6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #20 Del Skrevet 2 timer siden Høres ut som hormonelle svingninger og PMS. Dessverre helt normalt. Anonymkode: 41ed9...ba0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå