AnonymBruker Skrevet 27. februar 2025 #1 Skrevet 27. februar 2025 Hei var i en liten operasjon for en liten stund siden og hadde samtidig en lang reisevei fram å tilbake, legen som opererte meg satt kun lokalbedøvelse( mye) det som skjedde dagen etterpå var at jeg fikk psykisk reaksjon(nedtur) jeg skal ha en samme operasjon snart og jeg er litt redd for å få den samme reaksjonen 😥 jeg satt i sofaen dagen etterpå å tårene rant og skrek i sirka 1 time eller mer. Er det normalt å få en sånn reaksjon og hva kan jeg gjøre for å unngå det igjen? Anonymkode: 09fc6...374
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2025 #2 Skrevet 27. februar 2025 Huffda, så leit! Det er litt overveldende med kroppslige ting, og særlig operasjoner. Nå vet du mer om hva som skjer, så du blir nok ikke så preget denne gangen. Kanskje du kan si fra at det ble litt voldsomt for deg sist, for det hjelper kanskje hvis de er roligere og prater en del med deg underveis? Det synes jeg hjelper, ihvertfall. Man føler seg så hjelpesløs der man ligger, og det er en opplevelse av manglende kontroll, som er veldig ubehagelig. Lykke til med inngrepet, det går nok bedre denne gangen! Anonymkode: 2f8a9...7bf
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2025 #3 Skrevet 27. februar 2025 Hør med legen om dette er normalt. Er ikke lokalbedøvelse der samme som tannlegen setter? I såfall er det ikke normalt. Kan det ha trigget noe psykisk hos deg? Anonymkode: f2585...464 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2025 #4 Skrevet 27. februar 2025 Hvis du spør deg selv hva som gjorde at du reagerte sånn, og så venter du på svar. Ikke svar selv fort. Vent på svar. Noe psykologen lærte meg. Anonymkode: f2585...464
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2025 #5 Skrevet 27. februar 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hør med legen om dette er normalt. Er ikke lokalbedøvelse der samme som tannlegen setter? I såfall er det ikke normalt. Kan det ha trigget noe psykisk hos deg? Anonymkode: f2585...464 Jo samme lokalbedøvelse som tannlegen bruker men mye mer enn det tannlegen pleier å bruke. Var jo en lang dag, måtte reise tidlig på morgenen for å så kom jeg hjem klokken 21:30 på kvelden( ca 14 timer) mye kaffe den dagen også og gikk å la meg klokken ca 23:30 for å så opp klokken 7 igjen. Lang dag dagen etterpå før det skjedde Anonymkode: 09fc6...374
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2025 #6 Skrevet 27. februar 2025 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jo samme lokalbedøvelse som tannlegen bruker men mye mer enn det tannlegen pleier å bruke. Var jo en lang dag, måtte reise tidlig på morgenen for å så kom jeg hjem klokken 21:30 på kvelden( ca 14 timer) mye kaffe den dagen også og gikk å la meg klokken ca 23:30 for å så opp klokken 7 igjen. Lang dag dagen etterpå før det skjedde Anonymkode: 09fc6...374 Kanskje en psykisk knekk på at du var sliten. Prøv svar #4 å spørre deg selv hvorfor du reagerte sånn. Du har kanskje svaret inni deg. Og så kan man jo bare spørre legen. Han vet jo om andre har reagert sånn også. Anonymkode: f2585...464 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2025 #7 Skrevet 27. februar 2025 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Kanskje en psykisk knekk på at du var sliten. Prøv svar #4 å spørre deg selv hvorfor du reagerte sånn. Du har kanskje svaret inni deg. Og så kan man jo bare spørre legen. Han vet jo om andre har reagert sånn også. Anonymkode: f2585...464 Ja kanskje det var en psykisk knekk for at jeg var sliten og skulle slappet av å ikke bare stresset samme dagen og dagen etterpå Anonymkode: 09fc6...374
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2025 #8 Skrevet 27. februar 2025 Det var ikke bare det at du var veldig sliten da? Hvis du ikke er vant til høyt press gjennom dagene og trenger mye ro, så kan det jo ha vært det. Trenger ikke være noe "større". Anonymkode: 1b95e...9a0
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2025 #9 Skrevet 27. februar 2025 Det er vanskelig å si med så lite informasjon... Det kan ha vært en reaksjon fordi du har vært sliten og stresset og endelig er ferdig. Det kan være en reaksjon på at du har holdt inne redsel. Det kan være en reaksjon på at du føler deg alene. Uten å vite noe om hvilken operasjon det var, hva du følte rundt operasjonen, hvordan du har det ellers psykisk, hvilken støtte du har, og hvordan du vanligvis pleier takle situasjoner, så er det veldig vanskelig gjette seg til hvorfor du fikk den reaksjonen. Jeg får ofte en knekk etter legetimer jeg har gruet meg til, fordi jeg føler meg alene. Men jeg vet at jeg tåler dårlig stå i vanskelige situasjoner alene, så jeg er forberedt på knekken, den kommer ikke som noe overraskelse. Anonymkode: 2ad5f...aeb
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2025 #10 Skrevet 27. februar 2025 hvis du fikk en eller annen korrektur gjort i ansiktet, så er det normalt å få en psykisk reaksjon Anonymkode: 6d72b...351
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2025 #11 Skrevet 27. februar 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er vanskelig å si med så lite informasjon... Det kan ha vært en reaksjon fordi du har vært sliten og stresset og endelig er ferdig. Det kan være en reaksjon på at du har holdt inne redsel. Det kan være en reaksjon på at du føler deg alene. Uten å vite noe om hvilken operasjon det var, hva du følte rundt operasjonen, hvordan du har det ellers psykisk, hvilken støtte du har, og hvordan du vanligvis pleier takle situasjoner, så er det veldig vanskelig gjette seg til hvorfor du fikk den reaksjonen. Jeg får ofte en knekk etter legetimer jeg har gruet meg til, fordi jeg føler meg alene. Men jeg vet at jeg tåler dårlig stå i vanskelige situasjoner alene, så jeg er forberedt på knekken, den kommer ikke som noe overraskelse. Anonymkode: 2ad5f...aeb Har vært sliten ganske lenge også måtte jeg etter operasjon i armen måtte jeg stresse meg til å finne meg en taxi til flyplassen for å komme meg hjem. Har opplevd mye på ganske få måneder som har stresset meg veldig. Det psykiske har jeg det fint akkurat nå men har ikke vært topp før. Anonymkode: 09fc6...374
Fighter83 Skrevet 27. februar 2025 #12 Skrevet 27. februar 2025 Tar du noe smertestillende etterpå for å forebygge?
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2025 #13 Skrevet 27. februar 2025 Fighter83 skrev (Akkurat nå): Tar du noe smertestillende etterpå for å forebygge? Nei og har ikke trengt det Anonymkode: 09fc6...374
Fighter83 Skrevet 27. februar 2025 #14 Skrevet 27. februar 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei og har ikke trengt det Anonymkode: 09fc6...374 Jeg er av typen som ignorerer smerter eller... Har høy smerteterskel heter det. Det vil som regel blir fysiske utfordringer pga dette om jeg ikke tar smertestillende. F.eks å være ekstremt sliten, trøtt, anspent og ekstremt lett gråtelabil. Dytter heller i meg smertestillende for å slippe å ha det sånn her.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2025 #15 Skrevet 27. februar 2025 Fighter83 skrev (4 minutter siden): Jeg er av typen som ignorerer smerter eller... Har høy smerteterskel heter det. Det vil som regel blir fysiske utfordringer pga dette om jeg ikke tar smertestillende. F.eks å være ekstremt sliten, trøtt, anspent og ekstremt lett gråtelabil. Dytter heller i meg smertestillende for å slippe å ha det sånn her. Burde jeg da ta smertestillende? Anonymkode: 09fc6...374
Fighter83 Skrevet 27. februar 2025 #16 Skrevet 27. februar 2025 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Burde jeg da ta smertestillende? Anonymkode: 09fc6...374 Jeg kjenner bare min egen kropp og vet hva jeg anbefaller meg selv ut fra hvordan jeg ønsker å fungere. Har tatt mange år å kjenne den såpass. Du kjenner jo kroppen din. Om du synes litt irritasjon og litt småvonder er ok å leve med så har du jo valgt det. Men det er lov å ombestemme seg, ting er ikke skrevet i stein akkurat. Endret 27. februar 2025 av Fighter83
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2025 #17 Skrevet 27. februar 2025 Fighter83 skrev (4 minutter siden): Jeg kjenner bare min egen kropp og vet hva jeg anbefaller meg selv ut fra hvordan jeg ønsker å fungere. Har tatt mange år å kjenne den såpass. Du kjenner jo kroppen din. Om du synes litt irritasjon og litt småvonder er ok å leve med så har du jo valgt det. Men det er lov å ombestemme seg, ting er ikke skrevet i stein akkurat. Kan jo prøve det for å se om det hjelper på at det ikke skjer igjen Anonymkode: 09fc6...374
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2025 #18 Skrevet 27. februar 2025 Jeg reagerer sånn på bedøvelse med adrenalin i, men som oftest kommer reaksjonen med en gang. Spør om du kan få uten adrenalin i bedøvelsen for å se om det utgjør noen forskjell? Anonymkode: cdbbf...c81
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2025 #19 Skrevet 27. februar 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg reagerer sånn på bedøvelse med adrenalin i, men som oftest kommer reaksjonen med en gang. Spør om du kan få uten adrenalin i bedøvelsen for å se om det utgjør noen forskjell? Anonymkode: cdbbf...c81 Godt forslag og skal gjøre det fordi det var ikke artig å ligge i sofaen og gråte i 1-2 timer å ha det det så hardt 😥 Anonymkode: 09fc6...374
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå