Gå til innhold

Bli lektor i voksen alder (og med tidligere utdanning)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg er en dame (snart 40) med barn og familie. Jeg har vært mange år i utdanning - i Norge og i mitt hjemland. Nå jobber jeg med min PhD og blir ferdig snart. Pga mange kutt i akademia og veldig et spesialisert tema blir det vanskelig for meg å finne jobb. Jeg elsket å undervise på universitetet og har fått kjempegod tilbakemelding på det. Derfor tenkte jeg å omskolere meg til en lektor og undervise på videregående. Problemet er at jeg har ikke noe undervisningsfag som kunne kvalifisere meg til PPU. Jeg kunne kanskje samle nok samfunnsvitenskaps studiepoeng, men blir litt liten undervisningsfag. Derfor lurte jeg om jeg kunne ta et år i f. eks. engelsk (fra UiO eller på nett fra USN) og etterpå PPU i både engelsk og samfunnsfag? Da tar utdanningen 2 år til sammen. Kunne jeg jobbe mens jeg studerer PPU som vikar eller lignede? Det ser ut at det er ikke noe krav til masterutdanning i faget man underviser i. Og jeg har to mastergrader fra før (økonomi og utdanningsvitenskap). 

Jeg lurer også litt angående språknivå man bør være i til å undervise engelsk. Jeg har skrevet mye og er veldig god på akademisk engelsk, argumentasjon, tekststruktur, elsker kultur og tekstforståelse, men jeg er litt dårligere i grammatikk (kommaer, osv.) og uttalelsen min høres ikke helt britisk ut. Jeg har tatt IELTS for 10 år siden og har fått 7.5, men er mye bedre i språket nå. Hva tenker dere - blir det nok? Jeg har aldri studert på norsk vgs så aner ikke hva nivået er og hva som trenges. 

Et annet spørsmål - kunne jeg kombinere to et års utdanninger - f.eks. en fra UiO og en på nett fra USN. F. eks. en i engelsk og en i historie/samfunnsfag? Eller PPU i samfunnsfag og et års engelsk? Jeg tror at jeg har ganske god læringskapasitet, spesielt skriver jeg veldig fort.

Takk for alle tankene! 

Anonymkode: 33f03...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare krav til 60 studiepoeng i faget du underviser i på videregående nivå (30 i u.skolen), så det er ikke krav til master i faget nei. 
Både engelsk, historie og samfunnsfag er ganske små fag (og gjerne mange som har kompetanse i dem), så det ville nok lønnet seg å sikte seg inn på større fag. (Norsk eller matte/naturfag, gir eksempel). I mitt fylke er det også mangel på lærere i fremmedspråk, du burde sjekke litt hva som er ståa der du ønsker å jobbe. 
Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei, jeg er en dame (snart 40) med barn og familie. Jeg har vært mange år i utdanning - i Norge og i mitt hjemland. Nå jobber jeg med min PhD og blir ferdig snart. Pga mange kutt i akademia og veldig et spesialisert tema blir det vanskelig for meg å finne jobb. Jeg elsket å undervise på universitetet og har fått kjempegod tilbakemelding på det. Derfor tenkte jeg å omskolere meg til en lektor og undervise på videregående. Problemet er at jeg har ikke noe undervisningsfag som kunne kvalifisere meg til PPU. Jeg kunne kanskje samle nok samfunnsvitenskaps studiepoeng, men blir litt liten undervisningsfag. Derfor lurte jeg om jeg kunne ta et år i f. eks. engelsk (fra UiO eller på nett fra USN) og etterpå PPU i både engelsk og samfunnsfag? Da tar utdanningen 2 år til sammen. Kunne jeg jobbe mens jeg studerer PPU som vikar eller lignede? Det ser ut at det er ikke noe krav til masterutdanning i faget man underviser i. Og jeg har to mastergrader fra før (økonomi og utdanningsvitenskap). 

Jeg lurer også litt angående språknivå man bør være i til å undervise engelsk. Jeg har skrevet mye og er veldig god på akademisk engelsk, argumentasjon, tekststruktur, elsker kultur og tekstforståelse, men jeg er litt dårligere i grammatikk (kommaer, osv.) og uttalelsen min høres ikke helt britisk ut. Jeg har tatt IELTS for 10 år siden og har fått 7.5, men er mye bedre i språket nå. Hva tenker dere - blir det nok? Jeg har aldri studert på norsk vgs så aner ikke hva nivået er og hva som trenges. 

Et annet spørsmål - kunne jeg kombinere to et års utdanninger - f.eks. en fra UiO og en på nett fra USN. F. eks. en i engelsk og en i historie/samfunnsfag? Eller PPU i samfunnsfag og et års engelsk? Jeg tror at jeg har ganske god læringskapasitet, spesielt skriver jeg veldig fort.

Takk for alle tankene! 

Du trenger ikke PPU. Selv om det kan være en fordel, er det ikke et krav. Jeg arbeider i vgs og seks av kollegaene mine har doktorgrad uten ped i fagkretsen. I vgs er det faglig tyngde som veier mest, ikke pedagogikk. 

Anonymkode: b9c17...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kålrota skrev (2 minutter siden):

Det er bare krav til 60 studiepoeng i faget du underviser i på videregående nivå (30 i u.skolen), så det er ikke krav til master i faget nei. 
Både engelsk, historie og samfunnsfag er ganske små fag (og gjerne mange som har kompetanse i dem), så det ville nok lønnet seg å sikte seg inn på større fag. (Norsk eller matte/naturfag, gir eksempel). I mitt fylke er det også mangel på lærere i fremmedspråk, du burde sjekke litt hva som er ståa der du ønsker å jobbe. 
Lykke til!

Du må presisere at det må være  relevante studiepoeng. Du kan liksom ikke ha 60 stp i samfunnsfag fra grunnskolelærerutdanningen og søke jobb i vgs, det er ikke nok faglig tyngde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du trenger ikke PPU. Selv om det kan være en fordel, er det ikke et krav. Jeg arbeider i vgs og seks av kollegaene mine har doktorgrad uten ped i fagkretsen. I vgs er det faglig tyngde som veier mest, ikke pedagogikk. 

Der er det nok ulik praksis, her i fjorden ansettes ingen uten pedagogikk (heldigvis!).

Anonymkode: 2d2a1...325

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har mastergrad i økonomi, kan du undervise i programfagene økonomi og ledelse og økonomistyring - der skriker flere av skolene etter folk. Med master i utdanningsvitenskap kan du kanskje kvalifisere til å undervise i psykologi? Det er ikke sikkert "din" PPU-skole tilbyr fagdidaktikk i disse fagene, så det tryggeste kan være å satse på samfunnskunnskap + et årsstudium. Engelsk er et stort fag, men det er mange som har det i fagkretsen, og gjerne med master. Samfunnsfag og historie er også populære fag å undervise, og der er man ofte mange om beinet. Om du skal sikre deg jobb, kan norsk være et alternativ, men da må du jo være norsklærer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kålrota skrev (35 minutter siden):

Lykke til!

TS her. Takk for svaret! 
Jeg har hatt mange år med tysk på skolen (10 år) og har studert i Tysland litt, men jeg er lang fra flyttende i tysk. Selvfølgelig kunne lære litt mer i løpet av studier, men ... Hva er nivået på fremmedspråk på vgs? Er det aktuelt med tysk eller er det bare spansk/fransk? Dessverre passer ikke norsk for meg pga det er ikke morsmålet mitt og jeg klarte ikke å finne et års studier i matematikk. Jeg har en del stp i matematikk fra økonomistudier men ikke nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Alan Smithee skrev (23 minutter siden):

Om du har mastergrad i økonomi, kan du undervise i programfagene økonomi og ledelse og økonomistyring - der skriker flere av skolene etter folk. Med master i utdanningsvitenskap kan du kanskje kvalifisere til å undervise i psykologi? Det er ikke sikkert "din" PPU-skole tilbyr fagdidaktikk i disse fagene, så det tryggeste kan være å satse på samfunnskunnskap + et årsstudium. Engelsk er et stort fag, men det er mange som har det i fagkretsen, og gjerne med master. Samfunnsfag og historie er også populære fag å undervise, og der er man ofte mange om beinet. Om du skal sikre deg jobb, kan norsk være et alternativ, men da må du jo være norsklærer...

Takk, jeg skal prøve å se etter stillinger i økonomifagene! Dessverre, det er bare UiS som tilbyr PPU i det faget og jeg tror ikke at de tilbyr samlingsbasert/nettløsning. Dessverre, norsk er ikke aktuell pga det er ikke morsmålet mitt (har bodd i Norge i bare 8 år). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS her. Takk for svaret! 
Jeg har hatt mange år med tysk på skolen (10 år) og har studert i Tysland litt, men jeg er lang fra flyttende i tysk. Selvfølgelig kunne lære litt mer i løpet av studier, men ... Hva er nivået på fremmedspråk på vgs? Er det aktuelt med tysk eller er det bare spansk/fransk? Dessverre passer ikke norsk for meg pga det er ikke morsmålet mitt og jeg klarte ikke å finne et års studier i matematikk. Jeg har en del stp i matematikk fra økonomistudier men ikke nok. 

Er jo aktuelt med tysk, men da må du ha minst 60 relevante stp.

Du kan heller ikke kombinere to utdanninger samtidig via Samordna. 

Du har jo en doktorgrad, hvorfor skal du gidde å studere mer? Søk heller jobber? Vil du senke inn relevante studiepoeng innenfor samfunnsfag, kan du jo fullføre første år av bachelor i sosiologi/sosialantropologi o.l, eller finne ferdig snekrede årsstudier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk, jeg skal prøve å se etter stillinger i økonomifagene! Dessverre, det er bare UiS som tilbyr PPU i det faget og jeg tror ikke at de tilbyr samlingsbasert/nettløsning. Dessverre, norsk er ikke aktuell pga det er ikke morsmålet mitt (har bodd i Norge i bare 8 år). 

En del økonomifag kan også kvalifisere til å undervise 1P/1P-Y, altså mattefag, er dette noe du har vurdert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Alan Smithee skrev (2 minutter siden):

En del økonomifag kan også kvalifisere til å undervise 1P/1P-Y, altså mattefag, er dette noe du har vurdert?

jeg trenger litt flere studiepoeng i mattematikk, blir sirka 30 fra økonomistudier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er jo aktuelt med tysk, men da må du ha minst 60 relevante stp.

Du kan heller ikke kombinere to utdanninger samtidig via Samordna. 

Du har jo en doktorgrad, hvorfor skal du gidde å studere mer? Søk heller jobber? Vil du senke inn relevante studiepoeng innenfor samfunnsfag, kan du jo fullføre første år av bachelor i sosiologi/sosialantropologi o.l, eller finne ferdig snekrede årsstudier. 

Jeg har prøvd å søke etter jobb litt, men foreløpig uten resultater. Siden barn går på skole (og stortrives), kan jeg ikke flytte et annet sted. Mannen har også en jobb han elsker. Men jeg har tenkt å søke etter jobb, ja. Studier er kanskje en plan B. Jeg vil ikke havne i situasjonen hvor jeg gjør ingenting (ikke studerer og ikke jobber), tror jeg blir deprimert med en gang. Jeg har alltid kombinert jobb med studier, studier med små barn, osv. Jeg er litt redd at jeg klarer ikke å gjøre ingenting og bare søke etter jobb. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, mange steder må du det. Umulig å få lærerjobb her jeg bor uten minimum påbegynt ppu.

Jeg jobber også i vgs og fikk ikke en gang jobb i vgs før ppu OG flere års erfaring fra voksenopplæring/u.skole. Eneste unntaket er på yrkesfag, der kan man bli ansatt med kun fagbrev mot løfte om å ta ped. 

Og for fast full stilling trenger man ofte flere undervisningsfag hvorav minst ett med mange timer pr uke (som norsk eller engelsk). Derfor tar jeg nordisk videreutdanning på deltid nå.

Anonymkode: 07010...3ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for alle tankene! 

Ja, det kan du. Jeg har utdanning fra både UiB og UiO. 

Man tar PPU med didaktikk i 2 undervisnings-fag. Jeg har didaktikk i samfunnskunnskap og religion (har mastergrad i samfunnsfag og tilsvarende bachelor med bla religionsvitenskap). Fagene jeg tar etterpå har jeg ikke didaktikk i, men jeg får likevel undervisningskompetanse i dem når jeg har ppu fra før.

Anonymkode: 07010...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Matte kan du f.eks. ta her:

https://www.uib.no/math/52932/videreutdanning-lærere

Her finner du enda flere utdanninger: 

https://utdanning.no/utdanningsoversikt/videreutdanning_barnehagelaerere_laerere_og_yrkesfaglaerere?f[0]=kfk-laerertype%3A75394

Tysk er etterspurt hos oss, så det vil jeg absolutt anbefale, men gjerne i tillegg til de 30 studiepoengene du mangler i matte. 

PPU må man ha for å få fast ansettelse. På ungdomstrinnet vil du nok finne vikariater også uten, men hos oss (jobber på vgs) er det vanskelig,  i alle fall ut over korte midt i skoleåret. 

Anonymkode: 693db...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...