Gå til innhold

Massiv innvandring til Norge, vi slår til og med Sverige.

kat-e

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

kat-e skrev (1 time siden):

https://www.nettavisen.no/okonomi/norge-topper-innvandringstall-i-skandinavia-vi-forer-en-naiv-politikk/s/5-95-1998604

Ser ikke ut til at advarslene fra den danske statsminister, eller svenske tilstander skremmer Arbeiderpartiet.

"Mellom nå og 2030 skal innvandringsgruppen i Norge som er født i Asia, Afrika, Latin-Amerika og Øst-Europa utenfor EU øke med 96.838, ifølge SSB. "

Personlig, ville jeg ikke bry meg om innvandrer fra Latin-Amerika og Øst Europa. Ser ikke problemet med de. Dere har Chilianer, polske, etc.. fra før, so what ? grei folk.

Asia, Afrika.. helt avhengig av hvor.. Midt -Østen f.eks.. best å unngå så mye som mulig

• Liker 13
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kat-e skrev (1 time siden):

https://www.nettavisen.no/okonomi/norge-topper-innvandringstall-i-skandinavia-vi-forer-en-naiv-politikk/s/5-95-1998604

Ser ikke ut til at advarslene fra den danske statsminister, eller svenske tilstander skremmer Arbeiderpartiet.

Det jeg ikke skjønner, er på hvilket grunnlag denne framskrivingen er kalkulert.

Jeg klarer ikke koble denne analysen til de reelle tallene for innvandring som SSB har her https://www.ssb.no/innvandring-og-innvandrere/faktaside/innvandring

Det er en uting at man presenterer denne saken uten lenker til kilden som forklarer tallene man bruker.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (19 minutter siden):

Det jeg ikke skjønner, er på hvilket grunnlag denne framskrivingen er kalkulert.

Jeg klarer ikke koble denne analysen til de reelle tallene for innvandring som SSB har her https://www.ssb.no/innvandring-og-innvandrere/faktaside/innvandring

Det er en uting at man presenterer denne saken uten lenker til kilden som forklarer tallene man bruker.

De bruker forutsetninger som forventet levealder, fruktbarhet, inn- og utflytting.  Om du trykker på lenken "Kilde" får du flere detaljer.  
Selv synes jeg det er uinteressant om vi har flere eller færre innvandrere i forhold til nabolandene våre.  Mer interessant er det å se hvor de kommer fra.  På KG får man jo et inntrykk av at vi oversvømmes av muslimer.  Det viser seg altså ikke å være tilfelle, jfr. din henvisning til SSB.  

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (16 minutter siden):

De bruker forutsetninger som forventet levealder, fruktbarhet, inn- og utflytting.  Om du trykker på lenken "Kilde" får du flere detaljer.  
Selv synes jeg det er uinteressant om vi har flere eller færre innvandrere i forhold til nabolandene våre.  Mer interessant er det å se hvor de kommer fra.  På KG får man jo et inntrykk av at vi oversvømmes av muslimer.  Det viser seg altså ikke å være tilfelle, jfr. din henvisning til SSB.  

Men det er jo andre faktorer enn innvandring. 

Det man argumenterer for her, er at innvandringen fra ikke-vestlige land skal øke relativt heftig, ikke at den totale befolkningsgruppen skal øke. 

(Hvor finner jeg kilden, jeg har sett igjennom hele greia flere ganger, men må være situasjon-blind)

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (2 timer siden):

Det man argumenterer for her, er at innvandringen fra ikke-vestlige land skal øke relativt heftig, ikke at den totale befolkningsgruppen skal øke. 

(Hvor finner jeg kilden, jeg har sett igjennom hele greia flere ganger, men må være situasjon-blind)

Ser den, ja.  Mange aviser bruker ikke henvisning til kilder, og trekker ofte slutninger som det ikke er faktisk belegg for.  Så brukes denne "infoen" som argument og bekreftelse på de meningene man har.  

Polen er største innvandrergruppe, og Ukraina er på 2.plass.  De nye EU-landene østover og at det ble krig i Europa, er hovedgrunn til innvandringsøkningen i de siste tyve årene.    

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• Framskrivninger fra Norge, Sverige og Danmark viser at Norge skal ha langt høyere ikke-vestlig innvandring enn Danmark i årene som kommer.
  • Anslaget fra SSB er 360.000 innvandrere fra utenfor EU og Vest-Europa til Norge i denne perioden
    I samme periode skal Danmark ha nullvekst i ikke-vestlige innvandrere, viser tall fra Danmarks statistikk.

Grafen viser jo helt klart at vi slår svenskene om vi kompenserer for at Sverige er et mye større land, danskene ser helt klart ut til å greie seg veldig bra. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (På 27.2.2025 den 15.13):

Store barnekull vs. 1,4 barn per familie får store konsekvenser… 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly85 skrev (Akkurat nå):

Store barnekull vs. 1,4 barn per familie får store konsekvenser… 

Hvilket hadde vært et poeng om ikke barnekullene på ikke-vestlige er på ... 1,47. De KOMMER med mange barn, men de har ikke veldig stor barne flokk etterpå. 

Det er uansett ett annet perspektiv enn innvandringstallene, som er det de snakker om. 

(Jeg prøver ikke underkjenne problemet, jeg finner bare ikke koblingen mellom ulike analyser og fremskrivninger på forskjellige steder hos SSB)

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QL2yBCGXlW

Jaha. Hvordan skal Norge fylle arbeidsplassene sine når hele Norges befolkning ikke jobber? Skal vi bare sitte på gjerdet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor måtte dette skje med Skandinavia :(

litt innvandring er greit, men vi blir jo i mindretall innen 2050! Og her som det var blitt så siviliserte samfunn :( 

Endret av anonym482
  • Liker 8
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cecilie Sadberg skrev (5 minutter siden):

Jaha. Hvordan skal Norge fylle arbeidsplassene sine når hele Norges befolkning ikke jobber? Skal vi bare sitte på gjerdet? 

Vi har rekordhøy sysselsetting. Hva er bekymringen?

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/statistikk/arbeidskraftundersokelsen/artikler/hoyeste-sysselsettingsvekst-siden-1998

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (14 minutter siden):

Hvilket hadde vært et poeng om ikke barnekullene på ikke-vestlige er på ... 1,47. De KOMMER med mange barn, men de har ikke veldig stor barne flokk etterpå. 

Det er uansett ett annet perspektiv enn innvandringstallene, som er det de snakker om. 

(Jeg prøver ikke underkjenne problemet, jeg finner bare ikke koblingen mellom ulike analyser og fremskrivninger på forskjellige steder hos SSB)

Ergo er jo barnekullene større enn for erniske nordmenn. De barna skal jo etterhvert også føde barn. Er det noe prognoser på at de ikke får mer enn 1,47? 

Skjønner. Mulig man må kontakte dem med konkret hva man vil ha koblingene på. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Molly85 skrev (7 minutter siden):

Er det noe prognoser på at de ikke får mer enn 1,47? 

Nei, det er ikke prognosene , det er statestikken. Dette er nok tall som kan endre seg alt etter som hvilke grupper som kommer inn, og det handler om HVORFOR. 

Så når vi tar inn primært kvoteflykninger, så får vi inn hele familier, mens hvis det er flykninger fra krig, så er det overskudd av unge menn, så da vil fødselstallene ofte se anderledes ut. Er det økonomiske flykninger ser vi et større alderspenn og det følger med familiagjenforening, og så  har det konsekvenser. 

Utfordringen er at vi typisk har akutte flykningekriser; vi har ikke konstant press ... Vi hadde Syria, så fikk vi en liten kontigent afghanere, nå har vi en massiv mengde fra Ukraina ... Denne artikkelen fremstiller det som om vi kommer til å løpe ut å finne nye flyktninger fra ikke vestlige land for å fylle en eller annen pipeline, og det er ikke noen ting som fungerer sånn.  Vi kommer ikke til å prøve ta like mange kvoteklykninger som vi har andre flykninger, siden de koster såpass mye mer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (5 minutter siden):

Nei, det er ikke prognosene , det er statestikken. Dette er nok tall som kan endre seg alt etter som hvilke grupper som kommer inn, og det handler om HVORFOR. 

Så når vi tar inn primært kvoteflykninger, så får vi inn hele familier, mens hvis det er flykninger fra krig, så er det overskudd av unge menn, så da vil fødselstallene ofte se anderledes ut. Er det økonomiske flykninger ser vi et større alderspenn og det følger med familiagjenforening, og så  har det konsekvenser. 

Utfordringen er at vi typisk har akutte flykningekriser; vi har ikke konstant press ... Vi hadde Syria, så fikk vi en liten kontigent afghanere, nå har vi en massiv mengde fra Ukraina ... Denne artikkelen fremstiller det som om vi kommer til å løpe ut å finne nye flyktninger fra ikke vestlige land for å fylle en eller annen pipeline, og det er ikke noen ting som fungerer sånn.  Vi kommer ikke til å prøve ta like mange kvoteklykninger som vi har andre flykninger, siden de koster såpass mye mer. 

Har vært leder i bolig for mannlige mindreåringe flyktninger, og mange av dem fikk yngre søsken hit på familiegjenforening etter at de ble myndige. 

Men det er tydelig at du kan mer om dette enn meg, så jeg skal ikke diskutere bare for å diskutere😊

Endret av Molly85
.
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bra for boligprisene. Nå får jeg mer for boligen om noen år når jeg skal selge! Driter vel 100 null i om folk blir knivstukket og landet blir ødelagt /kappa

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for nedsettende innlegg.

Sciurus, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frivis skrev (12 timer siden):

Dette er bra for boligprisene. Nå får jeg mer for boligen om noen år når jeg skal selge! Driter vel 100 null i om folk blir knivstukket og landet blir ødelagt /kappa

Skjerp deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (15 timer siden):

Tror du ikke? Når begynte politikerne våre å tenke økonomi på dette området? Har det noen gang blitt publisert regnskap for hva den ikke-vestlige innvandringen EGENTLIG har kostet Norge? Hadde politikerne tenkt økonomi hadde de heller prioritert å hjelpe massivt i de trygge nærområdene!

Endret av anonym482
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk hvor fantastisk det hadde vært om Mette Frederiksen var statsminister i Norge 🤩. AP hadde blitt Norges største parti. Hun har hel rett, Europa må stanse innvandringen fra Afrika og Midtøsten.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...