AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #1 Del Skrevet 3 timer siden Hva er grunnen til at mange menn/fedre er så blind for oppgaver som hører til «det tredje skiftet» eller ting i huset? Det er jo født med armer og bein som oss? Jeg er ingen mannehater. Men har lagt merke til det. Det er mange , verden over, som sier det samme. At mannen er blind for hva som skal gjøres hjemme og må bes om å gjøre noe for det faller ikke inn naturlig selv 🤷♀️ Her hos oss er inget tiltak. Mannen kan sitte ved siden av en balje rene klær uten at han tenker av seg selv at «den kan jeg jo jeg brette mens jeg sitter her» . Eller forsette å stable skitne tallerkener på kjøkkenbenken selvom det er rent i oppvaksmaskin og alt som mangler er at noen tar ut av den, så er det plass til det skitne igken slik at det ikke blir rot . Eller se ag skittentøy kurven er full og at han da kan sette på klesvask . Det er bare ieg som pakker ur av bagger osv etter reise. Jeg tok engang en test og lot en bag etter reise stå for å se hvor lang tid det tok før han tok ut av den uten at jeg spurte . Etter 3 UKER!!! uten at han hadde gjort eller tenkt over det, gjorde jeg det selv . BER jeg han ta ut av oppvaskmaskin eller sette på en klesvask gjør han det gjerne . Men må gjerne spørre og mase mange ganger før det skjer. «Skal bare se ferdig denne vidoen først» «skal bare på do først» «skal bare bla bla bla først» . Så ofte tar jeg det selv fordi det koster meg mindre mental energi å gjøre det selv, enn å mase det i gang. Det interessante er at han er vokst opp med en mor med støv på hjernen som alltid skal ha det strøkent rundt seg. Jeg har spuet henne om han var tafatt da. Hun sa ja, men hun masa og kjeftet han i gang og satt krav til han. Noen som har lært mennene sine å gjøre husarbeidet og andre usynlige oppgaver som å vakse vindu, helt av seg selv uten å måtte spørre ? Anonymkode: 0823d...29f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Badgald0pest2 Skrevet 3 timer siden #2 Del Skrevet 3 timer siden De bare bryr seg ikke. Ordentlige mannfolk er renslige og rydder av seg selv 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #3 Del Skrevet 3 timer siden Mulig din mann er der, betyr nok ikke at det gjelder akkurat resten av oss Anonymkode: 4512c...ca7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Del Skrevet 3 timer siden De er ikke det, bare noen. Mange av dem her inne tydeligvis. Min mann gjør mer husarbeid og vasking/rydding enn meg. Anonymkode: 6b11a...cef 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden Men er ikke dette litt som at kvinner ikke ser at det er nødvendig å børste av gressklipperen gress og annet før den settes inn for vinteren, eller at det er mose på taket som bør skrapes, eller at det ser ut som om det drypper litt og er vått på siden av døra? At vi er oppdratt til å se forskjellige ting? Anonymkode: f5e00...c33 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Del Skrevet 3 timer siden Min mann er mye mer ryddig enn meg. Anonymkode: 2cb98...073 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mulig din mann er der, betyr nok ikke at det gjelder akkurat resten av oss Anonymkode: 4512c...ca7 Jeg skrev innledningsvis at kvinner VERDEN OVER sier det samme. Så mye at jeg tror ikke problemstillingen ikke er et skjeldent fenomen . Og min mann er ikke oppdratt til å bli blind på husarbeid, men er det likevel. Som sagt svært renslig ryddig mor. Far ikke inni bildet Anonymkode: 0823d...29f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men er ikke dette litt som at kvinner ikke ser at det er nødvendig å børste av gressklipperen gress og annet før den settes inn for vinteren, eller at det er mose på taket som bør skrapes, eller at det ser ut som om det drypper litt og er vått på siden av døra? At vi er oppdratt til å se forskjellige ting? Anonymkode: f5e00...c33 Men er vi det fortsatt da? Verden rundt, jo, men i Norge 2025? Jeg er snart 60, og oppvokst i den tykkeste 70-talls feministtåka. Og den satt seg i vårt miljø, brødre og fedre og sønner blir ikke oppdratt til å ta mannsarbeid mens kvinner lærer seg å stelle hjemme. Vi har da ikke hatt et slikt samfunn på 50 år! Store deler av samfunnet har ikke hatt det slik, er ikke oppvokst slik. Anonymkode: 6b11a...cef 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uglems Skrevet 3 timer siden #9 Del Skrevet 3 timer siden Det er ikke naturlig biologisk at menn instinktivt skjønner hva som skal til i en familie, de må få det forklart. Grunnen til at mange menn greier det idag er fordi de bor i et samfunn som vanner ut forskjellene - på godt og vondt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #10 Del Skrevet 3 timer siden Fordi (grovt sett) får kvinner skylden for å ikke holde huset ryddig. Menn får skylden for å ikke vedlikeholde ute. Det viktigste her er at mannen din må ha mannlige venner eller en far/svigerfar som påpeker hans ansvar og gir han skikkelig skamfølelse for å ikke følge opp ansvaret. Her er løsningen. Anonymkode: 87c3b...174 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Del Skrevet 2 timer siden Hvorfor er det slik at kvinner lager så stort nummer av dette? Visste du at kvinner sover mer enn menn, visste du at kvinner er i mindre aktivitet enn menn i løpet av dagen(arbeid, oppfølging av barn, dugnad mm) visste du at kvinner bruker mer tid på sosiale medier enn menn, visste du at kvinner bruker mer tid enn menn på å skravle på telefon enn menn, kvinner har mer egentid, kvinner bruker mer tid på å fikse hår, sminke mm. Anonymkode: a115c...b0c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvorfor er det slik at kvinner lager så stort nummer av dette? Visste du at kvinner sover mer enn menn, visste du at kvinner er i mindre aktivitet enn menn i løpet av dagen(arbeid, oppfølging av barn, dugnad mm) visste du at kvinner bruker mer tid på sosiale medier enn menn, visste du at kvinner bruker mer tid enn menn på å skravle på telefon enn menn, kvinner har mer egentid, kvinner bruker mer tid på å fikse hår, sminke mm. Anonymkode: a115c...b0c Ts her - jeg legger meg rundt 22.30 hver ukedag. Mannen får mindre søvn fordi han frivillig ikke legger seg selv før mellom 01.00-02.00 . Så ja han får sånn sett mindre søvn. - jeg står opp først , smør matpakker, finner klær til ungene og finner frem utetøy . Vekker ungene. I mens sovet eller slumrer han - jeg jobber turnus og de 1-2 gangene i uka jeg jobber kveld bruker jeg dagtiden på rydding og husarbeid og lage klar middag til mann og barb som kommer hjem senere. Gjør jeg ikke det blir det bare brødskiver eller frossenpizza fordi mannen ikke liker å lage mat - jeg bruker kun maskara og litt lipgloss. Tar 5 min hver morgen. Håret børster jeg og det tar også 5 min Anonymkode: 0823d...29f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hva er grunnen til at mange menn/fedre er så blind for oppgaver som hører til «det tredje skiftet» eller ting i huset? Det er jo født med armer og bein som oss? Jeg er ingen mannehater. Men har lagt merke til det. Det er mange , verden over, som sier det samme. At mannen er blind for hva som skal gjøres hjemme og må bes om å gjøre noe for det faller ikke inn naturlig selv 🤷♀️ Her hos oss er inget tiltak. Mannen kan sitte ved siden av en balje rene klær uten at han tenker av seg selv at «den kan jeg jo jeg brette mens jeg sitter her» . Eller forsette å stable skitne tallerkener på kjøkkenbenken selvom det er rent i oppvaksmaskin og alt som mangler er at noen tar ut av den, så er det plass til det skitne igken slik at det ikke blir rot . Eller se ag skittentøy kurven er full og at han da kan sette på klesvask . Det er bare ieg som pakker ur av bagger osv etter reise. Jeg tok engang en test og lot en bag etter reise stå for å se hvor lang tid det tok før han tok ut av den uten at jeg spurte . Etter 3 UKER!!! uten at han hadde gjort eller tenkt over det, gjorde jeg det selv . BER jeg han ta ut av oppvaskmaskin eller sette på en klesvask gjør han det gjerne . Men må gjerne spørre og mase mange ganger før det skjer. «Skal bare se ferdig denne vidoen først» «skal bare på do først» «skal bare bla bla bla først» . Så ofte tar jeg det selv fordi det koster meg mindre mental energi å gjøre det selv, enn å mase det i gang. Det interessante er at han er vokst opp med en mor med støv på hjernen som alltid skal ha det strøkent rundt seg. Jeg har spuet henne om han var tafatt da. Hun sa ja, men hun masa og kjeftet han i gang og satt krav til han. Noen som har lært mennene sine å gjøre husarbeidet og andre usynlige oppgaver som å vakse vindu, helt av seg selv uten å måtte spørre ? Anonymkode: 0823d...29f Jeg har verdens fineste (ste)far, og dette her kunne likevel beskrevet han når det gjelder «inne»/«kvinne»-oppgaver. Han gjør alt han blir spurt om, uten problemer, eller å si noe, men ser ikke tingene selv. Skriver en en veldig konkret handleliste så handler han gjerne for familien, men han er så ufattelig mann der også 🤣🫣 Det interessante er jo at alt ute, med plen, bilen osv det går av seg selv. Han måker gjerne av seg selv, men gjerne bare akkurat der han ser det nødvendig, så det kan bli litt komisk måking. Blir han bedt om mer så gjør han det stort sett, men hender det faller ut. Må minnes på mye, med enkelte ting. Min mor blir veldig lei til tider, men så er det å prøve å ikke irritere seg, eller bli lei seg for det, og tenke at det ikke er av vond vilje, det kobles bare ikke. Han er vokst opp med en far til sjøs, som så mange var både på den kanten av landet, og i den tiden, og moren som gjorde dobbelt opp. Jeg aner ikke hva som er den egentlig grunnen til at kvinner tar mer av det tredje skiftet totalt sett (ja det er unntak). Om kvinner har tradisjonelt jobbet mindre, det ligger mer naturlig, har mer fokus på det, slipper ikke mannen til (vil ha det på sin måte), menn ikke ser på disse tingene som viktige, eller det er en kombinasjon, eller noe helt annet, men noe er det. Det har blitt noen år siden jeg studerte nå, og hadde en del om likestilling, og skulle gjerne sett nyere forsking på det, og hva en mener er årsaken. Alt det nevnte er jo trukket frem tidligere, men har ikke sett noen oppdatert forsking på det, men det finnes nok på disse årene. TS: dette var i hvert fall gjenkjennelig, selv om det helt klart ikke gjelder alle menn, og jeg tror det gjelder færre idag enn tidligere (eller jeg håper det). Anonymkode: 1aed8...9b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #14 Del Skrevet 2 timer siden Jeg fant løsningen etter ca 15 års samliv med en lat gubbe som skjøv alt over på meg. Jeg kom konsekvent hjem til grisehus og brukte flere timer hver eneste kveld på oppvask, klesvask fra mann og 3 barn, på å vaske vekk urin fra under doen, gjøre leksene med barna (han "glemte" alltid det), å kaste gamle mugne matrester osv. Etter 15 år med masing og trygling fra min side, så brøt jeg totalt sammen. Skjelte ham ut i hvitglødende raseri mens tårene sprutet. Han forklarte meg da rolig at han tålte fint å leve i rot, og at om jeg ikke tålte det så fikk jeg rydde selv. Da forklarte jeg ham at jeg tåler helt fint å leve uten sex, og at om han ikke tålte det så fikk han ronke selv 😇 Gikk et par uker, så viste det seg at han klarer visst helt fint både å vaske hus og å brette klær 😇 Anbefales på det aller sterkeste! Anonymkode: d0237...8c0 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hvorfor er det slik at kvinner lager så stort nummer av dette? Visste du at kvinner sover mer enn menn, visste du at kvinner er i mindre aktivitet enn menn i løpet av dagen(arbeid, oppfølging av barn, dugnad mm) visste du at kvinner bruker mer tid på sosiale medier enn menn, visste du at kvinner bruker mer tid enn menn på å skravle på telefon enn menn, kvinner har mer egentid, kvinner bruker mer tid på å fikse hår, sminke mm. Anonymkode: a115c...b0c Jeg tror kanskje grunnen til at kvinner "lager så stort nummer ut av det" er at det føres så utrolig vondt å føle seg som en hushjelp i sin egen familie. Jeg var gift med en som bidro svært lite med husarbeid. Om jeg ba han konkret om å gjøre noe, gjorde gav det som regel. Men det var helt umulig å ha en "fast avtale" om noe han skulle gjøre, for da blir det aldri gjort. Så jeg var den som sto opp med barna, fikk de klart og leverte på sfo og barnehage, så haste avsted til jobb, klare å få jobbet 8 timer, og så tilbake for å hente ungene i bhg og sfo. Han sto opp, gjorde seg selv klar og gikk på jobb. Jeg gjorde 90% av alt husarbeid, all organisering av hus og barn, 70% av dugnaden, 50% av planklipp og snømåking. Oppussing gjorde vi begge to, maling kun meg da han ikke likte det. Han skiftet dekk, det skal han ha. Og bestille time på verksted. Men jeg gjorde også grovarbeid ute, og i praksis mer enn han, da han syntes det også var kjedelig. Så nei, han bidro ikke mer ute for å veie opp for at han ikke bidro inne. Og utearbeid er heller ikke så konstant som husvask, middag osv er. Det føltes så utrolig sårende å stå alene med alt, og å gå i årevis å føle at jeg måtte gi ham stående ovasjoner om han brettet en klesvask, mens jeg jobbet ræva av meg hver eneste dag uten å gå en eneste takk for innsatsen. Det gjør noe med deg. Jeg tror det er DERFOR vi kvinner "lager så stort nummer" ut av det.. Det har noe med selvverdi og likeverd som ikke er tilstede. Anonymkode: c46af...7ce 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #16 Del Skrevet 2 timer siden De som er blinde for det sier bare at de ikke ser det, for da slipper de unna. De har ikke lyst å gjøre kjedelige ting som husarbeid. Oppegående menn rydder og vasker og holder det selvsagt rent rundt seg. Grisete svindynger orker ikke bry seg og juger om at de ikke ser det. Anonymkode: 1e4af...f25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå