Lnh9 Skrevet 27. februar #1 Skrevet 27. februar Jeg skal pusse opp en stue. Det er tapet på alle vegger, med grunna sponplater bak. Jeg får enkelt av ytterste lag med tapet, men «papiret» sitter igjen og er er mareritt å få av. Har forstått det som at jeg ikke kan bruke damp-tapetfjerner da det kan skade sponplatene(?). Hva er lureste løsning videre? Kan jeg tapetsere med jotun slettvegg utenpå papiret som henger igjen på veggen? Eller må jeg gjøre noe annet først? takker for svar!
AnonymBruker Skrevet 27. februar #2 Skrevet 27. februar Hvis tapetet er spaltbart, er det å anbefale at du fjerner tapetet først – det vil si rive av det ytterste laget. Dette kan du gjøre med blant annet tekstiltapet, vinyltapet og fibertapet med papirbakside. De spaltbare tapetene består av flere lag, og det er bare det ytterste laget som skal fjernes. Papirbaksiden som sitter igjen kan beholdes, og dette er et fint underlag for nytt tapet. https://viivilla.no/interior/tapet/fjerne-gammel-tapet/ Anonymkode: 7a766...825 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar #3 Skrevet 27. februar Min erfaring etter å ha tapetsert x antall rom opp gjennom årene (men ikke som yrke): Alt som er løst eller lett å få løst fjernes, uansett. Hvis det er flere lag tapet ville jeg heftgrunnet flekkene/områdene der tapet er fjernet FØR sparkling. Egentlig ville jeg, for å være helt sikker, grunnet hele veggen før ny tapet legges på. Ofte ser man at den gamle tapeten slipper fra underlaget når tapetlimet kommer på veggen. Svært irriterende. Har du gammel tapet med struktur (eller ikke har vært nøye med sparklingen) anbefaler jeg slettvegg før ny tapet henges opp. Har en tapetfjerner som samler støv, har faktisk aldri brukt den. Her gjør vi det på gamlemåten på gipsvegger.... P.S: Hvis sponplatene dine er grunnet går det trolig bra med tapetfjerner. Anonymkode: 82c59...19c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå