Gjest gjest1 Skrevet 9. mars 2006 #1 Skrevet 9. mars 2006 Har to søte katter i hus, men har et lite dillemma. Pondus begynner å bli feit, og det er ikke bra. Mens Nemi er slank og fin... Dem spiser kattungemat siden dem er så unge (Nemi er 5 mnd og Pondus er 7 mnd og kastrert) hva kan jeg gjøre for at Pondus ikke skal bli større i omkrets og Nemi ikke skal måtte sulte? VI har hittil gitt dem Royal Canin, men synes det blir vel mye bæsjing av det, så vi har nylig gått over til Eukanuba.. Problemet er (tror jeg) at siden dem skal ha kattunge mat vil dette bli mye fett, i alle fall for Pondus.. Om jeg kutter ned på matrasjonen vil det bli for lite til Nemi.. Er det noen som har erfaring som kan komme med noen tips til meg? Er jo så glad i pusene, så jeg vill ikke at Pondus skal bli for stor. Det er jo ikke bra. Det må sies at de løper rundt å herjer og leker en del om dagen her inne, så Pondus`n min er ikke helt lat ennå.. Men er vel fare for at det skjer
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #2 Skrevet 9. mars 2006 Jeg tror ikke du trenger å gi kattungemat til Pondus - jeg mener å ha lest at det gis t.o.m 6-12 mnd alder avhengig av rase; hvor bare noen få "trenger" det til de er et år. Egentlig har jeg ikke noe mer konkret forslag enn at du kjøper "voksenmat" til Pondus og prøver å fôre dem hver for seg, hvis det er praktisk mulig... Ellers blir ikke alle kastrerte hankatter late, men noen har mer anlegg enn andre til å bli feite. Vår er feit, men langt fra lat...
Sniglå Skrevet 9. mars 2006 #3 Skrevet 9. mars 2006 Har hatt et lignende problem selv, vi hadde en stor kastrat som trengte slanking og en ny liten tass på 3 mnd som da selvfølgelig trengte næringsrik mat. Løsningen vår var å sette maten til store katten oppå kjøkkenbenken (der klarte ikke den minste å komme til), og sette kattungematen under en stor brun eske med et lite hull i, slik at kun den minste kom inn der.Komplisert, ja, men det funka nå en stund Kanskje det er verdt å prøve?
Gjest gjest1 Skrevet 10. mars 2006 #4 Skrevet 10. mars 2006 Har hatt et lignende problem selv, vi hadde en stor kastrat som trengte slanking og en ny liten tass på 3 mnd som da selvfølgelig trengte næringsrik mat. Løsningen vår var å sette maten til store katten oppå kjøkkenbenken (der klarte ikke den minste å komme til), og sette kattungematen under en stor brun eske med et lite hull i, slik at kun den minste kom inn der.Komplisert, ja, men det funka nå en stund Kanskje det er verdt å prøve? ← Fantastisk metode :grine2: :grine2:
Gjest Thalassa Skrevet 10. mars 2006 #5 Skrevet 10. mars 2006 nå vet jeg ikke om det er inne eller ute katter du har.. men våre to katter har lagt på seg ganske mye i vinter pga dem ikke vil ut i all snøen. De går ut og på do og kommer rett inn igjen. Kan jo hende det bare er litt ekstra vinter fett?
jordbær Skrevet 10. mars 2006 #6 Skrevet 10. mars 2006 Genial metode! Har en ilder og en katt som er normalvektig.. men Bast er over 7kg(!).. Nesten dyreplageri å fôre kosepusen mer Kommer til å gå over på diettfôr og slippe beistet ut, når jeg får gitt henne vaksine. Når den er så ung som den er, kan du bytte ut kattungefôret med voksenfôr. Hadde den vært voksen, finnes det diettfôr hos dyrleger.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #7 Skrevet 10. mars 2006 Det er innekatter.. Det med opppå benken osv er jo en god idè , bortsett fra at frøkna kommer seg over allt.. Lurer på om jeg skal ta han med til dyrlegen rett og slett.. Synes magen hans ser så rar ut.. Liksom litt "hengete" *sukk* er så lett å begkymre seg for de søte små.. Takk for mange gode tips
Brunhilde Skrevet 11. mars 2006 #8 Skrevet 11. mars 2006 (endret) Katter får hengemage når de legger på seg! Du kan jo rett og slett fore dem i hvert sitt rom. Eneste ulempen er jo at maten ikke kan stå fremme hele tiden, men det er kanskje verd bryet? Endret 11. mars 2006 av Brunhilde
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2006 #9 Skrevet 11. mars 2006 Katten vår har alltid, fra han var bitteliten, hatt hengemage med mye løshud. Dyrlegen sa ikke noe om det da han kastrerte, men det kan jo hende han ikke la merke til det. Ei venninne som er veterinær har, uten å ha sett katten, sagt at noen katter har slik løshud - men det er også et sted hvor det samler seg fett. I noen tilfelle kan det dessuten være brokk. Katten vår har også lett for å bli feit, så vi har både fôret restriktivt og prøver nå diett-fôr. Det hjelper på vekta, men mageformen er den samme... Uansett lurt å ta med katten til dyrlegen - de kan nok også si mer om han er overvektig eller bare "rart proporsjonert" og hvordan han bør fores:-)
Night Owl Skrevet 11. mars 2006 #10 Skrevet 11. mars 2006 Når katten vår ble kastrert måtte han ha kastratfor fordi han rett og slett la på seg. Spør dyrlegen hva h*n anbefaler.
jordbær Skrevet 12. mars 2006 #11 Skrevet 12. mars 2006 Når hannkatter blir kastrert, er det viktig å fôre dem med spesielle fôrtyper, for å unngå..oi.. jernteppe.. Sånne krystaller i urinveiene.. som jeg ikke kommer på hva heter.
Gjest gjest1 Skrevet 13. mars 2006 #13 Skrevet 13. mars 2006 Har hatt et lignende problem selv, vi hadde en stor kastrat som trengte slanking og en ny liten tass på 3 mnd som da selvfølgelig trengte næringsrik mat. Løsningen vår var å sette maten til store katten oppå kjøkkenbenken (der klarte ikke den minste å komme til), og sette kattungematen under en stor brun eske med et lite hull i, slik at kun den minste kom inn der.Komplisert, ja, men det funka nå en stund Kanskje det er verdt å prøve? ← feite store dumme søtnoskatt! :D Så morsom! Forresten har du den søteste signaturen her tror jeg sniglå! Ser ut som beibikatt!
Sniglå Skrevet 13. mars 2006 #14 Skrevet 13. mars 2006 feite store dumme søtnoskatt! :D Så morsom! Forresten har du den søteste signaturen her tror jeg sniglå! Ser ut som beibikatt! ← Ja, vi hadde det ganske morsomt da det stod på. Vi døpte esken om til "Tommys restaurant" :smile: Han i signaturen er faktisk han du bare ser rompa på i bildet over
Gjest gjest1 Skrevet 13. mars 2006 #15 Skrevet 13. mars 2006 Herlige pusekatter! Hvor gammel er signaturkatten? Han katten jeg kjenner (det høres så rart ut) som jeg også har i galleriet er snart 1 år, men ser ennå ut som en liten drittunge i fjeset Vokser mer utover i bredden, så han har tjukt bamsetryne :D
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2006 #16 Skrevet 14. mars 2006 Fikk beskje om at han måtte få "kattunge" mat pga han var så ung og at dem skulle ha det til dem var 12 mnd.. Fakta er jo at han er glad og aktiv.. leker og løper og herjer med Nemi da.. Får nok snakke med dyrlegen og høre hva han har å si. Bedere å snakke med dem 1 gang for mye enn for lite
jordbær Skrevet 14. mars 2006 #17 Skrevet 14. mars 2006 Min store puselatsabb ble satt på diettfôr i går, av dyrlegen Dyrleger kan hjelpe dere med ernæringsspørsmål og finne det beste for din katt. Ang. kattungefôr og katter.. så er det normalt at dem spiser det til dem blir 6-12mnd. Altså, lider din pus ingen nød med vanlig fôr!
Sniglå Skrevet 14. mars 2006 #18 Skrevet 14. mars 2006 Nei, men "problemet" til trådstarter er vel at hun har èn katt som bør gå på diettfor, og en annen som bør ha kattungefôr, ikke sant? Når situasjonen er sånn er det som regel vanlig at kattungen syns diettforet er best og omvendt. Merkelig nok.
jordbær Skrevet 14. mars 2006 #19 Skrevet 14. mars 2006 Hmm.. Er liksom litt vanskelig å skille to puser for mat også da. Så da har hun valget. Skille dem fysisk for å fôre dem separat.. Ha fôringstider på diettfôret og la lillepus spise vanlig mat fra benken(min tjukking kommer seg iallefall ikke opp i høyden..hehe) eller i pappeske som du sier, singlå.. Eller bare legge fra seg tanken på gi pus diettfôr..
Jente19 Skrevet 14. mars 2006 #20 Skrevet 14. mars 2006 Når man bruker eukanuba, og kattene egentlig ikke skal over til voksenfor enda, så kan du bruke voksenforet fra eukanuba! Du bruker en forkopp, og dem skal ikke ha mye av det! En katt skal ha 30 gram for per dag, til de er voksne, da skal de opp til 45! Så du kan gi hver katt 15 gram morgen og kveld! Og når du bruker eukanuba, skal de IKKE ha noe annet i tillegg! Jeg fikk streng beskjed om det av dyrlegen, så stakkar pus får ikke brødskive med leverpostei lenger...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå