Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler man at man skal dø? Er livredd for smertene!:forferdet:

Anonymkode: 79e2b...bb8

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vondt. Men det er også rått villt og vakkert. Jeg elsker å føde. Kunne gjerne født 100 ganger, jeg elsker det. 

Anonymkode: bd6d0...789

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo veldig varierende. Min første fødsel, sa selv jordmoren at var helt for jævlig. Og jeg trodde jeg skulle dø. Men har en venninne hvor hennes første fødsel varte i 1 time, hun syntes ikke det var vondt, og syntes det å presse ut babyen var som å bæsje.

Anonymkode: 78b9f...13f

• Liker 4
Skrevet

Alle har individuelle opplevelser. Hver fødsel er forskjellig. Jeg signerer den over her, jeg har et elsk/hat forhold til fødsler. Har bare født vaginalt uten smertelindring, og det er RÅTT OG VILT OG VAKKERT. Jeg vil gå så langt som å sammenligne det med en helt syk rus jeg da. Verdens sykeste rus. Smerte helvete rus. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig; ja, det føles nok sånn på et tidspunkt , uten hjelpemidler vel og merke. Og smerten er ikke konstant, den kommer og går, så det er overkommelig også. Og så er den nesten glemt i det sekundet du har verdens beste gave i hendene 🫶( så det er uansett 100% verdt det m.a.o)  Lykke til. 

Anonymkode: 15bf4...63e

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det varierer veldig fra person til person, alle fødsler er ulike. Noen har ekstremt smertefulle fødsler, mens andre ikke har så smertefulle (selv om det selvfølgelig er vondt) og kunne gjerne gjort det igjen. 

Anonymkode: 2e01a...b13

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg følte ikke det. Mindre vondt enn forventa egentlig. 8/10 på en smerteskala kanskje? Jeg har hatt skader som har vært vondere. Men kanskje fordi skader er uventa og "feil", mens fødsel er noe man er forberedt på og smertene er "riktige"? Første gang hadde jeg epidural, så da er vi nede på 6/10 på det verste kanskje. 

Dette takler du og dette greier du! 

Anonymkode: 1ddec...161

• Liker 2
Skrevet

Det er individuelt, og ingen kan fortelle deg akkurat hvordan det vil bli for deg.

Men siden du spør: Jeg syntes det var ekstremt vondt. Åpningsriene er menssmerter x 1000 som stråler helt ned i leggene. Utdrivingsfasen føles som om hele kroppen blir slitt i stykker. For å illustrere: Under min første fødsel ble jeg klippet (i skjedeåpningen) uten bedøvelse, men jeg merket det ikke, fordi jeg hadde så vondt fra før av.

Trodde vel aldri at jeg skulle dø, men ønsket det nok på et tidspunkt...

• Nyttig 6
Skrevet

Ekstremt vondt. Dessverre få skikkelige minner fra fødsel, jeg husker bare det var grusomt. Kan også være at psykiske traumer/smerter blander seg med det fysiske.

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo veldig varierende. Min første fødsel, sa selv jordmoren at var helt for jævlig. Og jeg trodde jeg skulle dø. Men har en venninne hvor hennes første fødsel varte i 1 time, hun syntes ikke det var vondt, og syntes det å presse ut babyen var som å bæsje.

Anonymkode: 78b9f...13f

Jepp. Mine første var over på et par timer. Press rier i 20min og plopp ungene ute. Nr 3 derimot var litt verre .. 

Helt naturlig å grue seg ts ettersom du ikke vet hva du går tol. Men vet du hva? Vi som har gjort det før også gruer oss. Det er naturlig. Men dette går helt fint ❤️ 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selv har jeg aldri skjønt denne greia med at det er fantastisk og rått og masse endorfin, var kun smerte. Og selv om den var borte etter fødselen var jeg så utslitt at den ikke ble glemt. 

Anonymkode: 2e01a...b13

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også livredd sånn som deg og tok positiv fødsel-kurset og tenkte masse på dette. Endte med hastesnitt uten at jeg hadde en eneste rie, så jeg aner ikke om det er vondt å føde 🤣 Keisersnitt var i alle fall uproblematisk. Så mitt tips er å ikke bruke masse tid på å bekymre deg, for det blir sannsynligvis ikke som du tror uansett. 

