Gå til innhold

Til dere som lever i åpent forhold: Hva forteller dere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 10.18):

Hva er årsakene til åpent forhold? 

Er det som regel stor forskjell i sexlyst i forholdet og for lite sex på hjemmebane?

Anonymkode: ea1e7...968

Nei. Har aldri hørt om noen som har inngått et åpent forhold pga dette. Det er Motsatt.

For meg og min partner sin del og for de andre vi kjenner som lever i velfungerende åpne forhold, så var den felles forutsetningen at forholdet var velfungerende over tid før man inngikk åpnet forhold.

Å åpne et forhold fordi en ikke er fornøyd med feks sexlivet, har jeg aldri hørt om som vellykket. Det er en oppskrift på å feile.

Utover det har jeg skrevet tråder her inne tidligere om hvorfor og hvordan vårt åpne forhold fungerer og hvordan det beriker livene våre.

Anonymkode: ae684...197

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er det som regel stor forskjell i sexlyst i forholdet og for lite sex på hjemmebane?

Eller innebærer åpent forhold at man kan være "utro" når man vil. For eksempel møte noen på byen og man kan ha ons, eller evt innlede et ff opplegg?

Sliter litt med å få tak i bakgrunnen for et slikt behov?

Jeg og mannen min har sex hver dag, kan ikke helt forstå hva jeg skal med en ny mann (eller flere). Han jeg har elsker å tilfredsstille meg og vi leker og har det gøy. Finner inspirasjon til nye stillinger som vi sender til hverandre gjennom arbeidsdagen, holder flørten og kjæresteforholdet ved like. Han gir meg vaginale orgasmer, slikker, masserer, suger, nyter. Ser ikke helt hvorfor man skulle erstatte dette med andre elskere 🤷🏼‍♀️ 

Folk i åpne forhold må jo leve i utilfredsstillende forhold ser jeg for meg. 

Fordi variasjon er morsomt, spennende og nødvendig krydder i livet. Å ha sex med samme person om og om igjen er rett og slett kjedelig. Man kan gjerne gjøre kognitive saltoer med seg selv for å late som det ikke gjelder en selv, men det er slik.

Anonymkode: 11597...e7e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hbordan vet du at ikke det gjelder fremdeles?

For min del har det vært slik. For oss begge, viste det seg. Og vi lar det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Fordi variasjon er morsomt, spennende og nødvendig krydder i livet. Å ha sex med samme person om og om igjen er rett og slett kjedelig. Man kan gjerne gjøre kognitive saltoer med seg selv for å late som det ikke gjelder en selv, men det er slik.

Ingen kognitive saltoer må gjøres for min del, og heldigvis finnes det noen andre lik meg. Så rundt dette stemmer det i alle fall: like barn leker best! :) 

Anonymkode: 7b230...b00

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Avviker fra flertallet jeg da, for jeg synes ikke sex med mannen min gjennom mange år er kjedelig. 

Sexlivet vårt er dynamisk, vi snakker, leker, utforsker. Kroppen hans er helt nydelig og akkurat det jeg liker med en mann. Han tilfredstiller meg på måter jeg ikke har opplevd med tidligere sexpartnere. Jeg får vaginale orgasmer, noe jeg ikke har opplevd før.

Ser liksom ikke vitsen med å gå ned i standard bare fordi. 

Bare fordi vi er i et forhold betyr ikke det at vi ligger der som noen halvdøde potetsekker.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Avviker fra flertallet jeg da, for jeg synes ikke sex med mannen min gjennom mange år er kjedelig. 

Sexlivet vårt er dynamisk, vi snakker, leker, utforsker. Kroppen hans er helt nydelig og akkurat det jeg liker med en mann. Han tilfredstiller meg på måter jeg ikke har opplevd med tidligere sexpartnere. Jeg får vaginale orgasmer, noe jeg ikke har opplevd før.

Ser liksom ikke vitsen med å gå ned i standard bare fordi. 

Bare fordi vi er i et forhold betyr ikke det at vi ligger der som noen halvdøde potetsekker.

Det er bra dere har det slik og slett ikke ulikt vårt forhold. Og så er folk forskjellige mht ønsker og behov. Så selv om du sliter med å forstå det og bruker tråden til å stille spørsmål om «hvorfor åpent forhold» , så er det nok bare å innse at slik er livet. Tråden handler om hva en forteller NÅR en lever i åpent forhold.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Så alle med åpent forhold har i utgangspunktet et kjedelig sexliv? Og alle som ikke er i åpent forhold har et kjedelig sexliv?

Lurer litt på om du kanskje er Messias som har funnet den ene, sanne, rette vei....

Anonymkode: eae21...5b5

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunmedham skrev (På 28.2.2025 den 10.51):

Min erfaring er at mennesker som har sex sammen vil utvikle følelser. De ville neppe hatt sex sammen hvis det ikke var en slags tiltrekning i utgangspunktet, og etter å ha hatt sex vil det ha oppstått en relasjon. Slike følelser vil alltid være en del av mennesket, og hvis man skulle treffes igjen - år senere - vil tiltrekningen kunne være der. Slik er det å være menneske.

Jeg kan relatere til dette. Jeg traff en kvinne og mannen hennes gjennom en periode. De bor på en annen kant av landet, men hun reiste mye i jobben og mannen var fra tid til annen med. Jeg traff henne oftere enn begge. Jeg likte begge to godt, og min partner ville bli kjent med dem. Vi snappet derfor alle sammen i en felles gruppe mens vi vente på en anledning til at alle skulle treffes. 
Etter en stund reagerte min partner på at jeg og den andre kvinnen hadde en intimitet som de to andre ikke var en del av. Det tok meg ca ett tidels sekund å innse at hun hadde rett. Da jeg snakket med den andre kvinnen om dette, fortalte hun at mannen hennes også hadde ymtet om det samme flere ganger.

Vi besluttet derfor å avslutte kontakten, og det har vi gjort. Ingen har vonde følelser etter dette. Man kan velge en halvfullt glass-holdning, og jeg er heldig som har en partner som er raus og positiv. Derfor kvitterer jeg med å vise tillit og å lytte til henne og vise at hun alltid er den viktigste for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (1 time siden):

Jeg kan relatere til dette. Jeg traff en kvinne og mannen hennes gjennom en periode. De bor på en annen kant av landet, men hun reiste mye i jobben og mannen var fra tid til annen med. Jeg traff henne oftere enn begge. Jeg likte begge to godt, og min partner ville bli kjent med dem. Vi snappet derfor alle sammen i en felles gruppe mens vi vente på en anledning til at alle skulle treffes. 
Etter en stund reagerte min partner på at jeg og den andre kvinnen hadde en intimitet som de to andre ikke var en del av. Det tok meg ca ett tidels sekund å innse at hun hadde rett. Da jeg snakket med den andre kvinnen om dette, fortalte hun at mannen hennes også hadde ymtet om det samme flere ganger.

Vi besluttet derfor å avslutte kontakten, og det har vi gjort. Ingen har vonde følelser etter dette. Man kan velge en halvfullt glass-holdning, og jeg er heldig som har en partner som er raus og positiv. Derfor kvitterer jeg med å vise tillit og å lytte til henne og vise at hun alltid er den viktigste for meg.

Hadde du følelser for den andre kvinnen ut over å bare være kåt?

Fantaserer du om henne nå i ettertid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eller innebærer åpent forhold at man kan være "utro" når man vil. For eksempel møte noen på byen og man kan ha ons, eller evt innlede et ff opplegg?

Sliter litt med å få tak i bakgrunnen for et slikt behov?

Jeg og mannen min har sex hver dag, kan ikke helt forstå hva jeg skal med en ny mann (eller flere). Han jeg har elsker å tilfredsstille meg og vi leker og har det gøy. Finner inspirasjon til nye stillinger som vi sender til hverandre gjennom arbeidsdagen, holder flørten og kjæresteforholdet ved like. Han gir meg vaginale orgasmer, slikker, masserer, suger, nyter. Ser ikke helt hvorfor man skulle erstatte dette med andre elskere 🤷🏼‍♀️ 

Folk i åpne forhold må jo leve i utilfredsstillende forhold ser jeg for meg. 

Det samme tenker jeg. De med åpne forhold bor strengt talt sammen i et kollektiv som FWB og puler samtidig rundt som om de var single. For all del, alle får gjøre som de vil, men til syvende og sist så er de jo single mennesker som deler boutgifter med en FF. 

Anonymkode: 36881...b21

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke rar det er mye kjønnssykdommer. Til dere som er avhengig av sex. Skaff dere en annen sunn hobby. 

Anonymkode: 2eb35...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har hatt åpent forhold i 7 år nå. I løpet av de 7 årene har jeg hatt 3 «bonuskjærester». Forloveden min har hatt 4. 

Ja. Vi får/har følelser for «bonuskjæresten». Om ikke hadde det ikke vært interessant. 
Vi har ikke en begrenset mengde følelser i oss, som kun kan omfavne 1 person.

Samtidig er vi hverandres nummer 1. Ingen bonuskjæreste vil kunne erstatte oss. Dette er også en viktig forutsetning som avklares umiddelbart med de vi involverer oss med. Det skal ikke være noen tvil hos de, at de er «bonuskjærester».

Det handler heller ikke utelukkende om sex. Med en bonuskjæreste kan jeg pleie interesser som ikke ikke er noe interessant for forloveden min. Motsatt også. Forloveden min har en «bonuskjæreste» som elsker å drikke øl og se fotball på puben, som er noe jeg ikke syntes er gøy. Med sin bonuskjæreste kan han også feks ha analsex, som er noe jeg ikke liker. 
Jeg kan dra på musikal i London med min bonuskjæreste, som er noe forloveden min syntes er kjedelig. Osv osv.

Vi mener at det er umulig for 1 person og sannferdig og fullstendig dekke hverandres ønsker og behov i livet fullt ut. Da syntes vi i en periode i livet det er supert å ha flere man er glad i som gjør at man får opplevd enda mer av livets gleder.

Orker ikke skrive særlig mer om dette nå. Har skrevet egne tråder om vårt åpne forhold her inne tidligere. 

Anonymkode: ae684...197

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunmedham skrev (På 28.2.2025 den 10.51):

Min erfaring er at mennesker som har sex sammen vil utvikle følelser. De ville neppe hatt sex sammen hvis det ikke var en slags tiltrekning i utgangspunktet, og etter å ha hatt sex vil det ha oppstått en relasjon. Slike følelser vil alltid være en del av mennesket, og hvis man skulle treffes igjen - år senere - vil tiltrekningen kunne være der. Slik er det å være menneske.

Derfor er seksuell involvering på siden av forholdet gambling. Man går inn i ukjent farvann og vet ikke hva man møter.  Man vet heller ikke hvordan den andre reagerer, og hva man utløser hos den man ligger med.

Og så har man egen partner, som kan reagerer annerledes i praksis enn i teorien, eller ha andre reaksjoner enn avtalt avhengig av faser i livet og hvordan man har der.

Partnerbytte og swinging, med sex med andre i samme rom, er gambling på sin måte. Det er ikke noe skjult eller hemmelig, men det er på godt og vondt. Synet av sin elskede som kliner med en annen, som nyter den andre, og som kanskje får orgasme med en annen, er minner som kan gnage. Jeg vet om menn som ikke klarer å glemme at deres kjæreste fikk en annen manns sæd i seg. Og hva med nettkontakt på egenhånd etterpå? Møttes den andre igjen, alene? Slik oppstår frykt, uro, sjalusi.

Alle disse tingene må man tenke gjennom. Vil slike ting bli vanskeligere i praksis enn det man tenkte over da man fantaserte sammen, kåte og trygge?

Dette innlegget fikk meg til å tenke på Edy Poppys bok Anatomi. Monotoni.

Jeg forstår veldig godt ønsket om å åpne forholdet etter lang tid. Har selv vært sammen med mannen i mange år, og vi har diskutert det. Vi kan ha enormt mye spennende, tilfredsstillende og god sex, men jakten, flørtingen og spenningen i det å tilnærme seg et annet menneske for sex får man ikke oppleve. Det kunne vært gøy å få oppleve igjen, men som du skriver vil det være utfordringer som man helst ikke vil ha inn i forholdet.

Det er noe med at man ikke vil klusse det til, når man lever i et godt og solid forhold. Og jeg tror for min del at jeg stoler mer på mannen min enn meg selv. Han er veldig sånn at «sex er sex».

Men for min egen del måtte jeg hatt en viss tiltrekning for å ha sex, og de som har vært av interesse er typisk menn som har vært av betydning i livet mitt. En kollega, en samarbeidspartner gjennom jobben, en jeg gikk på videregående med som plutselig hadde blitt veldig sjarmerende. Hvordan ville utfallet blitt dersom det blir noe mer?

Kanskje er det bare jakten som hadde vært spennende, også hadde man vært ferdig med det. Da ville den uforpliktende sexen kunne medført utfordringer i denne relasjonen. Kanskje et tapt vennskap. Dersom det motsatt skjer og det bare blir mer og mer spennende, er det sannsynlig at sterkere følelser ville blitt involvert. Med et fundament med vennskap og at man legger på god sex? Nei, tør ikke ta sjansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde du følelser for den andre kvinnen ut over å bare være kåt?

Fantaserer du om henne nå i ettertid?

Vi hadde en intuitivt god forbindelse og kom veldig nær veldig raskt. Vi hadde også deilig sex. Slikt sett utviklet vi jo følelser, men følelsene var aldri romantiske. Jeg har nok fantasert om henne i ettertid. Jeg har en levende fantasi som kan  omfatte mange personer jeg kjenner.

Fantasiene -eller for den saks skyld hele relasjonen- har aldri vært truende overfor forholdet til partneren min. Jeg tør nesten påstå at måten vi håndtere slike relasjoner på bringer oss nærmere hverandre. Det er ikke det at vi ikke ser risikoene forbundet med det, men erfaring og tillit tilsier at disse risikoene er håndterbare og gevinstene er vesentlig større.

Endret av Snok1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...