Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk en melding fra mannens halvbror om at bilen hans var på verksted, om han kunne låne vår bil i noen dager. Det sa vi ja til, og han hentet bilen i gårkveld. I dag ser vi at han er på vei til Stavanger (får snap), vi bor i Trondheim. Han kjører altså bilen vår på denne turen. Vi trodde han skulle låne bilen tur/retur jobb i noen dager (10min kjøring hver vei).

Dette påvirker blant annet kilometerstanden så mye at vi må øke lengden på forsikringen (dette er vår bil nr 2 og vi har dermed ganske lav årlig km på denne). I tillegg til økt slitasje ellers.

Vi mener at man gir beskjed/spør før man låner en bil til en såpass lang tur, mens mannens halvbror mener at så lenge han fikk låne den i noen dager, så må han få bruke den til hva han vil i disse dagene. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: 2b53d...012

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Gjest Alaenera
Skrevet

Jeg synes han burde ha klarert det med dere. 

Skrevet

Han burde klarert med dere.

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Veldig rart og uhøflig å ikke spørre på forhånd. 

Anonymkode: 06f5a...cc0

• Liker 18
Skrevet

Enklere med tilgivelse enn tillatelse? 😀

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig spesielt og frekt å ta med lånt bil på langtur uten å ha avklart det først med eier. Hva sa han da dere tok det opp? 

Anonymkode: 0f807...36f

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Høres veldig spesielt ut å dra på en langtur med en lånt bil uten å ha hørt med dere først ja! 

• Liker 10
Skrevet

Dere får be han stoppe innom Sverige på returen og kjøpe med seg noe skikkelig godt kjøtt til dere da..

Nei uff, her oser det av mangel på respekt for andres eiendom og uansvarlig atferd.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette burde han ha avklart med dere.

• Liker 8
Skrevet

Dette burde han avklart med dere! Hadde noen spurt meg om å få låne min bil hadde jeg regnet med at det var for å få hverdagen til å gå opp, ikke for å legge ut på langtur. Vi har også to biler og bil nr to hadde vi aldri lagt ut på en sånn tur med. Ikke fordi at det er en dårlig eller trafikkfarlig bil, men pga alder og økt slitasje på en allerede litt sliten bil. Vi vil jo gjerne at den skal holde så lenge som mulig for vårt bruk 🤷‍♀️

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Helt urimelig! 

Når jeg låner bil så forventer jeg full tank tilbake. Hadde ikke engang falt meg inn at noen skulle kjøre langtur med den uten avtale. 

Anonymkode: 06f5e...b70

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med deg/dere, og flertallet ellers i tråden, at dette er sånn man avklarer på forhånd!

Opplevde noe lignende med min (hel-)bror, at han spurte om han kunne låne bilen min, noe han av og til hadde gjort tidligere for å reise til nærmeste naboby som var maks en times tid unna. Jeg var ikke forberedt på at han da benyttet anledningen til å reise til Sverige, noe som var en langt lengre reise. Jeg synes dette var noe han burde ha avklart på forhånd, mens min mor forsvarte gullungen sin med at "han hadde jo fått lov til å låne bilen" og skjønte ikke hva som var problemet og hadde null forståelse for at jeg reagerte. 

Regn ut hvor mye ekstra dette vil koste dere, både i økt forsikringspremie og slitasje, og send vipps-krav!

Anonymkode: 7f338...d60

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
ThereGoesBob skrev (6 timer siden):

Dere får be han stoppe innom Sverige på returen og kjøpe med seg noe skikkelig godt kjøtt til dere da..

Nei uff, her oser det av mangel på respekt for andres eiendom og uansvarlig atferd.

Innom Sverige slik at turen blir enda lengre?

Anonymkode: b1498...84e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi fikk en melding fra mannens halvbror om at bilen hans var på verksted, om han kunne låne vår bil i noen dager. Det sa vi ja til, og han hentet bilen i gårkveld. I dag ser vi at han er på vei til Stavanger (får snap), vi bor i Trondheim. Han kjører altså bilen vår på denne turen. Vi trodde han skulle låne bilen tur/retur jobb i noen dager (10min kjøring hver vei).

Dette påvirker blant annet kilometerstanden så mye at vi må øke lengden på forsikringen (dette er vår bil nr 2 og vi har dermed ganske lav årlig km på denne). I tillegg til økt slitasje ellers.

Vi mener at man gir beskjed/spør før man låner en bil til en såpass lang tur, mens mannens halvbror mener at så lenge han fikk låne den i noen dager, så må han få bruke den til hva han vil i disse dagene. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: 2b53d...012

Lol, du har helt rett. Selvfølgelig reagerer du på det. Hadde lurt på om han var dum og tenkt at man ikke kan forvente så mye av han. 

Anonymkode: 9623f...052

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Utnyttelse av dere. Jeg hadde sagt at han fikk betale utvidelsen av forsikringen, og dere vil ha tilbake bilen. Han får løse jobbpendlingen uten dere.

Anonymkode: 28fc1...6d8

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde også regnet ut hva dette vil koste dere. Her er det jo mange ting som spiller inn. Antall kilometer som gjør at dere får dyrere forsikring. Mange, mange mil på saltede veier - det er over 100 mil én vei fra Trondheim til Stavanger, så skal han bruke bilen der og kjøre over 100 mil hjem igjen. Bompenger? Spylervæske. Drivstoff?

Hadde gitt klar beskjed om at han måtte betale alt dette og en kompensasjon for økt slitasje på bilen. Om han mokker på dette i det hele tatt, så hadde jeg gitt klar beskjed om at siden dere ikke kan stole på ham, så får han heller ikke låne bil av dere igjen.

Jeg tipper kanskje bilen hans egentlig ikke er på verksted. For når han kan gjøre dette uten å avklare det på forhånd, da er han også like troende om å lyve til dere om andre detaljer i historien sin.

Det er også stor forskjell om han skulle bruke bilen på korte turer lokalt til/fra jobb, eller om han bruker den på en jobbreise.

Snakker om idiot, han velger å sette hele familieforholdet i fare fordi han ikke er ærlig.

Anonymkode: 98d4e...b38

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Derfor låner jeg ikke bort.

Har for mange dårlige erfaringer. 

Leiebil via forsikring koster ikke mange kronene ekstra i måneden.

Anonymkode: a1cd4...5c3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er jo helt idiotisk av han å ikke spørre om det er greit med en langtur. Vet ikke om dere har forsikring som dekker denne turen (eller må øke etterhvert som følge av den), men uten å avklare kan han jo stå der med et problem om dere ikke har gyldig forsikring. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt fjernt for meg at noen gjør sånne ting, men ville helt klart ha sagt fra om at det ble siste gang bilen ble utlånt.

Det er et minimum av høflighet å spørre om lov, men for min del ville jeg ha leid en bil til det formålet, om jeg absolutt måtte et sted mens bilen min var på verksted. Ville ikke ha spurt om sånt, med mindre noen i familien tok initiativ selv til at jeg skulle låne deres bil.

Anonymkode: 22111...320

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...