Anonymkode: c33b6...75a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke representativ, for jeg føder veldig lett. Min første fødsel var tilnærmet normal i lengde, men hadde kun 5 rier som var vonde, kanskje 6/10, og det var ikke vondt under pressriene. Min siste fødsel var ikke vond en eneste gang, og varte rundt to timer. Kunne snakke helt uanstrengt under hele fødselen, og måtte holde hånda på magen for å kjenne når jeg skulle presse. Jordmor sa hun aldri hadde sett noen så rolige under en fødsel. Jeg var ute og jogget en uke etter fødsel. 

Anonymkode: 44577...db9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg var også livredd sånn som deg og tok positiv fødsel-kurset og tenkte masse på dette. Endte med hastesnitt uten at jeg hadde en eneste rie, så jeg aner ikke om det er vondt å føde 🤣 Keisersnitt var i alle fall uproblematisk. Så mitt tips er å ikke bruke masse tid på å bekymre deg, for det blir sannsynligvis ikke som du tror uansett. 

Anonymkode: c33b6...75a

Dette er uansett et godt råd. Ikke ha for mange forventninger, hverken positive eller negative. Fødsel er noe man bare må akseptere at man ikke kan kontrollere, uansett hvor mye man (tror man) forbereder seg på forhånd. Det er veldig mange forhold som spiller inn når det gjelder hvordan fødselen blir, og de aller fleste av dem kan man ikke kontrollere.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid i uke 35 nå, så det nærmer seg. Jeg trøster meg litt med at det finnes folk som er så mye mer pysete enn meg som har fått det til, så da må søren meg jeg også få det til 😆🙊 

Anonymkode: d09f7...15a

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Mine fødsler: jævlig vonde. Særlig siste. Født 2 barn og glad jeg er ferdig. Hadde jeg gjort det igjen for å få de barna jeg har? Ja. Ville jeg blitt gravid igjen nå med nytt barn? Nei. 

Anonymkode: 8e915...394

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjempegodt råd å ikke ha mange forventninger ja. Stol på de som er der, de kan det og vil hjelpe deg gjennom. 

Anonymkode: 1ddec...161

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Trodde det kom til å bli en "jeg kommer til å dø!"-smerte, men det ble ikke sånn i det hele tatt. Enig med den over som sa 8/10 på skalaen. Hadde grua meg sånn, men både underveis og etterpå syntes jeg det var mest kult. Selvfølgelig ikke uten smerter, men det var helt håndterbart. Jeg føder mye 10 ganger heller enn å være gravid i en måned. 

Hadde tatt kurs på forhånd (det som mamastork har) og er glad for det. Jeg tror det hjalp mye å være forberedt pg trygg.

Anonymkode: 8055a...76a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har født to ganger uten smertelindring. Den første var ganske vond de siste ca. 30 minuttene, og når hodet sto i åpningen under nest siste rie. Har nesten hatt vondere menssmerter (og etterrier) enn selve fødselen. Jordmora spurte meg faktisk etterpå om jeg ikke syntes det var noe vondt å føde, så kan ikke ha virket særlig smertepåvirket.

Den andre fødselen var generelt vondere enn den første, men bare veldig vond i ca. 1 time. Da brølte jeg etter epidural, keisersnitt, mord, hylte og grein av smerte. Rakk ikke epidural for vannet gikk, og da jeg endelig fikk presse var det en befrielse. Har nok hatt flaks for mine barn har ligget fint til og ikke vært så store. Jeg tror jeg har ganske god kontroll på muskulaturen og når jeg fikk klarsignal til å presse gikk jeg på med dødsforakt! Pressfasen var derfor mellom 5-10 minutter begge gangene, og da er det veldig overkommelig. Noen er heldige og andre har uflaks, man vet aldri på forhånd. 

Anonymkode: 9afe5...b9b

AnonymBruker
Skrevet

For meg som har født et barn og hadde et problemfritt svangerskap og fødsel så var det overkommelig. Ja, det var jævlig vondt halvtimen fra jeg var 9-10 cm og han kom ut, men de 7 timene før var helt overkommelige, ikke revnet jeg heller så jeg har ingen klager. Men jeg hadde en relativt naturlig og kort fødsel alt gikk som det skulle, null problem.

For min venninne som fødte uka etterpå var det et helvete der hun ble gående i 48 timer, barnet ble stuck og det ble sugekopp og revning fra a til å. 

Anonymkode: 1a114...d2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...