Gå til innhold

Vekt tråden er til inspirasjon men litt skam?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Satt det på spissen for å korte ned setningen. Jeg elsker vekt tråden her inne. Uten den hadde jeg nok ikke klart å holde koken med veiing en gang fast hver uke. Vil gå ned i vekt for min egen del, men vil liksom ikke «skuffe» meg selv og vise dere at jeg ikke klarte det heller.

Med mensen denne uken synes jeg at jeg har vært flink som har holdt meg til mine «regler» for å klare vektnedgang uken her. Det er en liten omveltning å endre livsstil, så jeg må være litt streng med meg selv.

Men da en venninne ringte meg på tampen av arbeidsdagen i går og spurte om jeg kunne være så impulsiv og ut å feire noe med henne etter jobb, gjorde jeg noe jeg ellers ikke ville ha gjort. For hun ville absolutt spise burger og det stedet vi skulle hadde hovedsakelig burger og pizza + to salater. Jeg er klar over at jeg kunne valgt salat, men det hadde blitt 120kr dyrere og det valgte jeg å ikke ta med råd til i går da det er så mye regninger akkurat nå. Jeg spiste burgeren, droppet brødet og spiste bare litt av chipsen. 

I dag er jeg oppblåst og helt annen form enn før måltidet i går. Har som nevnt mensen, så kan jo ha noe å si. Men er faktisk litt lei meg for at dette vil påvirke resultatet på vekten i morgen for veie-tråden.

Regner med dere kommer til å si at jeg ikke må ta på vei for ett måltid som gikk skeis osv. Eller kanskje kjefte på meg for at jeg kunne valgt kyllingsalaten i stedet. Jeg valgte burger og farris med henne, i stedet for å spise hele burgeren med alt tilbehør + milkshake og dessert slik som henne.

Og kanskje var dette min «lørdag». Jeg skal ikke spise sjokolade eller lignende da. Men det blir på neste ukes måling. 

Ville bare få det ut. Regner med fler føler det slik i perioder. 

Anonymkode: 5763b...c80

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har aldri følt det slik, og vil egentlig bare si: ta vare på deg selv ♥️ Har sett mange liv bli ødelagte av spiseforstyrrelser, det er det virkelig ikke verdt. 

Anonymkode: 38e1e...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må leve livet mens du slanker deg også. Det er ingen grunn til å skamme seg eller tro at andre dømmer deg. Hvis du leser andres innlegg i tråden ser du at det går i både pluss og minus. 

AnonymBruker skrev (På 27.2.2025 den 15.23):

Jeg har aldri følt det slik, og vil egentlig bare si: ta vare på deg selv ♥️ Har sett mange liv bli ødelagte av spiseforstyrrelser, det er det virkelig ikke verdt. 

Anonymkode: 38e1e...463

Ekspander  

Det er ikke gøy at det kommer til å ta lengre tid til å nå målet for vektnedgang, men ikke alt fører til spiseforstyrrelser heller.

Anonymkode: 29fbf...b5f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den tråden er jo full av «røde tall» her og der, helt vanlig å ikke gå ned hver uke, og folk heier på hverandre likevel😊

Poenget med tråden er jo et ekstra push, få meg til å tenke på om det er verdt det å ta den ekstra snacksen, jeg skal jo veie meg på fredag. Du gjorde også et sunnere valg fordi du hadde tråden i bakhodet😊 Det hadde jo vært fint om vi bare kunne spise passelig uten å tenke oss om, men det er det nesten ingen voksne kvinner som kan. Man kan kalle det skam, men jeg tenker jo at vi må ikke svartmale alt heller. Hvis man faktisk vil ned i vekt, må man bruke disiplin og hjelpemidler som feks den tråden. Om det ikke er riktig for deg, så bare noter vekten ned på egenhånd et sted. Men vi må ikke akkurat rope ut pm spiseforstyrrelse bare fordi man for første gang i livet tenker seriøst på matinntaket.

Anonymkode: 776be...939

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk litt opp forrige fredag i vekttråden og kommer til å gå litt opp i morgen også. Klart jeg synes det er kjipt, men jeg vet også at jeg desverre har sklidd ut i det siste. Det har vært så mye sosialt, trodde jeg hadde grep og disiplin, viste seg at jeg må jobbe hardere med begge tingene. Blir litt skuffa over meg selv - men jeg elsker vekttråden. For det første er det en måte å holde meg selv ansvarlig på, men jeg blir også motivert av de andre der inne. 

Om den får deg til å føle skam, og at tråden medfører negativ tankegang, hadde jeg kanskje droppa å bli med? Da virker jo tråden mot sin hensikt, tenker jeg. 

Og du, prøv å legge fra deg den dårlige samvittigheten når det kommer til mat. Ja jeg har ikke vært særlig flink selv de siste 2 ukene, men jeg øver meg på å praktisere måtehold. Dette gjør jeg ved kaloritelling og kaloriunderskudd, ikke ved å nekte meg selv mat jeg faktisk liker. Og å endre en (u)vane som har grodd seg fast over flere år er ikke gjort på et blunk. Tilbakefall skjer, livet skjer, mensen skjer. Det er ikke alltid mulig å grave fram motivasjon og disiplin utav ingenting. Det som gjelder er å hente seg inn i igjen, og ikke la det skli ut permanent 😊 

Endret av Chailatte
Skriveleifer
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan også hoppe over en veiedag om du vil. Det har jeg gjort når jeg har vært på reise og spist mer enn vanlig og da hatt mer vann i kroppen. 

Anonymkode: ba167...0e9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg kan trøste deg med at slikt kommer alltid til å skje, enten man er overvektig eller ei. Det er ikke burgeren du spontant spiser med venninnen din for å feire noe som gjør at du blir for tung, det er hva du gjør majoriteten av dagene. Og om du vil kalle det en sprekk, ja, så kan jeg trøste deg med at tilbakeslag er en naturlig, og nødvendig, del av det å skulle endre seg. Fortsett som om det aldri skjedde. Legger du på deg er det mest vannvekt uansett. (jeg anbefaler endringspsykologi til alle og enhver som vil endre noe ved seg selv, det var der det "klikket" for meg).

Jeg kaster litt stein i glasshus her for jeg var litt obsessed uka før mensen selv med vekta, skjedde ingenting enda jeg talte, veide og logget som om det stod om livet, var veldig aktiv, men likevel skjedde det ingenting. Så kom mensen og da blir det jo bare vas med vannvekt. Uka etterpå tok jeg det igjen og hadde gått ned 1kg over 2 uker likevel. Man går ikke ned jevnt og trutt, det går i rykk og napp og kan gjemme seg bak menstruasjonssyklusen, om du spiser noe salt, mye karbo osv. Så det er definitivt et prøvelse i tålmodighet!

Har aldri tenkt tanken på at noen i den tråden burde skamme seg, heller gi de oppmuntring om de trenger det. Alle har dårlige innveiinger. Men om du ikke føler for å poste eller vil hoppe av, så er det fult lov også:)

Anonymkode: fdc19...e50

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er så glad for å høre deres meninger. Er stort sett veldig enig i alt dere sier. Gjorde veldig godt å høre det! Gruer meg ikke like mye til i morgen nå hvertfall :) 

Anonymkode: 5763b...c80

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den veietråden får jo til tider flere hjerter og tomler opp hos de med røde tall enn hos de som går ned en del per uke (har jeg lagt merke til) Så det der er ingenting å ta på vei for.  Og det er heller ingenting å være flau over. Ingen kjenner deg eller setter deg i gapestokk. Og de fleste har antagelig mer enn nok med seg selv 🩷

Anonymkode: a93cc...12c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes ikke noen dømmer i vekttråden, men skulle man klage seg litt i en annen tråd så får man mer høre det 😂

Ikke vær så streng med deg selv, du gjorde jo et veldig fornuftig valg! Man skal leve gjennom dette også, og være sosial. Jeg synes ikke det skal gå utover mannen eller folk som inviterer meg i noe at jeg vil ned i vekt, så jeg spiser det jeg får servert. Prøver heller å begrense skaden med mindre porsjon. Hvis det er impulsivt at vi inviteres så er jo planlegging vanskelig, men er det noe vi vet om på forhånd så "sparer" jeg kalorier til det. Spiser mindre frokost/ middag hjemme og legger inn litt ekstra aktivitet. Det er alle hverdagene som teller i dette, ikke de små øyeblikkene med litt ekstra :)

Anonymkode: f4cd6...b4a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...